Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->

Vierailija
02.04.2019 |

Ilmoittautumisjärjestyksessä:

Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.

Lapsi 2: Laktoositon

Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa

Lapsi 4: Vegaani

Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli

Lapsi 6: Ei allergioita

Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia

Lapsi 8: Ei allergioita

Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä

Lapsi 10: Kasvisruokavalio

Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.

Kommentit (562)

Vierailija
261/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanisuus on se vaikein, toki tuo että asunnossa ei saa  olla kalaa eikä sitrushedelmiä ja jotain mitä lie.  Eikö tosiaan jääkaapissakaan?  Mihin kuskataan akvaario, jos sellainen on?

Pähkinäallergia on otettava huomioon, meillä on pähkinäallerginen nuori, joka ei saa hengittääkään pähkinöitä, koska kurkku alkaa turvota ja jokainen ymmärtää, että se on hengenvaarallista.  Eli pähkinät voi siis jättää pois, ei ne tarpeellisia olekaan.

Mutta tuo vegaanisuus on herkkujen kannalta vaikea.  Hedelmiä, siis banaaneja ja omenoita ja viinirypäleitä voi tarjota.  Sitrukset pitää siis ton yhden takia jättää pois.

Pakasteena myydään vegaanisia korvapuusteja, ehkä ne kelpaisi.  Vegaanijäätelöäkin taitaa olla olemassa.  Vegaanilapselle voi myös tehdä voileivän, joka on päällystetty kasvismargariinilla, päällä avokadotahnaa, kurkkua ja tomaattia, myös vegaanista juustoa, mutta en lähtisi ostamaan sitä koko pakettia yhtä voileipää varten, se on aika kallistakin.

Mä taitaisin kyllä ton listan saatuani jättää koko synttärit pitämättä tai pitäisin ne vain noille kahdelle normaalille ja ehkä just tolle kasvissyöjälle ja just ja just tolle vegaanipenskalle.   Tai sitten pitäisin synttärit, missä ei tarjota mitään, se olisi sitten se popcornit ja joku elokuva tai muu esitys. 

Mulla on kala-allerginen kaveri, joka alkaa saada ihottumaa kun on samassa tilassa, jossa on käsitelty kalaa.

Entä sitten? Yhtä tyhjän kanssa pienet ihottumat.

Olet ilmeisesti itsekin samalla tavalla allerginen, kun osaat kertoa että on yhtä tyhjän kanssa?

Vierailija
262/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanisuus on se vaikein, toki tuo että asunnossa ei saa  olla kalaa eikä sitrushedelmiä ja jotain mitä lie.  Eikö tosiaan jääkaapissakaan?  Mihin kuskataan akvaario, jos sellainen on?

Pähkinäallergia on otettava huomioon, meillä on pähkinäallerginen nuori, joka ei saa hengittääkään pähkinöitä, koska kurkku alkaa turvota ja jokainen ymmärtää, että se on hengenvaarallista.  Eli pähkinät voi siis jättää pois, ei ne tarpeellisia olekaan.

Mutta tuo vegaanisuus on herkkujen kannalta vaikea.  Hedelmiä, siis banaaneja ja omenoita ja viinirypäleitä voi tarjota.  Sitrukset pitää siis ton yhden takia jättää pois.

Pakasteena myydään vegaanisia korvapuusteja, ehkä ne kelpaisi.  Vegaanijäätelöäkin taitaa olla olemassa.  Vegaanilapselle voi myös tehdä voileivän, joka on päällystetty kasvismargariinilla, päällä avokadotahnaa, kurkkua ja tomaattia, myös vegaanista juustoa, mutta en lähtisi ostamaan sitä koko pakettia yhtä voileipää varten, se on aika kallistakin.

Mä taitaisin kyllä ton listan saatuani jättää koko synttärit pitämättä tai pitäisin ne vain noille kahdelle normaalille ja ehkä just tolle kasvissyöjälle ja just ja just tolle vegaanipenskalle.   Tai sitten pitäisin synttärit, missä ei tarjota mitään, se olisi sitten se popcornit ja joku elokuva tai muu esitys. 

Mulla on kala-allerginen kaveri, joka alkaa saada ihottumaa kun on samassa tilassa, jossa on käsitelty kalaa.

Entä sitten? Yhtä tyhjän kanssa pienet ihottumat.

Oireet on paljon pahemmat jos joutuu kosketuksiin kalan kanssa tai sitä vahngossa syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse järjestäisin niin, että jokainen voisi jotain syödä kuitenkin vaikka kaikki tarjottavat eivät sopisi kaikille. Ja synttärisankari tietenkin saa itse toivoa jos haluaa jotain tiettyä. 

Vierailija
264/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksalaisen vegaaniperheen lapsi ei muuten takuulla saa syödä lihatuotteita.

Mä olen asunut nyt 18 vuotta Saksassa, enkä ole kuullutkaan, että synttäreille annettaisiin sääntöjä ruuista. Itselläni kolme lasta, jotka kaikki käyneet vardinaisen synttärirumban läpi ja ystävillä kouluikäisiä lapsia paljon.

Vierailija
265/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän nuo kala, sitrushedelmät, pähkinät tms sekä kasvisruokailijat ja jos todella tarvitsee niin ilman muuta gluteeniton ja laktoositon on ok.

Mutta luulen että nuo raa’at juurekset, näkyvä sipuli yms. jutut on jo näitä ”lapsi ei tykkää” -tyyppisiä allergioita. Ihan hyvin voit laittaa porkkanaa ja kurkkua tarjolle. En ole koskaan kuullut että olisi nimenomaan raaoille juureksille allerginen.

Oma lapseni on allerginen ainakin sellerille, porkkanalle ja koivun siitepölylle. Kyseessä ns. ristiallergia

Tarkoitin että nimenomaan että on raa’oille kasviksille. Tuskin se allergia lakkaa kun kasvis kypsytetään :D tai sipuliallerigia on vain kun sipuli on näkyvissä.

Itseasiassa kuumentaminen tuhoaa allergeenin lähes kaikesta. Pähkinöissä tämä ei toimi. Kaikista herkimmät eivät toki voi kuumennettunakaan syödä, vaan saavat näistäkin oireita.

Vierailija
266/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätini on töissä koulun keittiössä ja 40% oppilaista on joku erityinen ruokavalio tai allergia! Mieti, millaiasta on tehdä ruokaa monelle sadalle, kun melkein puolella on joku ongelma.

Ai millaista? Luulisi, että tuolla alalla oleva tykkäisi tehdä erilaisia ruokia. Harmi, että tätisi on laiskimus, joka haluaisi vain lämmittää kaikille valmiiksi tehtyä puuroa. 

Vierailija
267/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen asunut nyt 18 vuotta Saksassa, enkä ole kuullutkaan, että synttäreille annettaisiin sääntöjä ruuista. Itselläni kolme lasta, jotka kaikki käyneet vardinaisen synttärirumban läpi ja ystävillä kouluikäisiä lapsia paljon.

Saksassa ei ole laktoosi-intoleranssia eikä keliakiaa? Vai eikö näitä lapsia kutsuta juhliin?

Vierailija
268/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nämä laktoosi-intolerantit sietävät maitoa jopa melko paljon. Tästä on lääkärien tutkimuksia.

Totta kai laktoosi-intolerantti sietää maitoa. Hän ei ole maitoallerginen vaan yliherkkä laktoosille eli maitosokerille.

Vierailija
269/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä miksi ei-vegaanisen lapsen synttäreistä pitäisi tehdä vegaaniset jos joku kutsutuista on aatteellisesti vegaani? 

Täällä puhutaan siitä niin kuin se olisi itsensäselvyys. Ei tehdä lapsen haluamaa kermakakkua, vaan sen toisen lapsen vanhempien haluama vege-suklaakakku. Se on superhelppoa! Ja vesimelonikakkku ja vegepitsaa ja savutofupiirakkaa! Ei tietenkään nakkipiiloja koska vege-lapsi ei voi olla samassa tilassa nakkeja syövien lasten kanssa. Suunnitelkaa koko synttärit meidän Aura-Anselmiinan ja kuunkierron mukaan!

Se on tätä nykyajan minäminä ja minun pentuni -kulttuuria. Mitä väliä sillä synttärisankarilla ja hänen toiveillaan, kun MINUN lapseni on kuitenkin etusijalla. Ihan uskomatonta. Jos se synttärisankari tykkää tosiaan vaikka siitä kermakakusta niin silloin tarjotaan sitä. Jos ei vieraalle kelpaa niin jättää syömättä. Hyvin yksinkertaista.

Vierailija
270/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa ei ole laktoosi-intoleranssia eikä keliakiaa? Vai eikö näitä lapsia kutsuta juhliin?

Tosi harvalla lapsella on. Noi diagnosoidaan tyypillisesti keski-iässä.

Vierailija
271/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän täällä ole sitä ehdotettu, että KAIKKIEN syötävien pitäisi olla vegaanisia, vaan että sekin on mahdollista JOS haluaa järjestää tarjoilut niin että kaikki voivat syödä kaikkea. Noissa ehdotuksissahan on sitäpaitsi yritetty tehdä tarjoiluista myös niihin allergioihin sopivia, ei pelkästään vegaanisia.

Ap varmaan olisi kysellyt onko jollakin kasvisruokavaliota yms. jos olisi ollut alunperin halukas järkkäämään kaikille heidän omien mieltymysten mukaisen tarjonnan. Hän kuitenkin kysyi ainoastaan allergioita, ei lainkaan sitä onko joku kasvissyöjä vai mikä. Eli niiden lasten vanhemmilla oli jo se oletus, että tottakai juuri heidän lapsensa mieltymysten mukaan suunnitellaan tarjottavat.

Vierailija
272/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on monen kirjainyhdistelapsen äiti jäänyt pienenä syliä vaille. Huomiota isolla hoolla kaipaavat vieläkin. Voi poloisia.

Vierailija
273/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä vähän törkeä, mutta olen vain jättänyt kutsumatta vegaanien lapsia. 

Esikoisen kanssa jaksoin enemmän, joten hänen synttäreilleen tuli noita vegaanisiakin väännettyä/ostettua, mutta koska ne eivät kelvanneet kuin yhdelle lapselle, niin suurin osa meni roskiin. Ja popcornit eivät myöskään käyneet koska olivat vääränlaisia.

Myöskään nuo gluteiinittomat systeemit eivät olleet menestyksiä muiden vieraiden keskuudessa.

Ehkä tottumus-kysymys. Eivät ne minullekaan erityisesti maistuneet.

Minulle on ihan sama mitä kukakin syö ja miksi, mutta en siedä tuputtamista enkä oikeasti jaksa nähdä ihan hirveästi vaivaa muiden ruokavalioiden vuoksi. Varmasti jokainen itse tietää mitä voi syödä, mutta jos joukossa on yksikin jonka takia pitäisi alkaa opiskelemaan tuoteselosteita,näitä lakto-ovo-jne.-systeemejä tai metsästämään erikoistuotteita kun samalla yrität järkätä juhlia viidelletoista pennulle, niin ei kiitos.

Vierailija
274/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä nyrkkisääntö on, että jokaiselle olisi edes yksi laatu tarjottavista, jota voi syödä. Vaikkapa sitten vegaaniset karkit. Kaikkien ei tarvitse pystyä syömään joka laatua. Ja lihaa voi tietenkin tarjota juhlissa, vaikka joku lapsista olisi vegaani, kunhan et tuon lapsen kurkusta tunge liharuokaa. Jos taas kala tai pähkinä aiheuttaa jo hengitettäessä oireita jollekin vieraista, jättäisin kyseisen ruokalajin tietenkin pois.

T.Itsekin allerginen kaikelle ja vielä kasvissyöjä

Vierailija
275/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan noista vieraista pyytänytkään sitä? Eikö juhlien järjestäjä itse kysynyt ruokarajoitteita ja siihen vastattiin? Täällä on annettu paljon hyviä vinkkejä ja silti osa kokee ylitsepääsemättömäksi ostaa esim.maidotonta jäätelöä tavallisen sijaan (käy laktoosittomalle, maitoallergiselle, vegaanille ja iso osa myös viljattomalle ja pähkinäallergiselle). Ja mikä tuossa nakkiasiassa niin ärsyttää? Teet nakkipiilot muille ja vege ei vain syö niitä. Eihän kaikki vieraat syö kuitenkaan kaikkea.

Kokemukseni mukaan aikuisilla on rajoitteita useammin kuin lapsilla ja ihan mielelläni teen esim. illallisvieraille sopivaa ruokaa kun kerran ITSE kutsun heidät kylään. Toinen vaihtoehto on olla kutsumatta, mutta haluaako pahoittaa LASTEN mielen sen takia, ettei voi vähän käyttää vaivaa yksien tarjoilujen miettimiseen?

Jos itsellä ei ole allergioita tai muita rajoitteita, niin ainakin raskausaikana monet äidit ovat vältelleet jotain ruokaa/juomaa. Miltä tuntuisi olla vieraana, jos juhlien järjestäjä päivittelisi, että voivoi kun ei voi sille tiineellekkään tarjota alkoholia ja pehmeitä juustoja ja kylmäsavulohta.

Mistä lähtien kasvisruokavalio on ollut allergia? Sitähän nimittäin ap juuri kysyi, allergioita.

Vierailija
276/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä vähän törkeä, mutta olen vain jättänyt kutsumatta vegaanien lapsia. 

Esikoisen kanssa jaksoin enemmän, joten hänen synttäreilleen tuli noita vegaanisiakin väännettyä/ostettua, mutta koska ne eivät kelvanneet kuin yhdelle lapselle, niin suurin osa meni roskiin. Ja popcornit eivät myöskään käyneet koska olivat vääränlaisia.

Myöskään nuo gluteiinittomat systeemit eivät olleet menestyksiä muiden vieraiden keskuudessa.

Ehkä tottumus-kysymys. Eivät ne minullekaan erityisesti maistuneet.

Minulle on ihan sama mitä kukakin syö ja miksi, mutta en siedä tuputtamista enkä oikeasti jaksa nähdä ihan hirveästi vaivaa muiden ruokavalioiden vuoksi. Varmasti jokainen itse tietää mitä voi syödä, mutta jos joukossa on yksikin jonka takia pitäisi alkaa opiskelemaan tuoteselosteita,näitä lakto-ovo-jne.-systeemejä tai metsästämään erikoistuotteita kun samalla yrität järkätä juhlia viidelletoista pennulle, niin ei kiitos.

No olet kyllä aika tyly lapsille. Mikset vain jätä erikoisruoat tekemättä ja kutsu lapset synttäreille? Kaikki erikoisruokavalioiset osaavat ottaa omat eväät mukaan eikä siitä kukaan normaali ihminen loukkaannu. Tärkeintähän olisi, ettei kukaan jää ulkopuolelle. Vai olisiko sinusta ok, ettei lastasi huolittaisi vegaanilapsen synttäreille lihansyönnin vuoksi? Kyse on lapsista, jotka haluavat leikkiä yhdessä eikä aikuisten valtataistosta.

Vierailija
277/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama aloitus on ollut ennenkin. Provo. Keliakia on autoimmuunisairaus, ei allergia. Lihaa välttävällä voi olla reuma tai sen kaltaisia oireita tai munuaisten toimintaongelmia (kuten itselläni).

Vierailija
278/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan tuolle porukalle tarjota popcornia, laktoositonta jäätelöä, jäähilejuomaa, hedelmäsuikaleita ja dippiä. Eivät lapset sen kummempaa edes halua. Karkki on hieman huono valinta tuolle porukalle, koska siinä on usein eläinperäistä gelatiinia (kaikki lapset eivät tykkää salmiakista ja lakritsista). Mutta voihan yksi synttäreiden ohjelmanumero olla vaikka vanhanaikaisten siirappinekkujen valmistus, jos siis tekee niitä ilman mantelirouhetta. Eikä tosiaan ihan pienten vieraiden kanssa sovi tehdä, koska siirappiliemi on tosi polttavaa.

Meilläkin pyörii kymmenen lapsen synttäririnki, eikä yksikään ole koskaan ilmoittanut mitään erikoisruokavaliota synttärijärjestäjille. Tiedän kyllä, että yhdessä perheessä syödään vain rasvattomia tuotteita eikä ikinä mitään murojen tyyppistä sokeripitoista ja toisessa perheessä vältellään lihaa, mutta synttäreille ei ole tullut minkäänlaisia "vaatimuksia".

Toki jos olisi esim. pähkinäallergiasta kyse, välttäisin varmuuden vuoksi tarjoamasta mitään, missä saattaa olla pähkinää, mutta jos olisi kyse vain ideologisesta valinnasta, laittaisin tarjolle mitä vain mutta sanoisin silloin erikoislapselle, että tuossa ja tuossa on sitä hyihyijuttua.

Siellä oli vegaani mukana eli ei mitään elänkunnan tuotteita. Ei maitoa, munia, lihaa jne.

Eli dipiksi joku joka ei ole kermaviiliä. Jäätelö ei voi olla vain laktoositonta vaan vegaanista ja voiko nekkuja tehdä muusta kuin kermasta? Onko jotain kaurakermaa tms josta nekut onnistuu?

Ei aitoihin nekkuihin mitään kermaa tule. Niihin tulee siirappia ja sokeria ja mahdollisesti mantelirouhetta. 

Tuollaiselle porukalle järjestäisin synttärit nyyttikestiperiaatteella.

Vierailija
279/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä järjestän työkseni erilaisia seminaareja noin 30-50-vuotiaille korkeakoulututetuille ihmisille. Yhtään valehtelematta voin sanoa, että yli puolella on joku rajoite. Ei siis ole vain lasten ongelma. Nykypäivänä on totuttu siihen, että saadaan yksilöllistä palvelua. 

Monilla on toki allergioita, mutta nämä muotigluteenittomat, maidottomat (tai kaseiinittomat), kasvis- ja vegaaniruokavaliot, ei-ulkomaisia-sitä-ja-tätä alkaa jo ärsyttää. Allergia on allergia ja ne otetaan vakavasti, mutta erilaisten elämäntapojen mukaiset ruokavaliot eivät ole allergioita. 

Allergisena (hedelmät juurekset kala pähkinät tofu kikherne jne) - tukehtumisvaara - ärsyttää suunnattomasti nämä ruokavaliolla pelleilevät!

Vierailija
280/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvirasvajäätelökakku

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme