Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->

Vierailija
02.04.2019 |

Ilmoittautumisjärjestyksessä:

Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.

Lapsi 2: Laktoositon

Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa

Lapsi 4: Vegaani

Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli

Lapsi 6: Ei allergioita

Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia

Lapsi 8: Ei allergioita

Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä

Lapsi 10: Kasvisruokavalio

Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.

Kommentit (562)

Vierailija
341/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan suomalaisilla on allergiat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Mistä se johtuu? Ehkä siitä fluorista jota purskuteltiin koulussa. Kaikilla oli oma kippo ja määrä paljon enemmän kuin hammastahnassa. Enkä Tsernobylin laskeumat, ehkä ehkä, nuo oli siis keksittyjä syitä. Onhan meillä muitakin sairauksia enemmän kuin muualla. Monet niistä on autoimmuunisairauksia. Allergia jopa lievässä muodossaan on usein koko elämään vaikuttava. Se pieni ihottuma voi kutiaa kokoajan ja häiritä untä ja sitä kautta koko elämää. Se pieni ihottuma usein tulehtuu yms. Jokainen perhe on asiantuntija omassa elämässään ja tuskin kukaan rajoittaa lapsen tai omaa elämää ilman syytä.

Vierailija
342/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 5-vuotias vegaanilapsi, joka synttäreillä syö sitä mitä on tarjolla. Allergiatiedusteluihin vastaan ettei ole allerginen millekään, vegaanisuudesta en sano mitään, osa toki tietää.

Ja vaikka monet kuvittelee lasten vegaaniuden olevan täysin vanhemmista lähtöisin, ei oma lapseni halua syödä mitään nakkeja tai liivatekarkkeja.

Tämä on niin läppä? Mistä 5-vuotias edes tietäisi mikä on liivate jos ei ole vanhemmista lähtöisin? Itselläni on 8-vuotias, joka ei edelleenkään tiedä minun olevan kasvissyöjä. Syystä että lapseni on syönyt alusta alkaen ihan kaikkea. Saa itse päättää myöhemmin, haluaako olla vegetaristi tai vegaani tai what ever. Elimistönsä on kuitenkin tottunut myös lihaan. Kun lapseni jättää esim. lihamakaronilaatikkoa hippusen "emmä äiti jaksa, syö sä!", annan sen koirille. En tajua vanhempia jotka pakottavat lapsen vauvasta asti omaan ideologiaansa. Antakaa lapsen tehdä itse omat päätöksensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhee. Mulla on 3 lasta, vanhin 10v, olen järjestänyt nyt 9 kaverijuhlat ja muistaakseni yksi pähkinäallergia on tullut vastaan. Vaikka olemme usein kutsuneet koko pk-ryhmän/koululuokan tai ainakin paljon kavereita. Saanko mielenkiinnosta kysyä teidän aluetta (suunnilleen)?

Asutaan Helsingin Käpylässä.

ap

No sitten. Se selittääkin aika paljon.

Vierailija
344/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergioita liioitellaan aivan tolkuttomasti. Mullakin todettiin joskus kauan sitten allergiat varmaan parillekymmenelle eri siitepölylle, eläimelle ja ruoka-aineelle. En vältä mitään. Ihan sama jos tunnin vähän nenä vuotaa kun syön jossain hiton maukasta kebabia.

Vierailija
345/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti tuo tiukka veganismi ihmetyttää näin pienten lasten kanssa työtä tekevänä. Ei ole ollut kerran eikä kaksikaan, kun lapsi on itkenyt makkaroiden, hampurilaisten ja jauhelihan perään, kun muut lapset ryhmässä sellaista ruokaa syövät ja hänelle tarjotaan aivan jotakin muuta...

En ihmettele, että monet sitten ahmivat kavereiden luona salaa vaikka sitä lauantaimakkaraa. Sama juttu kuin lestadiolaisten televisiokielto: lapset juoksee naapuriin televisiota katsomaan kun kotona ei saa.

minustakin veganismin pitäs olla sellainen asia, jonka voi itse isompana päättää. Menee todella vaikeaksi jos lapselle pitää päiväkodista asti järjestää eri ruoka muiden kanssa, kyllä semmonen erottaa porukasta, jää jotenkin ulkopuoliseksi aina.

Kotona syödään mitä ruokaa vanhemmat syöttää, mutta kyllä vegaanien pitäis kodin ulkopuolella antaa lasten syödä kuin muutkin lapset, esim koulussa. Menee ikäväksi kun edes pinaattilettuja ei voi syödä kuin muut.

Samaa mieltä.

Olikohan se Mira Luoti joka neljän tähden illallisessa kertoi, että he kotona syövät ja elävät vegeinä, mutta päiväkodissa ja koulussa lapset syövät mitä tarjotaan, siis sekaravintoa.

Parashan tuo tuollainen ratkaisu olisi: lapset saavat monipuolisesti tarvittavia ravintoaineita ja voivat sitten isompina itse päättää, mikä on heidän oma valintansa. Kun ovat nähneet ja kokeneet molemmat vaihtoehdot.

Vierailija
346/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pähkinäallergikko ja naurattaa aina kun joku ilmoittaa kookoksen allergialistalle. Se kun harvemmin allergisoi ja se ei ensinnäkään ole pähkinä.

Vierailija
347/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi ihmeessä järjestätte juhlia, joissa on muuta tarjottavaa kuin yleisimmin sopivat popparit, sipsit ja erilaisia karkkeja? Mulle itselle on aina itsestäänselvää, että jos kyselen allergioita, olen myös valmis tarjoamaan evästä niin, että jokaiselle riittää jotakin. Aika järkyttävä tuo asenne, että tuokoot sitten itse jotain tai olkoon syömättä. Toki ymmärrän, että monet ruokarajoitteiset tarjoutuvat itse tuomaan omat eväät, koska esimerkiksi gluteeniton voi kokemattomalle olla hankala valmistettava, mutta silti, en ikinä itse olettaisi, että allergikot/erityisruokavalioiset toisivat omat ruuat. Kuitenkin esim. vegetuotteiden, gluteenittomien, vähäsokeristen ja maidottomien tuotteiden valikoima on viime vuosina kasvanut niin älyttömästi, että ei vaadi suurta panostusta ottaa näitä huomioon. 

Miksi toisten allergioista/erityisruokavalioista tehdään näin suuri ongelma? Jos kysytte näitä, niin olkaa sitten valmiina hyväksymään, että niitä rajoitteita voi valitettavasti olla, eikä teillä ole oikeutta kritisoida tai kyseenalaistaa toisten vaivoja. Ymmärrän kyllä, että joskus kyse on myös tekaistuista allergioista, mutta ei ole siltikään teidän asianne alkaa moittimaan toisia näistä. 

Vierailija
348/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei näkyvää sipulia" voi jumalauta, että ihmiset sitten kehtaavatkin.. :Dd

Vierailija
349/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhee. Mulla on 3 lasta, vanhin 10v, olen järjestänyt nyt 9 kaverijuhlat ja muistaakseni yksi pähkinäallergia on tullut vastaan. Vaikka olemme usein kutsuneet koko pk-ryhmän/koululuokan tai ainakin paljon kavereita. Saanko mielenkiinnosta kysyä teidän aluetta (suunnilleen)?

Asutaan Helsingin Käpylässä.

ap

No sitten. Se selittääkin aika paljon.

Me asutaan viereisellä alueella, esikoisen 10v monet kaverit asuvat Käpylässä eikä KOSKAAN ole ilmoitettu synttäreille mitään allergioita, saati vegaaniutta. Älkää nyt varauksetta uskoko ap:ta.

Vierailija
350/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allergioita liioitellaan aivan tolkuttomasti. Mullakin todettiin joskus kauan sitten allergiat varmaan parillekymmenelle eri siitepölylle, eläimelle ja ruoka-aineelle. En vältä mitään. Ihan sama jos tunnin vähän nenä vuotaa kun syön jossain hiton maukasta kebabia.

Osa liioittelee osa ei. Itseäni ärsyttää vakavasti allergisena (kurkku turpoaa) allergia sanan hyvin vapaamielinen käyttö. Kenenkään ei tarvitse tehdä selkoa oman allergiansa vakavuusasteesta, mutta nämä ideologiset ja makumieltymykset allergiaksi nimeävät tekevät hallaa oikeasti allergisille. Ihmisten kyky hahmottaa, mitä allergia tarkoittaa katoaa, eikä enää ymmärretä, että se pienikin määrä voi johtaa sairaalareissuun. "Ei kai yksi kakkupala mitään haittaa!?" Juu ei kiitos, tykkään hengittämisestä.

Vierailija
351/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia on heikkoutta ja sen allergian voi selättää siedättämällä itsensä vähitellen kyseisille allergisoiville aineille. Gramma päivässä kerrallaan. Lehmät.

Vierailija
352/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista että 80-luvulla ala-asteella ollessani koko koulussa ei ollut yhtään millekään allergista oppilasta (suht pieni kyläkoulu, kaikki tunsivat kaikki). 90-luvulla ylä-asteella ollessani ei luokallani ollut yhtään allergista.

Mitä ihmisille on tapahtunut, mikä on muuttunut kun nykyään allergioita on melkein jokaisella?

Yleensä tähän vastataan, että joko ihmiset inisevät turhasta tai sitten lisäaineet/rokotteet/mystinen säteily. Itse sanon, että tietämys on lisääntynyt paljon. En itsekään ollut kuullut mistään IBS:stä (ärtyvän suolen oireyhtymä), koska ei sitä kai silloin tiedetty. Voi olla, että näitä epämääräisesti oireilevia ei ollutkaan niin paljon, mutta esim. mieheni mummo kärsi koko ikänsä hillittömistä ilmavaivoista kunnes yli 80-vuotiaana sai avun. Eli voi sanoa, että allergioita ja muita diagnooseja ei ollut niin paljon, mutta silloin piertiin, ripuloitiin, kutistiin ja kärsittiin kivuista joka tapauksessa, eikä siinä mitään hehkutuksen aihetta ole.

Vierailija
353/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ihmeessä järjestätte juhlia, joissa on muuta tarjottavaa kuin yleisimmin sopivat popparit, sipsit ja erilaisia karkkeja? Mulle itselle on aina itsestäänselvää, että jos kyselen allergioita, olen myös valmis tarjoamaan evästä niin, että jokaiselle riittää jotakin. Aika järkyttävä tuo asenne, että tuokoot sitten itse jotain tai olkoon syömättä. Toki ymmärrän, että monet ruokarajoitteiset tarjoutuvat itse tuomaan omat eväät, koska esimerkiksi gluteeniton voi kokemattomalle olla hankala valmistettava, mutta silti, en ikinä itse olettaisi, että allergikot/erityisruokavalioiset toisivat omat ruuat. Kuitenkin esim. vegetuotteiden, gluteenittomien, vähäsokeristen ja maidottomien tuotteiden valikoima on viime vuosina kasvanut niin älyttömästi, että ei vaadi suurta panostusta ottaa näitä huomioon. 

Miksi toisten allergioista/erityisruokavalioista tehdään näin suuri ongelma? Jos kysytte näitä, niin olkaa sitten valmiina hyväksymään, että niitä rajoitteita voi valitettavasti olla, eikä teillä ole oikeutta kritisoida tai kyseenalaistaa toisten vaivoja. Ymmärrän kyllä, että joskus kyse on myös tekaistuista allergioista, mutta ei ole siltikään teidän asianne alkaa moittimaan toisia näistä. 

Olipa hyvä kirjoitus. Jos päättää pitää juhlat, silloin sitoutuu huolehtimaan vieraiden viihtyvyydestä. Ymmärrän, että joskus se voi ruokavalion takia olla hankalaa ja silloin voi ihan reilusti pyytää tuomaan omia eväitä. Mutta tämä asenne, että emännän tehtävä on vain arvostella vieraita ja voihkia heistä koituvaa vaivaa, on ihan käsittämätön. Jättäkää juhlat pitämättä, jos ette halua niitä pitää. Eikä jokaisen tarvitsekaan voida syödä kaikkea; yleensä gluteeniton vieras on ihan tyytyväinen, jos hänet on huomioitu parilla keksilajilla, jos lisäksi on tarjolla vaikka jotain sipsejä ja karkkia.

Vierailija
354/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh. Lapseni kutsui viime vuonna 8 v synttäreilleen 12 kaveria, ja vain kahdella oli laktoositon ruokavalio, muilla ei mitään.

Vierailija
355/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoat sipsiä, karkkia ja jätskiä. Katsot vain ettei niissä ole vehnäjauhoja niin gluteenitonkin voi syödä

Vierailija
356/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä kyselisi kenenkään allergioista ja ruokarajotteista, laittasin synttärikakun, raksuja ja karkkeja, jos ei kelpaa, olkoot syömättä. 

Vierailija
357/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistä nuo kaikki, niin rajoituksia ei ole niin paljon: gluteeniton, vegaaninen, sipuliton ja pähkinätön. Kaiken ei myöskään tarvitse käydä kaikille, kunhan kaikille on jotain. Voit tehdä kakun ja tarjota erikoisruokavalioisille vaikka vegaanista (eli myös maidotonta ja laktoositonta) jäätelöä. Lisäksi karkkia ja sipsiä. Voit myös tehdä vaikka kasvispizzaa (nyhtökaura on hyvä täyte) gluteenittomalle pohjalle vegaanisella juustolla.

Vierailija
358/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo kyllä normaalia ole. Meidän lapsen synttärijuhlissa on vuosien saatossa ollut yksi allerginen. Ja lapsia on kyllä ollut useita.

Vierailija
359/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutteko kenties Helsingissä?

Vierailija
360/562 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutteko kenties Helsingissä?

Siellä tuo voisi kuulostaa normaalilta meiningiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi