Vaalit: äänestättekö järjellä vai tunteella?
Minä äänestän järjellä koska neljän vuoden pestiä ei voi tunteella valita.
Kumman sinä valitset?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain vasemmisto äänestää tunteella(kateus)
Vihreitä se pelkkä tunne ohjaa kyllä ihan eniten.
Minä olen taas sitä mieltä, että vihreitä ohjaa ainoastaan mielipuolisuus, eivät edes tunteet.
Aion äänestää Eläinoikeuspuoluetta 😍
Nyt on kyllä vaikea valinta, siis ehdokkaan valinta! En halua ääntääni kenellekään "pääministeriehdokkaista", mutta jonkun pienen puolueen kannattamisessa ääni tuntuu menevän hukkaan. Ideologisesti Liike nyt voisi olla vaihtoehto, mutta alueen ehdokkaat vaikuttavat niin tuntemattomilta, etten usko kenenkään läpipääsyyn. Ihme kyllä, harkitsen jopa persuja, vaikka sekään ei tunnu mitenkään omalta puolueelta. Vaikeaa on.
Vierailija kirjoitti:
Järjellä, tosin järki sanoo, että eipä siellä pahemmin äänestyskelpoisia tapauksia ole. Pieniä puolueita on vähän turha äänestää, kun ehdokkaiden läpimeno on niin heikolla pohjalla (ainakin täältä maakunnista katsoen) ja isompien puolueiden kohdalla on henkilötasolla se ja sama ketä äänestää, kun puoluekuri kuitenkin määrää "ajatukset".
Kaipa se on pakko äänestää Kokoomusta edes vastaäänenä kahdelle muulle suurelle (eli kepu ja sdp), vaikka en haluaisi. En todellakaan kannata kaikkia heidänkään ajatuksia, mutta vielä vähemmän kepu/demarilinjaa. Vasemmisto, vihreät ja persut on ihan no-no mobistakin syistä..
Mutta tuo tilannehan on kauhea. Vaalijärjestelmän takia on täysin turha äänestää omaa sydäntä lähinnä olevaa ehdokasta ja sitten on pakko valita kupan ja ebolan väliltä ☹️
Ei sitä voi noin erotella.
Se, millaisessa maassa haluaa asua, on pohjimmiltaan tunnekysymys. Minua innostaa solidaarisuus ja se että heikommista pidetään huolta. Se taas ei ole minulle kovin tärkeää, että rahani olisivat omiani, koska en koe niitä yksin omin ponnistuksineni hankkineeni (esim. maksuton koulutus on jelppinyt paljon).
Kun ensin on tunnepohjalta selvää, millaisen maan haluan, pyrin etsimään puolueen ja ehdokkaan, joka pyrkii samaan ja jolla on tarjota järkeviä konsteja kohti sitä päämäärää.
Tunteella, olenhan nainen.
Ei vaiskaan. En äänestä ollenkaan, en ole äänestänyt moneen vuoteen. Minusta äänestäminen on köyhän kansanosan harrastus, vähän niinkuin Intiassa. Parempituloisilla on muita keinoja vaikuttaa elämäänsä.