Lääketieteen kandi kyselee; mitä toivot lääkärikäynniltä?
Eli ensi kesänä tiedossa ensimmäinen kandikesä sijaistamassa lääkäriä. Kiinnostaisi kovasti kuulla, että mitä juuri sinä toivot lääkärikäynniltä/mitä asioita minun tulisi ottaa erityisesti huomioon? Kiitos.
Kommentit (254)
Toivon, että et kättele pöpöjen takia, mutta katsot silmiin ja tervehdit ystävällisesti. Toivon mitä, missä, miten -kysymyksiä. Toivon, että kerrot mitä teet ja ohjaat tilannetta, kuuntelet asian ja vasta sitten tutkit konetta. Toivon, että kysyt elintavoista, syömisestä, nukkumisesta, ihmissuhteista, elämänrytmistä, miten elämässä menee. Itse läheisriippuvaisena alkkiksen läheisenä elin niin stressissä, että eron jälkeen loppui sydänoireet, verenpaine palasi normaaliin, ikuinen flunssa ja päänsärky loppuivat. Kunhan ensin nukuin pari kuukautta uupumusta pois...Jos sun luo tullaan masennusoireiden vuoksi, niin älä ensi töiksi tarjoa lääkkeitä, kuuntele ensin.
Ei se aloittaja mikään kandi ole :DDDDD
Vierailija kirjoitti:
En usko,että olet oikea kandi? Ei kuulosta uskottavalta,että täällä kyselet?
Ihan tavallisia ihmisiä ne kanditkin on eikä mitään hemmetin yli-ihmisiä jotka ei meidän "tavallisten" duunareiden tavoin voisi "alentua" tälle palstalle. Ihan hyvin vois täällä kysellä.
Tosin kyllä aloittajan roolipelaamisen tuntien ei ole mikään kandi siellä kirjottelemassa :DDDD
Toivoisin, ettei sairaslomaa pihtailtaisi. Joidenkin on ihan käsittämättömän vaikea kirjoittaa saikkua, ihan kuin se olisi jotenkin heiltä itseltään pois.
Jos vaikka parantaisit sen vaivan jonka vuoksi lääkäriin tulen. Kaikki muu on pelkkiä sivuseikkoja.
Ota mallia Irvi Tapani Kaikkosesta
Muista että pelkkä painoindeksi ei kerro kaikkea. Minulta jäänyt moni vaiva hoitamatta kun on lääkäri tuijottanut pelkkää painoa. (Tai sitten ei ole osannut hoitaa ja syyttää pelkkää ylipainoa kaikista vaivoista). Terveisin BMI 30
Että lääkäri ei tuputtaisi jokaikiseen vaivaan sitä Buranaa. Jos käy niin hyvä tuuri, että sinne julkiselle lääkärille ylipäätänsä pääsee. Buranaa jalkavammaan, Buranaa päänsärkyyn, Buranaa kuumeeseen... Suomessa on tietääkseni muitakin lääkkeitä, Buranaa osaan ostaa apteekista itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Että lääkäri ei tuputtaisi jokaikiseen vaivaan sitä Buranaa. Jos käy niin hyvä tuuri, että sinne julkiselle lääkärille ylipäätänsä pääsee. Buranaa jalkavammaan, Buranaa päänsärkyyn, Buranaa kuumeeseen... Suomessa on tietääkseni muitakin lääkkeitä, Buranaa osaan ostaa apteekista itsekin.
Kerroin että polvessa varmaan kuluma. Oireita olkut jo jonkin aikaa. Pääsin lääkäriin ja polven kuvaus ja on paha kuluma. Pääsen kohta Ortopedille.
Vierailija kirjoitti:
Burana 800 sää ainoastaan lääkäriltä. Sain niitä koska polvea särki ja vaikutti liikkumiseen. N 6 kk ja asennettiin tukinivel.
Tuli tätä lukiessa mieleen aika absurdi tilanne kaltaisesi nuoren lääkärin kanssa kerran. Olin nuori aikuinen itsekin, ja oma äitini, kokenut lääkäri, oli seurannut vaivaani jo pidemmän aikaa mutta kehotti tietenkin kääntymään paikallisen terveyskeskuksen puoleen, kun tilanne tarpeeksi paheni. Siellä kerroin reippaasti että lääkäri äitini on epäillyt sitä ja tätä, mitä yleensä hoitava tk-lääkäri arvostaa, kun kollega on jo paneutunut oirekuvaan ja helpottaa näin hänen työtään. Mutta tämä lääketieteen nuori kandi päätti sillä hetkellä kun suuni avasin ettei voi olla ainakaan tästä nyt kyse!!!
Ambulanssilla ensiapuun päädyin 3vrk myöhemmin, diagnoosi juuri mitä äitini sanoi.
Toivon sitä, että valittamaani vaivaan löytyy syy ja ehkä myös hoito. Tarvittaessa lähete jatkotutkimuksiin tai -hoitoon.
Jos tulen valittamaan korvakipua niin en haluaisi kuulla kehotusta laihduttaa. Tiedän olevani ylipainoinen ja että se altistaa monelle sairaudelle, mutta tuskin korvavaivoille kuitenkaan.
En ole sairastellut kovin paljon, joten en välttämättä tiedä ns. itsestäänselvyyksiä. Esim. pääkaupunkiseudulla asuessani terveyskeskuksessa joskus kysyttiin suurpiiriäni. Se on kai jokin asuinalueen mukaan määräytyvä juttu, mutta ei minulle ollut kukaan kertonut, mihin suurpiiriin kuulun. Sitten tiuskittiin kun en tiennyt. Paljon sairastavat varmaan tietävät, minä en. Samoin sen yhden kerran kun olen ollut leikkauksessa, en oikein tiennyt miten sairaalassa kuuluu käyttäytyä (eli ola passiivinen ja olla tekemättä mitään ilman lupaa), ja sitten sain osaksen paheksuvaa ihmettelyä kun mm. kävin käytävillä kävelyllä. Eli: Jos en tiedä jotakin minkä sinun mielestäsi pitäisi olla itsestään selvää, älä taivastele tai paheksu, vaan ihan asiallisesti opasta vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Burana 800 sää ainoastaan lääkäriltä. Sain niitä koska polvea särki ja vaikutti liikkumiseen. N 6 kk ja asennettiin tukinivel.
Burana 400 x2=800. Eikä tartte jonottaa reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen itsekin kummastellut, kun tuntuu kuulevan tutuilta paljon, että sanottiin että syö buranaa. Sitä kun ei vanhat ihmiset saisi syödä, eivätkä munuaisvaivaiset, ei sydänvaivaiset, ei saa syödä vatsavaivoihin...
Ap
Mulla on lääkärikäynnillä erittäin usein sellainen olo, että musta halutaan vaan nopeasti eroon. En ole mikään kova höpöttäjä, päin vastoin. Jos luettelen esim. oireita minkä perusteella olisi kenties helppo päätyä tiettyyn diagnoosiin niin tuntuu, että minut keskeytetään ja hoputetaan heti kun jään hetkeksi miettimään, että mikäs niistä (etukäteen miettimistäni) on vielä mainitsematta. Lisäksi käynnin aikana herää aina kysymyksiä ja niitä kun lopuksi yritän kysellä, niin vastaukset ovat hätäisiä ja usein lääkäri puhuu päälleni noissa tilanteissa. Ymmärrän, että lääkäreillä on kiire työssään ja jono odottaa takanani, mutta toivoisin silti kohteliaampaa palvelua.
Kysy minulta, ennen viimeistä minuuttia, että onko jotain mikä minua tässä vielä mietityttää. Esim. itselläni selviteltiin vahvaaa turvotusta ja tukkoisuutta nenässä joka alkoi ulkomailla paikassa jossa on paljon eksoottisia tauteja. Kovasti kaikkia oireita helpottavia suihkeita tai pillereitä sain, eikä tämä ole mitään erityisen vakavaa. Mutta usean kuukauden tutkimisten ja hoitojen jälkeen, minulle ei olla sanottu että onko täysin varama että tämä ei ole muihin tarttuvaa. siis mikään ei vaikuta siltä että tämmöistä vaaraa olisi ja varmasti olisi jo puututtu jos olisi sellaisia epäilyksiä, eli todella epätodennäköistä, mutta kukaan ei ole vahvistanut sitä. Joten myönnän että joskus mietin itsekseni, että jos jotain on jäänyt huomaamatta ja olen tietämättäni kävelevä terveysriski. Olen siitä parille lääkärille ääneen sanonut, mutta ei ne siihen juuta tai jaata sano.
Eli muistutan, että maallikolla saattaa olla isojakin pelkoja jostain pikkujutusta, koska ei välttämättä ole tarpeeksi tietoa ja netistä itse tutkiminen vain pahentaa tilannetta. Lääkärille voi olla ihan itsestään selvää, että tässä ei mitään kiireellistä hätää ole, mutta maallikko voi tulkita asioita niin omalla tavallaan. Eli reippaasti kysyt, että onko vielä mitään joka tässä mietityttää ja leikkaat turhilta luuloilta siivet, ennen kuin ihminen kuvittelee itselleen jonkun ruton, kun kyse on vain nuhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen itsekin kummastellut, kun tuntuu kuulevan tutuilta paljon, että sanottiin että syö buranaa. Sitä kun ei vanhat ihmiset saisi syödä, eivätkä munuaisvaivaiset, ei sydänvaivaiset, ei saa syödä vatsavaivoihin...
Ap
Buranaa määrätään myös kerralla paljon, esim.itselleni leikkauksen jälkeen 100 tablettia, joista valtaosa jäi syömättä. Esim. Arcoxiaa voi määrätä pienen paketin syötäväksi kuurina, ja tehokkaampi moneen kipuun. Mutta koska USAssa jonkun epäillään saaneen siitä sydänkohtauksen, sitä ei määrätä. (Vanhuksille ei pidäkään, mutta työikäisille terveille ok).
mä toivon että saan kannabista lääkenä
Mitäs alapeukutit? Näiden muiden, minun ohipäässeiden asiat eivät olleet mitään niin kriittisen akuutteja, että niiden perusteella olisi pitänyt päästä ohitseni eivätkä he olleet aikaa etukäteen varanneet. Meillä päivyystyksessä iloisesti kuuluu luukulla käydyt keskustelut odotushuoneeseen.