Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai että tuntui hyvältä nähdä, miten vanhat kaverit kadehtivat treenattua kroppaani!

Vierailija
31.03.2019 |

2000-luvun alkupuoliskolla opiskeluajan ystäväporukassa minä olin aina se ”läski”, vaikka aina olen ollut normaalipainon bdi:n rajoissa. ”Isoimmillani” olin 64kg/165cm, suurimman osan ajasta kuitenkin alle 60kg. Vaatekoko yleensä M. Mutta silloin 2000-luvun alussa tyyli-ihanteita oli esim superhoikat Britney Spears, Christina Aguilera, Paris Hilton jne.

Kaveriporukassa mukamas hyväntahtoisen hauskasti naureskeltiin mun leveälle peffalle, isoille reisille ja sille, etten voi käyttää muodin mukaisia napapaitoja, kun näkyisi liikaa mahamakkaroita. Kaverit mm vitsaili, että eikös jokaisessa kaveriporukassa pidä olla se yksi hauska ja hyväntahtoinen pullukka ja mä olen sitten meidän porukasta se. Olin epävarma ja nauroin muiden mukana, vaikka oikeasti vitsailu sattui. Yritin laihduttaa mm siihen aikaan suositulla kaalikeittodieetillä, vaikka tarvetta ei siis edes ollut laihduttaa. Onneksi satunnaiset laihdutusyritykseni eivät kestäneet paria viikkoa kauempaa, joten en saanut kropalleni vahinkoa aikaiseksi.

No tuossa joitain vuosia sitten innostuin ryhmäliikuntaa pitkään harrastettuani treenaamaan salilla kovaa ja tavoitteellisesti. Hankin hyvän pt:n (kehonrakentajamies) joka tekee mulle saliohjelmat ja ruokavaliosuunnitelmat. Itsekin siis innostunut kehonrakennuksesta vaikka en siis kilpaile, koska en halua mennä dieetillä kaloreiden suhteen niin alas. Painoa mulla on ihan kunnolla, mutta silti vaatekoko m, ja muodokas, lihaksikas, kiinteä kroppa. En ole pitänyt isoa melua salitreenistäni, sillä ärsyttää kun nykyään melkein kaikki sanoo käyvänsä salilla, mutta treeni on sitten tyyliin vempauttelua lähentäjä-loitontajalaitteessa. Lisäksi bodareita pidetään vähän tyhminä, siksikään en paljoa kerro ihmisille treenistäni. No, mutta tänään olin vanhalla opiskelelukaveriporukalla kylpyläreissulla ja myönnän: tuntui suorastaan lapsellisen hyvältä nähdä, miten heillä jäi suut auki kun tajusivat, miten hurjassa kunnossa olen ja miten hyvältä se näyttää! Etenkin kun nuo ennen niin muodikkaan hoikat nuoret naiset olivat nyt vartalojaan häpeileviä nelikymppisiä mammoja, joiden takapuoli roikkui, reisissä ei ollut lainkaan lihasta, vyötärö tasapaksu pömppö, selässä läskiä, huono ryhti, luisuvat hartiat, ei hauiksia mutta alleja sitäkin enemmän. Lapsellista mutta totta: sisälläni asuva epävarma parikymppinen nuori sai aivan mahtavan revanssin. Vain av;lla kehtaan tunnustaa tämän ääneen.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Olet samanlainen kuin ennenkin, mutta kiinteämpi. Vartalomuoti on muuttunut sallivammaksi eli olet edelleenkin "Painoa mulla on ihan kunnolla, mutta silti vaatekoko m, ja muodokas, lihaksikas, kiinteä kroppa." Tätähän kaikki nykyään jankuttavat, kaikki nykynormaalivartaloiset.

Tai ehkä olet vihdoinkin hyväksynyt vartalosi.

Tai ehkä sinä nyt edes tiedä, mistä puhut.

- Ohis 2.

Vierailija
22/35 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua ap täysin.

Olen itse 33, ja nyt moni alkaa jo tässä iässä plösähtää. Itse investoin paljon treenaamiseen, olin tosin nuorena sellainen överihoikka ja rinnaton mistä kuulinkin jatkuvasti. Nyt kolmekymppisenä minulla on lihaksikas perä ja kapea vyörtärö. Mukavaa kun entinen koulukiusaaja tuijottaa yökerhossa pitkään, kun olen tiukassa ja kroppaani imartelevassa mekossa :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän treenaamattomuus kropassa helposti näkyy, vaikka olisi hoikkakin. Käsivarsissa ei ole lihaksia ja ovat löysät, huono ryhti, pullonkaulahartiat, laihat kanankoivet, pieni pömppömasu, lättäpylly.. Myös hoikalla ihmisellä voi olla selluliittia. Kaverisi ovat ehkä tottuneet, että ovat luonnostaan hoikkia, mutta ovat oikeasti olleet huonossa kunnossa. Nuorena tuo menee vielä, mutta keskiässä ne elämäntavat alkavat näkyä yhä armottomammin.

Aah tää selluliitti! Mulla oli vuosituhannen vaihteessa hirvittävä selluliittikriisi, osin pään sisällä, osin ihan oikeasti reisissäni. Vähistä veroistani (opintotuki ja kesätyöt) ostin Stokkalta (?) kallista selluliittivoidetta, nimeltä ROC. Vieläköhän sitä muuten saa? No eihän se tietenkään auttanut, vei vaan ihan järjettömästi rahaa. Mutta silloinen poikaystäväni näki sen pullon, ja pikkuhiprakassa kertoi yksissä illanistujaisissa siitä kavereilleni. Siitähän riemu repesi, että miten mulla oli varaa laittaa niin paljon rahaa selluliittivoiteeseen. Nolotti ja harmitti.

Kun ikää alkoi olla noin 30 v ja jumppailin ryhmäliikunnoissa aktiivisesti, en enää välittänyt selluliitista kun ajattelin, että terveys ennen kaikkea. Jokunen vuosi salitreenin aloitettuani tajusin, että eihän sitä selluliittia juuri enää ole, kun reidet on niin lihaksikkaat ja kovat, että se on muuttanut rasvan jakautumista reisissä. Sen sijaan vanhoilla kavereilleni ei tosiaan ollut sellu-ongelmaa parikymppisenä mutta nyt on, vaikka reidet ovat edelleen hoikat.

Ap

Vierailija
24/35 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se voittaa, jolla teistä kauneimmat kasvot ja paras vartalonmalli! Oletko se sinä? :D Treenata voi jokainen.

Lapsellista :D onko tämä tosiaan nelikymppisen aloitus??

Vierailija
25/35 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua ap täysin.

Olen itse 33, ja nyt moni alkaa jo tässä iässä plösähtää. Itse investoin paljon treenaamiseen, olin tosin nuorena sellainen överihoikka ja rinnaton mistä kuulinkin jatkuvasti. Nyt kolmekymppisenä minulla on lihaksikas perä ja kapea vyörtärö. Mukavaa kun entinen koulukiusaaja tuijottaa yökerhossa pitkään, kun olen tiukassa ja kroppaani imartelevassa mekossa :) 

Tuota...miksi vielä kolmikymppisenä tuijotat koulukiusaajiasi baarissa? Varmaan tuijottavat, että miksi tuo yksi tuijottaa "imartelevassa" mekossa.

Vierailija
26/35 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö sun käydä juttelemassa jonkun kanssa noista vanhoista traumoista? Aikuinen ei fiilistele jollsin kuvitellulla kadehtimisella. Jospa pikkuhiljaa pääsisit vanhoista jutuista yli, ja ennenkaikkea hyväksyisit itsesi, ennen ja nyt.

Jossain sun täydellisten ihmisten maailmassa ihmiset kokevat suurta tasa-arvoisuutta ja kaikkiin ulottuvaa ihmisrakkautta kaikessa. He eivät edes salaa nauti esim. siitä, että ns. hyvännäköisestä ex-koulukiusaajastasi on tullut  veltto ja pikkuisen ylipainoinen tavis, kun itse olet terveellisten elämäntapojen ja kuntoilun ansiosta nuorekas ja hauskannäköinen päidenkääntäjä.

Mutta me, jälkimmäisen kaltaiset, emme vain mahda mitään sille, että tuntuu hyvältä kun ei tarvitse enää tuntea olevansa porukalle vain kiusaamismateriaalia. - Elämä itsessään on ihan riittävän terapeuttista :D

Vierailija
27/35 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

bdi:n :D itse oon huomannut, että tässä iässä (yli 40v) ei ole mitään hyötyä olla hyvässä kunnossa. Setämies on setämies penkkituloksesta tai rasvaprosentista riippumatta

Mä taas oon nelikymppisenä miehenä huomannut, että nyt juuri kannattaakin olla kunnossa. Luullaan nuoremmaksi, koska monet muut nelikymppiset on pullukampia setiä.

Vierailija
28/35 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, se voittaa, jolla teistä kauneimmat kasvot ja paras vartalonmalli! Oletko se sinä? :D Treenata voi jokainen.

Myönsin itsekin aloituksessa, että vain täällä av:lla kehtaan myöntää ääneen näin lapsellisia tuntemuksia :D

En lähde tuohon ”kenellä on kauneimmat kasvot” juttuun mukaan. Omaan peilikuvaani olen tyytyväinen myös kasvojen osalta, se riittää minulle. Mutta vähän eri mieltä tuossa, että ”treenata voi kuka tahansa”. Itseasiassa aika harva pystyy käytännössä kovaan tavoitteelliseen treeniin monta kertaa viikossa ja kurinalaisiin ruokailutottumuksiin.

Ap

Vierailija
29/35 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myönsin itsekin aloituksessa, että vain täällä av:lla kehtaan myöntää ääneen näin lapsellisia tuntemuksia :D

En lähde tuohon ”kenellä on kauneimmat kasvot” juttuun mukaan. Omaan peilikuvaani olen tyytyväinen myös kasvojen osalta, se riittää minulle. Mutta vähän eri mieltä tuossa, että ”treenata voi kuka tahansa”. Itseasiassa aika harva pystyy käytännössä kovaan tavoitteelliseen treeniin monta kertaa viikossa ja kurinalaisiin ruokailutottumuksiin.

Ap

Mutta miksi noin kurinalaisesti ja taivoitteellisesti? Mikä on oikea motivaatiosi? Ulkonäkö, kun sitä niin toitotat? Tiedän monia, jotka liikkuvat päivittäin ja syövät rennon normaalisti ja ovat hyvässä kunnossa.

Voihan ne mollaamasi laihaläskitkin olla samperin hyviä juoksijoita tai hiihtäjiä, vaikka eivät ole sinun ulkonäköihanteissasi.

Vierailija
30/35 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan luonnollista tuntea noin.

Itse näin koulukiusaajani yli kymmenen vuoden jälkeen. Se on nykyään mua lähes päätä lyhyempi, plösähtänyt ja jotenkin reppanan oloinen vaikka ilmeisesti on edelleen "kylän koviksia". Tuli hyvä mieli, kun itse olen pidempi, urheilullinen enkä jäänyt jumiin tuppukylään. Mulla jäi kiusaamisesta jonkunasteiset traumat, mutta kun näin kiusaajani aikuisena tuntui siltä kuin trauma olisi hieman helpottanut.

Vierailija
31/35 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ilo irti :D Yläasteella urheiluhullu opettaja kohteli mua alentavasti kun en ollut sellainen jota hän ihannoi ja vielä pyöreä. Se mykistynyt ilme kun se pysähtyi ja katsoi mua päästä varpaisiin kun näki muutoksen jälkeen :DD

Vierailija
32/35 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta miksi noin kurinalaisesti ja taivoitteellisesti? Mikä on oikea motivaatiosi? Ulkonäkö, kun sitä niin toitotat? Tiedän monia, jotka liikkuvat päivittäin ja syövät rennon normaalisti ja ovat hyvässä kunnossa.

Voihan ne mollaamasi laihaläskitkin olla samperin hyviä juoksijoita tai hiihtäjiä, vaikka eivät ole sinun ulkonäköihanteissasi.

En mollaa laihaläskejä, enkä sano että kaikkien pitäisi treenata hulluna salilla jos se ei tunnu omalta jutulta. En myöskään kulje ulkona arvostelemassa ihmisten ulkonäköä. Teen itse treeniä sen vuoksi että tykkään siitä elämäntyylistä, ulkonäkö on ylimääräistä plussaa. Mutta aloituksen pointtini (myönnän, lapsellinen sellainen) oli hemmetin makea tunne siitä, kun entiset ”pläskin” kroppani arvostelijat tuijottivat suut auki kateellisena. JA huom omalla kohdallaani vartalollesi naureskelijat olivat siis kavereitani ja nössöyttäni nauroin itsekin mukana. Olin maalta muuttanut kiltti ja ujo tyttö, enkä uskaltanut sanoa vastaan uusille trendikkäille helsinkiläiskavereilleni.

Ap

Vierailija
33/35 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En mollaa laihaläskejä, enkä sano että kaikkien pitäisi treenata hulluna salilla jos se ei tunnu omalta jutulta. En myöskään kulje ulkona arvostelemassa ihmisten ulkonäköä. Teen itse treeniä sen vuoksi että tykkään siitä elämäntyylistä, ulkonäkö on ylimääräistä plussaa. Mutta aloituksen pointtini (myönnän, lapsellinen sellainen) oli hemmetin makea tunne siitä, kun entiset ”pläskin” kroppani arvostelijat tuijottivat suut auki kateellisena. JA huom omalla kohdallaani vartalollesi naureskelijat olivat siis kavereitani ja nössöyttäni nauroin itsekin mukana. Olin maalta muuttanut kiltti ja ujo tyttö, enkä uskaltanut sanoa vastaan uusille trendikkäille helsinkiläiskavereilleni.

Ap

”En mollaa laihaläskejä”.

Mollaamistahan tuo jo on. Mikä on laihaläski? Miten läski voi olla laiha tai toisinpäin? Se, jos jollain on ylimääräinen kerros läskiä ihonsa päällä, ei pitäisi olla sinun ongelmasi. Laihoja ilmeisesti saa sitten haukkua? Miltä kuulostaisi jonkun toisen sanomana esim. ”en mollaa läskiläskejä, mutta...”.

Itse olisin taas mielummin nuorena hyväkroppainen ja nelikymppisenä ”laihaläski”, kuin nuorena ylipainoinen ja nelikymppisenä lihaksikas fitness-harrastaja. Makuja on monia. Kaverisi saattavat ajatella, että heillä on edelleen sinua paremmat vartalot. Mutta hienoa, jos tunnet itsesi jotenkin arvokkaammaksi fitnessharrastuksen avulla!

Vierailija
34/35 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

”En mollaa laihaläskejä”.

Mollaamistahan tuo jo on. Mikä on laihaläski? Miten läski voi olla laiha tai toisinpäin? Se, jos jollain on ylimääräinen kerros läskiä ihonsa päällä, ei pitäisi olla sinun ongelmasi. Laihoja ilmeisesti saa sitten haukkua? Miltä kuulostaisi jonkun toisen sanomana esim. ”en mollaa läskiläskejä, mutta...”.

Itse olisin taas mielummin nuorena hyväkroppainen ja nelikymppisenä ”laihaläski”, kuin nuorena ylipainoinen ja nelikymppisenä lihaksikas fitness-harrastaja. Makuja on monia. Kaverisi saattavat ajatella, että heillä on edelleen sinua paremmat vartalot. Mutta hienoa, jos tunnet itsesi jotenkin arvokkaammaksi fitnessharrastuksen avulla!

En ole keksinyt laihaläski-termiä, sillä viitataan yleisesti hoikkaan tai normaalipainoiseen, jolla ei ole riittävästi lihaksia. Lihaksettomuus on enemmän terveysriski kuin ulkonäköasia, etenkin iän myötä. Esim vanhukset, joilla on olemattomat lihakset, joutuvat huomattavasti nopeammin laitoshoitoon vuodepotilaiksi ja heidän omatoimisuutensa vähenee nopeammin. Esim kauppareissut, vessassa- ja suihkussa käynnit.

En yleisesti koe itseäni muita paremmaksi salitreenin ansiosta, mutta myönnän että TÄNÄÄN tuntui hyvältä kuulla hämmentyneet kommentit entisten naureskelijoiden suusta. Kyllä se kateus oli ihan käsinkosketeltavaa ja myönnän, että se hiveli itsetuntoa. Tyhmää, mutta totta. Vauva-palstan parhaita puolia on, että täällä sen voin tunnustaa ja onkin ollut kiva, että muutama kohtalotoveri on ilmoittautunut :)

Ap

Vierailija
35/35 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

bdi:n :D itse oon huomannut, että tässä iässä (yli 40v) ei ole mitään hyötyä olla hyvässä kunnossa. Setämies on setämies penkkituloksesta tai rasvaprosentista riippumatta

Mä taas oon nelikymppisenä miehenä huomannut, että nyt juuri kannattaakin olla kunnossa. Luullaan nuoremmaksi, koska monet muut nelikymppiset on pullukampia setiä.

Ehkä sulla vain on nuorekkaat kasvot. Mieti vaikka Penn Jillettea. Näyttääkö nyt paljonkin nuoremmalta kun laihtui?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan