Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->

Vierailija
02.04.2019 |

Ilmoittautumisjärjestyksessä:

Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.

Lapsi 2: Laktoositon

Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa

Lapsi 4: Vegaani

Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli

Lapsi 6: Ei allergioita

Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia

Lapsi 8: Ei allergioita

Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä

Lapsi 10: Kasvisruokavalio

Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.

Kommentit (562)

Vierailija
301/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän nuo kala, sitrushedelmät, pähkinät tms sekä kasvisruokailijat ja jos todella tarvitsee niin ilman muuta gluteeniton ja laktoositon on ok.

Mutta luulen että nuo raa’at juurekset, näkyvä sipuli yms. jutut on jo näitä ”lapsi ei tykkää” -tyyppisiä allergioita. Ihan hyvin voit laittaa porkkanaa ja kurkkua tarjolle. En ole koskaan kuullut että olisi nimenomaan raaoille juureksille allerginen.

Oma lapseni on allerginen ainakin sellerille, porkkanalle ja koivun siitepölylle. Kyseessä ns. ristiallergia

Tarkoitin että nimenomaan että on raa’oille kasviksille. Tuskin se allergia lakkaa kun kasvis kypsytetään :D tai sipuliallerigia on vain kun sipuli on näkyvissä.

Itseasiassa kuumentaminen tuhoaa allergeenin lähes kaikesta. Pähkinöissä tämä ei toimi. Kaikista herkimmät eivät toki voi kuumennettunakaan syödä, vaan saavat näistäkin oireita.

Kuumentamista ja pakastaminen ja monet muut jutut usrin muuttavat sitä proteiinia. Silloin se voi sopia, mutta ei useinkaan. Erityismaidoissa proteiini pilkotaan ja elimistö ei tunnista sitä. Ja siksi se käy.

Älkää nyt sanoo, että kuumentaminen on ratkaisu, koska se on sitä vain joskus.

Vierailija
302/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän perheessä allergiat on todellisia. En varmasti ole ollut ylihygieninen en ennen enkä jälkeen synnytyksen. Lapsi ei ole sisäsiittoinenkaan. Allergiat ovat todellisia ja jos voisin niille jotain tehdä, niin tekisin. Olin kyllä itse se maitorupinen lapsi 70-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kyse on lapsen nirsoudesta, älä ilmoita tuota enää. Sinne juhliin tulee niitäkin, joilla on oikeasti vaikka se maitoallergia ja tarvitsee välttämättä maidottomia tuotteita. Järjestäjää ei koskaan missään tilanteessa kiinnosta vieraiden nirsoilut.

Ei ole kyse nirsoudesta ja olen aina sanonut että ei ole allergiaa, maitoa voi olla ruuan seassa, mutta näkyvä maitopohjainen ei käy, eikä kannata hommata mitään korvikkeita tilalle. Monet ymmärtävät tämän ihan ok, muttei se eka äippä joka sai melkeen kohtauksen kun kermakakku ei mennyt alas.

Kysyn myös meidän synttärivieraiden rajoitteet. On gluteenitonta, täysmaidotonta, lötköruuatonta, hooliilaritonta jne...poparit ja sipsit kasvisrasvalla on kova juttu kasvistikkujen kanssa.

Vierailija
304/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan kysynyt allergioita, eikä kukaan koskaan myöskään oma-aloitteisesti ilmoittanut niitä 🙄

Vierailija
305/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi allerginen vieras pitäisi huomioida, mutta nirsoa ei?

Vierailija
306/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotahan se on. Meillä lapsi myös allerginen niin tuohon on jo niin tottunut.

Hienoa että kysyit erikoisruokavalioista ja otat ne huomioon. Tuota ei kovin moni edes kysy.

Vierailija
307/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pohjoisessa olen tavannut vain laktoosittomia kavereita. Mutta joo, eikös näille tarjota aina vain popparia, sipsiä, karkkia ja jädeä? Korkeintaan jotain (gluteenittomia ja maidottomia) muffinsseja kylkeen? Ei ne mitään kasvis- tai kinkkupiirakoita syö tai edes täytekakkua.

Vierailija
308/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu jos tulee esim. liikekannallepano.

Puolet porukasta on allergista ruualle ja toinen puoli piikki-insuliinilla.

Vierailija
309/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja! Onneksi asun perheineni Espanjassa. Miksi Suomessa on nykyään niin paljon allergisia?

Vierailija
310/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei liity ruokaan mutta me olimme kutsuneet pojan koko tarharyhmän synttäreille ja yksi äiti suuttui kun meillä oli koiria ja poika ei voinut osallistua. Tästäkin aiheesta tuli vaihdettua whatsappeja kolmen päivän ajan. Nykyään kaikki on niin vaikeaa.

Vierailija
311/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Popcornit varmaan sopivat kaikille? Olen tehnyt gluteenittomia mokkapaloja riisi- maissi- ja perunajauhoista. Gluteenittomaan piirakkaan olen käyttänyt samaa sekoitusta. Vegaaninen pulla ei ole ongelma, mutta ei ole viljaton.

Vierailija
312/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en nyt näkisi tuota listaa lastenkutsuille mitenkään suurena ongelmana. Karkkia, limsaa, sipsiä, poppareita ja jätskiä. Niitä pystyy syömään kaikki. Kasvisrasvajäätelöä kasvissyöjille. En oikein ymmärrä mikä mörkö tuo kasvisruokavalio oikein on.

Tässä provossa ei ollut tarkoituskaan saada hyviä vinkkejä vaan haukkua muita kuin perinteistä ruokavaliota.

Mitenköhän näille kauhistelijoille käy jos omasta lapsesta tulee esim vegaani.

Sama kuin aina ilahduttaa ajatus että homofoobikon lapsesta tulee homo.

Oikeasti iso jaxuhali teille jotka ette tajua että kaikki ei niitä teidän nakkeja syö.

Ilahduttaa ajatus, että joku homo kokee vuosien ajan homofobiaa jopa omassa kodissaan ja saa ehkä elinikäiset traumat? No, onhan se sinulle kivaa, että sinä saat tyydytettyä vihaasi oikein kunnon näpäytyksellä. Ja eihän sinun tarvitse välittää muusta (esim. jostain homosta)...

Vierailija
313/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan opetella leipomaan jos ei rahaa löydy tilamaan ammattilaiselta. Helposti keksii hyvät tarjottavat. Mä en taas tajua kuka syöttää lapsilleen nakkeja ja lihapullia. Ei ole nykypäivää.

Vierailija
314/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha. Olisiko jotain junttiperheiden erikoisuudentavoittelua tai sitten Espoon kultalusikkamussukoiden elvistelyä?

Me ollaan espoolaisia, mutta yksilläkään kaverisynttäreillä ei ole yhdelläkään lapsella ollut allergioita tai erityisruokavalioita. Tai ainakaan sellaisia ei ole ilmoitettu, vaikka aina erikseen kysytään.

Vierailija
315/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei liity ruokaan mutta me olimme kutsuneet pojan koko tarharyhmän synttäreille ja yksi äiti suuttui kun meillä oli koiria ja poika ei voinut osallistua. Tästäkin aiheesta tuli vaihdettua whatsappeja kolmen päivän ajan. Nykyään kaikki on niin vaikeaa.

:D Tämä on harvinaisen totta!

Itsellä on "iltatähti" nyt kaverisynttäri-ikäinen ja olen huomannut, että kovasti on muuttunut sitten vanhempien lasteni kaverisynttäriaikojen. Todellakin kaikki on niin vaikeaa nykyään!

Yksi on tosiaan juuri tuo tarjoiluasia. Ennen ei kyselty kutsussa mitään ruokavalioita. Jos joku oli oikeasti allerginen, ilmoitti siitä ihan oma-aloitteisesti mikäli näki tarvetta. Ei kyllä mitään nakkeja tarjoiltukaan yleensä eikä muutenkaan ruokia, joissa voisi olla esimerkiksi sitä "näkyvää sipulia".

Vierailija
316/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyvä sipuli on allergioista huolestuttavin! Itse olisin enemmän huolissani näkymättömästä sipulista, koska en ikinä löytäisi sitä H*'*:n sipulia ruoanlaittohetkellä.

Monelle nykyäitykälle joku diagnoosi on se "erityisyyden" mittari. Hienointa parhauttahan on joku adhd tai aistiyliherkkyys, mutta jos ei kuitenkaan kehtaa ihan täysillä vetää, niin "näkyvä sipuli"-allergia kyllä takaa lapselle erityisyysaseman ja sellaisen diagnoosin, josta voi sitten mammakerhon kanssa nakerrella juttua monta vuotta.

Muumeissa diagnoosina oli näkymätön lapsi. Ehkä se on se seuraava askel... Vai hetkonen, oliko se käytössä jo 1700 luvun hienostoperheissä..

Vierailija
317/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on neljä lasta, joten olen järjestänyt kymmeniä synttäreitä ja muistaakseni kahdella lapsella on ollut allergioita. Listasi kuulostaa aika hullulta ja epätodelliselta :D

Kolme lasta, joille olen järjestänyt kaikki kaverisynttärit kotona. Yksi keliaakikko, yksi maitoallergiseksi ilmoitettu, joka oli vain laktoosi-intolerantti ja pari ”tavallista”laktoosi-intoleranttia, joille käy tavallinen laktoositon tarjoilu, yksi pähkinäallerginen, yksi allerginen useille rajoille hedelmille, yksi diabeetikko (eli sokeriton limsa hänelle). Se maidoton lapsi oli vähän haastava, mutta hän oli kiitollinen, kun sai esim oman pienen jäätelökakun.

Outoa ilmoittaa synttäreille sipulittomuudesta, vai tekeekö ihmiset jotain sipulipiirakkaa lasten synttäreille ja uniikkimicoamelielle on ollut loukkaantunut, kun ei ole voinut syödä kaikkea? Tai ”ei lihaa”: joo, olinkin ajatellut tarjota pelkkää paistettua jauhelihaa....

Vierailija
318/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on neljä lasta, joten olen järjestänyt kymmeniä synttäreitä ja muistaakseni kahdella lapsella on ollut allergioita. Listasi kuulostaa aika hullulta ja epätodelliselta :D

Kolme lasta, joille olen järjestänyt kaikki kaverisynttärit kotona. Yksi keliaakikko, yksi maitoallergiseksi ilmoitettu, joka oli vain laktoosi-intolerantti ja pari ”tavallista”laktoosi-intoleranttia, joille käy tavallinen laktoositon tarjoilu, yksi pähkinäallerginen, yksi allerginen useille rajoille hedelmille, yksi diabeetikko (eli sokeriton limsa hänelle). Se maidoton lapsi oli vähän haastava, mutta hän oli kiitollinen, kun sai esim oman pienen jäätelökakun.

Outoa ilmoittaa synttäreille sipulittomuudesta, vai tekeekö ihmiset jotain sipulipiirakkaa lasten synttäreille ja uniikkimicoamelielle on ollut loukkaantunut, kun ei ole voinut syödä kaikkea? Tai ”ei lihaa”: joo, olinkin ajatellut tarjota pelkkää paistettua jauhelihaa....

No lihapullia on aika usein lastenkutsuilla. Esim. juuri noita tikkuja joissa on vaikka lihapulla + kirsikkatomaatti, pala juustoa + viinirypäle ja vaikka prinssinakki + pala kurkkua. Meillä nää teki aina hyvin kauppansa.

Lihapulliin tulee sekä sipulia että lihaa-

Vierailija
319/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia voi alkaa (tai parantua) ihan missä iässä tahansa.

Meillä kuopus alkoi yllättäen kärsimään allergiaoireista 10-vuotiaana. Nykyään hänellä on useita vaikeita allergioita, joista pahin on vehnäallergia. Ei tämä mitään hauskaa ole tälläkään puolella pöytää.

Omassa tai miehen suvussa ei ole muita ruoka-aineallergioista kärsiviä, joten lapsen allergiat tulivat ihan puskista.

Vierailija
320/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lihapullia on aika usein lastenkutsuilla. Esim. juuri noita tikkuja joissa on vaikka lihapulla + kirsikkatomaatti, pala juustoa + viinirypäle ja vaikka prinssinakki + pala kurkkua. Meillä nää teki aina hyvin kauppansa.

Lihapulliin tulee sekä sipulia että lihaa-

Mutta voivathan nämä liha- ja sipuliallergiset jättää ne tikut syömättä. Tai syövät vain ne osat mitkä omaan katsomukseen sopivat. Ja kai siellä muutakin tarjoilua on kuin noita tikkuja?