Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->

Vierailija
02.04.2019 |

Ilmoittautumisjärjestyksessä:

Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.

Lapsi 2: Laktoositon

Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa

Lapsi 4: Vegaani

Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli

Lapsi 6: Ei allergioita

Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia

Lapsi 8: Ei allergioita

Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä

Lapsi 10: Kasvisruokavalio

Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.

Kommentit (562)

Vierailija
221/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näkyvää sipulia! Erikoinen allergia.

Vierailija
222/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näkyvää sipulia :’DD hulvaton allergia. Ja sitten toi vegaanius, kasvisruokavalio jne. niin voi voi, lapsi syö sitten synttäreillä sitä mikä sopii hänen ideologiseensa ruokavalioon ja muun jättää syömättä. Nuo nyt ei ole millään tasolla allergioihin rinnastettavissa ja sitähän kysyttiin. Kummastuttaa todella mitä joidenkin vanhempien päässä liikkuu.

No, jatkanpa vielä tuosta sipuliaiheesta :) Olen siis se äiti, jonka lapsella on ärtyvän suolen oireyhtymä. Lapsellani on niin, että pieni määrä sipulia esim. jauheena jossain lihapullissa tai maustetuissa perunalastuissa on ok, mutta ihan oikeat sipulipalat isompina määrinä aiheuttavat oireita. Tämä on itseasiassa varsin tyypillistä näille potilaille, että pieni määrä jotain ainetta on ok, isommasta määrästä voi tulla kovatkin oireet. Ilmoitanko nyt lapselleni, että hän on hulvaton :( Voihan olla, että tuonkin asian ilmoittanut vanhempi on ajatellut olevan reilua kertoa, että pieni määrä sipulia (esim. sipseissä mitä nyt synttäreillä usein tarjotaan) ei aiheuta ongelmia eli sitä on turha kokonaan kieltää. Tällaista täällä minun päässäni nyt liikkuu.

No ei varmaan synttäreillä tarjoilla pelkästään sellaisia ruokia, joissa on näkyvää sipulia. Sen voi sitten jättää syömättä jos ei voi/halua sellaista ottaa.

No olen kyllä ilmoittanut lapseni ruokarajoitukset kun on kysytty (silloin ei ollut vielä käytössä koko FODMAP-ruokavalio, vain gluteeniton ja vähälaktoosinen). Olen kyllä yleensä viestittänyt samassa, että ei lapsen tarvitsekaan joka lajia pystyä syömään ja jos on hankaluuksia järjestää oikein mitään, niin voin laittaa eväätkin mukaan. Yleensä niitä tarjoiluja on niin monta sorttia, ettei ole tosiaan väliä, vaikkei kaikkea voisikaan syödä, mutta eipä tuosta ilmoittamisestakaan sinänsä haittaa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ei näkyvää sipulia voi olla muuta kuin nirsoutta. Voisihan se sama määrä olla jossain pasteijassa tai piirakassa piilossakin, mikä jossain toisessa ruoassa on näkyvillä.

224/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa asia on ihan samoin. Suomessa on keskiarvolliset allergiat muiden länsimaiden kanssa. Itseasiassa Suomessa ne ovat vähenemään päin toisin kuin Saksassa. 

Ihanaa että sinua vtuttaa toiset terveys. 

Miksi et vain ilmoittaisi ettet mitään muille HALUA järjestää. Kun kerrat et halua vaan nillitat ja itket normaaleista järjestämiseen liittyvistä asioista VAUVA palstalla.

Ymmärrän toki, etten voi tarjota pähkinää pähkinäallergiselle ja teen leivonnaiset laktoosittomana, mutta vegaanius tai kasvisruokavalio eivät ole allergioita. Alla olevat tummennetut kohdat kuulostavat ennemmin ideologisilta rajoitteilta kuin allergisilta.

Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio (koska on syönyt meillä viime vuonna kylässä aivan normaalisti vehnälättyjä ja ihan äidin luvalla). Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.

Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli

Lapsi 7: Gluteeniton, laktoositon, ei näkyvää sipulia

Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä

ap

Niin helppo nakki ettei tosikaan. 

Tarjolle poppareita, sipsiä, kurkkua, porkkanaa. Laktoosittomaan kermaviiliin teet itse paria erilaista dippiä. Valmiissa dipeissä on yleensä gluteenia. 

Kakun sijaan ostat laktoositonta jätskiä, jossa ei myöskään ole gluteenia, pähkinää eikä sitruunaa (edes esanssia). 

Sopii kaikille. Sitä paitsi ihan sama mitä lapsi on syönyt vuosi sitten. Voi olla että on vatsaoireita ollut jo silloin, mutta keliakia diagnoosi tullut vasta pari kk sitten. 

Ei näkyvää sipulia tarkoittaa tn sitä että lapsi saa pahoja vatsanväänteitä sipulista, mutta sietää pieniä määriä mausteseoksissa. 

Kyllä allergikkoja tulee silloin tällöin mun lasten synttäreillekin. Pyrin tekemään tarjoilut niin että ne sopii kaikille. 

Vierailija
225/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet mitä olisit tehnyt muutenkin. Ne jotka ei voi syödä nakkipiiloja, syö sipsiä ja karkkia. Laktoosittomat maitotuotteet.

Näin minä tekisin. :D Huomioisin ALLERGIAT huolellisesti - niissä voi olla tosi kyseessä. Muut valikoikoon ideologiaansa sopivat mässyt. Ideologisiin hömpötyksiin voi sivutuotteena kuulua se, että jää jostain paitsi. Kyynel. Voi olla että muutenkin vanhempiensa keksintöjä, lasta itseään välttämättä kiinnosta.

Vierailija
226/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ei näkyvää sipulia voi olla muuta kuin nirsoutta. Voisihan se sama määrä olla jossain pasteijassa tai piirakassa piilossakin, mikä jossain toisessa ruoassa on näkyvillä.

Ilmauksessa on tosiaan se riski, että sen voi tulkita eri tavoilla. Itse tulkitsin sen niin kuin omalla lapsellani on eli sellainen minimaalinen määrä jauheena on ihan ok, isompi määrä ei. Mutta tietysti joku voi tulkita sen niinkin, että sipuli on ok, jos sen piilottaa niin, ettei lapsi näe :) Eli ilmaus on kyllä huono, kun ei sitä käsitä.

Vierailija
227/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä27479 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa asia on ihan samoin. Suomessa on keskiarvolliset allergiat muiden länsimaiden kanssa. Itseasiassa Suomessa ne ovat vähenemään päin toisin kuin Saksassa. 

Miksi et vain ilmoittaisi ettet mitään muille HALUA järjestää. Kun kerrat et halua vaan nillitat ja itket normaaleista järjestämiseen liittyvistä asioista VAUVA palstalla.

Ymmärrän toki, etten voi tarjota pähkinää pähkinäallergiselle ja teen leivonnaiset laktoosittomana, mutta vegaanius tai kasvisruokavalio eivät ole allergioita. Alla olevat tummennetut kohdat kuulostavat ennemmin ideologisilta rajoitteilta kuin allergisilta.

Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio (koska on syönyt meillä viime vuonna kylässä aivan normaalisti vehnälättyjä ja ihan äidin luvalla). Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.

ap

Tarjolle poppareita, sipsiä, kurkkua, porkkanaa. Laktoosittomaan kermaviiliin teet itse paria erilaista dippiä. Valmiissa dipeissä on yleensä gluteenia. 

Kakun sijaan ostat laktoositonta jätskiä, jossa ei myöskään ole gluteenia, pähkinää eikä sitruunaa (edes esanssia). 

Sopii kaikille. Sitä paitsi ihan sama mitä lapsi on syönyt vuosi sitten. Voi olla että on vatsaoireita ollut jo silloin, mutta keliakia diagnoosi tullut vasta pari kk sitten. 

Ei näkyvää sipulia tarkoittaa tn sitä että lapsi saa pahoja vatsanväänteitä sipulista, mutta sietää pieniä määriä mausteseoksissa. 

Kyllä allergikkoja tulee silloin tällöin mun lasten synttäreillekin. Pyrin tekemään tarjoilut niin että ne sopii kaikille. 

Ja vegaaneille ei mitään dippiä tai jätskiä?

Vierailija
228/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa monta vegevihamielistä. Koittakaa nyt vaan kestää että lihansyönti vähenee.

Entä jos oma lapsesi valitsee vegaanisen ruokavalion?

Minulle kävi näin kun lapsi oli 15. Ihan itse valitsi. Mies syö lihaa, minä vain kalaa ja kanaa. Kaikkien meidän kolmen ruokavalio on oma valinta. Ei toki nyrpistellä nenää jos juhlissa on ei sopivaa vaan syödään sitä mitä voi.

Joka päivä enemmän ihmisiä jättää lihan pois kun ei halua kuollutta eläintä lautaselle, lapseni sanoi että ei voi syödä possua tai lehmää siinä kuin koiraa kissaa marsuakaan.

Ja näitä nuoria on aina vaan lisää, voi olla vaikka sinunkin lapsesi tulevaisuudessa.

Ihan kakkapuhetta nämä "vegaani voi syödä lihanakkeja synttäreillä". EI voi.

No lihansyönti EI OLE vähentynyt, propagandasta huolimatta. Joka päivä moni lisää lihansyöntiä, koska alkaa vituttamaan tämä kasvissyönti/vegaani tuputus.

Mutta toki, kun väittää ettei syö lihaa, vaikka syö kanaa ja kalaa, niin silloinhan joku voi luulla, että lihansyönti on vähenemässä.... En vaan edelleenkään ymmärrä mitä kana ja kala ovat, jos ei lihaa?

Vierailija
229/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smoothiekakku agarista (keksi gluteenivapaista kekseistä),

vegaanista jäätelö isoon kulhoon ja erilaisia karkkeja viereen pikkuisiin kulhoihin (huomio ettei karkeissa ole liivatetta) niin saat jäätelöbaarin missä lapset saavat tehdä oman jäätelöannoksen. Meillä jäätelöbaari on ollut iso hitti lapsen synttäreillä

Vierailija
230/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Meinaat, että keliakiaa ei ole voitu todeta sen jälkeen?

Vierailija
231/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettakaa lapset sekasyöjäksi, ei lapsen tarvi olla ituhippi jos itse on. 

Ituhippi??? Ulosantisi on huono, kuvaa ikävää asennettasi. Meidän perheessä ollaan vanhemmat sekäsyöjiä ja lapsi (14) kasvissyöjä.

Kasvissyöjä(vegetaristi) on eri asia kuin vegaani.

Vegaani ei silti ole ituhippi kuin älyllisesti rajoittuneille.

Vierailija
232/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei synttärikutsuissa ollut tätä vakiofraasia "ilmoitathan allergioista". Nykyään on aina. Joka kerta ihmettelen, että eivätkö allergisten vanhemmat sitten muuten ymmärrä ilmoittaa asiasta.

Vierailija
233/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! Miten ihmeessä ollaankin saatu kolme lasta ilman yhtään allergiaa, yliherkkyyttä, aateruokavaliota tai mitään nirsoiluja. Ilmeisen onnekkaita olemme. Kolmen lapsen kaverisynttärillä kellään ei ole ollut edes laktoositonta ruokavaliota.

Vierailija
234/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa monta vegevihamielistä. Koittakaa nyt vaan kestää että lihansyönti vähenee.

Minulle kävi näin kun lapsi oli 15. Ihan itse valitsi. Mies syö lihaa, minä vain kalaa ja kanaa. Kaikkien meidän kolmen ruokavalio on oma valinta. Ei toki nyrpistellä nenää jos juhlissa on ei sopivaa vaan syödään sitä mitä voi.

Joka päivä enemmän ihmisiä jättää lihan pois kun ei halua kuollutta eläintä lautaselle, lapseni sanoi että ei voi syödä possua tai lehmää siinä kuin koiraa kissaa marsuakaan.

Ja näitä nuoria on aina vaan lisää, voi olla vaikka sinunkin lapsesi tulevaisuudessa.

No lihansyönti EI OLE vähentynyt, propagandasta huolimatta. Joka päivä moni lisää lihansyöntiä, koska alkaa vituttamaan tämä kasvissyönti/vegaani tuputus.

Mutta toki, kun väittää ettei syö lihaa, vaikka syö kanaa ja kalaa, niin silloinhan joku voi luulla, että lihansyönti on vähenemässä.... En vaan edelleenkään ymmärrä mitä kana ja kala ovat, jos ei lihaa?

Mä olen sekasyöjä mutta vituttaa lihan tuputus vegaaneille. Lihan syönti vähenee, myös kanan ja kalan mutta ennenkaikkea punaisen lihan. Koita kestää.

Vierailija
235/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttäreiden yhteensä 20 osallistujalla ehkä kolmella laktoositon/vähälaktoositon ruokavalio, parilla muutaman ruoka-aineen allergia (mm. pähkinät, sitrushedelmät, mansikka, omena). Sitten löytyy aina myös niitä ruokarajoitteisia jotka ei pysty jotakin syömään tai ei ota mitään tarjolla olevaan. Nälkään ei kukaan ole kuollut synttäreillä, eikä suurta numeroa ole tehty siitäkään että jollekin joku tarjottava ei ole maistunut syystä tai toisesta.

Vierailija
236/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmäretäänhän me. Kuten tekin, arvoisat Hyvät Ihmiset, ymmärrätte varmasti että meidän junttien, eläintensyöjien bileissä saatatte Paremmuutenne takia jäädä jostain paitsi. Vaan ideologian takiahan olette valmis uhrauksiin, eikö niin?

Vierailija
237/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä27479 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mistä lähtien kermaviili ja jäätelö on olleet vegaanisia?

Vierailija
238/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata laittaa tuota ilmoittamispyyntöä kutsuun. Kyllä ne ilmoittavat, joilla on jokin henkeä uhkaava allergia.  Laktoosittomana on helppo jo valmiiksi hankkia kaikki.

Vierailija
239/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sekasyöjä mutta vituttaa lihan tuputus vegaaneille. Lihan syönti vähenee, myös kanan ja kalan mutta ennenkaikkea punaisen lihan. Koita kestää.

Höpsis. Olet väärässä. Tämä on yleinen harhaluulo, koska kasvisruoista vaahdotaan niin paljon, että on luultu sen vähentäneen liahn syöntiä. Ei ole.  luepa vaikka tämä juttu:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005767102.html

Siipikarjan lihan kulutus lisääntyy eniten, mutta sitähän sä pitkin ilmeisesti kasviksena ("mies syö lihaa, minä vain kalaa ja kanaa"). Mutta myös punaisen lihan kulutus on kasvanut.

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/201807252201094142

t. eri

Vierailija
240/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh! Miten ihmeessä ollaankin saatu kolme lasta ilman yhtään allergiaa, yliherkkyyttä, aateruokavaliota tai mitään nirsoiluja. Ilmeisen onnekkaita olemme. Kolmen lapsen kaverisynttärillä kellään ei ole ollut edes laktoositonta ruokavaliota.

Mun lapseni vaihtoi vegaaniseen ruokavalioon enkä koe olevani yhtään vähemmän onnekas kuin vaikkapa sinäkään 🤔. Ei näistä pidä loukkaantua tai tehdä isompaa asiaa kuin on. Okei, joku syö eri tavalla kuin minä. Ihan sama. Seuraava asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan