Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetatko nepalilaisissa ravintoloissa käymisen kun niistä paljastui ihmiskauppa

Vierailija
01.04.2019 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000006054686.html

https://dynamic.hs.fi/2019/nepal/?_ga=2.37598633.845526801.1553870439-3…

"Suomalaisten suosimilla nepalilaisilla ravintoloilla on synkkä puoli. HS:n selvityksen perusteella ravintoloissa tapahtuu laajaa ja systemaattista työntekijöiden hyväksikäyttöä. Taustalla toimii pieni omistajien joukko, jolla on tiivis yhteys toisiinsa."

"SEKÄ ITÄ-SUOMEN poliisin Immonen että keskusrikospoliisin erikoistutkija Tuija Hietaniemi tuntevat ilmiön. HS:n selvityksen paljastama hyväksikäyttö nepalilaisissa ravintoloissa on heidän mukaansa hyvin laajaa.

”On yleinen käsitys, että hyväksikäyttöä tapahtuu melkein joka nepalilaisessa ravintolassa”, Hietaniemi sanoo."

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää ruokaa, mutta ei kyllä maistu jos se tehdään orjatyövoimalla.

Vierailija
2/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koskee kaikkia, täytyy jättää käymättä. Mutta parasta olisi antaa lista niistä, joissa hyväksikäyttöä on havaittu. Mutta voisi kuvitella, ettei lähipäivinä ole paljoa jonoa nepalilaisissa ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin huomannut noissa paikoissa ruokien pientä sivumakua..aaa, nyt se selvis!

Vierailija
4/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää ruokaa, mutta ei kyllä maistu jos se tehdään orjatyövoimalla.

Maistuu entistä paremmalta

Vierailija
5/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska "melkein jokaisessa" ei tarkoita, että jokaisessa. Näin viedään sitten leipä suusta siltä rehelliseltä yrittäjältä.

Jos olisi listattu raflat, niissä jättäisin syömättä.

Vierailija
6/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama! En missään nimessä halua tukea ihmiskauppaa. Käyn moeluummin naapurin kiinalaisessa, jonka omistajat ja työntekijät tunnen :)

Vierailija
7/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koskee kaikkia, täytyy jättää käymättä. Mutta parasta olisi antaa lista niistä, joissa hyväksikäyttöä on havaittu. Mutta voisi kuvitella, ettei lähipäivinä ole paljoa jonoa nepalilaisissa ollut.

Vaikeaa on vain se, kun tuossa sanottiin, että hyväksikäyttöä tapahtuu melkein jokaisessa nepalilaisessa. Ehkä joku sellainen paikka on, missä asiat kunnossa, mutta mistä sen tietää?

Kauhea juttu, pidän nepalilaisesta ruoasta, mutta miten voi mennä syömään, kun on iso todennäköisyys, että kokki on ihmiskaupan uhri? Inhottava juttu, toivottavasti saataisiin kuntoon asiat kaikkien hyväksi.

Vierailija
8/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon olen tiennyt aina, ei kai tuo ihan oikeasti tullut uutena tietona kenellekään? Tuo on yleistietoa. Ikinä en ole nepalilaiseen ravintolaan mennyt enkä mene.

Vierailija
9/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama! En missään nimessä halua tukea ihmiskauppaa. Käyn moeluummin naapurin kiinalaisessa, jonka omistajat ja työntekijät tunnen :)

Paitsi , että noissakin on melkein aina muutama vuosi palkatonta työtä vai luuletko , että kokin matka ja oleskelu maksetaan ravintolan avulla?

Vierailija
10/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon olen tiennyt aina, ei kai tuo ihan oikeasti tullut uutena tietona kenellekään? Tuo on yleistietoa. Ikinä en ole nepalilaiseen ravintolaan mennyt enkä mene.

Mistä olet sen tiennyt? Ainakaan Helsingissä hinnat eivät ole edes epäilyttävän halpoja, mikä on yleensä hälytysmerkki. Kaikki myös on vaikuttanut yleensä olevan kunnossa, myös noissa jutussa nimeltä mainituissa ravintoloissa.

Vierailija
11/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintojen perusteella on vaikea uskoa, että käymissäni paikoissa sellaista harjoitettaisiin, joskaan mistä sitä voi varmasti tietää. Kuitenkin ihan samaa tasoa kuin kuin skandipaikoissakin ja kaukana pizza-kebab paikkojen polkuhinnoista.

Vierailija
12/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutupitseeriatkaan ole sen kummempia.

Vierailija
13/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet sen tiennyt? Ainakaan Helsingissä hinnat eivät ole edes epäilyttävän halpoja, mikä on yleensä hälytysmerkki. Kaikki myös on vaikuttanut yleensä olevan kunnossa, myös noissa jutussa nimeltä mainituissa ravintoloissa.

En ole tuo, ketä lainaat, mutta minä olen tiennyt aina myös. Sama juttu on nepalilaisten kanssa ympäri Eurooppaa, Britanniassa muun muassa erittäin paha tilanne. Näistä Euroopan tapauksista olen kuullut, joten olin ihan varma, että toimivat näin myös Suomessa. Ja niinhän se menee.

Sama ongelma vietnamilaisten paikkojen kanssa

Vierailija
14/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hintojen perusteella on vaikea uskoa, että käymissäni paikoissa sellaista harjoitettaisiin, joskaan mistä sitä voi varmasti tietää. Kuitenkin ihan samaa tasoa kuin kuin skandipaikoissakin ja kaukana pizza-kebab paikkojen polkuhinnoista.

Sama täällä, tämä tuli yllätyksenä, koska hinnat eivät ole mitenkään epäilyttävän halpoja.

Vierailija
15/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ravintola tekisi kaikki oikein, silti valtio / verottaja hyväksikäyttää ravintolaa. Ei ne kultaa vuole niillä hinnoilla. Vaikka verotusta ymmärtämätön helposti luulee, jotain muuta.

Vierailija
16/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just MELKEIN kaikissa. Miksei listata?

Ja suomalaisissakin ravintoloissa uudet kokit simputetaan burnoutin partaalle

Vierailija
17/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, ketä lainaat, mutta minä olen tiennyt aina myös. Sama juttu on nepalilaisten kanssa ympäri Eurooppaa, Britanniassa muun muassa erittäin paha tilanne. Näistä Euroopan tapauksista olen kuullut, joten olin ihan varma, että toimivat näin myös Suomessa. Ja niinhän se menee.

Sama ongelma vietnamilaisten paikkojen kanssa

Ok. Kysymys oli aito, en tiennyt. Sen toki tiesin, että jos hinta on omituisen alhainen, niin kaikki ei voi olla kunnossa. Tai kuitteja ei tarjota, tms. Mutta näitä hälytysmerkkejä ei ollut. En toki ole niin tarkkaan näitä kuvioita seurannut. Mutta kiitos tiedosta, että on laajempikin ongelma.

Missä sitä nyt uskaltaa yleensä käydä syömässä, jos ei halua tukea epäeettistä toimintaa?

Vierailija
18/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi suosia amerikkalaisia jättiketjuja. Niiden ihmisoikeusrikkomukset on kaukana tuottantoketjun alkupäässä ja poissa silmistä. Vai mitä luulette tapahtuvan Etelä-Amerikalaisilla jättimaatiloilla missä niitä raaka-aineita tuotetaan.

Vierailija
19/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Koska hesarin juttu on maksumuurin takana, en tiedä mistä on kyse. Pelkästään otsikon perusteella voin joko vältellä kaikkia nepalilaisia tai sitten odottaa oikeaa tietoa. Syytä epäillä lähintä nepalilaista ravintolaa ihmiskaupasta ei ole muuta kuin se, että hesari on nyt leimannut jokaisen ravintolan. Missä sananvastuu?

Vierailija
20/68 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ravintola tekisi kaikki oikein, silti valtio / verottaja hyväksikäyttää ravintolaa. Ei ne kultaa vuole niillä hinnoilla. Vaikka verotusta ymmärtämätön helposti luulee, jotain muuta.

Jutun mukaan näissä veronkierto on myös yleistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi