8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->
Ilmoittautumisjärjestyksessä:
Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.
Lapsi 2: Laktoositon
Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa
Lapsi 4: Vegaani
Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli
Lapsi 6: Ei allergioita
Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia
Lapsi 8: Ei allergioita
Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä
Lapsi 10: Kasvisruokavalio
Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.
Kommentit (562)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä järjestän työkseni erilaisia seminaareja noin 30-50-vuotiaille korkeakoulututetuille ihmisille. Yhtään valehtelematta voin sanoa, että yli puolella on joku rajoite. Ei siis ole vain lasten ongelma. Nykypäivänä on totuttu siihen, että saadaan yksilöllistä palvelua.
Monilla on toki allergioita, mutta nämä muotigluteenittomat, maidottomat (tai kaseiinittomat), kasvis- ja vegaaniruokavaliot, ei-ulkomaisia-sitä-ja-tätä alkaa jo ärsyttää. Allergia on allergia ja ne otetaan vakavasti, mutta erilaisten elämäntapojen mukaiset ruokavaliot eivät ole allergioita.
Allergisena (hedelmät juurekset kala pähkinät tofu kikherne jne) - tukehtumisvaara - ärsyttää suunnattomasti nämä ruokavaliolla pelleilevät!
Tofulla tarkoittanet soijaa. Olet soijalle allerginen ja sitä löytyy muuten yllättävän monesta paikasta, lihapullat ja suklaa nyt muutaman mainitakseni.
T. Kohtalotoveri
Onko tämä yleinenkin ajattelutapa ei-allergisten keskuudessa, että yhden rajoitteisen takia kaikki tarjottavat pitää tehdä allergiaystävällisesti?
En ole allergisten ja vegaanien tuttujeni kanssa koskaan törmännyt tällaiseen ajatteluun, vaan henkilö itse ottaa eväät mukaan tai jos järjestäjä on oikein ihana, on ruokarajoitteiselle oma annos ja muut vieraat syövät sitä mitä alunperin oli tarkoitus.
Esim ap:n tilanteessa on helppoa ostaa kaupasta vaikka kuppikakkuja gluteenittomana ja pähkinättömänä. Vegekarkkeja luulisi löytyvän helposti. Ja nakkipiilot vaan tarjolle kuten myös synttärikakku alkuperäisen suunnitelman mukaan. Jokainen sitten syö sitä mitä pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama aloitus on ollut ennenkin. Provo. Keliakia on autoimmuunisairaus, ei allergia. Lihaa välttävällä voi olla reuma tai sen kaltaisia oireita tai munuaisten toimintaongelmia (kuten itselläni).
Joopajoo, typerää viisastelua. Eli kaikilla noilla lapsilla sattuisi olemaan reuma tai munuaisten toimintaongelmia :’D ja keliakia varmaan kuitenkin kuuluu ikäänkuin samaan kategoriaan allergioiden kanssa siinä mielessä, että se aiheuttaa oikeasti fyysisiä oireita, eikä ole ideologinen valinta.
Tarjoa niille liivatetta ja kuivattua turskaa
Älä kysy ruokarajotteista. Teet vaan kaiken laktoosittomana ja ostat jotain gluteenitonta vähän tarjolle. Problem solved.
Oman lapsen kohdalla olen monesti ilmoittanut ettei näkyviä maitotuotteita, eikä tarvii erikseen hommata maidotonta korviketta (kun se on se maku ja.koostumus) lapsi syö mitä syö. Monet ovat sitten hankkineet maidoton sitäsuntätä jotka lapsi on ignoorannut ja syönyt popparit ja sipsit :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksalaisen vegaaniperheen lapsi ei muuten takuulla saa syödä lihatuotteita.
Mä olen asunut nyt 18 vuotta Saksassa, enkä ole kuullutkaan, että synttäreille annettaisiin sääntöjä ruuista. Itselläni kolme lasta, jotka kaikki käyneet vardinaisen synttärirumban läpi ja ystävillä kouluikäisiä lapsia paljon.
Saksassa ei ole laktoosi-intoleranssia eikä keliakiaa? Vai eikö näitä lapsia kutsuta juhliin?
Tosi harvalla lapsella on. Noi diagnosoidaan tyypillisesti keski-iässä.
No nyt tuli kyllä paksua huttua. Jo pikkulapsesta voidaan todeta keliakia ja laktoosi-intoleranssi. Katsos toisin kuin 60-luvulla, enää ei tarvitse kärsiä ripulista koko lapsuutta näiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsen kohdalla olen monesti ilmoittanut ettei näkyviä maitotuotteita, eikä tarvii erikseen hommata maidotonta korviketta (kun se on se maku ja.koostumus) lapsi syö mitä syö. Monet ovat sitten hankkineet maidoton sitäsuntätä jotka lapsi on ignoorannut ja syönyt popparit ja sipsit :)
Jos kyse on lapsen nirsoudesta, älä ilmoita tuota enää. Sinne juhliin tulee niitäkin, joilla on oikeasti vaikka se maitoallergia ja tarvitsee välttämättä maidottomia tuotteita. Järjestäjää ei koskaan missään tilanteessa kiinnosta vieraiden nirsoilut.
Miten on mahdollista että 80-luvulla ala-asteella ollessani koko koulussa ei ollut yhtään millekään allergista oppilasta (suht pieni kyläkoulu, kaikki tunsivat kaikki). 90-luvulla ylä-asteella ollessani ei luokallani ollut yhtään allergista.
Mitä ihmisille on tapahtunut, mikä on muuttunut kun nykyään allergioita on melkein jokaisella?
Korvien väli on muuttunut sitten 70-80 lukujen. Kaikki haluavat olla niitä uniikkeja lumihiutaleita.
Onko noi nyt varmasti todellisia ettei mitään trollailua? En mä ymmärrä ihmisiä joilla on jokin v itun allergia. Enkä hyväksy. Enkä sääli. Pihviä pöytään ja turpa kiinni!
Onneks lisäaineille ei kauheen monet oo allergisia...
Johtuu siitä kun Suomalaiset on sisäsiittoista ja ylihygienistä kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen asunut nyt 18 vuotta Saksassa, enkä ole kuullutkaan, että synttäreille annettaisiin sääntöjä ruuista. Itselläni kolme lasta, jotka kaikki käyneet vardinaisen synttärirumban läpi ja ystävillä kouluikäisiä lapsia paljon.
Saksassa ei ole laktoosi-intoleranssia eikä keliakiaa? Vai eikö näitä lapsia kutsuta juhliin?
On jonkin verran keliakiaa ja paljon kasvissyöjiä tai vegaaneja. Kyllä meillä päin tuovat omat eväät jos tarvis myös synttäreille.
T. kohta 25 v Saksassa asunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä ole sitä ehdotettu, että KAIKKIEN syötävien pitäisi olla vegaanisia, vaan että sekin on mahdollista JOS haluaa järjestää tarjoilut niin että kaikki voivat syödä kaikkea. Noissa ehdotuksissahan on sitäpaitsi yritetty tehdä tarjoiluista myös niihin allergioihin sopivia, ei pelkästään vegaanisia.
Ap varmaan olisi kysellyt onko jollakin kasvisruokavaliota yms. jos olisi ollut alunperin halukas järkkäämään kaikille heidän omien mieltymysten mukaisen tarjonnan. Hän kuitenkin kysyi ainoastaan allergioita, ei lainkaan sitä onko joku kasvissyöjä vai mikä. Eli niiden lasten vanhemmilla oli jo se oletus, että tottakai juuri heidän lapsensa mieltymysten mukaan suunnitellaan tarjottavat.
Mikä tässä on sitten ongelma? AP ei halua huomioida vegaaneja, joten ei sitten huomioi. Nyt sinä vain itse oletat vanhempien olettavat jotakin :D Vaikea näin ulkopuolisena nähdä muiden pään sisälle, mutta itse en kasvissyöjänä oleta mitään kun menen vieraaksi. Mutta jos kysytään erikoisruokavalioita niin tietenkin rehellisesti vastaan. Aika harvoin kysytään vain allergioita, koska esim.keliakia ja laktoosi-intoleranssi ei niitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Onneks lisäaineille ei kauheen monet oo allergisia...
Niistä usein puuttuu se proteiini, minkä kimppuun elimistö lasten allergioista hyökkää.
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista että 80-luvulla ala-asteella ollessani koko koulussa ei ollut yhtään millekään allergista oppilasta (suht pieni kyläkoulu, kaikki tunsivat kaikki). 90-luvulla ylä-asteella ollessani ei luokallani ollut yhtään allergista.
Mitä ihmisille on tapahtunut, mikä on muuttunut kun nykyään allergioita on melkein jokaisella?
80-luvulla meidän kyläkoulussa oli kyllä allergisia. Luokallani oli 22 oppilasta, joista 5 oli allergisia minä mukaan lukien. Yläasteella aika samalla suhteella allergisia.
Joko Suomessa ollaan näissä tosi tarkkoja ja niitä diagnosoidaan tosi tarkkaan ja herkästi ja ruokavalioita myös noudatetaan, tai muualla ollaan löperöitä, siedätetään, ei diagnosoisa jne. TAI sitten suomalaisten geenit on hyvin erilaiset
Mulla on nimittäin kahdesta maasta (itse asiassa maanosasta) ihan samanlainen kokemus: jos joku ilmoitti jostain ruokarajoitteesta, se oli 99 % varmasti suomalainen ja suomalaisissa oli myös niitä, joilla oli pitkä lista sienistä sipuliin, paprikaan, maitoon, äyriäisiin, sitrushedelmiin, mansikoihin, suklaaseen jne.. Ja kun pyörittiin kansainvälisissä ympyröissä, niin myös vieraat olivat aina useaa eri kansallisuutta. Kellään muulla ei ollut käytännössä mitään. Suomalaisiakin oli varsinkin ekassa maassa melko paljon, tiedän ainakin viisi, joilla oli "gluteeniton ruokavalio" (en tiedä oliko keliakia), mutta en tiedä yhtäkään ulkomaalaista jolla olisi ollut.
Suomen touhuun tottuneena kysyin näitä ruokarajoitteita aina lastenkutsujen kutsussa (huomasin etteivät muun maalaiset edes kysyneet). Muistan kaikkien niiden vuosien varrelta yhden ei-suomalaisen tytön, jonka äiti sanoi, että "xx saa ilmavaivoja ja maha saattaa tulla vähän kipeäksi jos syö todella paljon jääteloä, mutta voi ihan hyvin syödä vähäsen". Suomalaisista oli aina jollain jotain.
Järkkäsin kyllä tietenkin aina suomalaisille allergikoille jotain tarjottavaa, usein se oli jopa ihan helppoa noilla lastenkutsuilla.
Mutta muistan kyllä ikäni yhdet nolot kutsut, joissa japanilainen emäntä ei ollut tietenkään tajunnut kysyä rajoitteita. Yksi suomalainen nainen sitten saapui paikalle ja oli järkyttynyt tarjoiluista, koska ei voinut syödä mitään: ai kalaa, en voi syödä, pitäis olla gluteenitonta, muuten en voi syödä. Sieniä, en voi syödä... Emäntä oli supernolona. Onneksi vieras pystyi juomaan todella hyvin viiniä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksasta on paljon helpompi löytää esim. laktoositonta maitosuklaata kuin Suomesta. Valikoimaa on paljon enemmän. Gluteenittomia tuotteita löytää myös.
Aikuisten juhlissa vegeys kannattaa ilmoittaa allergioita kysyttäessä, koska sen oletetaan tulevan tässä kohtaa ilmi. Ja jos et ilmoita ja menet juhliin pihvi-illalliselle, saat mulkoilua ja vihaisia katseita kun jätät pihvit syömättä.
Sen sijaan lasten synttäreillä luulisi muutenkin olevan lähtökohtaisesti lihattomiakin tarjottavia, esim kakku, karkit, keksit, sipsit, leivonnaiset jne, joten turha mainita vegeyttä.