8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->
Ilmoittautumisjärjestyksessä:
Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.
Lapsi 2: Laktoositon
Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa
Lapsi 4: Vegaani
Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli
Lapsi 6: Ei allergioita
Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia
Lapsi 8: Ei allergioita
Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä
Lapsi 10: Kasvisruokavalio
Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.
Kommentit (562)
Mä en kysy koskaan keneltäkään mitään. Joku joskus yrittänyt kertoa, mutta en ole reagoinut ihmeemmin. (Jos olisi joku hengenvaarallinen, olisi asia eri tietysti)
Tarjolla on montaa sorttia vaihtelevasti, jos ei pysty syömään mitään, niin ei siihen kahdessa tunnissa kuole..
Hah, ei näkyvää sipulia. :D Ei kyllä kuulosta normaalilta ap.
Viime vuoden synttärikutsuihin kirjoitin että ilmoitathan lapsen mahdollisista allergioista. Yksi äiti ilmoitti että heidän koko perhe on vegaaneja. No en ottanut tätä huomioon koska kysyin vain allergioista. Meillä oli tarjolla: kermatäytekakku, karjalanpiirakoita ja munavoita, kinkkupiirakkaa, karkkia, keksejä. Tämä vegaanilapsi tuli vegaani-isänsä kanssa ja nämä kaksi istuivat pisimpään ruokapöydässä ahmimassa kinkkupiirakkaa ja karjalanpiirakoita munavoilla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ihmeessä järjestätte juhlia, joissa on muuta tarjottavaa kuin yleisimmin sopivat popparit, sipsit ja erilaisia karkkeja? Mulle itselle on aina itsestäänselvää, että jos kyselen allergioita, olen myös valmis tarjoamaan evästä niin, että jokaiselle riittää jotakin. Aika järkyttävä tuo asenne, että tuokoot sitten itse jotain tai olkoon syömättä. Toki ymmärrän, että monet ruokarajoitteiset tarjoutuvat itse tuomaan omat eväät, koska esimerkiksi gluteeniton voi kokemattomalle olla hankala valmistettava, mutta silti, en ikinä itse olettaisi, että allergikot/erityisruokavalioiset toisivat omat ruuat. Kuitenkin esim. vegetuotteiden, gluteenittomien, vähäsokeristen ja maidottomien tuotteiden valikoima on viime vuosina kasvanut niin älyttömästi, että ei vaadi suurta panostusta ottaa näitä huomioon.
Miksi toisten allergioista/erityisruokavalioista tehdään näin suuri ongelma? Jos kysytte näitä, niin olkaa sitten valmiina hyväksymään, että niitä rajoitteita voi valitettavasti olla, eikä teillä ole oikeutta kritisoida tai kyseenalaistaa toisten vaivoja. Ymmärrän kyllä, että joskus kyse on myös tekaistuista allergioista, mutta ei ole siltikään teidän asianne alkaa moittimaan toisia näistä.
Olipa hyvä kirjoitus. Jos päättää pitää juhlat, silloin sitoutuu huolehtimaan vieraiden viihtyvyydestä. Ymmärrän, että joskus se voi ruokavalion takia olla hankalaa ja silloin voi ihan reilusti pyytää tuomaan omia eväitä. Mutta tämä asenne, että emännän tehtävä on vain arvostella vieraita ja voihkia heistä koituvaa vaivaa, on ihan käsittämätön. Jättäkää juhlat pitämättä, jos ette halua niitä pitää. Eikä jokaisen tarvitsekaan voida syödä kaikkea; yleensä gluteeniton vieras on ihan tyytyväinen, jos hänet on huomioitu parilla keksilajilla, jos lisäksi on tarjolla vaikka jotain sipsejä ja karkkia.
Yhdyn tähän täysin. Lapseni on käynyt vuosittain hyvän kaverinsa synttärijuhlissa, jossa on ollut aina jotain pientä tarjottavaa, koska perheen vanhemmat eivät (itse ovat tästä kertoneet) osaa eikä jaksa tehdä synttäreistä niin suurta numeroa ja keittiötilat eivät esimerkiksi ole riittävät erilaisten tarjottavien tekemiseen. Eivätkä he myöskään halua ottaa sitä riskiä, että joku vahingossa saa allergisen reaktion heidän huolimattomuuden vuoksi. Tämä on ollut minulle aina aivan OK, ei niillä synttärikemuilla ole pakko olla aina tarjolla kakkua, pastejoita, piirakoita, keksejä jne. Aivan hyvin pienet tarjottavat riittävät.
Tästä saisi hyvän sketsin Siskonpeti-ohjelmaan. Äiti lukemassa allergialistaa läpi ja lopulta toteaa, että ehkä riisikakkuja ja vettä voi tarjota. Paitsi yhdelle, joka on herkistynyt hanavedelle.
Minulla neljä lasta yhdelläkään ei ole allergioita. Olen kyllä itsekin ihmetellyt mistä johtuu Suomessa nämä allergia hysteerit. Sen verran voin todeta yhdellä lapsistani oli kissa allergiaa, hänellä tuli iho oireita ja silmät turposi. Annoin kissan olla sisällä siitä huolimatta, meni kuukausi ja lapsella hävisi oireet. Älkää ottako niin tosisaa noita lääkäreitten allergia tutkimuksia. Siedätyshoio sillä menee suurin osa varmasti ohi..
En jaksa lukea kommentteja, mutta repesin tuolle "ei näkyvää sipulia" Ensimmästä kertaa kuulin että joku voi olla allerginen näkyvälle sipulille, mutta ei hyvin hienoksi silputulle tai sipulijauheelle. Vähän kuin yksi naapurin lapsi, joka sanoo olevansa allerginen kaikelle josta ei tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa asia on ihan samoin. Suomessa on keskiarvolliset allergiat muiden länsimaiden kanssa. Itseasiassa Suomessa ne ovat vähenemään päin toisin kuin Saksassa.
Ihanaa että sinua vtuttaa toiset terveys.
Miksi et vain ilmoittaisi ettet mitään muille HALUA järjestää. Kun kerrat et halua vaan nillitat ja itket normaaleista järjestämiseen liittyvistä asioista VAUVA palstalla.
Ymmärrän toki, etten voi tarjota pähkinää pähkinäallergiselle ja teen leivonnaiset laktoosittomana, mutta vegaanius tai kasvisruokavalio eivät ole allergioita. Alla olevat tummennetut kohdat kuulostavat ennemmin ideologisilta rajoitteilta kuin allergisilta.
Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio (koska on syönyt meillä viime vuonna kylässä aivan normaalisti vehnälättyjä ja ihan äidin luvalla). Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.
Lapsi 2: Laktoositon
Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa
Lapsi 4: Vegaani
Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli
Lapsi 6: Ei allergioita
Lapsi 7: Gluteeniton, laktoositon, ei näkyvää sipulia
Lapsi 8: Ei allergioita
Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä
Lapsi 10: Kasvisruokavalio
ap
Hah hah, provohan tää olikin. Ei kasvissyöjän (lapsi tai aikuinen) tarvi vetää vatsaa kipeäksi jauhelihaburgerilla sen takia että sinä koet sen ideologiseksi kapinaksi omaa erinomaista tavallisuuttasi vastaan. Kuinka vaikea on tarjota ne hodarit vaikka kaksilla eri nakeilla, mukana kasvisversio?
Sitäpaitsi mistä lähin synttäritarjoiluihin on kuulunut liha? Ennen syötiin kakkuja ja hedelmätikkuja melonin päällä.
Ole iloinen, että noinkin moni kaveri tulee synttäreille. Tarjottavien miettiminen on ihan toisarvoista. Helposti löytyy gluteenittomia naksuja, sipseja ym. Osa lapsista ei edes tykkää syödä täytekakkua, joten sopivaa jääteloä tai mehujäätä löytyy jokaiselle.
Sitten on sellaisiakin synttäreitä, joihin ei tule yhtään kaveria..
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea kommentteja, mutta repesin tuolle "ei näkyvää sipulia" Ensimmästä kertaa kuulin että joku voi olla allerginen näkyvälle sipulille, mutta ei hyvin hienoksi silputulle tai sipulijauheelle. Vähän kuin yksi naapurin lapsi, joka sanoo olevansa allerginen kaikelle josta ei tykkää.
Huomaavainen vanhempi kertoi etukäteen, ettei lapsensa syö sipulia, jos se näkyy. Säästytään mielipahalta eikä tarvitse olla ilman sopivaa suolaista. Minä teen lasten synttäreille pari pellillistä pitsaa, enkä silloin laita muutenkaan sipulia, Toinen tai molemmat pitsat voi tehdä gluteenittomana. Yhdessö reunassa on kasvissyöjälle sopivat täytteet jne.
Netti on pullollaan helppoja ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kysy koskaan keneltäkään mitään. Joku joskus yrittänyt kertoa, mutta en ole reagoinut ihmeemmin. (Jos olisi joku hengenvaarallinen, olisi asia eri tietysti)
Tarjolla on montaa sorttia vaihtelevasti, jos ei pysty syömään mitään, niin ei siihen kahdessa tunnissa kuole..
Tuopas oli herttaisesti ajatelu pienen juhlijan kannata, jos et voi syödä mitään, katsele vaan vierestä kun muut voivat herkutella.
Jos tarjoat vilja-allergiselle tai keliaakikolle viljaa sisältävää tuotetta, hänelle tulee pahoja vatsaoireita, suolinukan palautumiseen menee paljon aikaa. Samoin maidolle yliherkkä tai allerginen ihminen saa samoja oireita.
En suosittele kokeilemaan terveyden uhalla.
Vierailija kirjoitti:
Hah, ei näkyvää sipulia. :D Ei kyllä kuulosta normaalilta ap.
Viime vuoden synttärikutsuihin kirjoitin että ilmoitathan lapsen mahdollisista allergioista. Yksi äiti ilmoitti että heidän koko perhe on vegaaneja. No en ottanut tätä huomioon koska kysyin vain allergioista. Meillä oli tarjolla: kermatäytekakku, karjalanpiirakoita ja munavoita, kinkkupiirakkaa, karkkia, keksejä. Tämä vegaanilapsi tuli vegaani-isänsä kanssa ja nämä kaksi istuivat pisimpään ruokapöydässä ahmimassa kinkkupiirakkaa ja karjalanpiirakoita munavoilla :D
Palstalle on pesiytynyt joku vegaanivihaaja, vai uskotko tosiaan että monet vegaanit vaan feikkaavat? Jos he kerran himoitsevat lihaa, helpointahan olisi syödä sitä salaa kotona ja juuri kylässä sitten "hienostella" ilman ruumiita lautasella, eikö niin? Kun kerran kuvittelet että kasvissyöjät keskittyvät lähinnä saarnaamaan ideologiaansa muille ja olemaan muiden yläpuolella. Miksi he haluisivat sitten paljastua taviksiksi, kuten näissä sun saduissa?
Mun juhlissa olen kokenut aivan helpoksi, itse asiassa kaikista helpoimmaksi, tehdä suurimman osan tai kaiken tarjottavista sellaisiksi, että jokainen vieras voi niitä syödä. Kamala vaiva vääntää erikseen jotain gluteiinitonta, kun hyvät muffinssit mantelijauhoista maistuu kaikille. (Jos ei ole manteliallergisia paikalla.) Eikä ainakaan lapset edes huomaa, että esim majoneesi on vegaanista majoneesia eikä "normaalia".
Vierailija kirjoitti:
No olipas nyt ihmeellistä. Sille, jolla on vaikka IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä, voi isompi määrä sipulia (huom! tämä on nyt se kaikkien sketsien kliimaksi eli NÄKYVÄ SIPULI, naurakaa nyt!) aiheuttaa isojakin suolisto-oireita. Mutta ylläri pylläri pienempi määrä ei aiheuta oireita. Jos vaikka sipseissä on sipulijauhetta (huom! NÄKYMÄTÖN SIPULI, naurua taas kiitos!), niitä voi ihan hyvin syödä, jos ei kilokaupalla syö. Anteeksi vaan, mutta surettaa tämä jatkuva naljailu täällä. Koululaisellani on IBS ja oireet voivat olla sellaisia, että kärsii kovista kivuista useamman päivän, ei tietenkään voi mennä kouluun ja vain makaa sängyssä tietyssä asennossa. Tässäpä teille lisää naurun aihetta, eikös ollutkin hupaisaa? Lähetänkö lapsestani videon noiden kipujaksojen aikana, jotta voitte nauraa oikein kunnolla? Sen ymmärrän ihan hyvin, ettei kaikkea voi tietää, kukapa tietäisi, mutta ehkäpä silloin ei kannattaisi esiintyä asiantuntijana.
Vierailija kirjoitti:
Allergiat taitavat lapsilla syntyä vain siitä, etteivät ole tottuneet monipuoliseen ruokaan vain koska Anna-Mari kutiaa kyynärpäästä ja julistetaan välittömästi superallergiseksi. Minäkin olen allerginen sipulille, mutta syön sitä silti, enkä saa enää nykyisin oireita, ellen syö sitä raakana, jolloin rupeaa kirvelemään aivoja, niin hupaisalta kuin se kuulostaakin. Lisäksi olen allerginen laktoosille, mutta se taas tiedetään, ettei suurin osa aikuisista siedä laktoosia laktaasientsyymin puutteen vuoksi. Kissa-allergiakin väistyi olemalla kissojen kanssa tekemisissä. Sitä vain ajan takaa, että suurimmalle osaa allergioista löytyy selitteeksi vain se, ettei ole tottunut. Allergia, joka aiheuttaa korkeintaan kyynärpään kutinaa ja on edes jollain tasolla siedettävä oireistolyaan, voidaan helposti totuttaa pois, kun syötetään lapselle monipuolista ruokaa jo ihan vauvasta pitäen, vaikka pikku Eeron vatsa nyt alkuun vähän pokkuroisi, koska niin se tekee meillä kaikilla, kun syömme ruokaa, jonka hajoittamiseen meiltä puuttuu suolistosta bakteerikantoja. Eri asia ovat allergiat, jotka ovat hengenvaarallisia ja joihin ei voi siedättyä, kuten pähkinä-allergia ja laktoosi-intoleranssi.
Hei nyt mua kiinnostaa! MITEN sait kissa-allergian väistymään OLEMALLA KISSOJEN KANSSA? Oikeesti olen kiinnostunut! Olen niin hemmetin allerginen kissoille, mutta pahaksi onneksi tykkäisin niistä niin hirveesti. Meillä on vaan sitten näitä koiria, kun kissaa ei voi olla.
Olen joka ikisessä paikassa, missä on kissa lähellä, saanut silmätulehduksen ja kerran se paisui ihan järkyttäväksi, ja siihen tuli päälle vielä kummallinen kurkkutauti, jolloin mun ääni käheytyi ja tuntui kuin en olisi saanut hengitettyä kunnolla. Se tuli paikasta, jossa oli kissanpentuja. Silmät oli turvoksissa toista viikkoa, vaikka en siis ollut kuin samassa huoneessa kissojen kanssa parisen tuntia. Luulin jo, että eihän tässä mitään, mutta oireet alkoivat pois lähtiessä.
Ja rakastaisin niin hirveesti kissoja! Voi kun en olisi allerginen. Meillä on koira aika vanha jo, ja sen jälkeen ottaisin vielä kissan, jos vaan tätä hemmetin allergiaa ei olisi. Ihania on koiratkin, sitä tarkoita, mutta on ihan kamalaa kun en saa edes silittää kissaa enkä siis edes olla samassa huoneessa. Sain silmätulehduksen, vaikka olin yhdessä kylässä vain pihassa, jossa kissa liikuskeli meidän ihmisten seassa.
Miten ihmeessä sait oman allergiasi häipymään? En usko ollenkaan, että se minulla menisi ajan mittaan ohi, jos vain sitkeästi olisin kissan kanssa. Minähän voisin vaikka tukehtua. Yksi lääkäri sanoi mulle, että ei kannata leikitellä asian kanssa.
Olen allerginen myös eräille lääkeaineille ja lapsena olisin kuollut, jos ei lääkäri olisi tajunnut, mistä oli kyse. Olen saanut kamalia ihottumia ja kuumepiikkejä joistakin lääkkeistä ja muutamista muistakin aineista, mm lanoliini on minulle pahaksi. Onneksi en ole allerginen millekään ruoka-aineelle. Mutta siis todellako sait kissa-allergiasi katoamaan? Olitkohan oikeasti kovinkaan pahasti allerginen sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomat ja vegaaniset tarjottavat. Yksinkertaista. Leivot gluteenittoman kakun, ostat keksejä (monet keksit on vegaanisia), karkit kuten mariannet ja pandat vegaanisia, monet sipsit vegaanisia jne
Vegaanituotteet sivulta löytyy kaikenlaista vegaanista ruokaa mitä löytyy kauppojen hyllyiltä
No ei ole yksinkertaista. Ei gluteenittomia kakkuja leivota samoilla vatkaimilla yms. kuin tavallisia. Ainakiaan niille, joilla oikeasti ongelmia gluteenin kanssa.
Ja millähän vatkaimilla niitä leivotaan? Ei siihen mitään erityisvatkaimia ole, ihan samoilla niitä voi leipoa kuin tavallisia kakkuja.
Et voi olla tosissasi. Tietysti vatkaimella, jolla ei vatkata tavan jauhoja (sehän on sisältä ihan jauhopölyssä).
tekee mieli pitsaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaavainen vanhempi kertoi etukäteen, ettei lapsensa syö sipulia, jos se näkyy. Säästytään mielipahalta eikä tarvitse olla ilman sopivaa suolaista. Minä teen lasten synttäreille pari pellillistä pitsaa, enkä silloin laita muutenkaan sipulia, Toinen tai molemmat pitsat voi tehdä gluteenittomana. Yhdessö reunassa on kasvissyöjälle sopivat täytteet jne.
Ai että yhden nirson lapsen mukaan pitäisi suunnitella tarjottavat. Ehkä nyt ei, sillä sittenhän pitäisi ottaa huomioon myös kaikkien muidenkin vieraiden mieltymykset. Ja tämähän ei ollut ap:n ajatus vaan oli tarkoitus kysyä allergioita ja sitten joku mamma kuvittelee, että juuri hänen kullanmurusensa mieltymykset menisivät samalla tasolle allergioiden kanssa. Ei, nirsoutta ei tarvitse ottaa huomioon, allergiat sen sijaan toki. Ihmeellistä paapomista, ei ihme jos jonkun lapsi on nirso ruokien suhteen kun vanhempi edesauttaa sitä tuolla tavalla. ”Säästytään mielipahalta” hohhoijjaa :’DD
Ainakin vegaanit ja kasvisruokavaliot jätät omiin arvoihinsa, jos noille ei ole mitään terveysperusteisia syitä. Katsos kun vieroitus piiperrysaatteista on hyvä tehdä jo lapsena. Jos lapset nirsoilevat, niin sitten mainitset sen, kuinka köyhien maiden lapsilla ei ole riittävästi ruokaa ja kuinka kiitollisina he söisivät sellaisen aterian, mitä teillä olisi tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vegaanit ja kasvisruokavaliot jätät omiin arvoihinsa, jos noille ei ole mitään terveysperusteisia syitä. Katsos kun vieroitus piiperrysaatteista on hyvä tehdä jo lapsena. Jos lapset nirsoilevat, niin sitten mainitset sen, kuinka köyhien maiden lapsilla ei ole riittävästi ruokaa ja kuinka kiitollisina he söisivät sellaisen aterian, mitä teillä olisi tarjolla.
9 vuotis synttäreillä sitten ihmettelet kun ei juuri ketään tule juhliin ethän sinä muuta kuin pidit edellisenä vuonna luennon köyhien maiden lapsista juhlissa.
tekee mieli pitsaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sitten paista sitä gluteenitonta pizzaa esim. samoilla pelleillä kuin tavallista? Menettää merkityksensä jos kontaminoituu jauhopölystä.
Ihania nää, jotka tietäväisenä tekee gluteenitonta ja on ihan että "ihan samoilla vatkaimilla niitä vatkataan" varmaan gluteenittomat jauhot nätisti siinä vehnäjauhopussin vieressä kaapissa ja siitä pöllytettään menemään.
Muut menee helposti, mutta itse en osaamattomana uskaltaisi lähteä gluteenitonta leipomaan, koska en todellakaan halua ottaa riskiä että niihin mun leipomuksiin joutuu muun leipomisen jäljiltä gluteenia. Valmista voin kyllä ostaa.
Vegaaninen täytekakku gluteenittomista jauhoista on todella helppo tehdä.
Ja millähän vatkaimilla niitä leivotaan? Ei siihen mitään erityisvatkaimia ole, ihan samoilla niitä voi leipoa kuin tavallisia kakkuja.