Keski-ikä ja luhistunut keskivartalo
Tiedätte varmaan ilmiön. Jossakin vaiheessa iso osa naisista muuttuu keskeltä säkkimäisiksi. En puhu lihomisesta, vaan muodon muuttumisesta.
Se ei tapahdu synnytyksien seurauksena - itsekin olen 42-vuotias kolmen lapsen äiti ja vielä kapea keskeltä. Vatsa vähän pömpöttää, mutta kuitenkin keskivartalo selkeästi kapenee hartioista vyötärölle.
Mikä sen tekee? Huono lihaskunto? Vaihdevuosien hormonitoiminta? Milloin se tapahtuu? Voiko sitä estää?
Kommentit (47)
Niin, siis miksi naisen ulkonäkö ei saisi muuttua? Ketä varten sitä on pyrittävä estämään? Oletteko kriittisiä omaa äitiänne ja mummojanne kohtaan, ärsyttääkö heidän ulkonäkönsä muutokset?
Myös sisäinen muutos on tapahtuva, se, ettei kaikki pyöri sen ympärillä, miltä näyttää edestä, takaa ja sivulta.
Miksi sun vatsa pömpöttää? Ei mulla vaan, litteä six-pack. Outoa.
Sisäinen eheytyminen ja hyvästijättö objektina olemiselle sen aiheuttaa. Loppuu taistelu ja hirveä kurinalaisuus ja pelko, ettei oliskaan ihan täydellinen. "Mitä miehet ajattelee"-asenne korjautuu. Elämä alkaa, orjuus loppuu. Tällaisia syitä.
Valitettavasti vyötärö alkaa paksuuntua vaihdevuosien jälkeen hormonaalista syistä. Vaikka nainen ei lihoisi, rasvan sijoittuminen kehoon alkaa muuttua. Lihasmassaa katoaa, lihas korvaantuu rasvalla ja estrogeenin puuttuessa rasva sijoittuukin vatsalle eikä reisiin, rintoihin ja takamukseen kuten nuoremmilla naisilla. Tätä vastaan voi yrittää taistella kunnon lihaskuntotreenillä ja painon tarkkailulla.
Toinen syy on korsetin lihasten heikko kunto, joka johtaa ryhdin romahtamiseen kuten edellä kirjoitettiinkin. Lihasten antaessa periksi selkä painuu notkolle ja vatsa työntyy esiin. Tähänkin auttaisi lihaskuntotreeni, joka pitäisi aloittaa ajoissa.
Itse suosittelen lady girya -treeniä eli kahvakuulaamista niin, että liikkeet tehdään koko keholla. Tämä treeni auttaa nimenomaan kehonhallintaan ja korsettilihaksiin. Vatsarutistukset ja salilaitteet voivat lopulta olla aika yksipuolista harjoitusta. Kahvakuula haastaa koko kehon.
Liikunta ei saisi olla pelkkää kävelyä, pyöräilyä tai uimista. Lihaskatoa vastaan voi taistella vain oikeasti harjoituttamalla lihaksia. Valitettavasti naiset usein suosivat vain aerobista liikuntaa ja salillakin käytetään niin pieniä painoja, ettei lihas saa oikeasti harjoitusta. Lisäksi monet syövät liian vähän proteiinia. Sen saannista pitää pitää huolta, vaikka kuinka yrittäisi olla laiharilla.
No vaikkei ulkonäköä ajattelisi lainkaan, säkin torjuminen on hyödyllistä ihan terveyden kannalta. Jos ei ole mitään tukea keskivartalossa, se on iso terveysongelma. Omenalihavuus ja tikkureidet ovat varma tie lonkkamurtumaan ja sitä ennen selkävaivat, korkea kolesteroli ym. tuskin tekevät elämästä niin kovin nautinnollista.
No elämä on. Pitää olla kiitollinen, että ylipäätään elää keski-ikäiseksi. Kaveri juuri sai 44- vuotiaana syövän eikä takuuta paranemisesta ole. Eipä voisi vähempää kiinnostaa joku keskivartalon muoto. Mutta vastauksena kysymykseen niin kaipa se muuttunut hormonitoiminta muuttaa vartaloa ettei ole enää mikään teinikroppa. Minusta ihan ok, kunhan paino pysyy kohtuullisena. Itse huomasin kolmekymppisenä että vatsan seutu ei enää ollut kapea samall tavalla kuin nuorena mutta eipä se mailansa kaatanut.
No mun duuni on kokoaikaista istumista ja sitä on nyt tehty vuodesta 1998 ja sitä ennen tietysti istuminen koulussa ja opinnoissa ja sen rinnalla töissä. Koko vapaa-aika pitäisi urheilla, että voisi jotenkin kompensoida tuota.
Vierailija kirjoitti:
Sisäinen eheytyminen ja hyvästijättö objektina olemiselle sen aiheuttaa. Loppuu taistelu ja hirveä kurinalaisuus ja pelko, ettei oliskaan ihan täydellinen. "Mitä miehet ajattelee"-asenne korjautuu. Elämä alkaa, orjuus loppuu. Tällaisia syitä.
Niinpä. Itselleni on käynyt tämä "tasapaksuistuminen" 40 v iän jälkeen. Ennen oli kapea vyötärö ja lantiolla vähän enemmän rasvaa, nyt rasva on siirtynyt makkaroiksi vyötärölle ja lantio ja takapuoli on kaventuneet. Painan siis ihan saman kuin ennenkin, ja painoni on normaalipainoindeksin sisällä.Käsittääkseni syyt muutokseen on hormonaalisia.
,Ja joo tiedän että muutosta vastaan voisi varmaan taistella monella tapaa, mutta ei ole mitään motivaatiota, kun ei ulkonäkö enää juurikaan kiinnosta. Terveysriski painoni ei ole, koska olen normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
No vaikkei ulkonäköä ajattelisi lainkaan, säkin torjuminen on hyödyllistä ihan terveyden kannalta. Jos ei ole mitään tukea keskivartalossa, se on iso terveysongelma. Omenalihavuus ja tikkureidet ovat varma tie lonkkamurtumaan ja sitä ennen selkävaivat, korkea kolesteroli ym. tuskin tekevät elämästä niin kovin nautinnollista.
Mutta monesta tulee näitä "pötkylöitä" keski-iässä ilman mitään lihavuuttakin. He voivat painaa ihan saman kuin nuorena, mutta rasvan jakautuminen ja siten kehon muoto muuttuu. Tissit isonevat, lantio, takapuoli ja reidet kapenevat, keskivartalo menee suoraksi pötköksi.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti vyötärö alkaa paksuuntua vaihdevuosien jälkeen hormonaalista syistä. Vaikka nainen ei lihoisi, rasvan sijoittuminen kehoon alkaa muuttua. Lihasmassaa katoaa, lihas korvaantuu rasvalla ja estrogeenin puuttuessa rasva sijoittuukin vatsalle eikä reisiin, rintoihin ja takamukseen kuten nuoremmilla naisilla. Tätä vastaan voi yrittää taistella kunnon lihaskuntotreenillä ja painon tarkkailulla.
Jaa no kummasti kyllä minulla rasva on aina kerääntynyt vatsaan ja selkään eikä toivoakaan rintoihin ja tai takapuoleen kerääntymisestä vaikka olen parikymppinen... Ja urheilenkin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis miksi naisen ulkonäkö ei saisi muuttua? Ketä varten sitä on pyrittävä estämään? Oletteko kriittisiä omaa äitiänne ja mummojanne kohtaan, ärsyttääkö heidän ulkonäkönsä muutokset?
Tämä kysymys oli ilmeisesti minulle esitetty. Äitini ja mummoni ovat molemmat kuolleet, joten heidän ulkonäkönsä ei ärsytä minua. Ja sattuneesta syystä ymmärrän kyllä että tärkeintä on ylipäätään olla elossa.
En pidä itseäni kauhean pinnallisena, esimerkiksi en meikkaa ja enkä värjää harmaantuvia hapsiani. Mutta tuo keskivartaloasia kiinnostaa, koska se näyttää jotenkin tukalalta.
-Ap.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun vatsa pömpöttää? Ei mulla vaan, litteä six-pack. Outoa.
Mukava, että olet tyytyväinen itseesi.
-Ap.
40+ miehille taas kehityy pinkeä kumpu joka muistuttaa raskausvatsaa eli eivät hekään säästy vartalonmuutokselta, tuitui!! :D
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen jotenkin outo tapaus, mutta mua ei ole enää vuosiin kiinnostanut, mitä miehet (pois lukien oma) minusta ajattelevat. Silti haluaisin vanheta hyväryhtisenä.
Tunnen erään tanhuharrastajan, jolla on mieletön ryhti vielä kahdeksankymppisenä. Sen sijaan omia työkavereita katsellessa (istumatyö, paljon stressiä) näyttää siltä, että viisikymppisenä on ryhti jo kadonnut, vaikka useimmat koettavat parhaansa mukaan urheilla.
Kiitos niille, jotka ovat antaneet venyttely- ym. vinkkejä.
-Ap.
Mä olen rakennuksilla siivoojana, aika rankka duuni välillä.
Olen 43v ja olen hoikka ja lihaksikas. Ei särkyjä eikä sairauksia.
Ihminen on luotu liikkumaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no kummasti kyllä minulla rasva on aina kerääntynyt vatsaan ja selkään eikä toivoakaan rintoihin ja tai takapuoleen kerääntymisestä vaikka olen parikymppinen... Ja urheilenkin.
No mitä sitten? Jos katselet ympärillesi, huomaat varmaan, että useimmat miehet lihovat vatsasta, useimmat nuoret naiset ensin alavartalosta. Poikkeuksiahan aina on.
Kun ikää tulee, kaikkein tärkeintä olisi kyykätä, kyykätä ja kyykätä. Pakara- ja reisilihakset pitää saada niin vahvaksi kuin suinkin mahdollista. On tutkittu että se lisää toiminnallista ikää vanhuudessa useita vuosia. Kävelykyky, tasapaino, tuolista ylös nousu... kaikki nämä romahtavat jossain vaiheessa. Mitä myöhemmin, sen parempi minusta.
Toinen on se keskivartalon tuki. Siihen tarvitaan ennemminkin joogaa ja pilatesta, koska omin neuvoin moni aktiivikuntoilijakaan ei saa korsettia kuntoon ja selkävaivat saattavat alkaa jo nuorena. Ja kaikki selän ongelmat tunnetusti invalidisoivat lähes yhtä tehokkaasti kuin kävelykyvyn heikkeneminen.
Tosi moni suomalainen yli 50-vuotias nainen tosiaan on jaloista ohut ja keskeltä ja rinnoista iso. Lisäksi ontuvat usein (tai kävelevät oudosti keinuen jalat harallaan). Vaikka se olisi kuinka vapauttavaa jonkun mielestä, en itse ainakaan tavoittele sellaista itselleni.
Vierailija kirjoitti:
No elämä on. Pitää olla kiitollinen, että ylipäätään elää keski-ikäiseksi. Kaveri juuri sai 44- vuotiaana syövän eikä takuuta paranemisesta ole. Eipä voisi vähempää kiinnostaa joku keskivartalon muoto. Mutta vastauksena kysymykseen niin kaipa se muuttunut hormonitoiminta muuttaa vartaloa ettei ole enää mikään teinikroppa. Minusta ihan ok, kunhan paino pysyy kohtuullisena. Itse huomasin kolmekymppisenä että vatsan seutu ei enää ollut kapea samall tavalla kuin nuorena mutta eipä se mailansa kaatanut.
Kai tiedät, että lihavuus ja erityisesti keskivartalolihavuus ovat syöpäriski. Esimerkiksi rintasyöpä on yleisempi omenalihavilla kuin muilla.
Ei ole pinnallista pitää huolta terveydestään. On omaa tutkintaasi, että tässä vain ulkonäöstä puhutaan.
Ryhdin romahdus on yksi syy. Monilla ei ole lainkaan syviä vatsalihaksia. Niitä ei saa tekemällä vatsarutistuksia (tosin ne säkkivartalot harvoin tekevätkään). Ryhtiin kannattaa kiinnittää huomiota. Venyttele kylkiä säännöllisesti, mielellään joka aamu ja ilta. Kädet kohti kattoa ja vuorotellen työnnät kämmeniä ylös niin että kyljissä tuntuu.
Hiilaripainotteinen ravinto plus luonnollinen hormonitoiminnan muutos alkaa myös kerätä reppua eteen. Uimahallissa näkee paljon näitä, joilla on laihat käsivarret ja reidet mutta kunnon pallo keskellä.
Sanoisin että pilates, reipas kävely (1-2 tuntia kerralla), kunnollinen uinti (ei mikään mummokrooli vaan oikeassa uintiasennossa tehty harjoittelu) ja lihaskuntojumppa yhdistettynä säännölliseen venyttelyyn auttavat ehkäisemään säkin muodostumista.