Saako pellolla kävellä?
No saa, tiedän, jokamies saa kulkea myös pellolla, kunhan ei tuhoa kasvustoa. Kävin tänään kävelyllä rantapellolla (oikeastaan se on niitty, ei viljelysmaata) ja sain hurjan huutomyrskyn paikalla olleilta lintubongareilta. Kuulemma pilasin heidän lintutarkkailunsa ja muuttoaikaan ei saisi kulkea siellä, missä lintuja on. Itse olivat jättäneet autonsa tienvierelle siten, että toinen kaista oli kokonaan pois käytöstä, mutta se oli heidän mielestään ihan OK, koska liikennettä oli niin vähän. Ilmoitin käveleväni tasan tarkkaan siellä, missä haluan kävellä ja jos joku sotka ei sitä kestä, niin lentäkööt pois.
Kommentit (30)
Siis nykyään auto pitää pysäköidä siihen toiselle kaistalle. Jos on vaikka vain oikean puolen renkaat pientareella jota ei ole merkitty paikoitusalueeksi niin tulee maastopysäköintisakko.
Vierailija kirjoitti:
Minä en jaksa ymmärtää ihmisiä jotka menee jonkun helvetin kurpan perässä pitkin peltoja ja metsiä. Siellä pällistellään kiikareilla kun joku lintu paskoo jollain oksalla ja kutsutaan vielä kaveritkin sitä ihmettä katsomaan.
Maailmassa on monia asioita joita ei kaikki ymmärrä. Itselläni on tapana ravata pitkin metsiä kartan ja kompassin kanssa etsimässä oranssilla kolmiolla merkittyjä paikkoja. Ja olen tosi tyytyväinen itseeni silloin kun ne löytyvät kaikki nopeasti. Ei sitäkään kaikki tajua.
Oiskohan kuitenkin ollut niin että Ap käveli pokkana pesimäalueelle ja bongarit huomautti ihan aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se lintubongari ei sattunut olemaan maanomistaja, hänellä ei ole mitään sanomista siihen kuka pellolla kävelee. Eikä ole kyllä muutenkaan, jos kävelijä ei aiheuta tuhoa sadolle.
Eikä ole maanomistajallakaan valtaa kieltää jokamiehen oikeuksia.
Siinä on sekin huomioonotettava asia, millä tavalla ja mitä kautta se kävelijä on pellolle päätynyt: yksityisteitä ei ajella tai edes kävellä miten halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan kuitenkin ollut niin että Ap käveli pokkana pesimäalueelle ja bongarit huomautti ihan aiheesta?
Kerropa noin luonnontuntijana, mikä laji pesii vielä tähän aikaan vuodesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa noin luonnontuntijana, mikä laji pesii vielä tähän aikaan vuodesta?
Tsekatkaapa ketjun viestien päivämäärät.
Lintubongareista ei ole harmia ollut, kylläkin kaljamoottorivetoisista jahtimiehistä(syytävät tölkkejä) ja moottorikelkkailijoista.
Myöskin läheisen asutusalueen lapset tallovat viljelyksiä, kuljettavat romua peltoon ja ovat sytyttäneet 3 maastopaloa maillamme.
Minulle ei tulisi mieleenkään mennä pelloille kävelemään, oli oikeutta tai ei. Tuossa vieressä on pelto, mutta en ikinä ole edes harkinnut sinne meneväni XD.
Paljon yksinkertaisempaa on kun sanoo ettei pellolla saa kävellä sulan aikaan. Ei se mitään haittaa jos naapurin isäntä kävelee kun se osaa mennä ojanpyrtänöllä, mutta jotkut vtn kaupunkilaismarjastajat ulkomaanelävät voivat kyllä tallustella ripirinnan keskeltä peltoa jos on vähänkin tulkinnanvaraa.
Monet viljalajit kylvetään maahan jo syksyllä