Auttakaa kuolemanväsynyttä äitiä ja vauvaa!!
Mulla on kohta 7kk täyttävä vauva joka nukkui ekat neljä kuukautta todella huonosti. Yöt meni usein tunnin välein herätessä ja päiväunet kesti max 30 min kerrallaan. Oli tosi äkäinen, itkuinen ja kiinni äidissä sen ajan mitä oli hereillä.
Sitten 4kk ikäisenä vauva alkoi nukkua paremmin, kun aloitettiin kiinteät ruoat. En tiedä johtuiko mun yliväsymystilasta vai mistä mutta maidon tulo alkoi hiipua ja loppui pian kokonaan mikä vaikutti vauvan nukkumiseen positiivisesti. Vauva nukkuikin vajaa pari kk kuin unelma: illalla 21 nukkumaan ja aamulla 09 ylös, ilman yhtäkään heräämistä (!!). Päivällä alkoi unet maittaa pidemmissä pätkissä ja vauvasta tuli iloinen, nauravainen ja utelias.
No, sitten aivan yhtäkkiä kaikki muuttui. Vauva menee nukkumaan edelleen 20-21 välillä(syö illalla ison annoksen puuroa ja vielä päälle maitoa), mutta heräilee parikin kertaa yössä. On aivan pirteä ja saattaa jutella itsekseen 20-30 min ja sitten huutaa niin että on pakko mennä rauhoittelemaan. On myös alkanut syödä maitoa klo 03-04 tietämillä vaikka oli päässyt jo eroon yösyömisestä. Aamulla vauva herää 06.
Yöunet on siis lyhyimmillään 9 h pituiset monella heräämisellä. Päiväunet jää taas lyhyiksi ja vauva saattaa huutaa yliväsyneenä jopa tunnin ennenkuin luovuttaa ja nukahtaa.
Hampaita on puhjennut 6 kk iässä kaksi alas.
Mistä tällainen taantuminen johtuu ja miten saisin lapsen nukkumaan riittävästi? Nyt on taas kärttyinen kitisijä, tietysti koska on kokoajan vähän väsynyt.
Itse olen aivan törkeän väsynyt myös, unet saattaa jäädä 4-6 h mittaisiksi lyhyimmillään yössä ja nekin 1-2 herätyksellä. Vaikka olen sikaväsynyt,en saa illalla unta kun mietin että tunnin- kahden päästä vauva kuitenkin herää.
Mikä avuksi?? Mitä mä teen väärin?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Okei, ajattelin vaan kun neuvolasta sanottiin että 11-12 h olisi hyvä tämän ikäisen vielä nukkua. Varsinkin kun päiväunia ei tule kuin yhteensä ehkä 1,5-2 h. Eli 7 kk ikäiselle siis riittää vuorokaudessa 10,5-11 tuntia unta?
Hoidan yksin lapsen, isä ei ole kuvioissa joten siksi tämä tuntuu vähän raskaalta ja olen pahoillani etten osaa iloita tilanteesta jossa lapsi herää vain kaksi kertaa yössä.
Ap
Tuo että vauva alkaa heräillä yöllä vaikka on jo aiemmin nukkunut hyvin, on normaali ilmiö. Liikkeelle lähtö, hampaiden saaminen, sairastelut jne. vaikuttaa kaikki. Mitä ilmeisimminkään siitä ei vauvalle mitään pysyvää vahinkoa koidu vaikka yöunet välillä jäävätkin vähäisemmiksi.
Tärkeintä tässä vaiheessa on siis turvata sinulle ajoittain mahdollisuus nukkua. Onko sinulla ketään läheistä (vauvan isovanhemmat, omat sisarukset, vauvan kummit, joku kaveri tms) joka voisi hoitaa vauvaa välillä?
Parasta olisi jos joku voisi tulla esim. luoksesi yökylään ja nousta aamulla vauvan kanssa ylös niin että sinä saisit jatkaa uniasi. Tai vaihtoehtoisesti niin että sinä painut illalla ajoissa (vaikka jo klo 18) nukkumaan ja tämä toinen hoitaa vauvan iltatoimet ja laittaa nukkumaan sekä hoitaa mahdolliset kitinät vaikkapa klo 02 asti.
Mikäli tukiverkkoa ei ole lainkaan, sano neuvolassa että olet niin poikki ettet pysty hoitamaan vauvaa. Heidän täytyy järjestää sulle perhetyön apua että saat joskus nukkua.
Onko huone aamuisin tarpeeksi pimeä? Voisiko vauva tankata illalla enemmän, että mahdollinen nälkään heräily vähentyisi? Ootko kokeillut tassutella aamulla kun herää, että saisiko vielä unenpäästä kiinni?
Myöskin jos oppii liikkumaan niin sekin voi tehdä unesta levottomampaa.
Itse olen huomannut että lapsillani on ollut erilaisia nukkumiskausia ja välillä nukkuneet enemmän ja taas vähemmän. Voimia arkeen!
Normaali, eri kehitys vaiheet: hampaat, liikkuminen, puhuminen vaikuttaa uneen. Älä anna yöllä maitoa, vaan nukuta aina samalla tavalla uudelleen, laula, silitä yms. Kun tästä tulee rutiini, niin huomaat että vauva rauhoittuu takaisin uneen kun vaikka olet hyräillyt sen pari säkeistöä tuutulaulua, vaikka alussa saattaisi tuntua vievän ikuisuus saada vauva takaisin uneen.
Onko mahdollista että tähän uuteen heräilyyn vaikuttaisi valoisat aamut? Vaatii meiltä aikuisiltakin totuttelua, niin miksi ei vauvaltakin (kun oli ilmeisesti jo rytmin aiemmin löytänyt).
Nukkuuko paremmin päiväunet jos olette kävelyllä? Tiedän, että voi tuntua alkuun raskaalta väsyneenä lähteä kävelemään pitkien päiväunien ajaksi mutta jos sillä saisi kiukkua vähemmäksi.
Voimia sulle!
Varmaan pitää pyytää rohkeasti neuvolasta apua. Lapsen toiset isovanhemmat on kuolleet ja toiset asuu 400 km päässä joten heistä ei paljon tähän hätään ole apua. Olin aina masentunut ja shokissa loppuraskauden ja vauvan syntymän jälkeen kun kävin siinä univelkaisena avioeroa läpi.
Äitinä minusta tuntuu että vauva tarvitsisi enemmän unta, sillä nyt kun nukkuu vähemmän kuin silloin "hyvänä kautena" lapsi on itkuinen, kiukkuinen ja menee todella helposti yliväsyneeksi. Uskon että jos saisin vauvan päiväunia edes hiukan pidennettyä tai aamuun vaikka tunninkin lisää unta, lapsi olisi itsekin tyytyväisempi? Vai onko tämä ihan utopistista ajattelua?
Ap
Pyydä neuvolan kautta perhetyötä, ettet väsyisi enempää. Nuku päivällä aina kun lapsikin nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Onko huone aamuisin tarpeeksi pimeä? Voisiko vauva tankata illalla enemmän, että mahdollinen nälkään heräily vähentyisi? Ootko kokeillut tassutella aamulla kun herää, että saisiko vielä unenpäästä kiinni?
Myöskin jos oppii liikkumaan niin sekin voi tehdä unesta levottomampaa.
Itse olen huomannut että lapsillani on ollut erilaisia nukkumiskausia ja välillä nukkuneet enemmän ja taas vähemmän. Voimia arkeen!
Ei vauva ylenpalttisesti jaksa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan pitää pyytää rohkeasti neuvolasta apua. Lapsen toiset isovanhemmat on kuolleet ja toiset asuu 400 km päässä joten heistä ei paljon tähän hätään ole apua. Olin aina masentunut ja shokissa loppuraskauden ja vauvan syntymän jälkeen kun kävin siinä univelkaisena avioeroa läpi.
Äitinä minusta tuntuu että vauva tarvitsisi enemmän unta, sillä nyt kun nukkuu vähemmän kuin silloin "hyvänä kautena" lapsi on itkuinen, kiukkuinen ja menee todella helposti yliväsyneeksi. Uskon että jos saisin vauvan päiväunia edes hiukan pidennettyä tai aamuun vaikka tunninkin lisää unta, lapsi olisi itsekin tyytyväisempi? Vai onko tämä ihan utopistista ajattelua?
Ap
Jos on esim. Hampaita tulossa, anna panadolia niin helpottaa. Kuumottaako ikenet, tuntuuko että siellä ois hammas tulossa?
Ap vauvassa ei ole vika, hän on ihan normaali vauva. Vauvan kanssa vain on rankkaa, jos on yksinhuoltaja tai jos puoliso ei osallistu vauvan hoitoon (syystä tai toisesta). Sinulla on paha univelka, ja siksi olet uupunut. Hanki joku hoitaamaan vauvaa, jotta voit nukkua sillä aikaa univelkaa pois.
Kiitos kannustavista vastauksista. En siis halua olla mikään turhasta valittava kitisijä, kaikki tämä on minulle vain uutta ja vauvan hoitaminen yksin ilman mahdollisuutta mihinkään omaan aikaan tai päiväuniin käy tosi raskaaksi.
Vauva nukkuu yleensä molemmat päiväunet ulkona mutta toiset nyt viime päivinä sisällä. Ei vaan suostu nukahtamaan ulos toista kertaa vaikka olisi niin väsynyt ettei silmät pysy auki. Makuuhuoneessa on pimennysverhot eli valo ei häntä herätä.
Aion kokeilla tuota neuvoa että en anna enää yöllä maitoa vaan koitan hiljentää lapsen hyssyttelemällä, jne. Viime yönä lapsi oli klo 03 konttausasennossa sängyssä ja huusi lopulta kuin hyeena, ensin kiljuttuaan, juteltuaan ja mölistyään melkein 20 min. Rauhoittui kun sai maitoa.
Ap
Lisään vielä että yritän nukkua tai levätä vauvan päikkäreiden aikaan,mutta en ehdi nukahtaa kun vauva jo herääkin ja sitten se menee siihen että vaikka olisin väsynyt ja yrittäisin saada unen päästä kiinni mietin vaan että kohta se herää, kohta se herää.
Ystäväpiirissä ei ole pahemmin muita äitejä tai sellaisia ihmisiä joilta lapsen hoito onnistuisi. Hävettää pyytää kaveria kärsimään yöksi, ja itse nukkua. Mun lapsihan tuo on ja mun se pitäisi pystyä hoitamaan :(
Ap
Onhsn korvatulehdus suljettu pois? Olettako alottanut vasta uuden ruuan?
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että yritän nukkua tai levätä vauvan päikkäreiden aikaan,mutta en ehdi nukahtaa kun vauva jo herääkin ja sitten se menee siihen että vaikka olisin väsynyt ja yrittäisin saada unen päästä kiinni mietin vaan että kohta se herää, kohta se herää.
Ystäväpiirissä ei ole pahemmin muita äitejä tai sellaisia ihmisiä joilta lapsen hoito onnistuisi. Hävettää pyytää kaveria kärsimään yöksi, ja itse nukkua. Mun lapsihan tuo on ja mun se pitäisi pystyä hoitamaan :(
Ap
Lopetat sen häpeämisen nyt ihan ensimmäisenä! Ihmiskunnan alkuajoista asti lapset ja vauvat on hoidettu porukalla. Sinun nukkumisesi on välttämätöntä lapsesi hyvinvoinnille. Uni on ihmisen fysiologinen perustarve ja unen puute on kidutusta.
Oletko edes kertonut kenellekään tilanteestasi? Suurin osa ihmisistä tietää ja ymmärtää että pikkuvaivat valvottavat öisin. Moni lapseton kaverikin voisi olla valmis auttamaan kunhan avaat suusi ja kerrot missä mennään.
Ja oikeasti: ei siihen toista äitiä vaadita että osaa opastettuna hoitaa vauvaa muutaman tunnin/ yön yli. Kuka tahansa vastuuntuntoinen aikuinen ihminen pystyy siihen. Jos ihminen tulee hoitamaan vierasta lasta siksi että se lapsi valvottaa öisin, hän tietää että edessä on katkonainen yö. Se on ihan eri asia valvoskella silloin kun kuitenkin takuuvarmasti pääsee taas seuraavana yönä nukkumaan. Itse olen ennen omien lasten saamista hoitanut useammankin kaverin vauvaa juuri siksi että vanhemmat saa nukkua edes joskus. Kunhan ensin tutustutat vauvaa ja hoitajaa toisiinsa useamman kerran.
Lapset ovat erilaisia. Esikoinen heräili puolivuotiaaksi asti suunnilleen tuhat kertaa yössä ja senkin jälkeen useita kertoja. Kokonaisia öitä tuli vasta reilusti yli vuoden iässä. Toinen lapseni taas on 1kk ikäisestä lähtien nukkunut 10 tunnin unet kahdella heräyksellä niin että ensimmäinen unipätkä on 5-6 tuntia ja kaksi seuraavaa 2-3 tuntia. On nyt 2kk ikäinen joten ei voi tietää kauanko jatkuu näin hyvin, eipä näistä koskaan voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lopetat sen häpeämisen nyt ihan ensimmäisenä! Ihmiskunnan alkuajoista asti lapset ja vauvat on hoidettu porukalla. Sinun nukkumisesi on välttämätöntä lapsesi hyvinvoinnille. Uni on ihmisen fysiologinen perustarve ja unen puute on kidutusta.
Oletko edes kertonut kenellekään tilanteestasi? Suurin osa ihmisistä tietää ja ymmärtää että pikkuvaivat valvottavat öisin. Moni lapseton kaverikin voisi olla valmis auttamaan kunhan avaat suusi ja kerrot missä mennään.
Ja oikeasti: ei siihen toista äitiä vaadita että osaa opastettuna hoitaa vauvaa muutaman tunnin/ yön yli. Kuka tahansa vastuuntuntoinen aikuinen ihminen pystyy siihen. Jos ihminen tulee hoitamaan vierasta lasta siksi että se lapsi valvottaa öisin, hän tietää että edessä on katkonainen yö. Se on ihan eri asia valvoskella silloin kun kuitenkin takuuvarmasti pääsee taas seuraavana yönä nukkumaan. Itse olen ennen omien lasten saamista hoitanut useammankin kaverin vauvaa juuri siksi että vanhemmat saa nukkua edes joskus. Kunhan ensin tutustutat vauvaa ja hoitajaa toisiinsa useamman kerran.
* pikkuvaivat= pikkuvauvat :)
Vierailija kirjoitti:
Onhsn korvatulehdus suljettu pois? Olettako alottanut vasta uuden ruuan?
Ei ole ollut mitään flunssia tms joten en ole ajatellut että olisi korvatulehdus. Pitäiskö käydä lääkärissä varmuuden vuoksi?
Uusista ruoista sen verran että vauva on tykännyt aivan kaikesta mitä hänelle olen antanut. Vatsavaivoja ei ole tullut muusta kuin banaanista, jos sitä antaa liikaa, maha menee kovalle. Ollaan maisteltu ihan kaikkea mitä neuvolan paperin mukaan tämän ikäinen saa syödä. Eilen annoin ekaa kertaa sosetta jossa oli uutena asiana kesäkurpitsaa joka upposi kyllä, ja tänään uudelleen.
Nukutin tänään täysin yliväsynyttä, raivoavaa lasta 2,5 h. Nukahteli aina 5-10 minuutiksi ja taas alkoi kiukku. Kuumetta ei ole. Sitten lopulta luovutti kun paijailin mahaa ja päätä rauhallisesti.
Ap
Nukkuuko vauva sun vieressä? Kokeile nukkus sen kanssa esim päikkärit? Jos herää tarkistamaan oletko paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Mitä isä tekee lapsen eteen?
Jos lukisit aloituksen, tietäisit että isä ei ole kuvioissa.
Ap, tsemppiä sulle kovasti! Pyydä apua, jos et jaksa! Ihmiset jaksavat eri tavalla ja ei ole häpeä pyytää apua ❤️
Lapseton N46