8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->
Ilmoittautumisjärjestyksessä:
Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.
Lapsi 2: Laktoositon
Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa
Lapsi 4: Vegaani
Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli
Lapsi 6: Ei allergioita
Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia
Lapsi 8: Ei allergioita
Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä
Lapsi 10: Kasvisruokavalio
Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.
Kommentit (562)
Minulla on kaksi tyttöä ja heillä molemmilla kaverisynttäreillä yleensä 10-15 kaveria per tyttö ja yhdellä on tainnut olla laktoosi-intoleranssi... muutoin n.25 lapsen joukosta kenelläkään ei ole ollut allergioita. Eli kyllä näitä ei-allergisiakin lapsia on.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli
manteli ja kookos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa monta vegevihamielistä. Koittakaa nyt vaan kestää että lihansyönti vähenee.
Entä jos oma lapsesi valitsee vegaanisen ruokavalion?
Minulle kävi näin kun lapsi oli 15. Ihan itse valitsi. Mies syö lihaa, minä vain kalaa ja kanaa. Kaikkien meidän kolmen ruokavalio on oma valinta. Ei toki nyrpistellä nenää jos juhlissa on ei sopivaa vaan syödään sitä mitä voi.
Joka päivä enemmän ihmisiä jättää lihan pois kun ei halua kuollutta eläintä lautaselle, lapseni sanoi että ei voi syödä possua tai lehmää siinä kuin koiraa kissaa marsuakaan.
Ja näitä nuoria on aina vaan lisää, voi olla vaikka sinunkin lapsesi tulevaisuudessa.
Ihan kakkapuhetta nämä "vegaani voi syödä lihanakkeja synttäreillä". EI voi.No lihansyönti EI OLE vähentynyt, propagandasta huolimatta. Joka päivä moni lisää lihansyöntiä, koska alkaa vituttamaan tämä kasvissyönti/vegaani tuputus.
Mutta toki, kun väittää ettei syö lihaa, vaikka syö kanaa ja kalaa, niin silloinhan joku voi luulla, että lihansyönti on vähenemässä.... En vaan edelleenkään ymmärrä mitä kana ja kala ovat, jos ei lihaa?
Mä olen sekasyöjä mutta vituttaa lihan tuputus vegaaneille. Lihan syönti vähenee, myös kanan ja kalan mutta ennenkaikkea punaisen lihan. Koita kestää.
Höpsis. Olet väärässä. Tämä on yleinen harhaluulo, koska kasvisruoista vaahdotaan niin paljon, että on luultu sen vähentäneen liahn syöntiä. Ei ole. luepa vaikka tämä juttu:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005767102.html
Siipikarjan lihan kulutus lisääntyy eniten, mutta sitähän sä pitkin ilmeisesti kasviksena ("mies syö lihaa, minä vain kalaa ja kanaa"). Mutta myös punaisen lihan kulutus on kasvanut.
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/201807252201094142
t. eri
Tässä on toki useita kommentoijia. Minä en väittänyt olevani vegaani. Lapseni on. Minä en, syön kanaa ja kalaa. En siis päätä lapseni puolesta hänen ruokavaliotaan ja kunnioitan omaa valintaansa.
Olen töissä päiväkodissa jossa on päivittäin noin 120 lasta. Näistä 35:llä on erityisruokavalio. Viidellä noista on syynä uskonnon vuoksi sianlihakielto tai vanhempien päättämä kasvisruokavalio, mutta 30:llä siis jokin allergia. Allergiset on vuosien myötä vaan lisääntyneet.
No hyvä kun ajoissa ilmoittivat. Meidän pojan 7-v synttäreille oli kutsuttu vain 6 kaveria, yhden äiti sitten ilmoitti ovella lasta tuodessaan, että "ei viljoja eika laktoosia, tarjotkaa hänelle laktoositonta jäätelöä. Emme olleet sellaiseen varautuneet, emmekä sen takia kauppaan lähteneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa monta vegevihamielistä. Koittakaa nyt vaan kestää että lihansyönti vähenee.
Minulle kävi näin kun lapsi oli 15. Ihan itse valitsi. Mies syö lihaa, minä vain kalaa ja kanaa. Kaikkien meidän kolmen ruokavalio on oma valinta. Ei toki nyrpistellä nenää jos juhlissa on ei sopivaa vaan syödään sitä mitä voi.
Joka päivä enemmän ihmisiä jättää lihan pois kun ei halua kuollutta eläintä lautaselle, lapseni sanoi että ei voi syödä possua tai lehmää siinä kuin koiraa kissaa marsuakaan.
Ja näitä nuoria on aina vaan lisää, voi olla vaikka sinunkin lapsesi tulevaisuudessa.
Ihan kakkapuhetta nämä "vegaani voi syödä lihanakkeja synttäreillä". EI voi.No lihansyönti EI OLE vähentynyt, propagandasta huolimatta. Joka päivä moni lisää lihansyöntiä, koska alkaa vituttamaan tämä kasvissyönti/vegaani tuputus.
Mutta toki, kun väittää ettei syö lihaa, vaikka syö kanaa ja kalaa, niin silloinhan joku voi luulla, että lihansyönti on vähenemässä.... En vaan edelleenkään ymmärrä mitä kana ja kala ovat, jos ei lihaa?
Mä olen sekasyöjä mutta vituttaa lihan tuputus vegaaneille. Lihan syönti vähenee, myös kanan ja kalan mutta ennenkaikkea punaisen lihan. Koita kestää.
Sama juttu, minäkin teen usein linssipatoja ja kasvissosekeittoja, vaikka sekasyöjä olenkin. Ei sitä lihaa nyt joka päivä tarvi ja ihan hyvin voi syödä vegaanisia tuotteitakin välillä. Toisilla on joku ihmeellinen viha vegaaniruokia ja kasvisruokia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syndeillä tapahtuu? Mikset vaan tarjoile sipsiä, poppareita, karkkia ja limua? Ja vaikka vegaaninen (superhelppo ja hyvä, teen aina kamomillan kobditorian reseptillä ite) suklaakakku - sehän käy kaikille paitsi gluteenittomalle syöjälle.
Tai sit teet vegepizzaa, savutofupiirakkaa tms. Ja gluteenittomalle oma minipizza. Ei oo vaikeeta tehä noita. Ja jos on, niin toki ylempi vaihtoehto helpoin kaikista.
Kai samalla voisi sitten hommata jonkun vegaanisen ja gluteenittomankin, ei ole kovin reilua jos joku tahtomattaan keliaakikko jää ilman ja ideologisesti vegaanit huomioidaan paremmin...
Niin siis vegaaniset tuotteet käy kaikille paitsi gluteeni-allergiselle, eli keliaakikolle. Ja sille suklaa-allergiselle..
Minulla on itselläni vegaaninen ruokavalio, mutta lapset eivät noita lihankorvikkeita vapaaehtoisesti syö. Syövät miehen kanssa sekaravintoa. Kuulostaa vähän kohtuuttomalta, että lapsen syntymäpäivillä "herkut" pitäisi suunnitella yhden vieraan mukaan.
Saanko kysyä miksi ei-vegaanisen lapsen synttäreistä pitäisi tehdä vegaaniset jos joku kutsutuista on aatteellisesti vegaani?
Täällä puhutaan siitä niin kuin se olisi itsensäselvyys. Ei tehdä lapsen haluamaa kermakakkua, vaan sen toisen lapsen vanhempien haluama vege-suklaakakku. Se on superhelppoa! Ja vesimelonikakkku ja vegepitsaa ja savutofupiirakkaa! Ei tietenkään nakkipiiloja koska vege-lapsi ei voi olla samassa tilassa nakkeja syövien lasten kanssa. Suunnitelkaa koko synttärit meidän Aura-Anselmiinan ja kuunkierron mukaan!
Teen niinkuin synttärisankari haluaa! synttärisankarin herkkuja tarjolle,eikös ne ole hänen juhlansa!!!!? Miksi pitäisi kestitä kaikkia vieraita heidän mieltymyksiensä ja tarpeittensa mukaan? Eikö tärkeintä olekaan yhdessäolo ja synttärisankarin tärkein päivä? Syökööt pääateriansa kotona ja juhlat juhlana!
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä miksi ei-vegaanisen lapsen synttäreistä pitäisi tehdä vegaaniset jos joku kutsutuista on aatteellisesti vegaani?
Täällä puhutaan siitä niin kuin se olisi itsensäselvyys. Ei tehdä lapsen haluamaa kermakakkua, vaan sen toisen lapsen vanhempien haluama vege-suklaakakku. Se on superhelppoa! Ja vesimelonikakkku ja vegepitsaa ja savutofupiirakkaa! Ei tietenkään nakkipiiloja koska vege-lapsi ei voi olla samassa tilassa nakkeja syövien lasten kanssa. Suunnitelkaa koko synttärit meidän Aura-Anselmiinan ja kuunkierron mukaan!
Eiköhän se vegaanisuus usein ilmoiteta ihan sillä, että lapselle on sitten jotain syötävää, ei sillä, että KAIKKIEN syötävien pitäisi olla vegaanisia. Periaatteessahan synttäreillä voisi tarjota leipomuksia, joissa on maitoa ja kananmunaa ja sitten jäätelöä, siinä se, eikä siinä olisi mitään tällaiselle lapselle. Ehkä osa vegaaneista voikin vetää herneen nenään sen takia, että kaikki ei ole lapselle sopivaa, mutta eivät sentään kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin. Eiköhän sitä tuputusta tapahdu puolin ja toisin. Tässäkin ketjussa ollaan muuttamassa talouteen kuulumattoman lapsen syntymäpäiviä vegaaneiksi vain koska yksi kutsutuista on vegaani. Syntymäpäivien järjestäjälle ehdollaan vege-karkkeja/poppareita/sipsiä/kakkua/tofua jne.
Minulla on myöskin vegetaristeja kavereina, ja vaikka ollaan aikuisia ja syön itsekkin suurimmaksi osaksi kasvisruokaa, niin saan kyllä jatkuvasti kuunnella niitä saarnoja jos satun tilaamaan esim. kanasalaatin. Pahimmat näyttelevät näitä animalia-kuvia kesken ruokailun.
Eihän täällä ole sitä ehdotettu, että KAIKKIEN syötävien pitäisi olla vegaanisia, vaan että sekin on mahdollista JOS haluaa järjestää tarjoilut niin että kaikki voivat syödä kaikkea. Noissa ehdotuksissahan on sitäpaitsi yritetty tehdä tarjoiluista myös niihin allergioihin sopivia, ei pelkästään vegaanisia.
Just niin että jos jotain ois tarjolla, ei kaiken tarjottavan tarvii olla kaikille sopivaa. Meillä on kasvissyöjä tyttö ja syö sitä mitä on tarjolla /voi syödä. Ei syö lihaa koskaan ja siihen hänellä on oikeus. Mutta esim. Sipsejä yleensä on. Jos ei voi syödä mitään niin on sitten syömättä.
Tuo lasten veganismi on vähän hassu juttu. Meidän ekaluokkalainen oli noin puolivuotta hengannut yhden pihapiirin tytön kanssa ennen kuin sain tietää että lapsi on vegaani eikä syö minkäänlaista lihaa omasta tahdostaan.
En sitten viitsinyt sanoa että meillä käydessä on mennyt kaikkea lihapullista jauhemaksapihveihin ja moskovanpataan eikä ole koskaan maininnutkaan olevansa kasvis-syöjä. Salaattiakin on meillä aina pöydässä mutta se ei ole kelvannut vaikka oma ottaa joka aterialla myös sitä.
Kuulostaa ihan Helsingin hipsterikeskittymältä. Näkyvän sipulin allergia on kyllä aika paha ja vakavasti otettava tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisuus on se vaikein, toki tuo että asunnossa ei saa olla kalaa eikä sitrushedelmiä ja jotain mitä lie. Eikö tosiaan jääkaapissakaan? Mihin kuskataan akvaario, jos sellainen on?
Pähkinäallergia on otettava huomioon, meillä on pähkinäallerginen nuori, joka ei saa hengittääkään pähkinöitä, koska kurkku alkaa turvota ja jokainen ymmärtää, että se on hengenvaarallista. Eli pähkinät voi siis jättää pois, ei ne tarpeellisia olekaan.
Mutta tuo vegaanisuus on herkkujen kannalta vaikea. Hedelmiä, siis banaaneja ja omenoita ja viinirypäleitä voi tarjota. Sitrukset pitää siis ton yhden takia jättää pois.
Pakasteena myydään vegaanisia korvapuusteja, ehkä ne kelpaisi. Vegaanijäätelöäkin taitaa olla olemassa. Vegaanilapselle voi myös tehdä voileivän, joka on päällystetty kasvismargariinilla, päällä avokadotahnaa, kurkkua ja tomaattia, myös vegaanista juustoa, mutta en lähtisi ostamaan sitä koko pakettia yhtä voileipää varten, se on aika kallistakin.
Mä taitaisin kyllä ton listan saatuani jättää koko synttärit pitämättä tai pitäisin ne vain noille kahdelle normaalille ja ehkä just tolle kasvissyöjälle ja just ja just tolle vegaanipenskalle. Tai sitten pitäisin synttärit, missä ei tarjota mitään, se olisi sitten se popcornit ja joku elokuva tai muu esitys.
Mulla on kala-allerginen kaveri, joka alkaa saada ihottumaa kun on samassa tilassa, jossa on käsitelty kalaa.
Onko kukaan noista vieraista pyytänytkään sitä? Eikö juhlien järjestäjä itse kysynyt ruokarajoitteita ja siihen vastattiin? Täällä on annettu paljon hyviä vinkkejä ja silti osa kokee ylitsepääsemättömäksi ostaa esim.maidotonta jäätelöä tavallisen sijaan (käy laktoosittomalle, maitoallergiselle, vegaanille ja iso osa myös viljattomalle ja pähkinäallergiselle). Ja mikä tuossa nakkiasiassa niin ärsyttää? Teet nakkipiilot muille ja vege ei vain syö niitä. Eihän kaikki vieraat syö kuitenkaan kaikkea.
Kokemukseni mukaan aikuisilla on rajoitteita useammin kuin lapsilla ja ihan mielelläni teen esim. illallisvieraille sopivaa ruokaa kun kerran ITSE kutsun heidät kylään. Toinen vaihtoehto on olla kutsumatta, mutta haluaako pahoittaa LASTEN mielen sen takia, ettei voi vähän käyttää vaivaa yksien tarjoilujen miettimiseen?
Jos itsellä ei ole allergioita tai muita rajoitteita, niin ainakin raskausaikana monet äidit ovat vältelleet jotain ruokaa/juomaa. Miltä tuntuisi olla vieraana, jos juhlien järjestäjä päivittelisi, että voivoi kun ei voi sille tiineellekkään tarjota alkoholia ja pehmeitä juustoja ja kylmäsavulohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisuus on se vaikein, toki tuo että asunnossa ei saa olla kalaa eikä sitrushedelmiä ja jotain mitä lie. Eikö tosiaan jääkaapissakaan? Mihin kuskataan akvaario, jos sellainen on?
Pähkinäallergia on otettava huomioon, meillä on pähkinäallerginen nuori, joka ei saa hengittääkään pähkinöitä, koska kurkku alkaa turvota ja jokainen ymmärtää, että se on hengenvaarallista. Eli pähkinät voi siis jättää pois, ei ne tarpeellisia olekaan.
Mutta tuo vegaanisuus on herkkujen kannalta vaikea. Hedelmiä, siis banaaneja ja omenoita ja viinirypäleitä voi tarjota. Sitrukset pitää siis ton yhden takia jättää pois.
Pakasteena myydään vegaanisia korvapuusteja, ehkä ne kelpaisi. Vegaanijäätelöäkin taitaa olla olemassa. Vegaanilapselle voi myös tehdä voileivän, joka on päällystetty kasvismargariinilla, päällä avokadotahnaa, kurkkua ja tomaattia, myös vegaanista juustoa, mutta en lähtisi ostamaan sitä koko pakettia yhtä voileipää varten, se on aika kallistakin.
Mä taitaisin kyllä ton listan saatuani jättää koko synttärit pitämättä tai pitäisin ne vain noille kahdelle normaalille ja ehkä just tolle kasvissyöjälle ja just ja just tolle vegaanipenskalle. Tai sitten pitäisin synttärit, missä ei tarjota mitään, se olisi sitten se popcornit ja joku elokuva tai muu esitys.
Mulla on kala-allerginen kaveri, joka alkaa saada ihottumaa kun on samassa tilassa, jossa on käsitelty kalaa.
Entä sitten? Yhtä tyhjän kanssa pienet ihottumat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettakaa lapset sekasyöjäksi, ei lapsen tarvi olla ituhippi jos itse on.
Ituhippi??? Ulosantisi on huono, kuvaa ikävää asennettasi. Meidän perheessä ollaan vanhemmat sekäsyöjiä ja lapsi (14) kasvissyöjä.
ei se nyt niin vakavaa ole jos käytin sanaa ituhippi, hauska sana sinänsä
Ihmeen korkea vegaani% noin nuorilla.