Lopetatko nepalilaisissa ravintoloissa käymisen kun niistä paljastui ihmiskauppa
https://www.hs.fi/talous/art-2000006054686.html
https://dynamic.hs.fi/2019/nepal/?_ga=2.37598633.845526801.1553870439-3…
"Suomalaisten suosimilla nepalilaisilla ravintoloilla on synkkä puoli. HS:n selvityksen perusteella ravintoloissa tapahtuu laajaa ja systemaattista työntekijöiden hyväksikäyttöä. Taustalla toimii pieni omistajien joukko, jolla on tiivis yhteys toisiinsa."
"SEKÄ ITÄ-SUOMEN poliisin Immonen että keskusrikospoliisin erikoistutkija Tuija Hietaniemi tuntevat ilmiön. HS:n selvityksen paljastama hyväksikäyttö nepalilaisissa ravintoloissa on heidän mukaansa hyvin laajaa.
”On yleinen käsitys, että hyväksikäyttöä tapahtuu melkein joka nepalilaisessa ravintolassa”, Hietaniemi sanoo."
Kommentit (68)
En tietenkään lopeta. Mikä minä olen arvostelemaan heidän kulttuuria ja tapoja?
Miten thaimaalaiset ja kiinalaiset ravintolat? Onko niissä samanlaisia ongelmia? Tietääkö joku?
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään lopeta. Mikä minä olen arvostelemaan heidän kulttuuria ja tapoja?
No hyväksikäytetyt työntekijät itse toivovat apua tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossa se vuori opas?
Hesarin jutusta:
"SUMAN ja kaksi muuta miestä työskentelivät kokkeina suositussa nepalilaisessa ravintolassa Mount Sherpassa. Se palvelee yhä Kuopion keskustassa, kivenheiton päässä torilta.
Mitään varsinaista korvausta Sumanille ei maksettu. Silloin tällöin hänelle siirrettiin pieniä rahasummia. Työsopimuksen mukainen palkka maksettiin Nordean tilille, mutta tuo tili oli ravintolan omistajan hallussa. Suman ei saanut näistä rahoista senttiäkään.
Suman sieti hyväksikäyttöä puolitoista vuotta. Sitten hän teki jotain poikkeuksellista: hän käveli Kuopion poliisiasemalle.
Siitä on nyt kaksi ja puoli vuotta. Viime joulukuussa Pohjois-Savon käräjäoikeus tuomitsi Mount Sherpan omistajan Purna Adhikarin kolmesta törkeästä veropetoksesta, kahdesta kirjanpitorikoksesta ja kolmesta ihmiskaupasta ehdolliseen vankeuteen vuodeksi ja kahdeksaksi kuukaudeksi.
Oikeuden mukaan ravintolan työehdot olivat olleet räikeästi Suomen lain vastaisia ja miesten haavoittuvaa asemaa oli käytetty hyväksi."
"HS ON VARMISTANUT työntekijöiden kertomuksia tutustumalla esitutkintapöytäkirjoihin, oikeudenkäyntiasiakirjoihin, pankkitiliotteisiin, yksityisviesteihin, viranomaisten asiakirjoihin ja muuhun aineistoon.
Lisäksi on kuultu asiantuntijoita muun muassa poliisista, aluehallintovirastosta (avi), ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmästä ja Rikosuhripäivystyksestä.
Nepalilaiset ovat halunneet kertoa hyväksikäytöstä itse. He ovat tuoneet asioita esille HS:lle siinä toivossa, että viranomaiset puuttuisivat ongelmaan."
käteväähän se on jos sieltä saa ihmistäkin eikä pelkkää lammasta ja naanleipää
Vierailija kirjoitti:
Sama! En missään nimessä halua tukea ihmiskauppaa. Käyn moeluummin naapurin kiinalaisessa, jonka omistajat ja työntekijät tunnen :)
Sittenhän voit pyytää, että pääset tarkastamaan keittiön ja kellaritilat (älä mene yksin, ettet joudu vangiksi).
https://yle.fi/uutiset/3-9891137
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ravintolayrittajille-tuomio-ihmiska…
En todellakaan pysty syömään paikassa, jossa on ihmiskauppaa. Suomi saisi hävetä puutteellista valvontaa kun näitä juttuja paljastuu yhä uudelleen.
Loppuis etniset ravintolat Suomesta, jos tuolla perusteella kaikki boikotoisivat.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan pysty syömään paikassa, jossa on ihmiskauppaa. Suomi saisi hävetä puutteellista valvontaa kun näitä juttuja paljastuu yhä uudelleen.
Pitäisi olla enemmän rahaa.
"HS kertoi laajasta hyväksikäytöstä nepalilaisissa ravintoloissa – Poliisin mukaan riiston torjunta on vaikeaa, koska resurssit ovat niukemmat kuin missään muualla EU:ssa"
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006055537.html
Mutta kuluttajien valveutuneisuus on myös todella tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Loppuis etniset ravintolat Suomesta, jos tuolla perusteella kaikki boikotoisivat.
No mitä ehdotat? Ihmiskaupan ja veronkierron tukemista?
Maistuisiko sen sijaan kiinalainen:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehdota mitään. Sinä voit tehdä valintasi, minä omani. Tuskin sinua kiinnostaa vaatteittesi tai iPhonesi tekijöiden työolosuhteetkaan.
Jotkut viherpiiperö ja vassari "ystävät" olivat näistä kyseisistä ravintoloista vielä joku aika sitten niin täpinöissään niinkuin toki maahanmuutostakin raiskausuutisiin saakka.Nyt ovat olleet aivan hiljaa.Ei kommentin kommenttia tai kuvia ruoka -annoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehdota mitään. Sinä voit tehdä valintasi, minä omani. Tuskin sinua kiinnostaa vaatteittesi tai iPhonesi tekijöiden työolosuhteetkaan.
Itse asiassa kiinnostaa. Kaikkeen ei voi vaikuttaa, mutta niissä asioissa missä voi, yritän tehdä eettisiä valintoja. Ihan hyvin voisin maksaa enemmänkin nepalilaisessa, jos voisin luottaa asioiden olevan kunnossa. En tiedä, mikä tällaisessa tilanteessa olisi oikea ratkaisu kuluttajalle tai tapa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut viherpiiperö ja vassari "ystävät" olivat näistä kyseisistä ravintoloista vielä joku aika sitten niin täpinöissään niinkuin toki maahanmuutostakin raiskausuutisiin saakka.Nyt ovat olleet aivan hiljaa.Ei kommentin kommenttia tai kuvia ruoka -annoksista.
Ravintolathan ovat hyviä, samoin ruoka. Asiat pitäisi vain saada kuntoon, sitähän kyseiset työntekijät itsekin haluavat, toivovat apua.
Onhan jo vuosia puhuttu liian halvoista pizzoista. Minä siirryin suosimaan suomalaista. Työpaikalla on 2 naisen yritys. Tekevät hyvää kotiruokaa.
Monipuolinen lounas maksaa 10,50 e ja tiedän eivät maksa toimitiloista vuokraa , koska työnantaja haluaa meillä on lounaspaikka työpaikalla.
Toinen tulee töihin fillarilla ja toinen ikivanhalla pakulla. Jos ton paremmin ei mene, kun tekee rehellisesti töitä, miten muut menestyvät ? Ne, jotka maksavat vieraalle ja lisäksi vuokraa.
Ruoka on onneksi hyvää. Helppo kannattaa.
En ole etnisissä muutenkaan tykännyt käydä.
Minusta oli hassua kun Hesarin artikkelissa ihmeteltiin että miten tämä touhu on voinut jäädä huomaamatta suomalaisilta.
Ainakin omassa kotikaupungissa on ihan yleisessä tiedossa, että paikallinen pizza-mafia ja muutamat muut ovat jo vuosikaudet toimineet noin.
Välillä on ravintoloitsijoiden välillä väkivaltaisia kohtaamisia jos joku on esimerkiksi erehtynyt perustamaan ravintolan toisen reviirille.
Juttu on kyllä tehty huolella ja tsekattu myös useista virallisista lähteistä haastatteluiden yms. lisäksi. Aika karmea.