Attendo viikonloppuduunia koululaisille pyykkäykseen ja siivoukseen
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4c75c1da-8286-4e46-b33d-db4dba18bf1d
Tehyn mielestä piitää olla sh
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
[a
Vierailija kirjoitti:
Siivoukseenko ei nyt tarvitakaan mitään ammattitaitoa?
toistaiseksi muutama peruuntunut leikkaus on pahinta mitä omalle kohdalle on sattunut (laikkari ei ymmärtänyt, sanoi kylläkyllä ja jakoi kaikille leikkaukseen meneville kahvit ja pullat). Leikkuri ei kiitellyt.
Eikö ne potilaat voineet itse sanoa laikkarille, etteivät Ota mitään, kun heidän täytyy paastota leikkausta varten?
Onko edes laillista työpaikkailmoitukseen kirjoittaa, että paikkaan etsitään koululaista/opiskelijaa? Entä jos työtä hakee 55-vuotias laitoshuoltajan koulutuksen saanut henkilö, ja valituksi tulee 16-vuotias lukiolainen, voiko päätöksesta valittaa?
Tuossa jutussa luki, että Attendolla on ollut vaikeuksia saada hoitajia tekemään viikonlopputöitä, koska moni haluaa olla vapaalla viikonloput.
Mä luulen, että Attendo on keksinyt tuon väitteen ihan omasta päästään, sillä moni hoitaja haluaa tehdä esim. Joka toisen viikonlopun töitä + arkipyhiä, kuten pääsiäisen, itsenäisyyspäivän jne. Koska silloin saa niin hyvät lisät matalan peruspalkan päälle.
Ainoastaan jouluna ja juhannuksena on varmasti vaikea saada sijaisia, kun moni haluaa just silloin olla vapaalla
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[a
Vierailija kirjoitti:
toistaiseksi muutama peruuntunut leikkaus on pahinta mitä omalle kohdalle on sattunut (laikkari ei ymmärtänyt, sanoi kylläkyllä ja jakoi kaikille leikkaukseen meneville kahvit ja pullat). Leikkuri ei kiitellyt.
Eikö ne potilaat voineet itse sanoa laikkarille, etteivät Ota mitään, kun heidän täytyy paastota leikkausta varten?
Potilaiden ei tarvitse tietää, ja monet eivät tiedäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[a
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää tietää, koska potilaat voivat milloin vaan juoda vettä hanasta tai syödä omia karkkeja laukusta tai käydä kahvilassa jne.
sellainen perus suomalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun puolesta Attendon osakkeenomistajat voivat käydä viikonloppuisin pyykkäämässä.
Millon lähdetään?
"Esperin tavoin myös toisen keskeisen Suomessa hoivapalveluja tarjoavan yhtiön Attendon isoin omistus on ulkomailla. Attendon kotisivujen mukaan yhtenä ”kulmakiviomistajana” on myös suomalainen työeläkeyhtiö Elo. Samoin Ilmarinen sekä pankki- ja vakuutusalan yhtiöt Aktia ja Pohjola omistavat Ruotsissa listattua Attendoa.
Samanlainen omistusrakenne on terveydenhuolto- ja hoivayhtiö Mehiläisellä. Yli puolet osakkeista on ulkomaisella CVC Capital Partnersin rahastoilla. Tämän jälkeen isoina omistajina tulevat LähiTapiola-ryhmä, työeläkeyhtiö Varma, Valtion Eläkerahasto ja Ilmarinen. Kaikilla näillä on vähintään neljän prosentin siivu."
KAUPPALEHTI 11.2.2019 kauppalehti.fi/uutiset/elakeyhtioiden-vaiettu-etiikka-hoivapalveluissa-ja-sahkonsiirrossa/
Käy vallan hyvin minulle, että työeläkeyhtiöiden henkilöstö käy pesemässä paskaisia lakanoita. Itsellä ei ole minkäänlaista valtaa sen suhteen, mihin he varoja sijoittavat.
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[a
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää tietää, koska potilaat voivat milloin vaan juoda vettä hanasta tai syödä omia karkkeja laukusta tai käydä kahvilassa jne.
Toki. Valitettavasti ne siitä huolimatta syövät kaiken, mitä eteen kannetaan, koska luottavat henkilökuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[a
Vierailija kirjoitti:
Toki. Valitettavasti ne siitä huolimatta syövät kaiken, mitä eteen kannetaan, koska luottavat henkilökuntaan.
Eli toisin sanoen potilaita ei voi vastuuttaa henkilökunnan virheistä, olisi pitänyt muotoilla heti alkuun. My bad.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kokenut tuota ruuanjakoa ja pöydän pyyhkimistäkään ongelmana, samaa hoitotyötä 'kodinomaisessa' hoitokodissa se on kuin pyllyn pesu, monesti joku mummo on virikkeellisesti mukana hommassa.
Vaikka missään olosuhteissa en tule kokoomusta äänestämään, mikään 0,7 ei hoitoa pelasta, jos paikalle roudataan kielipuolia, koululaisia, vajaa työkykyisiä kadunkulkijoita. Tarvitaan pitkään samassa paikassa viihtyviä ammattilaisia, jotka tuntevat asukkaiden rutiinit, viikossa uusi asukas solahtaa tarpeineen muiden joukkoon.
Paikoissa on varmasti eroja, mutta olen eri mieltä. Oman kokemukseni mukaan hoitokodissa päivästä menee huomattava osa tuohon ruuan jakamiseen, pois siivoamiseen, pyykkäämiseen, ja muuhun mikä ei ole hoitotyötä. Mikään prosentti ei hoitoa pelasta jos hoitajat tekevät jotain ihan muuta kuin hoitotyötä. Kohta varmaan ruuan tekeminenkin siirretään hoitajille jos prosentteja nostetaan. Silloin hoitajamitoitus täyttyy, siivoojille ja keittiön työntekijöille ei mitoituksia taida olla..?
Meillä on kyllä arkena siivooja/ruuanjakaja, ajattelin juuri noita viikonloppuja, kiireisiin viikonloppuihin olemme saaneet sijaisen, ammattilaisen ja tutun. Itsekään en hyväksy, että hoitajista tehdään siivoojia/ruuanlaittaja.
Ed
Rahasta tässä on vain kyse. Koululaisille kun ei tarvitse lainkaan mukaan maksaa täyttä palkkaa.
"Joissain työehtosopimuksissa on mahdollisesti määritelty nuorille maksettavista palkoista jotain, mutta yleensä nuorille maksettavat palkat ovat n. 70-90 % alan alimmasta taulukkopalkasta." Lähde palkkaus.fi.
Itse olen hoitoalan ammattilainen, mutta näiden viimeisten juttujen jälkeen en todellakaan aio mennä koskaan näihin Attendoihin sun muihin ryöstöfirmoihin töihin. Niille on tärkeintä vain raha, ei yhtään mikään muu. Kun eivät enää voi hoitaa asiakkaitaan yhtä huonosti kuin aiemmin, niin pitää keksiä joku muu porsaanreikä josta sitä rahaa saa lypsettyä. Mikäs sopivampi kuin puolustuskyvyttömät nuoret ja koululaiset, joille ei tarvitse edes maksaa minimipalkkaa.
Tähän vielä arkena ne pesut päälle niin voi laskea ettei itse hoitoon jää yhtään enempää aikaa kuin viikonloppuna