Auttakaa kuolemanväsynyttä äitiä ja vauvaa!!
Mulla on kohta 7kk täyttävä vauva joka nukkui ekat neljä kuukautta todella huonosti. Yöt meni usein tunnin välein herätessä ja päiväunet kesti max 30 min kerrallaan. Oli tosi äkäinen, itkuinen ja kiinni äidissä sen ajan mitä oli hereillä.
Sitten 4kk ikäisenä vauva alkoi nukkua paremmin, kun aloitettiin kiinteät ruoat. En tiedä johtuiko mun yliväsymystilasta vai mistä mutta maidon tulo alkoi hiipua ja loppui pian kokonaan mikä vaikutti vauvan nukkumiseen positiivisesti. Vauva nukkuikin vajaa pari kk kuin unelma: illalla 21 nukkumaan ja aamulla 09 ylös, ilman yhtäkään heräämistä (!!). Päivällä alkoi unet maittaa pidemmissä pätkissä ja vauvasta tuli iloinen, nauravainen ja utelias.
No, sitten aivan yhtäkkiä kaikki muuttui. Vauva menee nukkumaan edelleen 20-21 välillä(syö illalla ison annoksen puuroa ja vielä päälle maitoa), mutta heräilee parikin kertaa yössä. On aivan pirteä ja saattaa jutella itsekseen 20-30 min ja sitten huutaa niin että on pakko mennä rauhoittelemaan. On myös alkanut syödä maitoa klo 03-04 tietämillä vaikka oli päässyt jo eroon yösyömisestä. Aamulla vauva herää 06.
Yöunet on siis lyhyimmillään 9 h pituiset monella heräämisellä. Päiväunet jää taas lyhyiksi ja vauva saattaa huutaa yliväsyneenä jopa tunnin ennenkuin luovuttaa ja nukahtaa.
Hampaita on puhjennut 6 kk iässä kaksi alas.
Mistä tällainen taantuminen johtuu ja miten saisin lapsen nukkumaan riittävästi? Nyt on taas kärttyinen kitisijä, tietysti koska on kokoajan vähän väsynyt.
Itse olen aivan törkeän väsynyt myös, unet saattaa jäädä 4-6 h mittaisiksi lyhyimmillään yössä ja nekin 1-2 herätyksellä. Vaikka olen sikaväsynyt,en saa illalla unta kun mietin että tunnin- kahden päästä vauva kuitenkin herää.
Mikä avuksi?? Mitä mä teen väärin?
Kommentit (55)
Kuulostaa pahalta. Neuvoja ei ole, mutta ikinä ei olisi pitänyt hankkia lasta.
Tuon ikäiselle herääminen pari kertaa yössä on vähän.
Minulla on 8 kk vauva, joka on viimeiset pari kk herännyt enää kuusi kertaa yössä. Pienempänä saattoi herätä jopa 12 kertaa yössä.
Okei, ajattelin vaan kun neuvolasta sanottiin että 11-12 h olisi hyvä tämän ikäisen vielä nukkua. Varsinkin kun päiväunia ei tule kuin yhteensä ehkä 1,5-2 h. Eli 7 kk ikäiselle siis riittää vuorokaudessa 10,5-11 tuntia unta?
Hoidan yksin lapsen, isä ei ole kuvioissa joten siksi tämä tuntuu vähän raskaalta ja olen pahoillani etten osaa iloita tilanteesta jossa lapsi herää vain kaksi kertaa yössä.
Ap
Terve, täysiaikaisena syntynyt puolivuotinen vauva pärjää 6-7 tunnin yöajan ilman syöttöä.
Keskustele ongelmista neuvolassa. Muista mainita oma uupumus ja univelka. Väsyneenä äiti ahdistuu herkemmin. Jos mahdollista, pyydä läheisiltä apua.
Lisään että ongelma ei ole varsinaisesti se yöllä heröily vaan se että lapsi nukkuu yössä yhteensä vain sen 9 h ja päivällä kahdet päiväunet, toiset n. 45 min ja toiset tunnin. Lapsi on tosi väsynyt selvästi,.eli tarvitsisi enemmän unta, esim. Pidemmät päiväunet tai nukkua aamulla pidempään.
Älkää kivittäkö mua, tiedän että muilla on varmasti paljon rankempaa ja kaikki kunnioitus heille!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Okei, ajattelin vaan kun neuvolasta sanottiin että 11-12 h olisi hyvä tämän ikäisen vielä nukkua. Varsinkin kun päiväunia ei tule kuin yhteensä ehkä 1,5-2 h. Eli 7 kk ikäiselle siis riittää vuorokaudessa 10,5-11 tuntia unta?
Hoidan yksin lapsen, isä ei ole kuvioissa joten siksi tämä tuntuu vähän raskaalta ja olen pahoillani etten osaa iloita tilanteesta jossa lapsi herää vain kaksi kertaa yössä.
Ap
Kaikesta huolimatta tuo on ihan normaalia. Ymmärrän, että olet väsynyt, mutta se tulee kaupan päälle vauvan kanssa. Vauvassa ei ole vikaa, etkä tee mitään väärin.
Vierailija kirjoitti:
Terve, täysiaikaisena syntynyt puolivuotinen vauva pärjää 6-7 tunnin yöajan ilman syöttöä.
Meidän vauvat ovat olleet terveitä ja täysiaikaisia, mutta ilmeisesti he eivät olleet kuulleet tuota.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siihen lasketaan yöunet. Jos nukkuu päivällä 2h, yöllä 9, niin siitähän tulee jo 11h, mitö neuvola oli suositellu.
Nukkuuko vauva päivällä ulkona vai sisällä?
Minun lapsi n. 1,5 vuotiaaksi asti yöllä ja heräsi monta kertaa. Jotkut lapset vaan on semmosia ja jossain vaiheessa yöunet alkaa maistumaan.
Lapset nukkuvat sen verran kuin nukkuvat. Eli kuten joku sanoikin, vauvassa ei ole vikaa eikä sinussakaan.
Saisitko jostain apua, että voisit nukkua vaikka päiväunia?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei se tarkoita, että 7 kk ikäinen nukkuisi putkeen tuon 11 tuntia yöllä, vaan siihen sisältyy lähes kaikilla useita heräämisiä.
Ja ennenkuin joku tulee nälvimään siitä että mitäs hankit vauvan yksin; en hankkinut, olin naimisissa ja lapsi päätettiin yhdessä hankkia. Mies vaan tulikin raskauden aikana toisiin aatoksiin ja päätti haluta erota joten lapsi on täysin mun vastuulla.
Ap
Mulla on itsellä nyt 1.5v muksu ja meillä parhaimmillaan nuluttiin 13h yöllä ja 2h päivällä. Nyt taas tullu taantumaa öissä ja on tosi levottomia eikä suostu nukkumaan. Näitä aiheuttaa kehitysvaiheet ja hampaat. Eli unettomia öitä sullakin varmasti vielä edessä.
Meidän lapsi nukkuu saman verran, 9h yöunet ilman heräilyä ja parit 45min päiväunet. Eikä ole väsynyt, vaan hyvinkin touhukas ja energinen. Tosin hän on jo 9kk ikäinen.
Rukoilen (ja hinkkaan) voimia sinulle.
Ei tuo ole mitään taantumista vaan normaalia kehitystä. 9h yöunet on pitkät tuon ikäiselle. Ja kyllä yösyöttöjä vielä on. Kaksi kertaa yössä on vähän, eli sinuna en valittaisi.