Onko sinulla koskaan ollut niin köyhää että jääkaapissa ei ole kuin valot?
Minulla sattuu nyt olemaan,viellä 5päivää että saan tilin. Syön nyt pelkkää näkkäriä ja kaurapuuroa.Jouduin tähäntilanteeseen avioeron takia. En ole niitä ihmisiä että menisi sosuun itkemään.
Kommentit (33)
Lapsena oli, kun äiti hävisi päiväkausiksi ryyppyreissuille.
On. Usein. 2 eurolla saa hyvää kasvisruokaa, jos yhtään jaksaa miettiä, jos saa sen verran kasaan euroja, per päivä!
On ihan oma valinta kituuttaa puurolla jos ei ilmainen ruokajakelu kelpaa. Olen ollut samassa tilanteessa ja luultavasti tulen olemaan vielä monesti. Ne ilmaiset ruokajakelut kannattaa hyödyntää, samoin Kelan toimeentulotuki ja kunnan harkinnanvarainen silloin kun niille on tarvetta.
Mä enn oo koskaaan käynyyt jäääkaapilla muuutakuin että krapulassa on alkanuuut oksetttaaa niiiin paljon etttä oliiisi vähän pakkko löytääää sieltä jotaiiiin kinkkkkua.
On, 19-vuotiaana kun oli pakko paasta muuttamaan silloisen poikaystavan kanssa omaan kamppaan ja han lahti inttiin. Pidin viikonloppuisin bileita jotta pystyin sitten viemaan tyhjat pullot kauppaan ja ostamaan niilla itselleni ruokaa seuraavaksi viikoksi (tyyliin ketsuppia, tonnikalaa ja makaronia).
Siksi nautinkin erityisesti siita, etta nykyaan mun ei tarvitse ruokakaupassa yhtaan miettia hintoja, vaan voin ostaa ihan mita vaan haluan. Ei mulla silti ruokalasku ole kahdelle kuin viitisenkymppia viikossa, tama on mulle jo tarpeeksi "luksusta".
Kerran. Tuli pari yllättävää menoa, jotka oli pakko maksaa. Rahat olivat täysin lopussa, ja kaapissa oli vain kaurahiutaleita. Palkkapäivään oli pari päivää aikaa. Söin sitten sitä kaurapuuroa. Nolotti töihin ottaa kaurapuuroa evääksi, mutta jotain oli syötävä. Sen kerran jälkeen ei ole yhtä huonoa tilannetta enää onneksi ollutkaan.
On kyllä opiskeluaikoina. Onneksi älysin jo silloin, että "tilipäivänä" ostetaan kuivamuonakaappiin niin paljon makaronia, jauhoja ja säilykkeitä ja pakkaseen jauhelihaa ja pakastepinaattia ym., että sillä pärjää seuraavaan tilipäivään asti.
Jalkovälin voi vessareissulla pestä ja kuivata pyyhkeellä, tukan voi pestä halvimmalla sampoolla joka kolmas päivä, uusia vaatteita ei tarvita ennen kuin vanhat menevät rikki, meikki ja kahvi eivät ole välttämättömiä hyödykkeitä vaan luksusta. Aina ensin maksetaan vuokra ja laskut ja täydennetään ruokakaapit, sen jälkeen vasta mietitään, voiko lähteä baariin tai harrastaa maksullisesti. Sillä viisiin kului seitsemän vuotta. Helppoa se oli sinkkuna. Nyt lapsiperheellisenä voisi olla ikävämpi homma.
Onneksi ei. Elän säästäväisesti jatkuvasti. Opiskeluaikana oli tarkka budjetti ja aina ei ollut varaa HKL:n lippuun. Silloin kävelin. Kun budjetoi tietyn summan viikolle ja ei ylitä sitä missään tilanteessa, ei koskaan ole rahaton monta päivää. Itselläni oli vielä viikobudjettikin jaettu kahtia: maanantaina sai nostaa automaatista tietyn summan ja keskiviikkona seuraavan. Käteisellä eläminen auttaa. Nytkin ostan vaatteet kirpparilta ja nuukailen, koska autan mieluummin opiskelevaa lasta niukat ajat tuoreena muitissa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran. Tuli pari yllättävää menoa, jotka oli pakko maksaa. Rahat olivat täysin lopussa, ja kaapissa oli vain kaurahiutaleita. Palkkapäivään oli pari päivää aikaa. Söin sitten sitä kaurapuuroa. Nolotti töihin ottaa kaurapuuroa evääksi, mutta jotain oli syötävä. Sen kerran jälkeen ei ole yhtä huonoa tilannetta enää onneksi ollutkaan.
Minulla on usein puuroa eväänä töissä, jos eiliseltä iltapalalta on jäänyt satsillinen kattilan pohjalle. Miksi heittää menemään hyvää ruokaa, kun sitä voi ihan hyvin syödä töissä eväänä seuraavana päivänä? Puurohan on ihan erinomaista, sitä saa tuunattua mihin suuntaan vain. Vaikka kermavaahtoa ja marjoja sekaan ja saa aivan ihanan herkkuvälipalan. En ole koskaan hoksannut, että puuroa pitäisi nolostella. Eikä kyse ole rahanpuutteesta, palkka on neljä tonnia ja pystyisin kyllä käymään joka päivä lounasravintolassa, mutta en halua, jos kerran kotoa saa "jätteitä" mukaan.
On joo. Eikä ole ollut kuiva-aineitakaan. Joskus on ollut siellä jääkaapissa ketsuppia tai sinappia, ja olen syönyt niitä välillä lusikallisen saadakseni jotain suoloja useamman päivän paaston jälkeen.
Mul on punasipulia ja valo jääkaapissa. Olis edes munia, mut ei. hernekeittopurkki on onneksi kuivakaapissa ja makaroonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on usein puuroa eväänä töissä, jos eiliseltä iltapalalta on jäänyt satsillinen kattilan pohjalle. Miksi heittää menemään hyvää ruokaa, kun sitä voi ihan hyvin syödä töissä eväänä seuraavana päivänä? Puurohan on ihan erinomaista, sitä saa tuunattua mihin suuntaan vain. Vaikka kermavaahtoa ja marjoja sekaan ja saa aivan ihanan herkkuvälipalan. En ole koskaan hoksannut, että puuroa pitäisi nolostella. Eikä kyse ole rahanpuutteesta, palkka on neljä tonnia ja pystyisin kyllä käymään joka päivä lounasravintolassa, mutta en halua, jos kerran kotoa saa "jätteitä" mukaan.
Miten puuroa voi muka tuunata moneen suuntaan? Suolaiseksi ruuaksi sitä ei saa millään. Marjat on helv kalliita jos ei ole itse poimittuja. Ja jos on niin köyhää että puurolla eletään ni eiköhän ne pakastemarjatkin on jo syöty ja kermaa ei ole!
Jep, minä, mies ja 3 lasta, oli hiton tiukkaa.
Myöhemmin selvisi että olisimme saaneet joka kuukausi 450e kelan tukea/toimeentulotukea.... Silloin oikeasti metsästin kumisaappaita lapselle eri kirppareilta, mistään ei löytynyt, joten piti hakea Prisman kalliit 16e.
Oikeasti nyt mietin miten ihmeessä selvittiin ja miten ihmiset ei muka pärjää sillä Kelan toimeentulotuella :D
Valo sentään oli jääkaapissa, mutta siinäkin hampaanjäljet.
Noin kerran viikossa.Aktiivimallileikkurin takia kerran viikossa juon vaan vettä,toki näkkäriä löytyy näille päiville ja säilykehernekeitto.
Eilen viimeksi. Ei ollut jääkaapissa valojakaan. Se on ollut rikki vuosia. Pakastimessa oli puoli pussia herneitä. Sen lisäksi oli pieni tonnikalapurkki ja riisiä. Tänään tuli eläke, joten ei hätää.
Päätin, että teen ruokaa jatkossa pakastimeen vastaisen varalle.
Tänään tein lihapullia uunipellillisen. Ja ostin Lidlin pussimuusipaketin varalle. Samoin ostin myös nuudeleita, makaronia ja riisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten puuroa voi muka tuunata moneen suuntaan? Suolaiseksi ruuaksi sitä ei saa millään. Marjat on helv kalliita jos ei ole itse poimittuja. Ja jos on niin köyhää että puurolla eletään ni eiköhän ne pakastemarjatkin on jo syöty ja kermaa ei ole!
Puuronjämät voi surauttaa sauvasekoittimella vaikkapa smoothien joukkoon. Puuronjämät sopii myös pannari- ja lettutaikinaan, joita voit tehdä suolaisinakin versioina. Puuronjämät käy sämpylä- ja rieskataikinaan, sekä karjalanpiirakan täytteeksi perinteisen riisipuuron tilalle. Voit muotoilla kylmästä puurosta kostutetuin käsin pihvejä. Paista ne pannulla oikeassa voissa, on hyvää sellaisenaan, tai hillon kanssa syötynä.
Kyllä puurolla vai jatkaa aika montaa uuniruokaakin, kun vaan käyttää omia hoksottimiaan.
Kerran oliniin köyhää että ei ollut edes valoa.