8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->
Ilmoittautumisjärjestyksessä:
Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.
Lapsi 2: Laktoositon
Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa
Lapsi 4: Vegaani
Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli
Lapsi 6: Ei allergioita
Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia
Lapsi 8: Ei allergioita
Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä
Lapsi 10: Kasvisruokavalio
Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.
Kommentit (562)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut Suomi onkin paska maa!
Sehän tämän aloituksen motiivi taitaa olla, että pästään nostattamaan omaa egoaan ja haukkumaan kuinka muiden perheissä...
Allergiota on ollut kautta aikojen ja tietämys niistä on lisääntynyt. Itse en esim. pysty syömään punaistalihaa ilman huonoa oloa, enkä syö sitä edes kenenkään mieliksi esim. synttäreillä.
On sinulla raukalla ongelmat...
Minusta jos on ongelmia syödä sitä ja tätä, kannattaa ruokkia lapsensa kunnolla ennen pileitä. Synttärinhän vastaavat aikuisten kahvittelua, eivät ne mitkään pidot ole.
Olen kuullut, että lapset eivät nykyään edes liiemmin syö täytekakkua, en tiedä miksi. Eikö ole tarpeeksi makeaa? Taas pääsee järjestäjä vähemmällä.
.... ja hopiavettä päälle. Tepsii.
Kiitos kaikille ketkä jaksatte/viitsitte huomioida nassikoiden allergiat! meillä kulkee mukana epipen, kerran on tullut analyfaktinen shokki (kirjoitin oikein?) Ihan vaan kun huoneistossa oli edellisenä päivänä tehty ruokaa, johon tuli pähkinää.meillä muksu ilahtuu kovasti, kun on hänet huomioitu.ja niin myös vanhemmat, se on joka kerta lanssilla sairaalaan, ja 8h seuranta, ja pikkuinen on muutaman päivän tosi väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on neljä lasta, joten olen järjestänyt kymmeniä synttäreitä ja muistaakseni kahdella lapsella on ollut allergioita. Listasi kuulostaa aika hullulta ja epätodelliselta :D
Kolme lasta, joille olen järjestänyt kaikki kaverisynttärit kotona. Yksi keliaakikko, yksi maitoallergiseksi ilmoitettu, joka oli vain laktoosi-intolerantti ja pari ”tavallista”laktoosi-intoleranttia, joille käy tavallinen laktoositon tarjoilu, yksi pähkinäallerginen, yksi allerginen useille rajoille hedelmille, yksi diabeetikko (eli sokeriton limsa hänelle). Se maidoton lapsi oli vähän haastava, mutta hän oli kiitollinen, kun sai esim oman pienen jäätelökakun.
Outoa ilmoittaa synttäreille sipulittomuudesta, vai tekeekö ihmiset jotain sipulipiirakkaa lasten synttäreille ja uniikkimicoamelielle on ollut loukkaantunut, kun ei ole voinut syödä kaikkea? Tai ”ei lihaa”: joo, olinkin ajatellut tarjota pelkkää paistettua jauhelihaa....
No lihapullia on aika usein lastenkutsuilla. Esim. juuri noita tikkuja joissa on vaikka lihapulla + kirsikkatomaatti, pala juustoa + viinirypäle ja vaikka prinssinakki + pala kurkkua. Meillä nää teki aina hyvin kauppansa.
Lihapulliin tulee sekä sipulia että lihaa-
Eikö (lapsi)vieras osaa olla ottamatta niitä lihapullatikkuja jos ei syö sipulia tai lihaa? Onko ne ainoat tarjottavat juhlissa?
Järkkäsin just juhlat, 20 lasta ja 20 aikuista. Kukaan ei ilmoittanut erityisruokavalioista.
Allergiat taitavat lapsilla syntyä vain siitä, etteivät ole tottuneet monipuoliseen ruokaan vain koska Anna-Mari kutiaa kyynärpäästä ja julistetaan välittömästi superallergiseksi. Minäkin olen allerginen sipulille, mutta syön sitä silti, enkä saa enää nykyisin oireita, ellen syö sitä raakana, jolloin rupeaa kirvelemään aivoja, niin hupaisalta kuin se kuulostaakin. Lisäksi olen allerginen laktoosille, mutta se taas tiedetään, ettei suurin osa aikuisista siedä laktoosia laktaasientsyymin puutteen vuoksi. Kissa-allergiakin väistyi olemalla kissojen kanssa tekemisissä. Sitä vain ajan takaa, että suurimmalle osaa allergioista löytyy selitteeksi vain se, ettei ole tottunut. Allergia, joka aiheuttaa korkeintaan kyynärpään kutinaa ja on edes jollain tasolla siedettävä oireistolyaan, voidaan helposti totuttaa pois, kun syötetään lapselle monipuolista ruokaa jo ihan vauvasta pitäen, vaikka pikku Eeron vatsa nyt alkuun vähän pokkuroisi, koska niin se tekee meillä kaikilla, kun syömme ruokaa, jonka hajoittamiseen meiltä puuttuu suolistosta bakteerikantoja. Eri asia ovat allergiat, jotka ovat hengenvaarallisia ja joihin ei voi siedättyä, kuten pähkinä-allergia ja laktoosi-intoleranssi.
Syntymäpäivien järjestäminen nykyaikana on rasittavaa. Ensin pitäisi käydä läpi miljoona eri ruoka-allergiaa/mieltymystä/ideologiaa. Sitten miettiä loukkaako esim. synttäreiden teema jotakin (vanhempaa). Sitten hommata ne typerät kaveripussukat, joissa pitäisi olla samaan aikaan kaikille samat jutut ettei kenellekään tule paha mieli mutta ne pitäisi olla kuitenkin räätälöity jokaisen spesiaalin lumiutaleen ideologian ynnä muun mukaan. Jos jotain menee vikaan, olet maailman p*skin äiti joka yrittää tappaa Kristy-Karoliinan syöttämällä tälle voissa paistettuja poppareita vaikka tämä on vegaani.
Itse en enää järjestä synttäreitä vaan kustannetaan lapsi+ 3-5 kaveria johonkin. Hoploppiin, Lintsille, Serenaan, leffaan jne. iän ja kiinnostuksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja! Onneksi asun perheineni Espanjassa. Miksi Suomessa on nykyään niin paljon allergisia?
Niin minäkin jo toistakymmentä vuotta. Ladtenkutsuja tullut järjestettyä ja kyllä niitä allergioita on täälläkin, ei samanverran kuin apn tapauksessa mutta se onkin provo.
Samaten on vegaaneja myös lapsen kavereissa.
Anteeks, sille on varmaan joku ihan oikea syy, mut mua jotenkin naurattaa toi "ei näkyvää sipulia". :D
Voiko olla sipuliallerginen niin että allergiaoireita ei tule jos sipulia ei näe, vaikka sitä ois ruoassa kuinka paljon? Ei sais nauraa toisten rajotuksille mutta kun en jotenkin pääse eroon mielikuvasta et joku kokkaa esim. elintarvikeväreillä ja muuten "naamioituina" pelkästä sipulista ruoan mutta kun sitä ei "näe" niin kaikki on fine. :'DD
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa monta vegevihamielistä. Koittakaa nyt vaan kestää että lihansyönti vähenee.
Entä jos oma lapsesi valitsee vegaanisen ruokavalion?
Minulle kävi näin kun lapsi oli 15. Ihan itse valitsi. Mies syö lihaa, minä vain kalaa ja kanaa. Kaikkien meidän kolmen ruokavalio on oma valinta. Ei toki nyrpistellä nenää jos juhlissa on ei sopivaa vaan syödään sitä mitä voi.
Joka päivä enemmän ihmisiä jättää lihan pois kun ei halua kuollutta eläintä lautaselle, lapseni sanoi että ei voi syödä possua tai lehmää siinä kuin koiraa kissaa marsuakaan.
Ja näitä nuoria on aina vaan lisää, voi olla vaikka sinunkin lapsesi tulevaisuudessa.
Ihan kakkapuhetta nämä "vegaani voi syödä lihanakkeja synttäreillä". EI voi.
Noin on silloin jos veganismi on oma eettisistä syistä tehty valinta. Omien arvojen vastaisesti tuskin tahtoo toimia vaikka olisi mikä erityistilanne. Mutta pienen lapsen kohdalla tuskin on kyse lapsen omista arvovalinnoista, vaan kodin säännöistä. Silloin on kyse enää siitä, miten tiukkoja vanhemmat ovat sääntöjen suhteen. Jos lapsi saa syödä karkkia vain lauantaisin, mutta kaverin synttärit pidetäänkin perjantaina, voiko sääntöön tehdä poikkeuksen? Jos lapsi saa kotona syödä vain kasvikunnan tuotteita, mutta kaverin synttäreillä tarjotaan vain nakkeja ja kermakakkua, voiko sääntöön tehdä poikkeuksen? jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kauhee. Mulla on 3 lasta, vanhin 10v, olen järjestänyt nyt 9 kaverijuhlat ja muistaakseni yksi pähkinäallergia on tullut vastaan. Vaikka olemme usein kutsuneet koko pk-ryhmän/koululuokan tai ainakin paljon kavereita. Saanko mielenkiinnosta kysyä teidän aluetta (suunnilleen)?
Asutaan Helsingin Käpylässä.
ap
Aaa, teidän kaveripiiristä onkin tehty pari tv-sarjaa. Mitkäs niiden nimet taas olivatkaan? Modernit Miehet, Ex-Onnelliset vai joku muu?
Ehkä näille näkyvälle sipulille ja näkyville maitotuotteille allergisille lapsille voisi vain ostaa silmä-siteet juhlien ajaksi tai pistää nämä syömään esim. vaatehuoneeseen Dinner In the Dark-tyyliin?
Saksassa nyt 15 vuotta asuneena en ole törmännyt kuin ihan pariin, kolmeen ihmiseen joilla on joku allergia. Lapsia meillä on kolme, nyt jo isoja, kymmenittäin kavereiden synttäreitä on ollut eikä kukaan koskaan ole kysellyt minkään ruokavalioiden taikka allertioiden perään. Että ymmärrän kyllä ap:n kulttuurishokin ja itsekin usein ihmettelen suomen allergikkojen ja muista syistä erityisruokavalioita harrastavien suurta määrää.
Gluteenittomat ja vegaaniset tarjottavat. Yksinkertaista. Leivot gluteenittoman kakun, ostat keksejä (monet keksit on vegaanisia), karkit kuten mariannet ja pandat vegaanisia, monet sipsit vegaanisia jne
Vegaanituotteet sivulta löytyy kaikenlaista vegaanista ruokaa mitä löytyy kauppojen hyllyiltä
Juuri tein vegaaniset ja gluteenittomatkin tarjoilut kaverin lapsen ristiäisiin ja kukaan vieras ei tiennyt niiden olevan vegaanisia. Oli aika huvittavaa kyllä kun joku kyseli yhtä reseptiä lopussa ja oli aivan järkyttynyt kun olikin vegaanista :D
Osaisiko joku antaa esimerkkiä oikeasti hyvän makuisista vege tai gluteiinittomista herkuista?
Olen joskus ostellut noita molempia, mutta omien ja "normaaleiden" vieraiden suuhun nuo eivät ole maistuneet hyvältä. Tietenkin niille on maistunut, jotka ovat noihin tottuneet/eivät voi muuta syödä, mutta..
Ei huvittaisi pistää hirveää rahaa kokeiluihin, kun ei kuitenkaan ole minun ruokavaliooni kuuluva tai perehtyä reseptiikkaan ynnä muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomat ja vegaaniset tarjottavat. Yksinkertaista. Leivot gluteenittoman kakun, ostat keksejä (monet keksit on vegaanisia), karkit kuten mariannet ja pandat vegaanisia, monet sipsit vegaanisia jne
Vegaanituotteet sivulta löytyy kaikenlaista vegaanista ruokaa mitä löytyy kauppojen hyllyiltä
No ei ole yksinkertaista. Ei gluteenittomia kakkuja leivota samoilla vatkaimilla yms. kuin tavallisia. Ainakiaan niille, joilla oikeasti ongelmia gluteenin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yhden vegaanin vuoksi vegaaniset tarjottavat?
1-2 sorttia sille vegaanille riittää, muuten normaalit tarjottavat.
Jos synttärisankari tykkää vaikka jostain tietyistä karkeista, mutta niissä on liivatetta, niin voi harmi. Sitten vegaani ei syö niitä. Vegaanille voi tarvittaessa ostaa pienen määrän jotain marmeladia (joku ehdotti tätä, jippii, ihanaa!) ja Marianneja. Sitten niitä sipsejä ja poppareita.
Jos synttäreillä on jätskiä, vegaanille voi ostaa mehujään tai jonkun pikarin sotain korviketta.
Kakku ihan normaalisti. Joku 8-vuotias on vegaani vanhempien tahdosta eikä kuole jos syö kermakakkua tai karkkeja joissa on liivatetta.
Vegaani on sikäli helppo, ku menee laktoosittomalle, maidottomalle, vegelle ja vegaanille.
Toinen kokeilunarvoinen vois olla vanhan kunnon nyyttärit, haha
Maidotonta jäätelöä kaikille??? Se ei maistu hyvälle. Minä olen tarjonnut kaikille muille tavallista laktoositonta jäätelöä ja sille yhdelle maidottomalle sitten oman soija- tms jäätelön.