Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkosuomalaiset - ketä äänestätte vaaleissa??

Vierailija
01.04.2019 |

Asun ulkomailla pysyvästi, mutta haluaisin silti äänestää vaaleissa, koska minulla on siihen mahdollisuus. Ja ei sitä tiedä, jos tulevaisuudessa joskus palaa takaisin Suomeen asumaan.
Itsellä ei ole vieläkään mitään hajua mitä puoluetta äänestäisi vaikka vaalikoneita olenkin tehnyt netissä aika montakin. Ketä te muut ulkosuomalaiset meinaatte äänestää vaaleissa ja millä perustein?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan ulkosuomalaisena samaa äänestyskäyttäytymistä kuin Suomessa asuessani. Ääneni menee vasemmistolle tai vihreille. Olen huolissani seurannut, kuinka keskusta-kok-sin -hallitus teki tuhojaan hyvinvointiyhteiskunnalle. Onneksi eivät saaneet sote-malliaan runnottua läpi, vaikka miten yrittivät likaisin keinoin kikkailla.

Suomessa on hienoa turvallisuus, puhdas luonto ja peruskoulu. Tahdon olla edesauttamassa sitä, että nämä pysyvät tulevaisuudessakin ja siksi ääni menee punavihreään blokkiin. Feministinen puolue kiinnostaa myös.

Hauska trollaus... Ulkosuomalaisena nimenomaan huomaa miten vasemmistolaisuudella ajetaan maata alamäkeen. Kilpailu yrityksistä ja lahjakkaista työntekijöistä on kovaa ja Suomella olisi paljon parannettavaa, ei huononnettavaa. Samoin elämisen laatu on Suomessa paljon matalampi. Esim. EU:n lääkeviraston henkilökunta olisi mieluummin irtisanoutunut kuin muuttanut Suomeen.

Ei ollut trollaus vaan ihan kommentti muiden joukossa. Olen yksi monista Suomesta lähteneistä korkeakoulutetuista, jolle kotimaan työmarkkinat tarjosivat vain pätkää ja epävarmuutta. Toivon, että vasemmisto korjaisi esim. koulutusleikkaukset, joilla nykyinen hallitus on vahingoittanut Suomen arvokkainta pääomaa, laadukasta koulujärjestelmää. Myös aktiivimalli on silkkaa nöyryytystä ja eriarvoistamista. Kun palkkatyötä ei yksinkertaisesti ole tarjolla kaikille työttömille, se ei ole silloin yksittäisen työnhakijan vika vaan yhteiskunnallinen rakenneongelma. Tähän auttaisi perustulomalli ja kenties työajan uudelleenjako, esim. siirtyminen lyhyempiin työpäiviin.

Vierailija
22/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Varmaan kuulun taas siihen 90% ulkosuomalaisista, jotka ei äänestä. 15 vuoden aikana olen tainnut äänestää kerran. Asuin monta vuotta maissa, joissa ei edes ollut äänestysmahdollisuutta.

Nykyaan voi aanestaa kirjeitse :) Itse just viime viikolla laitoin mun aanen postiin. 

Ennakkoäänestyskirjeessä ei kyllä ollut tuosta mitään mainintaa? Tänään YLE:n sivuilta luin asiasta ekan kerran. Jostain Malawista ei kyllä ikimaailmassa olisi ehtinyt kirje ajoissa perille. :D

Nykyisessä asuinkaupungissani on suurlähetystö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan ulkosuomalaisena samaa äänestyskäyttäytymistä kuin Suomessa asuessani. Ääneni menee vasemmistolle tai vihreille. Olen huolissani seurannut, kuinka keskusta-kok-sin -hallitus teki tuhojaan hyvinvointiyhteiskunnalle. Onneksi eivät saaneet sote-malliaan runnottua läpi, vaikka miten yrittivät likaisin keinoin kikkailla.

Suomessa on hienoa turvallisuus, puhdas luonto ja peruskoulu. Tahdon olla edesauttamassa sitä, että nämä pysyvät tulevaisuudessakin ja siksi ääni menee punavihreään blokkiin. Feministinen puolue kiinnostaa myös.

Hauska trollaus... Ulkosuomalaisena nimenomaan huomaa miten vasemmistolaisuudella ajetaan maata alamäkeen. Kilpailu yrityksistä ja lahjakkaista työntekijöistä on kovaa ja Suomella olisi paljon parannettavaa, ei huononnettavaa. Samoin elämisen laatu on Suomessa paljon matalampi. Esim. EU:n lääkeviraston henkilökunta olisi mieluummin irtisanoutunut kuin muuttanut Suomeen.

Ei ollut trollaus vaan ihan kommentti muiden joukossa. Olen yksi monista Suomesta lähteneistä korkeakoulutetuista, jolle kotimaan työmarkkinat tarjosivat vain pätkää ja epävarmuutta. Toivon, että vasemmisto korjaisi esim. koulutusleikkaukset, joilla nykyinen hallitus on vahingoittanut Suomen arvokkainta pääomaa, laadukasta koulujärjestelmää. Myös aktiivimalli on silkkaa nöyryytystä ja eriarvoistamista. Kun palkkatyötä ei yksinkertaisesti ole tarjolla kaikille työttömille, se ei ole silloin yksittäisen työnhakijan vika vaan yhteiskunnallinen rakenneongelma. Tähän auttaisi perustulomalli ja kenties työajan uudelleenjako, esim. siirtyminen lyhyempiin työpäiviin.

Sulla ei valtiontaloudesta taida olla paljon käsitystä? Leikkauksia täytyy tehdä paljon enemmänkin, en olisi yllättynyt jos tulevaisuudessa yliopisto- ja ammattillinen koulutus olisivat maksullisia.

Lyhyempään työpäivään voi siirtyä, mutta kuka suostuu palkanleikkaukseen joka siinä tulee mukana?

Vierailija
24/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei valtiontaloudesta taida olla paljon käsitystä? Leikkauksia täytyy tehdä paljon enemmänkin, en olisi yllättynyt jos tulevaisuudessa yliopisto- ja ammattillinen koulutus olisivat maksullisia.

Lyhyempään työpäivään voi siirtyä, mutta kuka suostuu palkanleikkaukseen joka siinä tulee mukana?

Sinä kannatat haittamaahanmuuttoa

Vierailija
25/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä kannatat haittamaahanmuuttoa

Miten tuosta viestistä voisi muka tuollaisen johtopäätöksen vetää?

Vierailija
26/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niino ihan kun kehitysaputyöläiset jotka aika nopeasti muuttuvt umpirasisteiksi, samoin kuin aikuisten setien vastaanotto hoivakodeissakin työtä tekevät. Niin ulkomaillakin olevat oppii nopeasti maailman rotuhierarkian. Suomalaiset kielitaidottomina ja kulttuurosokeina ovat vaan niin ummikkoja ettei ne usein muuta ymmärrä kuin se soopa mitä ylen trollitorni ja sanoman trollibunkkeri suoltavat

Vierailija
27/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on perheessä kaksoiskansalaisia on hyvä pitää mielessä, että Perussuomalaiset ajavat kaksoiskansalaisuuden poistamista.

Vierailija
28/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Varmaan kuulun taas siihen 90% ulkosuomalaisista, jotka ei äänestä. 15 vuoden aikana olen tainnut äänestää kerran. Asuin monta vuotta maissa, joissa ei edes ollut äänestysmahdollisuutta.

Nykyaan voi aanestaa kirjeitse :) Itse just viime viikolla laitoin mun aanen postiin. 

Ennakkoäänestyskirjeessä ei kyllä ollut tuosta mitään mainintaa? Tänään YLE:n sivuilta luin asiasta ekan kerran. Jostain Malawista ei kyllä ikimaailmassa olisi ehtinyt kirje ajoissa perille. :D

Nykyisessä asuinkaupungissani on suurlähetystö.

Ma luin tuosta Hesarista jo varmaan liki parisen kuukautta sitten ja tilasin ne paperit samoin tein. Sitten vain piti odottaa aanestysnumeroita ja sen jalkeen pystyi kahden todistajan kanssa aanestamaan ja lippuset postiin vaan. :) 

Vierailija
29/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina nain ulkosuomalaisena aanestan persuja. Luonnollisesti.

Vierailija
30/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niino ihan kun kehitysaputyöläiset jotka aika nopeasti muuttuvt umpirasisteiksi, samoin kuin aikuisten setien vastaanotto hoivakodeissakin työtä tekevät. Niin ulkomaillakin olevat oppii nopeasti maailman rotuhierarkian. Suomalaiset kielitaidottomina ja kulttuurosokeina ovat vaan niin ummikkoja ettei ne usein muuta ymmärrä kuin se soopa mitä ylen trollitorni ja sanoman trollibunkkeri suoltavat

:D Asun itse 15 vuotta jo ulkomailla ja olen myos ollut vapaaehtoistoissa Lahi-idassa, eivatka nama kokemukset minua mitenkaan ole "ummikoittaneet". Arabian kielikin on nykyaan aika hyvin hanskassa (tosin vain tietyn alueen murre) ja uusista kulttuureista olen nimenomaan oppinut uusia asioita. 

Eikohan ne ole ne tyyliin Pieksamaen perakammaripersut jotka eivat oikeasti tieda maailman menosta mitaan. 

31/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallis.

Perusteet: jouduin läpikäymään jumalattoman hakuprosessin että sain oleskeluvan tänne, kaikki paperit koulutodistuksista lähtien kahlattiin läpi.

Asutko Sveitsissä?

Mulla on vakituinen osoite Suomessa, mutta käyn töissä Ruotsissa, koska kotipaikkakunnallani ei ole alani töitä muuten kuin kesäisin ja ehkä korkeintaan myös joulun aikaan. Äänestän Perussuomalaisia

Vierailija
32/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En äänestä, mielestäni ei enää kuulu mitenkään minulle kun en maassa asu enkä ole muuttamassa takaisin. Ainoa joka vähän itseä koskee on vuosikymmenten päästä eläke (koska ehdin kuitenkin olla suomessa yli 15v töissä ennen muuttoa), mutta en viitsi yhden asian takia päätäni enää entisen maan asioilla vaivata. Vuosikymmenissä asiat ehtivät muuttua kuitenkin moneen kertaan.

Vierailija
33/33 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta Suomen asiat.

Asun maassa jossa ei ole niin minkäänlaista sosiaaliturvaa, mutta ei ole kyllä pàkolaisiakaan.

Hyvä ja turvallinen maa. Täystyöllisyys ja ihmiset rikastuvat, ja minä mukana.