Lääketieteen kandi kyselee; mitä toivot lääkärikäynniltä?
Eli ensi kesänä tiedossa ensimmäinen kandikesä sijaistamassa lääkäriä. Kiinnostaisi kovasti kuulla, että mitä juuri sinä toivot lääkärikäynniltä/mitä asioita minun tulisi ottaa erityisesti huomioon? Kiitos.
Kommentit (254)
Muistathan että moni meistä osaa sen käytännännön monin verroin paremmin! Sinulla on se kapea erikoisala mutta tiedäthän että me jotka ei olla yliopistossa niin osataan laajemmin
Oma krooninen keuhkoputkentulehdus ei parantanut ilman antibioottia. Melkein 3 viikkoa yskin. Joka kerta kun se iski.
Lopuksi en enää pystynyt yskimään kivun takia. Mutta eipä sitä voinut estää sitä yskimistä.
Tosin sitten nielurisat leikattiin pois, ei tullut joka vuotista tulehdusta. (loppui kuin seinään se kierre)
Sain maininnan tietoihin tästä keuhkoputken tulehduksesta ja antibiootti jatkossa jos uusii taas.
Tosiaan se oli joka vuotinen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää opetella kieltäytymään potilaiden vaatimuksista esim. antibioottihoitojen suhteen. "mulla menee flunssa aina poskionteloihin" tai "keuhkoputkitulehdukseni ei ole koskaan parantunut ilman antibioottia": Samaten kun toivotaan ferritiinimääritystä, vaikka Hb 156. Jokaista päänsärkyä ei voi lähettää magneettikuvaukseen. Lapsipotilaiden kohdalla pätee hyvin usein se, että äiti tietää parhaiten.
Katso Youtubesta Kirvessyrjän terveyskeskus -jaksot. Niissä on hyvin pitälle sitä todellisuutta, mitä terveyskeskustyö on, vaikka ne vähän huumorilla onkin tehty.
Kuuntele potilasta ja kohtaa hänet ihmisenä. Jos et tiedä mistä pt:n vaivassa on kyse, kerro se rehellisesti ja konsultoi toista lääkäriä. Se herättää potilaissa enemmän luottamusta sinuunkin kuin pelkkä arvailu.
Saanko sanoa myös hoitajana? Kohtele meitä hoitajia myös ihmisinä ja työkavereina. Älä ole ylimielinen. Mukavista kandeista pidetään, ylimielisistä ei. Toki kaikkien kanssa tehdään työt mahdollisimman hyvin potilaan parasta ajatellen. Älä juoksuta ja ”nöyryytä” hoitajia turhan päiten. Et tästä aloituksestasi päätellen vaikuta yhtään sen kaltaiselta, mutta usko pois, niitäkin kandeja (ja erikoistuneitakin) riittää, joilla on kihahtanut asema päähän.
Että lääkäri kuuntelee minua. Ja uskoo minua. Minä tiedän oman vointini ja kroppani parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää opetella kieltäytymään potilaiden vaatimuksista esim. antibioottihoitojen suhteen. "mulla menee flunssa aina poskionteloihin" tai "keuhkoputkitulehdukseni ei ole koskaan parantunut ilman antibioottia": Samaten kun toivotaan ferritiinimääritystä, vaikka Hb 156. Jokaista päänsärkyä ei voi lähettää magneettikuvaukseen. Lapsipotilaiden kohdalla pätee hyvin usein se, että äiti tietää parhaiten.
Katso Youtubesta Kirvessyrjän terveyskeskus -jaksot. Niissä on hyvin pitälle sitä todellisuutta, mitä terveyskeskustyö on, vaikka ne vähän huumorilla onkin tehty.
Niin, se potilas on usein ihan oikeassakin. Ja tietäähän tohtori Tollo, että mm. elimistön kuivuminen nostaa valheellisesti Hb:ta?
Minuunko tässä viitataan tohtori Tollona? :D
Ap
Kirjoititko lainatun kommentin?
Vierailija kirjoitti:
Itse arvostan, jos lääkäri reilusti sanoo, että en tiedä, mutta selvitetään. Varsinkaan nuorena ei aina haluta näyttää, että ei vielä osaa tai tiedä. Antaa paljon vakuuttavamman kuvan, kun ei "tiedä" potilaan puolesta ja arvaile riittämättömiä tiedoilla. Potilaan kuunteleminen on tärkeää, minkä tosin tunnut jo tietävänkin😉
Onneksi itselle se tuntuu luontevammalta ottaa ns "liikaa kokeita" tai siis enemmän kokeita mitä vanhemmat kollegat ottaisivat, ihan vaan varmuuden vuoksi ettei jää mitään huomaamatta. Kokemuksen myötä oppii varmasti sitten tunnistamaan entistä paremmin oireet ja diagnoosin tekeminen helpottuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, se potilas on usein ihan oikeassakin. Ja tietäähän tohtori Tollo, että mm. elimistön kuivuminen nostaa valheellisesti Hb:ta?
Nämä tollot ferritiinin kyselijät eivät ole kuivuneita vanhuksia, vaan ihan normaalisti nesteitä nauttivia yleensä nuoria aikusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse arvostan, jos lääkäri reilusti sanoo, että en tiedä, mutta selvitetään. Varsinkaan nuorena ei aina haluta näyttää, että ei vielä osaa tai tiedä. Antaa paljon vakuuttavamman kuvan, kun ei "tiedä" potilaan puolesta ja arvaile riittämättömiä tiedoilla. Potilaan kuunteleminen on tärkeää, minkä tosin tunnut jo tietävänkin😉
Onneksi itselle se tuntuu luontevammalta ottaa ns "liikaa kokeita" tai siis enemmän kokeita mitä vanhemmat kollegat ottaisivat, ihan vaan varmuuden vuoksi ettei jää mitään huomaamatta. Kokemuksen myötä oppii varmasti sitten tunnistamaan entistä paremmin oireet ja diagnoosin tekeminen helpottuu.
Ap
Tuossa kokeiden ottamismäärässä sun kannattaa hillitä itseäsi, ja konsultoida ennemmin kokeneempaa lääkäriä. Ne ylimääräiset varmuuden vuoksi otetut kokeet kun tuppaavat maksamaan työnantajallesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tollot ferritiinin kyselijät eivät ole kuivuneita vanhuksia, vaan ihan normaalisti nesteitä nauttivia yleensä nuoria aikusia.
Olet todellakin tohtori Tollo. Kyllä myös nuoret aikuiset voivat kärsiä kuivumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että et myöskään nuukaile antibiootin antamisessa hyvin vanhalle ihmiselle. Se kannattaa antaa flunssassa varmuuden vuoksi, vaikka crp ei olekaan vielä kovin korkea.
Sukulaiseni toinen sai antibiootin heti ja toinen vasta toiselta lääkäriltä. Crp oli ensin jotain 20 ja sitten se oli jo 30 ja kohta 100.
Molemmat olivat toipumassa sitten viikon sairaalassa. Ehkä aiemmin aloitettu antibiootti olisi auttanut nopeammin. Niitä pihistellään liikaa nykyään.
Antibiootit määrätään tietysti ottaen huomioon potilaan kunto/yleistila ja labrat ja voiko tautia hoitaa edes niillä. Virusinfektiotkin voivat nostaa CRP jopa 100 paikkeille. Antibioottiresistenssi vaan on valitettavasti Suomessakin kytevä ongelma, tämän takia niitä antibiootteja "täytyy nuukailla" jos ei ole indikaatiota hoitaa niillä.
Ap
Hyvä että tiedät jo tuon CRP:stä. Mulle tuli vaikutelma että terveyskeskuslääkäri ei olisi tiennyt, kun mulla oli CRP 120 ja lähetettiin sairaalan päivystykseen, ohjeena varautua suonensisäiseen antibioottiin. Sanoi että on bakteeritulehdus, ei mitään että saattaa olla tai todennäköisesti on, vaan ihan faktana esitti. Virus oli ja itsekseen parani.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntele potilasta ja kohtaa hänet ihmisenä. Jos et tiedä mistä pt:n vaivassa on kyse, kerro se rehellisesti ja konsultoi toista lääkäriä. Se herättää potilaissa enemmän luottamusta sinuunkin kuin pelkkä arvailu.
Saanko sanoa myös hoitajana? Kohtele meitä hoitajia myös ihmisinä ja työkavereina. Älä ole ylimielinen. Mukavista kandeista pidetään, ylimielisistä ei. Toki kaikkien kanssa tehdään työt mahdollisimman hyvin potilaan parasta ajatellen. Älä juoksuta ja ”nöyryytä” hoitajia turhan päiten. Et tästä aloituksestasi päätellen vaikuta yhtään sen kaltaiselta, mutta usko pois, niitäkin kandeja (ja erikoistuneitakin) riittää, joilla on kihahtanut asema päähän.
Saa sanoa ja pitääkin! Jotain kauhutarinoita olen itsekin kuullut ja hävettää tuollaisten opiskelijoiden käytös. Hoitajat tuntuvat usein olevan paremmassa kontaktissa potilaisiin.
Ap
Toivon, että lääkäri on oikeasti läsnä ja kuuntelee minua kunnolla. En halua, että lääkäri vähättelee oireitani tai olettaa jotain heti ilman, että mitään tutkitaan ollenkaan. Lääkärin tulee myös muistaa, että tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan. Potilaat/asiakkaat saavat kysellä rohkeasti mitä haluavat. Joskus kun olen kysynyt jotain, lääkäri on saattanut naurahtaa.. se ei ole tuntunut kivalta.
Älä vähättele potilaan vaivoja. Joillain ihmisillä on äärettömän suuri kynnys tulla lääkäriin juuri siksi, kun ajattelevat olevansa turhia siellä ja vievät vain lääkäreiden aikaa.
Loppujen lopuksi aika harva ihminen haluaa tulla lääkärin luokse täysin huvikseen.. kyllä siellä usein on jotain taustalla, että miksi sinne lääkäriin tullaan. Toki sitten löytyy niitä ns. "Vakkareita" jotka käy lääkärissä siitä, tästä ja tosta asiasta kokoajan. On kuitenkin tärkeää muistaa, että kaikki eivät ole näitä.. muista aina yksilöllisyys jokaisen potilaan kohdalla.
Mukavaa kesää! Ja tsemppiä opintojen loppuun :)
Ettet katso nenänvartta pitkin tai pidä pöpinä vaan ota asiakkaat vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuunko tässä viitataan tohtori Tollona? :D
Ap
Kirjoititko lainatun kommentin?
Oho, en. Ymmärsin väärin :D
Ap
Varsinkin jos meet sairaalan puolelle niin kannattaa oikeasti kuunnella niitä hoitajiakin... Vuodeosastoilla yms. Hoitajat on potilaiden tilasta ja taustoista paljon enemmän perillä kuin lääkärit. Ei kannata kotiuttaa sellaista potilasta, jota hoitaja ei suosittele kotiuttamaan ja sitä rataa. Hoitajilta löytyy myös todella paljon tietoa, varsinkin niiltä kokeneilta konkareilta, jotka on saattanut nähdä ja kokea vaikka ja mitä.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin jos meet sairaalan puolelle niin kannattaa oikeasti kuunnella niitä hoitajiakin... Vuodeosastoilla yms. Hoitajat on potilaiden tilasta ja taustoista paljon enemmän perillä kuin lääkärit. Ei kannata kotiuttaa sellaista potilasta, jota hoitaja ei suosittele kotiuttamaan ja sitä rataa. Hoitajilta löytyy myös todella paljon tietoa, varsinkin niiltä kokeneilta konkareilta, jotka on saattanut nähdä ja kokea vaikka ja mitä.
Joo, harjoitteluissa tämän huomannut! Yhteistyö kannattaa :)
Ap
Ystävällisyyttä ja vastuuntuntoisuutta. Aikaa ja perehtymistä jokaiseen potilaaseen.
Toivon lääkäriltä sitä, että hän oikeasti kuuntelee ja keskittyy kun puhun hänelle. Toivon myös, että lääkäri kykenee ymmärtämään sen, että tiedän itse parhaiten kuinka voin. Lisäksi potilaan kunnioittaminen, tietynlainen nöyryys, ja peruskäytöstavat tulisi olla hallussa. En jaksa näitä öykkäröiviä besserwisserlääkäreitä, jotka kuvittelevat olevansa Jumalasta seuraavia, eivät kuuntele mitä sanotaan ja kuvittelevat tietävänsä parhaiten kuinka potilas voi.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että lääkäri on oikeasti läsnä ja kuuntelee minua kunnolla. En halua, että lääkäri vähättelee oireitani tai olettaa jotain heti ilman, että mitään tutkitaan ollenkaan. Lääkärin tulee myös muistaa, että tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan. Potilaat/asiakkaat saavat kysellä rohkeasti mitä haluavat. Joskus kun olen kysynyt jotain, lääkäri on saattanut naurahtaa.. se ei ole tuntunut kivalta.
Älä vähättele potilaan vaivoja. Joillain ihmisillä on äärettömän suuri kynnys tulla lääkäriin juuri siksi, kun ajattelevat olevansa turhia siellä ja vievät vain lääkäreiden aikaa.
Loppujen lopuksi aika harva ihminen haluaa tulla lääkärin luokse täysin huvikseen.. kyllä siellä usein on jotain taustalla, että miksi sinne lääkäriin tullaan. Toki sitten löytyy niitä ns. "Vakkareita" jotka käy lääkärissä siitä, tästä ja tosta asiasta kokoajan. On kuitenkin tärkeää muistaa, että kaikki eivät ole näitä.. muista aina yksilöllisyys jokaisen potilaan kohdalla.
Mukavaa kesää! Ja tsemppiä opintojen loppuun :)
Todella törkeää ja epäammattimaista käytöstä lääkäriltä naureskella potilaalle. Valitettavasti huomannut itsekin osastoilla tällaista epäammattimaista käytöstä... :/ Ei kiva.
Kiitos!
Ap
Toivoisin että oireitani kuunneltaisiin kokonaisvaltaisesti eikä tuijotettaisi vain yhtä oiretta. Toivoisin että koittaisit käyttää aivojasi kun hoidat minua, etkä miettisi jotain muuta sillä hetkellä.