Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa kuolemanväsynyttä äitiä ja vauvaa!!

Vierailija
30.03.2019 |

Mulla on kohta 7kk täyttävä vauva joka nukkui ekat neljä kuukautta todella huonosti. Yöt meni usein tunnin välein herätessä ja päiväunet kesti max 30 min kerrallaan. Oli tosi äkäinen, itkuinen ja kiinni äidissä sen ajan mitä oli hereillä.
Sitten 4kk ikäisenä vauva alkoi nukkua paremmin, kun aloitettiin kiinteät ruoat. En tiedä johtuiko mun yliväsymystilasta vai mistä mutta maidon tulo alkoi hiipua ja loppui pian kokonaan mikä vaikutti vauvan nukkumiseen positiivisesti. Vauva nukkuikin vajaa pari kk kuin unelma: illalla 21 nukkumaan ja aamulla 09 ylös, ilman yhtäkään heräämistä (!!). Päivällä alkoi unet maittaa pidemmissä pätkissä ja vauvasta tuli iloinen, nauravainen ja utelias.
No, sitten aivan yhtäkkiä kaikki muuttui. Vauva menee nukkumaan edelleen 20-21 välillä(syö illalla ison annoksen puuroa ja vielä päälle maitoa), mutta heräilee parikin kertaa yössä. On aivan pirteä ja saattaa jutella itsekseen 20-30 min ja sitten huutaa niin että on pakko mennä rauhoittelemaan. On myös alkanut syödä maitoa klo 03-04 tietämillä vaikka oli päässyt jo eroon yösyömisestä. Aamulla vauva herää 06.
Yöunet on siis lyhyimmillään 9 h pituiset monella heräämisellä. Päiväunet jää taas lyhyiksi ja vauva saattaa huutaa yliväsyneenä jopa tunnin ennenkuin luovuttaa ja nukahtaa.

Hampaita on puhjennut 6 kk iässä kaksi alas.
Mistä tällainen taantuminen johtuu ja miten saisin lapsen nukkumaan riittävästi? Nyt on taas kärttyinen kitisijä, tietysti koska on kokoajan vähän väsynyt.
Itse olen aivan törkeän väsynyt myös, unet saattaa jäädä 4-6 h mittaisiksi lyhyimmillään yössä ja nekin 1-2 herätyksellä. Vaikka olen sikaväsynyt,en saa illalla unta kun mietin että tunnin- kahden päästä vauva kuitenkin herää.

Mikä avuksi?? Mitä mä teen väärin?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
42/55 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa kirja  Elizabeth Pantley: Pehmeä matka höyhensaarille. Siinä vinkkejä esim. yösyöttöjen lopetukseen.  Muuten toivotan vain voimia, mun vauvan unet oli myös vaikeimmillaan tuossa iässä. Kyllä se siitä, ja kohta huomaat että on taas helpompi vaihe. Minua auttaa aina ajatus, että kyllä se joskus nukkuu.... vaikka just keskellä yötä siitä ei apua ole...Niin, ja semmoinen vinkki että kokeile kantoliinaa päiväunien ajaksi? Facesta löytyy ryhmä,  josta apuja sellaisen hankkimiseen, kannattaa ostaa käytettynä jos haluat kokeilla! Et tee mitään väärin, väsymys on kyllä kauheeta. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitäisi saada apua. Kokeile neuvolan/ kunnan perhetyötä/kotiapua. Joillain seurakunnillakin on. Tuo kotiapu ulkoiluttaisi vauvaa ja sinä nukkuisit.

Jos asut Turussa tai lähellä, niin olen valmis auttamaan jonkin yön. Olen itse ollut tilanteessasi, mutta sain apua sukulaisilta. Vieraisiin ei kannata luottaa, mutta voin saada todistukset töistä, että olen turvallinen aikuinen lasten parissa.

Vierailija
44/55 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama homma, hyvä tietää että en ole yksin.

Itsellä käy kunnan perhetyö, itse pyysin kun satuin juuri sairastumaan pahasti synnytyksen jälkeen.

Tosin sekin pian loppuu kun heidän mielestään homma hanskassa. 

Vauva ei myöskään tosiaan nuku päiväunia pahemin, yleensä pari 15-30 minuutin torkut.

Yöt nukkuu melko hyvin

(nukkuu usein ilman ongemia läpi yön, joskus sitten on rankempia öitä heräilee tunnin välein syömään)

Tai sitten herää ja alkaa höpöttelemään itsekseen, joskus kovaakin saattaa kiljahdella ja jokeltaa.

Lähinnä omille käsilleen, tuijottelee ja maistelee niitä. Niinkuin kuuluukin.

Ei se tosin minua haittaa, mutta mietin vain naapureita. Kun on noin kova ääninen öiseen aikaan. :D

Vierailija
45/55 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tästä apua, mutta itse vaihdoin vauvalle tuossa vaiheessa iltapuuron peruna- porkkanasoseeseen. Ei vaan yksinkertaisesti riittänyt puuro pitämään nälkää pois kovin pitkään. Meillä auttoi tämä

Vierailija
46/55 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on todella rankkaa. Millainen taloudellinen tilanne sinulla on? Olisiko mahdollista ottaa lastenvahti jonkin järjestön kautta? Kun käyttäisi aina samaa hoitajaa, vauva tottuisi häneen.

Vierailija
47/55 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräily ja nukkumisen välttely voi johtua myös refluksista tai ruoka-aine allergiasta. Sinuna koettaisin pitää päiväkirjaa vauvan syömisistä ja nukkumisesta. Ja vaihtelisin ruokia eli välillä pari päivää ilman kotimaisia viljoja jne. Muistatko mitä ruokia aloitit kun nukkumisesta tuli hankalaa...

Vierailija
48/55 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta unimäärästä sen verran, että minulle kerrotun mukaan silloin kun olin vauva, en missään vaiheessa nukkunut niin paljoa kuin neuvolasta saatujen vihkojen mukaan olisi kussakin ikävaiheessa pitänyt nukkua. Tämä erityisesti sen takia, että en oikein harrastanut päiväunia - yöt menivät epätavallisen hyvin. Mutta siis kokonaismäärä jäi lyhyemmäksi. Ja tässä sitä vaan porskutetaan, mitään haittaa tuosta ei tullut ja olen suhteellisen normaali ihminen. Nykyisin unentarpeeltani aika keskivertoluokkaa. Muilta osin en osaa ottaa aiheeseen kantaa, kun ei omia lapsia ole.

Vierailija
49/55 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vauva nukkuu? Vauvat heräilee tarkistamaan öisin, onko äiti lähellä. Jos ei ole, alkaa huuto, ja uneen on vaikea päästä, kun on jo heränny kunnolla.

Jos heräis sun vierestä, vois nukahtaa uudelleen ilman että sun pitäis tehdä mitään. Pelkkä läsnäolosi voisi auttaa. Tee esim. pinnasängystä sivuvaunu tai sit laitat patjat lattialle ja nukutte lattialla (ei putoamisriskiä)

Vierailija
50/55 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me siirrettiin vauva omaan huoneeseen 6 viikon ikäisenä, kun hänen öinen kähinänsä häiritsi meitä ja vauva puolestaan tuntui häiriintyvän meidän vanhempien myöhäisemmästä nukkumaanmenosta ja miehen kuorsauksesta. 2 kk ikäisestä alkoi siellä omassa huoneessa nukkua yönsä kellon ympäri heräämättä kertaakaan edes syömään. 

Vierailija
51/55 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile siirtää toiseen huoneeseen nukkumaan, jos siis ei ole jo. Voi auttaa, tai sitten ei. Meillä on vuoden ikäinen, joka on syntymästään saakka ollut huono nukkuja. Ihan pienenä häiriintyi pahasti meidän läsnäolosta samassa huoneessa ja nukuttaminen kesti 2-3 tuntia, ja silti herättiin tunnin välein. Nyt menee unille klo 20 aikaan, herää klo 05-06. Alkuyöstä herää tarkastamaan, että olemme paikalla. Päivällä ei nuku enää ollenkaan.

Emme ole miehen kanssa nukkuneet kunnolla vuoteen, eikä mitään kahdenkeskistä aikaa ole ikinä järjestettävissä edes illalla. Lapsi on kotihoidossa, mutta silti ollut melkein koko ajan flunssassa tai vatsataudissa joulun jälkeen. Mihinkään ei voi mennä kylään esim. muita äitejä tai lapsia tapaamaan, eikä edes isovanhemmat tule tervehtimään tai hetkeksi vahtimaan lasta, koska eivät halua tautia. Pidän kovasti lapsista, mutta nämä ekat vuodet ovat kauheita.

Vierailija
52/55 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi sait nukkua täysiä öitä! Vauvani on kohta 2v ja heräilee vieläkin joskus valehtelematta 10kertaa. Joskus nukun 2h joskus onnekkaina öinä 4-6h pätkissä :D ei tämä nyt niin kamalaa ole. Ja ei, ei ole kukaan auttanut yöheräilyissä. Sen vuoksi varmaan onkin niin persiillään. Ei sitä yöllä väsyneenä jaksa alkaa kasvattaa. Aika hoitaa homman. Yöt piyenee iän mukana. Tosin Tulee tauteja, lisää hampaita, eroahdistusta, painajaisia, kasvukipuja. Kyllä lapsi nukkuu sen minkä tarvitsee.

Vierailija
53/55 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa tilanteessa ja lähetän sinulle halin.

Minuakin pilkattiin, kun aikoinaan kysyin neuvoa. Nykyäänhän naisen pitää olla vain iloinen, kun pääsee kärsimään. Jos pyytää apua, saa haukut.

Sulla on, ap, oma uni häiriintynyt, et enää pääse syvään uneen lapsen heräilyjen välillä. Siitä tulee se kuolemanväsynyt olo. Otathan päivällä ihan rehdit päikkärit, et tee MITÄÄN, lepäät vain. Nukut joka sekunnin, minkä voit.

Tämä on vaihe ja menee joskus ohi. Hoe sitä, kunnes sisäistät sen ja saat itseäsi illalla vähän rennommaksi, etten jännitä tuota nukkumaanmenoa ja sitä kautta ohenna untasi.

Hali!

Vierailija
54/55 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kannustavista vastauksista. En siis halua olla mikään turhasta valittava kitisijä, kaikki tämä on minulle vain uutta ja vauvan hoitaminen yksin ilman mahdollisuutta mihinkään omaan aikaan tai päiväuniin käy tosi raskaaksi.

Vauva nukkuu yleensä molemmat päiväunet ulkona mutta toiset nyt viime päivinä sisällä. Ei vaan suostu nukahtamaan ulos toista kertaa vaikka olisi niin väsynyt ettei silmät pysy auki. Makuuhuoneessa on pimennysverhot eli valo ei häntä herätä.

Aion kokeilla tuota neuvoa että en anna enää yöllä maitoa vaan koitan hiljentää lapsen hyssyttelemällä, jne. Viime yönä lapsi oli klo 03 konttausasennossa sängyssä ja huusi lopulta kuin hyeena, ensin kiljuttuaan, juteltuaan ja mölistyään melkein 20 min. Rauhoittui kun sai maitoa.

Ap

Meidän lapset ei ole kumpikaan nukkuneet pitkä päikkäreitä ulkona. Nukkuvat paremmin sisällä omissa sängyissään.

Kyllä meidän 1.5 vuotiaskin vaati välillä yöllä maitoa rauhoittaakseen.

Meillä poika heräsi kerran tunnissa vauvasi iässä. Tyttö heräsi 3-7kertaa yössä. Ymmärrän silti että koska hoidat lasta yksin niin olet aivan poikki.

Kannattaa kysyä jos teidän kunnalla olisi lapsiperheiden kotipalvelu. He voisivat järjestää sulle viikottain omaa aikaa.

Vierailija
55/55 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvoilla saattaa olla erilaisia kausia nukkumisen suhteen. Esimerkiksi opitut uudet taidot (liikkumiseen liittyvät) saattavat vaikuttaa myös yöuniin. Koita jaksaa, tämäkin vaihe menee vielä ohi :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi