Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita viisikymppisiä jotka eivät tunne yhteyttä muihin viisikymppisiin?

Vierailija
31.03.2019 |

Tarkoitan tällä sitä, että useiden samanikäisten jutut tuntuvat ihan kummallisilta. Puhutaan vaihdevuosisita, vanhuudesta, kolotuksista, lapsista ja lapsenlapsista ja _päivitellään_ kaikkea uutta ja maailman menoa. Kaikki uudet tekniikan tai tieteen keksinnöt ovat ihan KAUHISTUTTAVIA tai IHMEELLISIÄ.

Vai olenko vain eksynyt väärään porukkaan? En ihmettele, jos meitä puolen vuosisadan ikäisiä pidetään jo vähän höppänöinä, kun kuuntelee jotain mielipiteitä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen yhden, joka taas on niin pizziz-prinsessaa...

Vertailee itseään muihin ja kertoilee, ettei hällä oo ryppyjä, hällä on kuulemma 'tää vartalo", laittaa selfietä, toiset hänen ikäiset ei tee sitä taikka tätä, mutta hän kyllä...

No on lapseton, kuten olen itsekin.

Vierailija
2/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40v ja koen ihan samoin oman ikäryhmän joukossa. "Ei näistä enää ymmärrä mitään hehe" kun kyse ihan yksinkertaisista sovelluksista, "aamulla ei sängystä pääse ylös kun on niin jäykkä hohhoh", "ei sitä enää tässä iässä, johan tässä on aika asettua aloilleen" jne jne. Ihan kuin eläkeläisiä useimmat 😑.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vai olenko vain eksynyt väärään porukkaan?"

Kyllä tuo vähän siltä vaikuttaa. Vaikka olenkin koulutkseltani insinööri ja opetellut koodausta jo 80-luvulla huvikseni, niin aika vähän tunnen sellaisia muiltakaan alilta, joille tietotekniikka mitenkään vierasta olisi. Koodausta opetelleita tulee vastaan vähän väliä. Tosi vähän tunnen sellaisia, jotka eivät ainakin perusasioita osaisi. Sun ala on ilmeisesti sellainen, missä ei hirveästi tietotekniikkaa tarvita, mutta aika vähän sellaisia aloja enää tulee vastaan.

Uudet keksinnöt on ihan normaalia elämää, mikä johtunee siitä, että meidän ikäiset on nähneet sen murroksen, mitä nuoret ei ole. Tietotekniikan alallahan ei mitään hirveän järisyttäviä keksintöjä ole tehty moneen vuoteen, ainakaan jos ajatellaan ihan arjen asioita. Windowsin, kännykän ja älypuhelimen kaltaisia kertamurroksia ei ole tullut pitkään aikaan. Toki kaikenlaista kehittymistä on koko ajan, mutta se  on hitaampaa. 

Näin äkkisiltään kyllä vähän tuntuu, että luulet vain liikoja itsestäsi. Vaihdevuodet nyt kuuluu tähän ikään, samoin kuin lapsenlapset. Itsellä ei lapsenlapsia ole eikä luultavasti tule, vaikka omia lapsia onkin, mutta ymmärrän miten tärkeää se on muille. En pidä mitenkään harvinaisena 70-vuotiasta, joka hallitsee tietotekniikan peruskäytön sujuvasti. Tunnen useita sellaisia. 

Niin ja mä opiskelen aikani kuluksi koodausta avoimessa yliopistossa. On siellä vanhempiakin tyyppejä. 

Vierailija
4/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen, enkä tunne kyllä mitään yhteyttä muihin. Vakiintunut perhe-elämä, sama puoliso nuoresta asti, eräillä jo lapsenlapsia. Hyvä tulotaso, tai jos on matalapalkka-alalla, pärjää silti kun voi jakaa kulut.

Vierailija
5/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen, en tajua miten apmuka kuvittelee utsestään liikoja. Vaihdevuosien alkamisikä ja oireetkin ovat yksilöllisiä.

Vierailija
6/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni alkoivat vaihdevuodet 57 iässä...että silleen.

Vierailija
7/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä oikeastaan tunne tuollaisia 5-kymppisiä. Se on kiinni persoonasta, ei iästä. Jotkut ovat kiinnostuneita oppimaan uutta, toiset ei. En koe velvollisuudekseni seurata kaikkia teinien juttuja, mutta toisaalta omat lapseni ovat juuri teinejä/nuoria aikuisia, jotka pitävät minut monessa asiassa ajan tasalla. Ja jollain 5-kymppisillä on jo kremppoja, useimmilla ei.

Vierailija
8/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hivenen nuorempi tapaus ihmettelee onko nykytyöelämä pelkkää suurta näytelmää ja ihmissuhdepeliä.

Vierailija
9/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koodauksen opettelu avoimessa tosiaan luentomuotoista? Ettei kaikki vain netissä. Kiinnostaisi ihan älyttömästi, olen 50+ ja en millään viitsi pelkästään netissä opiskella, liian tylsää.

Mut ehkä siksi, kun maksaaha se, niin saa vastinetta = luentoja.

Vierailija
10/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi jostain kilpailla, vaikka sillä kuinka vanhana vaihdevuodet alkaa :-D. Mutta joo, mä ainakin heitän ihan hetulaa kun puhun niinkuin mummot. 

Vierailija
11/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmonen, en tajua miten apmuka kuvittelee utsestään liikoja. Vaihdevuosien alkamisikä ja oireetkin ovat yksilöllisiä.

Kyse ei ole vaihdevuosista, ne todellakin on yksilöllisiä,  vaan siitä että olen ihan jo lopen  kyllästynyt ikäisiini, jotka omasta mielestään ovat kaikessa edellä muita ja kukaan ei osaa näitä. Tunnen näitä tyyppejä varmaan enemmän kuin sellaisia, joille perustekniikka olisi jotenkin vierasta. 

Lopulta se edellä oleminen ei ole edes mitään ihmeellistä, ihan perustietotekniikkaa, jota suurin osa osaa. Eikä tietotekniikka ole mikään erikoinen edistyksen merkki, itselleni se on vain työkalu. Pystyn tältä istumalta luettelemaan vähintään 20 ihmistä, jotka osaisivat vaikkapa koota koneen itselleen, jotka ovat ikäisiäni tai vanhempia. Ei se tietotekniikka ole autolla ajoa kummempaa, toiset osaa, toiset ei, toiset osaisivat mutta ei uskalla, mutta suurin osa osaa. Lisäksi olen itse kyllä neuvonut ihan pystymetsästä aloittanutta vanhempaa eläkeikäistä sukulaistani, joka ei töissään ole tietotekniikkaa käyttänyt, mutta nykyään osaa jo vaikka mitä. Ei vielä koodata tai kasata konetta, mutta kaikkea muuta. 

Vierailija
12/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko koodauksen opettelu avoimessa tosiaan luentomuotoista? Ettei kaikki vain netissä. Kiinnostaisi ihan älyttömästi, olen 50+ ja en millään viitsi pelkästään netissä opiskella, liian tylsää.

Mut ehkä siksi, kun maksaaha se, niin saa vastinetta = luentoja.

Se on ihan itse valittavissa. Saa mennä avoimeen luennoille tai tehdä verkoissa, näin on monessa yliopistossa. Monta muutakin  kurssia menee näin. 

Vierailija
13/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdoin alaa kokonaan kun täytin 50, ja nimenomaan täysin tekniselle alalla. Nyt koodaan suvereenisti ja teen töitä mielenkiintoisten hankkeiden parissa. Vaihdevuodet tais olla ja mennä, ei paljoa vaivanneet. Tiedän paljon kaltaisiani miehiä ja naisia. 

Ikärasismi työpaikoilla sen sijaan on ihan tosiasia ja todella surullista. Huudetaan työvoimapulaa mutta samaan aikaan nyrpistetään nenää työttömyyskortistossa tyhjänpanttina oleville suomalaisille. Viiskymppiset ja kuuskymppisetkin ovat useimmiten täysin työkykyisiä ja haluisia joten mikä siinä on että aina tulee "valintamme ei kohdistunut sinuun" -vastaus. Kun pääsis edes haastatteluihin asti...

Vierailija
14/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vielä huolestuttavampaa on se ettei kestä edes niitä paljon vanhempia, kuten harmaita mummoja ja  pappoja.

Vierailija
15/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 48-v enkä tunnista itseäni enkä ystäviäni/tuttujabu ap:n kuvauksesta. Osa on 5-25 vuotta vanhempia enkä kenenkäön vaihdevuosista tai kolotuksista tiedä mitään, emme myöskään tuijota uusia keksintöjä kuin lehmä uutta porttia. Kiinnostuksen/keskustelun aiheita on lähes kaikkea maan ja taivaan välillä.

Vierailija
16/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikärasismiin tuntuu eniten syyllistyvän juuri ap:n kaltaiset itseään jalustalle nostavat tyypit, jotka tuntiessaan pari tekniikasta vähän pihalla olevaa päättävät, että ovat itse muita edellä ja tämänikäisistä  kukaan muu ei tajua mistään mitään. Tosiasiassa, suurin osa tajuaa. On paljon harvinaisempaa tuntea tekniikasta vieraantuntu viisikymppinen kuin tekniikan perusasioita sujuvasti käyttäviä viisikymppisiä. 

Vierailija
17/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on sellainen käsitys, että omat teinit tuntee tekniikka huonommin kuin itse. Vaihdevuosia odotan kuin kuuta nousevaa, kolotuksista en juttele kuin omalle miehelle, mutta toisaalta ei mulla oo kavereitakaan saman ikäisiä. T. Kohta 50v.

Vierailija
18/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikärasismiin tuntuu eniten syyllistyvän juuri ap:n kaltaiset itseään jalustalle nostavat tyypit, jotka tuntiessaan pari tekniikasta vähän pihalla olevaa päättävät, että ovat itse muita edellä ja tämänikäisistä  kukaan muu ei tajua mistään mitään. Tosiasiassa, suurin osa tajuaa. On paljon harvinaisempaa tuntea tekniikasta vieraantuntu viisikymppinen kuin tekniikan perusasioita sujuvasti käyttäviä viisikymppisiä. 

Tämä kertoo enemmän sinusta että näet AP:n jalustalle nostavana ihmisenä. Itse taas pääsin taannoin seuraamaan keskustelua äitini ja hänen naapurinsa välillä ja yllättäen se pyöri heidän sairauksien ja kolotuksien jne. ympärillä. Kyllä näitä samoihin aiheisiin jumittujia on ja varsinkin kun monet ihmiset ovat aika tavallisia niin elämältään kuin päänsä sisällöltä. Samaantapaan joka elämänvaiheeseen kuuluu ne vaki aiheet, mutta sellaisista ihmisistä kannattaa pitää kiinni jotka näkevät kupliensa ulkopuolellekin.

Vierailija
19/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt tietotekniikasta puhutaan, niin nuorena se ei minua kiinnostanut. Tässä iässä työelämässä olen kuitenkin vaiheessa, jossa sekä osaan että en pystyisi tätä tekemään, jos en olisi kiinnostunut.

Vierailija
20/31 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, tällainen humble brag -ketju tällä kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme