Kertokaa kohtaamisistanne kyykäärmeiden kanssa
Millaisia tilanteita teillä on ollut kyiden kanssa? Onko sinua joskus purrut kyy, millaisia oireita tuli? Pelkäättekö kyitä? Suojaudutteko niitä vastaan saappain? Onko teillä kyypakkaus kotona, mökillä, reissuilla?
Kommentit (55)
Seutu jossa asun on aika kyinen. Ei ne minua pelota. Ainoa huoli on pieni koira, joka ei ehkä selviäisi kyyn puremasta.
Nään joka kesä monta kyytä. Jos nään tiellä, en koskaan aja autolla yli sen yli, mutta tiedän , että jotkut tekee niin :( .
Yleensä jos nään kyyn, lähden vain eri suuntaan, mihin käärme on menossa. Kyykin kuuluu luontoon ja sitä paitsi se on hyvä myyränpyydystäjä.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti en ole nähnyt kuin kuolleen kyyn metsäisellä hiekkatiellä. Mikäli joskus elävään kyyhyn törmään, minulla on suunnitelma tämän varalle:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/06/22/kesakeittio-grillattua-kyyta
Miksi alanuolet? Jos olisin haaveillut grillatusta ahvenesta tai kyyhkystä, olisi se ollut vain mukavaa, mutta kyy on palstalaisille Jeesuksesta seuraava ja muiden eläinten yläpuolella?
Sivukaupunkialueella kävelytiellä ihan kohmeessa keväällä. Ajoin sen tien sivuun jotta kukaan pyöräilijä ei aja päälle tai käärmeenvihaaja tapa, oli aika suojattomassa tilassa.
Kyypakkaus on ampiaispakkaus. Toimii tosi hyvin ampiaisen pistoihin.
Punkkeja minäkin pelkään.
Maalla moni vihaa kyitä, tappavat huvikseen. Tyhmiä ihmisiä, kun kyyt tapetaan, myyrät ja samalla myyräkuume yleistyvät.
En pelkää kyitä, usein näen mökillä.
Kun olin lapsi 60-luvulla, ei ollut mitään kyypakkauksia. Kesät vietimme saaristossa isoisän mökillä, ja kyitä oli paljon. Muistan jo pienestä kun niitä pötkötti kivillä, jotka sijatsivat polulla, jota kuljettiin saunalle. Lähikontakteja kyyhyn saatui siis usein.
Ekan kerran kun olin 2-3-vuotias taapero, kyy puri mua jalkaan, onneksi oli jalassa kumpparit. Minä säilyin puremalta, mutta saapas meni pilalle siitä myrkystä.
Kun olin 10-vuotias, nousin kerran paljain jaloin sellaisia kiviportaita rannasta mökille ja yhtäkkia valtava kyy tanssi mun jalkaterien päällä. Hetken olin ihan kipsissä, sitten poistuin takaperin takaisin tulosuuntaani. Kuin ihmeen kautta, en saanut puremaa. Kyy oli emo, sillä oli pesä siinä portaan sisällä, joten se oli vain varoittanut minua.
Suunnilleen samoihin aikoihin olen nähnyt kyyn myös Helsingin Vuosaaressa. Oltiin kesällä käyty kaupassa kaverini kanssa ja raahasimme yhdessä painavaa kauppakassia pitkin Leikosaarentietä. Tie oli tietysti silloin vielä hiekkatie. Siinä tietä ylitti kyy. Ei auttanut kuin laskea kassi maahan ja odotella: kyyllä oli etuajo-oikeus.
Rantakäärmeitä oli maalla paljon niitä tuli vastaan mm. uidessa.
Sisämaassa asuessani teini-ikäisenä olen nähnyt myös vaskitsan, jota vielä silloin vaskikäärmeeksi tituleerattiin.
En tiedä, kuinka, mutta en ole ikinä eläessäni nähnyt kyytä luonnossa. Meillä on kuitenkin mökki täysin korvessa, ja sienestän ja marjastan paljon. Lapsuuteni elin maalla. Muut ihmiset ovat kyllä nähneet kyitä esim mökillämme. Rantakäärmeitä sen sijaan olen nähnyt elämäni aikana kymmeniä.
Istuin metsässä alasti haara-asennossa kannon päällä ja yhtä äkkiä säikähtäneenä huomasin kun kyy meni pillusta sisään. Oli elämäni eka orkasmi. Neitsyyskin meni.
Ajelin landella lastenvaunuilla sellaisen yli vahingossa. Rouva käveli muutaman metrin perässä ja ihmetteli kun oli pirun vihainen ja huonosti orientoitunut kyy tiellä. Mulla oli maiharit jalassa, että jos ehti puraista niin en ainakaan huomannut.
Kyy meni terveenä lopulta, eli loppu hyvin kaikki hyvin.
Astuin päälle ja kyy puri. Purema ei tuntunut mutta 30 min päästä jalka mustui ja turposi ja kivut olivat pahemmat kuin synnytys ikinä. Jalka turposi tunnistamattomaksi varpaista nivusiin ja ihan musta. 7 vrk sairaalassa ja 4 viikkoon en kävellyt. Vahvimmat kipulääkkeet mutten pystynyt nukkumaan lainkaan. Kipu älytön. Kuin joku olisi lekalla lyönyt luita ja rustoja niin tujua oli myrkky. Harmi ettei vasta myrkkyä anneta...
Haitta tulee siitä, jos kyytablettien oton takia hidastelee lääkäriin menossa, ei muuta haittaa.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/06/18/kyypakkaus-harhaanjohtava-turh…