Onko sinulla koskaan ollut niin köyhää että jääkaapissa ei ole kuin valot?
Minulla sattuu nyt olemaan,viellä 5päivää että saan tilin. Syön nyt pelkkää näkkäriä ja kaurapuuroa.Jouduin tähäntilanteeseen avioeron takia. En ole niitä ihmisiä että menisi sosuun itkemään.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Usein meillä oli vain itsetehtyä leipää/sämpylöitä ja kahvia loppukuusta tarjolla, kun olin teini-ikäinen. Oli aika ankeaa. Tilipäivänä taas ostettiin kaikkea hyvää.
Itse tehty vastapaistettu leipä on kyllä niin hyvää että sehän ei kaipaa kuin jotain margariinia päälle. Minäkin yritän nykyisin edes jauhoja ja kuivahiivan pitää varastossa, sekä tietty sitä rasvaa. Kahvi minulla tuppaa loppumaan kyllä.
Ei oo, ongelma on se kun pitää välillä pestä niin täytyy kaikki ottaa jääkaapista ja pestä ja taas laittaa uudelleen. Ainoastaan on tyhjä kun lähden matkoille ja sammutan koko jääkaapin mutta pesen ennenkuin poistun.
Kerran opiskeluaikana. Elin tuilla, jotka eivät tunnetusti ole suuret, mutta hyvin ne riittivät yhdelle hengelle ja koiralle. Yhtenä kuukautena kuitenkin koira sairastui ja eläinlääkärissä piti käydä kolme kertaa ja aikamoiset laskut pamahti. Siitäpä se talous menikin hetkellisesti ihan kuralle. Tuli parin viikon jakso, kun tilillä oli 0 € ja kaapit tyhjänä. Ystävä osti minulle ja koiralle ruoat tuoksi pariksi viikoksi. Maksoin myöhemmin takaisin. Hädässä ystävä tunnetaan!!! Tekisin itse samoin jos jollekin ystävälleni kävisi vastaavaa.
K-O-T-I-V-A-R-A.
Minulla on aina vähintään pariksi viikoksi ruokaa kotona. Säilyvyyden takia toki maitotuotteet loppuisi muutamassa päivässä, voi poislukien. Tämänkin ongelman voisi ratkaista maitojauheella, mutta se ei ole kovin terveellistä.
https://theprudenthomemaker.com/category/40-cents-a-day/
Tuo amerikkalainen nainen elätti kerran perheensä 8 kk pelkällä ruokakomeron sisällöllä ja nykyään ruokkii perheensä 40 sentillä päivässä. Terveellisesti. Ovat mormoneja ja lapsia on tätä nykyä kai 8. Siitä ottamaan mallia miten kotivara koostetaan ja syödään edullisesti ja silti hyvin.
Tietysti täytyy huomioida se, että amerikassa on hiukan eri tuotteet halpoja kuin täällä ja tehdä omat hintavertailunsa.
Ei. Olen kuitenkin ihan oikeasti köyhä. Jääkaapissa on kuitenkin aina vähintään kananmunia (joo, tiedän, ei tarvi säilyttää kylmässä) ja voita jonkun verran ja kevytmaitoa. Yleensä on kyllä muutakin.
Kuiva-aineita (puurohiutaleet, jauhot jne) ja säilykkeitä on myös aina. Aina kun mahdollista, täydennän "varastoja", pakastin myös ahkerassa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran. Tuli pari yllättävää menoa, jotka oli pakko maksaa. Rahat olivat täysin lopussa, ja kaapissa oli vain kaurahiutaleita. Palkkapäivään oli pari päivää aikaa. Söin sitten sitä kaurapuuroa. Nolotti töihin ottaa kaurapuuroa evääksi, mutta jotain oli syötävä. Sen kerran jälkeen ei ole yhtä huonoa tilannetta enää onneksi ollutkaan.
Minulla on usein puuroa eväänä töissä, jos eiliseltä iltapalalta on jäänyt satsillinen kattilan pohjalle. Miksi heittää menemään hyvää ruokaa, kun sitä voi ihan hyvin syödä töissä eväänä seuraavana päivänä? Puurohan on ihan erinomaista, sitä saa tuunattua mihin suuntaan vain. Vaikka kermavaahtoa ja marjoja sekaan ja saa aivan ihanan herkkuvälipalan. En ole koskaan hoksannut, että puuroa pitäisi nolostella. Eikä kyse ole rahanpuutteesta, palkka on neljä tonnia ja pystyisin kyllä käymään joka päivä lounasravintolassa, mutta en halua, jos kerran kotoa saa "jätteitä" mukaan.
Miten puuroa voi muka tuunata moneen suuntaan? Suolaiseksi ruuaksi sitä ei saa millään. Marjat on helv kalliita jos ei ole itse poimittuja. Ja jos on niin köyhää että puurolla eletään ni eiköhän ne pakastemarjatkin on jo syöty ja kermaa ei ole!
Puuronjämät voi surauttaa sauvasekoittimella vaikkapa smoothien joukkoon. Puuronjämät sopii myös pannari- ja lettutaikinaan, joita voit tehdä suolaisinakin versioina. Puuronjämät käy sämpylä- ja rieskataikinaan, sekä karjalanpiirakan täytteeksi perinteisen riisipuuron tilalle. Voit muotoilla kylmästä puurosta kostutetuin käsin pihvejä. Paista ne pannulla oikeassa voissa, on hyvää sellaisenaan, tai hillon kanssa syötynä.
Kyllä puurolla vai jatkaa aika montaa uuniruokaakin, kun vaan käyttää omia hoksottimiaan.
Se puuro ei maksa mitään. Ei tulisi mieleenkään itkeä sen perään
Voi kuule monta kertaa, jos ei lasketa sipulinraatoa ja sinappituubia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran. Tuli pari yllättävää menoa, jotka oli pakko maksaa. Rahat olivat täysin lopussa, ja kaapissa oli vain kaurahiutaleita. Palkkapäivään oli pari päivää aikaa. Söin sitten sitä kaurapuuroa. Nolotti töihin ottaa kaurapuuroa evääksi, mutta jotain oli syötävä. Sen kerran jälkeen ei ole yhtä huonoa tilannetta enää onneksi ollutkaan.
Minulla on usein puuroa eväänä töissä, jos eiliseltä iltapalalta on jäänyt satsillinen kattilan pohjalle. Miksi heittää menemään hyvää ruokaa, kun sitä voi ihan hyvin syödä töissä eväänä seuraavana päivänä? Puurohan on ihan erinomaista, sitä saa tuunattua mihin suuntaan vain. Vaikka kermavaahtoa ja marjoja sekaan ja saa aivan ihanan herkkuvälipalan. En ole koskaan hoksannut, että puuroa pitäisi nolostella. Eikä kyse ole rahanpuutteesta, palkka on neljä tonnia ja pystyisin kyllä käymään joka päivä lounasravintolassa, mutta en halua, jos kerran kotoa saa "jätteitä" mukaan.
Miten puuroa voi muka tuunata moneen suuntaan? Suolaiseksi ruuaksi sitä ei saa millään. Marjat on helv kalliita jos ei ole itse poimittuja. Ja jos on niin köyhää että puurolla eletään ni eiköhän ne pakastemarjatkin on jo syöty ja kermaa ei ole!
Puuronjämät voi surauttaa sauvasekoittimella vaikkapa smoothien joukkoon. Puuronjämät sopii myös pannari- ja lettutaikinaan, joita voit tehdä suolaisinakin versioina. Puuronjämät käy sämpylä- ja rieskataikinaan, sekä karjalanpiirakan täytteeksi perinteisen riisipuuron tilalle. Voit muotoilla kylmästä puurosta kostutetuin käsin pihvejä. Paista ne pannulla oikeassa voissa, on hyvää sellaisenaan, tai hillon kanssa syötynä.
Kyllä puurolla vai jatkaa aika montaa uuniruokaakin, kun vaan käyttää omia hoksottimiaan.
Se puuro ei maksa mitään. Ei tulisi mieleenkään itkeä sen perään
Missä lukee, että puuro on kallista ja sen perään pitäisi jopa itkeä?
Mielestäni täällä esitettiin kysymys, miten puuroa voi tuunata ja siihen kysymykseen annoin vastauksen.
Olisin ollut niin onnellinen valosta. Mulla oli vaan kynttilä.
Ei, mutta joskus olen ollut niin laiska etten ole jaksanut vaihtaa palanutta polttimoa jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo niin tosiaan, kiitos huomiosta. Joskus en muista, että ihmisiä on niin monenlaisia. Meidän perheessä on aina ja ikuisesti jo ammoisista ajoista ollut selvää, että kesällä käydään mustikassa ja puolukassa ja pakastetaan koko vuoden varoiksi, ja mansikkamaalla käydään itse poimien halvalla poimimassa pari kolme ämpärillistä mansikoita, jotka myös riittävät koko vuodeksi sekä hillona, mehuna että soseena.
Onhan se niin, että kaikilla ihmisillä ei ole mahdollisuutta mennä marjaan eikä lähettyvillä ole marjatilaa, josta voi käydä itse poimimassa. Me asumme nykyisin omakotitalossa, ja piha on täynnä marjapuskaa ja hedelmäpuuta, niistäkin saadaan hyvin satoa hilloiksi ja mehuiksi. Toki köyhinä opiskelijapäivinä asuin kaupunkikeskustassa kerrostalossa eikä ollut tällaisia mahdollisuuksia kuin nykyisin. Ehkä osaankin siksi nyt ottaa hyödyn ja ilon irti.
On joskus sen takia etten ole ehtinyt kauppaan. Varaan aina ruokarahat erilleen, kun saan palkan. Muuten elämästä tulee ankeaa.
Usein meillä oli vain itsetehtyä leipää/sämpylöitä ja kahvia loppukuusta tarjolla, kun olin teini-ikäinen. Oli aika ankeaa. Tilipäivänä taas ostettiin kaikkea hyvää.