8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->
Ilmoittautumisjärjestyksessä:
Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.
Lapsi 2: Laktoositon
Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa
Lapsi 4: Vegaani
Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli
Lapsi 6: Ei allergioita
Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia
Lapsi 8: Ei allergioita
Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä
Lapsi 10: Kasvisruokavalio
Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.
Kommentit (562)
Vierailija kirjoitti:
Opettakaa lapset sekasyöjäksi, ei lapsen tarvi olla ituhippi jos itse on.
Ituhippi??? Ulosantisi on huono, kuvaa ikävää asennettasi. Meidän perheessä ollaan vanhemmat sekäsyöjiä ja lapsi (14) kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en todellakaan huomio tarjoiluissa muita, kuin allergiat, jos olen siis kysynyt vain allergioita.
Jos kysyn allergiat JA erityisruokavaliot, niin sitten eri asia.
En siis huomiosi vegaaneja, näkyvän sipulin allergiaa tai muuta huuhaata. Jos vegaani kieltäytyy syömästä kakkua, jossa on kermavaahtoa ja kananmunaa, niin syököön sitten porkkanaa. Ei mielestäni mene todellakaan allergian kategoriaan mikään vegaanius. Tietenkin on kohteliasta huomioida nämäkin asiat.
Niin tiedostat, että olisi kohteliasta huomioida eri ruokavaliot. Muttet vaan ole kohtelias ihminen 😁
Ei näkyvää sipulia :’DD hulvaton allergia. Ja sitten toi vegaanius, kasvisruokavalio jne. niin voi voi, lapsi syö sitten synttäreillä sitä mikä sopii hänen ideologiseensa ruokavalioon ja muun jättää syömättä. Nuo nyt ei ole millään tasolla allergioihin rinnastettavissa ja sitähän kysyttiin. Kummastuttaa todella mitä joidenkin vanhempien päässä liikkuu.
Mä pyydän tuomaan omat herkut jos menee liian monimutkaiseksi. Se ei taida olla kenellekään huomionhakuiselle vegaanihörh ölle ongelma.
Sitten nää hui näkyvää sipulia tai ei sianlihaa koska isi on Afrikan sarvesta jätän huomiotta. Hyvin on kinkkupitsa maistunut näille possun pelkääjien lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä syndeillä tapahtuu? Mikset vaan tarjoile sipsiä, poppareita, karkkia ja limua? Ja vaikka vegaaninen (superhelppo ja hyvä, teen aina kamomillan kobditorian reseptillä ite) suklaakakku - sehän käy kaikille paitsi gluteenittomalle syöjälle.
Tai sit teet vegepizzaa, savutofupiirakkaa tms. Ja gluteenittomalle oma minipizza. Ei oo vaikeeta tehä noita. Ja jos on, niin toki ylempi vaihtoehto helpoin kaikista.
Kai samalla voisi sitten hommata jonkun vegaanisen ja gluteenittomankin, ei ole kovin reilua jos joku tahtomattaan keliaakikko jää ilman ja ideologisesti vegaanit huomioidaan paremmin...
Meillä on koko perhe kasvissyöjiä. Lapsille on aina sanottu, että kodin ulkopuolella saavat syödä mit haluavat, mutta eivät ole halunneet lihaa tai kalaa syödä. On laitettu sellaisiin tilanteisiin evästä mukaan, joissa ei ole varmaa että saa mitään riittävän nälkää pitävää kasvisruokaa. Esim. tarjolla voi olla pelkkää salaattia joka sopii vegetaristille, ja jos ei ole proteiinia niin tulee äkkiä taas nälkä. Mutta pähkinöitä ja kuivahedelmää tms mukaan niin pärjää.
Perinteinen nakkisiili ja vegaaneille hedelmäsiili.
Vierailija kirjoitti:
Ei näkyvää sipulia :’DD hulvaton allergia. Ja sitten toi vegaanius, kasvisruokavalio jne. niin voi voi, lapsi syö sitten synttäreillä sitä mikä sopii hänen ideologiseensa ruokavalioon ja muun jättää syömättä. Nuo nyt ei ole millään tasolla allergioihin rinnastettavissa ja sitähän kysyttiin. Kummastuttaa todella mitä joidenkin vanhempien päässä liikkuu.
No, jatkanpa vielä tuosta sipuliaiheesta :) Olen siis se äiti, jonka lapsella on ärtyvän suolen oireyhtymä. Lapsellani on niin, että pieni määrä sipulia esim. jauheena jossain lihapullissa tai maustetuissa perunalastuissa on ok, mutta ihan oikeat sipulipalat isompina määrinä aiheuttavat oireita. Tämä on itseasiassa varsin tyypillistä näille potilaille, että pieni määrä jotain ainetta on ok, isommasta määrästä voi tulla kovatkin oireet. Ilmoitanko nyt lapselleni, että hän on hulvaton :( Voihan olla, että tuonkin asian ilmoittanut vanhempi on ajatellut olevan reilua kertoa, että pieni määrä sipulia (esim. sipseissä mitä nyt synttäreillä usein tarjotaan) ei aiheuta ongelmia eli sitä on turha kokonaan kieltää. Tällaista täällä minun päässäni nyt liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettakaa lapset sekasyöjäksi, ei lapsen tarvi olla ituhippi jos itse on.
Ituhippi??? Ulosantisi on huono, kuvaa ikävää asennettasi. Meidän perheessä ollaan vanhemmat sekäsyöjiä ja lapsi (14) kasvissyöjä.
Kasvissyöjä(vegetaristi) on eri asia kuin vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jatkanpa vielä tuosta sipuliaiheesta :) Olen siis se äiti, jonka lapsella on ärtyvän suolen oireyhtymä. Lapsellani on niin, että pieni määrä sipulia esim. jauheena jossain lihapullissa tai maustetuissa perunalastuissa on ok, mutta ihan oikeat sipulipalat isompina määrinä aiheuttavat oireita. Tämä on itseasiassa varsin tyypillistä näille potilaille, että pieni määrä jotain ainetta on ok, isommasta määrästä voi tulla kovatkin oireet. Ilmoitanko nyt lapselleni, että hän on hulvaton :( Voihan olla, että tuonkin asian ilmoittanut vanhempi on ajatellut olevan reilua kertoa, että pieni määrä sipulia (esim. sipseissä mitä nyt synttäreillä usein tarjotaan) ei aiheuta ongelmia eli sitä on turha kokonaan kieltää. Tällaista täällä minun päässäni nyt liikkuu.
Asia kannattaa sitten ilmaista selkeämmin. Ei näkyvää sipulia -ilmaisusta tulee automaattisesti ensimmäisenä mieleen, että lapsi ei halua syödä ruokaa, missä sipulia on ja tällöin pitäisi tarjota jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syndeillä tapahtuu? Mikset vaan tarjoile sipsiä, poppareita, karkkia ja limua? Ja vaikka vegaaninen (superhelppo ja hyvä, teen aina kamomillan kobditorian reseptillä ite) suklaakakku - sehän käy kaikille paitsi gluteenittomalle syöjälle.
Tai sit teet vegepizzaa, savutofupiirakkaa tms. Ja gluteenittomalle oma minipizza. Ei oo vaikeeta tehä noita. Ja jos on, niin toki ylempi vaihtoehto helpoin kaikista.
Kai samalla voisi sitten hommata jonkun vegaanisen ja gluteenittomankin, ei ole kovin reilua jos joku tahtomattaan keliaakikko jää ilman ja ideologisesti vegaanit huomioidaan paremmin...
Niin siis vegaaniset tuotteet käy kaikille paitsi gluteeni-allergiselle, eli keliaakikolle. Ja sille suklaa-allergiselle..
Tee tällaisia hedelmäsiilejä,nakkeja, juustopaloja ja hedelmiä tikkuihin. Lihapullatkin käy. Sipsiä,jäätelöä,limsaa,pasteijoita,ranskalaisia.
https://www.google.com/search?q=hedelmäsiili&client=tablet-android-lenovo&prmd=imvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjGi6X1yLHhAhVS2aYKHcMyCsgQ_AUoAXoECAwQAQ&biw=1098&bih=686
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on aina kauhistuttanut ilmoittaa synttäreille lapseni ruokavaliosta, kun tuntuu, ettei kouluikäisillä juuri ole erityisruokavalioita ja ap:n aloituksen jälkeen nolous ei ainakaan vähentynyt. Lapsellani on ärtyvän suolen oireyhtymä, minkä takia on koulussakin FODMAP-ruokavaliolla. (Jota kotioloissa pyritään lieventämään ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan.) Aiemminkin on ollut vähälaktoosisella ja gluteenittomalla tuon vaivan takia. Pienenä ei ollut mitään allergioita, joten vähän aina mietin, että nyt joku ajattelee, että mamma hakee vain huomiota älyttömällä ruokavaliolla :(. Käytännössä lapsen vaivat ovat kuitenkin pahimmillaan sellaisia, että makaa muutaman päivän mahallaan kivuista kärsien eli mitään pikku juttuja ei ole. Toki lapsillakin on varmaan ihan turhiakin rajoitteita, mutta päälle päin sitä on vain pahuksen vaikea nähdä.
Ja kyllähän nuo ruokavalioerikoisuudet ovat lisääntyneet viime vuosina. Eiköhän tuo ärtyvän suolen oireyhtymäkin ole varsin uusi keksintö, mutta ei se sitä tarkoita, etteikö vaivaa olisi ennenkin ollut. Silloin sitten vain kärsittiin, ei siinä mitään ihailtavaa ole. Esimerkiksi mieheni kohta yhdeksänkymppisellä mummolla on ilmeisesti tuo vaiva ja gluteeniton ruokavalio lopetti koko iän jatkuneet vatsavaivat.
Mutta tämä nyt on itsestäänselitteisesti ihan oikea vaiva, ei mitään nirsoilua kuten suuri osa ruokavalioista. Tätä ei tarvitse hävetä missään ja kyllä kaikki nyt tuon ymmärtävät. Tietenkin ilmoitetaan näin tärkeät terveydelliset rajoitteet aina.
Toki, ja olen iloinen mielipiteestäsi. Mutta itse en pysty sanomaan kenestäkään päälle päin, onko jokin vaiva ns. todellinen vai jotain huomion kalastelua. Jos ajatellaan vaikka tuota FODMAP-ruokavaliota, niin esim. vesimeloni ei käy ja hunajameloni käy, saksanpähkinä käy ja cashewpähkinä ei käy. Eiköhän kuulosta monen korviin ihan puhtaalta diivailulta, vaikka selitys noille on ihan looginen (ketä se nyt jaksaa kiinnostaa)? Käytännössä en ikinä kellekään ilmoita noin tarkkaan, sillä jos tarjolla on vaikka vesimelonia, niin sitten lapsi itse osaa olla syömättä. Ja tietysti monen korviin koko ärtyvän suolen oireyhtymä on humpuukia, koska se on "vain" toiminnallinen vatsavaiva. Eli aika varovainen olisin itse ennen kuin sanoisin kenenkään ruokavaliota turhaksi oikutteluksi, vaikka en olisi jostain rajoituksesta ikinä kuullutkaan.
Toki esim. vegaanisuus on jo sen verran rajoittava, että fiksu vanhempi laittaa itse lapsen mukaan herkkuja ja olen itsekin sitä joskus ehdottanut, kun olen pelännyt, että esim. gluteeniton on liian vaikea toteuttaa (laktoosittomia ruoka-aineita taas on tosi hyvin tarjolla). Mutta hernettä on minusta turha vetää nenään siitä, että suurella osalla vieraista on erityisruokavalio. Jos se teettää ongelmia, sitten voi vaikka ihan reilusti pyytää vanhempia laittamaan lapselleen jotain syötävää mukaan tms. En ole itse mikään vegaani, mutta tunnen kyllä sellaisia, enkä menisi heidän ruokavaliotaan haukkumaan, vaikka sille olisikin "vain" eettinen syy.
Vegaanius nimenomaan ei ole hirveän rajoittavaa. Tarjoiluihin voi hankkia vaikka popcornia, sipsejä (kaikki niistä eivät ole vegaanisia mutta iso osa on, ne tavalliset suolalla maustetut ainakin ovat ja monet muutkin), lakritsia, marmeladikarkkeja (ovat yleensä tehty agar-agarilla eikä liivatteella toisin kuin ne muut pehmeät hedelmäkarkit), mehijäätä, tummaa suklaata tai vegaanisia keksejä joita on ihan tavallisissa kekseissä (niitä ei mitenkään erityisesti mainosteta vegaanisina). Kaikkien tarjoilujen ei tarvitse olla vegaanisia, eikä ole vaikeaa ostaa jotain esimerkiksi noista edellämainituista.
Sen sijaan tiedän lapsen, jonka ruoan pitää olla gluteenitonta, laktoositonta, sokeritonta, ei sitrushedelmiä, ei suurinta osaa marjoista, ei sipulia, ei herneitä, ei papuja, ei tomaattia, ei porkkanaa, ei paprikaa, ei soijaa, ei kaakaota, ja vältettäviä ruokia on vielä muitakin....ja tälle on kyllä ihan terveydelliset syyt, mutta tuossa alkaa olla jo aika mahdotonta järjestää tarjoiluja, ainakaan mitään herkkuja.
Tarjoo lasillisen kylmää vettä. Pitäis kelvata kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon allergioita. Sipsiä ja popparia tarjolle vaan, ja karkkia.
Suomessa luullaan olevan allergisia kaikelle. Suomalaiset on allergista porukkaa. Suurin osa ei ole edes käynyt lääkärissa testaamassa onko allergiaa vai ei. Riittää kun on lukenu lehdestä, että onko vatsassa ilmaa.. hmmm on joo ja jutussa lukee olet ehkä allerginen perunalle. Sit lukija on vaan allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia kannattaa sitten ilmaista selkeämmin. Ei näkyvää sipulia -ilmaisusta tulee automaattisesti ensimmäisenä mieleen, että lapsi ei halua syödä ruokaa, missä sipulia on ja tällöin pitäisi tarjota jotain muuta.
Tuo on kyllä hyvä huomio, niin kannattaisi varmaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan synttäreillä tarjoilla pelkästään sellaisia ruokia, joissa on näkyvää sipulia. Sen voi sitten jättää syömättä jos ei voi/halua sellaista ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon allergioita. Sipsiä ja popparia tarjolle vaan, ja karkkia.
Suomessa luullaan olevan allergisia kaikelle. Suomalaiset on allergista porukkaa. Suurin osa ei ole edes käynyt lääkärissa testaamassa onko allergiaa vai ei. Riittää kun on lukenu lehdestä, että onko vatsassa ilmaa.. hmmm on joo ja jutussa lukee olet ehkä allerginen perunalle. Sit lukija on vaan allerginen.
Toisaalta kun menet lääkäriin epämääräisten oireiden takia ja esim. keliakiaa ei löydy, sinua kehotetaan välttämään niitä ruoka-aineita, jotka aiheuttavat esim. turvotusta. Eli kyllä niiltä lääkäreiltäkin sitä maalaisjärkeä löytyy. Miksi ihmeessä ainakaan aikuisella ihmisellä, joka ei osallistu joukkoruokailuun, pitäisikään olla mustaa valkoisella, että "pierettää, jos syö kaalia"? Kyllä se ihminen osaa sitä kaalia muutenkin välttää. Vaikka se sitten jonkun mielestä on ilmeisesti vain ties mitä heikkohermoisuutta.
Saksassa tuskin syötetään lapsille nitriittinakkeja, perkuujätenugetteja, säilöntäainejugurttia ja sokerimehua joka päivä, niinkuin täällä "kun on niin helppoa ja nopeaa".
Tähän se sitten johtaa että kaikilla on yliherkkyys, allergia, tarkkaavaisuushäiriö tai muu vastaava. Vai luuliko joku oikeasti että kasvavalle lapselle voi syöttää keinotekoista kemikaalimössöä vuosikausia ilman seuraamuksia?
Suosittelemme: kaikki "lapsille maistuvat" kemikaalipaskat verolle. Vaikka nyt sellainen 500 - 1000% haittavero, niin pysyy ihan oikeasti vain satunnaisessa käytössä. Kansanterveyden puolesta!
Toki, ja olen iloinen mielipiteestäsi. Mutta itse en pysty sanomaan kenestäkään päälle päin, onko jokin vaiva ns. todellinen vai jotain huomion kalastelua. Jos ajatellaan vaikka tuota FODMAP-ruokavaliota, niin esim. vesimeloni ei käy ja hunajameloni käy, saksanpähkinä käy ja cashewpähkinä ei käy. Eiköhän kuulosta monen korviin ihan puhtaalta diivailulta, vaikka selitys noille on ihan looginen (ketä se nyt jaksaa kiinnostaa)? Käytännössä en ikinä kellekään ilmoita noin tarkkaan, sillä jos tarjolla on vaikka vesimelonia, niin sitten lapsi itse osaa olla syömättä. Ja tietysti monen korviin koko ärtyvän suolen oireyhtymä on humpuukia, koska se on "vain" toiminnallinen vatsavaiva. Eli aika varovainen olisin itse ennen kuin sanoisin kenenkään ruokavaliota turhaksi oikutteluksi, vaikka en olisi jostain rajoituksesta ikinä kuullutkaan.
Toki esim. vegaanisuus on jo sen verran rajoittava, että fiksu vanhempi laittaa itse lapsen mukaan herkkuja ja olen itsekin sitä joskus ehdottanut, kun olen pelännyt, että esim. gluteeniton on liian vaikea toteuttaa (laktoosittomia ruoka-aineita taas on tosi hyvin tarjolla). Mutta hernettä on minusta turha vetää nenään siitä, että suurella osalla vieraista on erityisruokavalio. Jos se teettää ongelmia, sitten voi vaikka ihan reilusti pyytää vanhempia laittamaan lapselleen jotain syötävää mukaan tms. En ole itse mikään vegaani, mutta tunnen kyllä sellaisia, enkä menisi heidän ruokavaliotaan haukkumaan, vaikka sille olisikin "vain" eettinen syy.