Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteletko mielessäsi "ilta seitsemän" vai "19"?

Vierailija
29.03.2019 |

Näetkö siis mielessäsi numeron 19? Minä näen, mutta mietin näkeekö ennen digikelloja elänyt sukupolvi 7:n?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

seitsemän

Vierailija
2/9 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mielessä 19, mutta sanon 7 illalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan vaan ”iltaseitsemän”.

Vierailija
4/9 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen "seitsemän" ja se informaatio, että kyse on illasta, liittyy ajatukseen tunteena, ei varsinaisena erillisenä ajatuksena.

Vierailija
5/9 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

19.00

Vierailija
6/9 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mielessä 19, mutta sanon 7 illalla.

Ihan sama juttu! Visuaalinen kuva on luku 19, mutta ehkä jopa ajattelen sanaa seitsemän.

Vierailija
7/9 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, koska 7 yhdistyy mielessäni niin vahvasti siihen aamu seitsemään.

Vierailija
8/9 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä linkittyvät yhteen niin selkeästi, ettei ole oikeastaan merkitystä kumman kuulen. Ajattelen joka tapauksessa samaa kellonaikaa, jonka visualisoin mielessäni pyöreällä kellotaululla. 

Jos sovin tapaavani jonkun kaverin tuohon aikaan sanon, että nähdään seiskalta/seitsemältä. Toisaalta töissä käytämme aika usein 24 tunnin kelloa, kun sovimme palavereista: "Neukkari x kello kolmetoista". 

Kaikki suomalaiset eivät muuten tiedä, että tapa käyttää 24 tunnin kellonaikoja ei ole mitenkään yleinen joka puolella maailmaa. Ihan fiksutkin ihmiset englanninkielisessä maailmassa (omia kokemuksia tästä USA:sta, Britanniasta ja Australiasta) saattavat sekoilla pahastikin, jos aika pitäisi ilmoittaa 24 tunnin mukaan. Monet kutsuvat sitä nimellä "military time" ja sitä pidetään kamalan vaikeana systeeminä, joka soveltuu lähinnä juuri sotilastarkoituksiin yms.

Eli älkää välttämättä ehdottako englanninkielisestä maasta tulevalle kaverillenne tapaamisaikaa esim. klo 20, ennen kuin varmistatte, että hän tietää että tarkoitatte iltakahdeksaa. Esim. olen ollut Australiassa eräässä kv-tilaisuudessa, joka jostain syystä ilmoitettiin järjestettävän klo 14 (eikä 2 pm) ja jonka järjestäjä saapui itse paikalle klo 16 eli neljältä, mielestään oikeaan aikaan. :-)

Olisipa hän lukenut ensin vaikka nämä ohjeet:  http://militarytimechart.com/

Vierailija
9/9 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemän illalla. Usein myös puheessa, koska asiayhteydestä yleensä selviää, onko ilta vai aamu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi