Miksi kalan hinta on niin sairas, vaikka maa on täynnä tuhansia järviä??
Kala on sairaan kallista, ottaen huomioon että asutaan maassa jossa on kymmeniä tuhansia järviä, jotka lähes kaikki täynnä kalaa. Miten helvetissä sitä ei niistä pyydetä kauppoihin tolkun hintaan, mutta on sitten edullista lennättää brasiliasta naudanlihaa, jota varten on tuhottu peruuttamattomasti sademetsää? Sairasta.
Kommentit (67)
Voi voi, sitä kutsutaan markkinataloudeksi. Ostakaa jostain muualta tai tehkää itse jos ei hinta miellytä. Onneksi kenelläkään ei ole velvollisuutta myydä teille mitään.
Tutustukaa historiaan ja selvittäkää mitä niille sosialismin helmille kävi. Yhteenveto laiskoille: paljon ihmisiä kuoli ja vielä enemmän ihmisiä eli kurjuudessa ja pelossa vuosikymmeniä.
Äänestäkää jotain muita kuin vihervassareita tai saatatte päästä nauttimaan samasta kohtalosta vielä oman elinikänne aikana.
Ei ole kalastajia koska se ei lyö leiville. Kaupat pitää hinnat korkeina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi jalostaa kala, joka osaa uida itse kuluttajan lautaselle. Tietysti sen pitää perata, fileoida ja valmistaa itsensä matkalla.
Niin ja ruodotonkin sen pitäisi olla.No jos sä saat 15 euroa tuntipalkkaa perkaamalla kaloja, niin ei niihin tartte sen takia lätkäistä 40 euron kilohintaa s aatanan ahne kuraperse!
Nyt ei ihan osunut kalikka oikeaan osoitteeseen. En ole kalastuksen ammattilainen enkä edes harrastaja. Kalaa ostan tiskiltä satunnaisesti ja yleensä valmiina. Eli olen aivan liian laiska perkaamaan kaloja 15€ tuntipalkalla.
Söisin mielelläni tuoretta suomalaista lohta, mutta se on hinnoiteltu tavallisen tallaajan lompakon ulkopuolelle. Kotimaista naudan sisäfilettäkin saa halvemmalla kuin suomalaista lohta, siikaa, kuhaa tai ahventa. Käsittämätöntä.
Norjalaista vakuumipakattua 2 viikkoa vanhaa kassilohta en halua ostaa tai tukea.
Vierailija kirjoitti:
Kalojen suun rikki päästä ja vapauta -kiduttaja Jasper Pääkkönen on syyllinen Suomen kalastuksen tuhoutumiseen.
Se on ”pyydä ja päästä”.
Mutta eläinrääkkäystä joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun järvet on jäässä (näin talvella) se kalan saaminen sieltä järvestä jään päälle on kovaa työtä, ja siitä maksetaan todella vähän. Tästä syystä Suomessa on todella vähän ammatikseen tai edes puoliksi ammatikseen kalastavia. Järvikalastus ei ole Suomessa kannattava elinkeino.
Et ole kuullut verkoista ja katiskoista?
Oletko itse käynyt talviverkoilla? Se on aika rankka laji.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene pilkille!
Saat ilmaista kalaa.
Ensin pitää ostaa ne pilkkivehkeet, pilkkihaalari, pilkkijakkara, kalastuslupa.
Opetella pilkkiminen. Auto tai moottorikelkka millä sinne pilkkipaikalle mennään.
Liian kallista.
Joskus olen ollut piikillä mutta on niin puuduttavaa hommaa.
Voi olla että muutaman kalan saa omaan käyttöön.
Älä sössötä. Pilkkimiseen ja mato-ongintaan ei tarvita lupia. Tavalliset vaatteet käyvät ja ilman jakkaraa pärjää. Pilkkionki maksaa alle vitosen. Kairaakaan et tarvitse, kun potkit auki muiden pilkkijöiden tekemät reiät. Autoa tai moottorikelkkaa et taatusti tarvitse vesistön ääreen päästäksesi.
Kapitalismi ja ihmiset ovat typeryksiä kun eivät vaadi alhaisempia hintoja. Jos pihviä saadaan edullisesti brasiliasta asti, niin kyllä pitäisi myös kalan kulkea Suomen sisällä päivässä ihan mihin tahansa kauppaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun järvet on jäässä (näin talvella) se kalan saaminen sieltä järvestä jään päälle on kovaa työtä, ja siitä maksetaan todella vähän. Tästä syystä Suomessa on todella vähän ammatikseen tai edes puoliksi ammatikseen kalastavia. Järvikalastus ei ole Suomessa kannattava elinkeino.
Et ole kuullut verkoista ja katiskoista?
Oletko itse käynyt talviverkoilla? Se on aika rankka laji.
Olen käynyt ja se on rentoa ja mukavaa puuhaa. 3 päivän välein tulee kilokaupalla kalaa. Pakko lahjoittaa osa pois ettei mene pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Kapitalismi ja ihmiset ovat typeryksiä kun eivät vaadi alhaisempia hintoja. Jos pihviä saadaan edullisesti brasiliasta asti, niin kyllä pitäisi myös kalan kulkea Suomen sisällä päivässä ihan mihin tahansa kauppaan asti.
Kenen se pitää mielestäsi halvalla kalastaa ja toimittaa kaikkiin kauppoihin? Teetkö sinä sen?
Itse ostan kalat (kuhaa pääasiassa, joskus järvitaimenta) paikalliselta puoliammattilaiselta suoraan ja ihan kuitilla, silloin kun en itse saa kalaa tai ehdi kalastamaan. Esim jos hän on talviverkoilta tulossa, hän on laittanut viestin vakiasiakkaille saaliista ja "nopein saa parhaat", suoraan rannasta ahkiosta.
Näin hän saa paremman tulon kuin myymällä kauppaan ja itse saan verkkotuoretta kalaa. Joskus otan ns pyöreänä muutaman ison ahvenan jotta penskat saa perkailla/fileoida - ovat kumpikin jo 7-vuotiaasta asti osanneet laittaa kalat soppakuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, kala on Suomessa valtavan kallista lihan hintaan verrattuna. Lihakarja pitää kuitenkin hoitaa ja ruokkia, järvikaloja ei. Väitän että maanviljelijällä on paljon enemmän rahaa kiinni yrityksessään kuin kalastajalla.
Toisaalta karjankasvattaja saa varmemmin saalista aikaiseksi. Kalastajalla pitää päivittäin olla toimintaa ja silti joskus on enemmän myytävää ja toisinaan vähemmän. Kalastajaksi pääsisi pienemmällä rahasummalla, mutta tuo tulojen epävarmuus varmasti pitää yrittäjät vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen se pitää mielestäsi halvalla kalastaa ja toimittaa kaikkiin kauppoihin? Teetkö sinä sen?
No jos tuntipalkka on 12euroa esimerkiksi niin sitä voi laskea että muutaman kalakilon hommaaminen päivässä riittää tuomaan leivän kotiin. Mutta se että siialle laitetaan 60 euroa hintaa on sairasta. Eihän minun sitten tarvitsisi pyydystää kuin 3-4 siikaa päivässä. Mutta tuo hinta on sairasta. Etkö tajua vai onko aivoissa ulosteperäistä materiaalia?
Vierailija kirjoitti:
V-ttuuks iniset. Mee onkimaan.
Mitä sinä itse valitat. Sä et edfes syö kalaa. Painu pössyttämään vammanen sitä pilveäs. Neukkukuutiossa asuva mitättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helv. Te inisitte hinnoista kun järvet on täynnä kaloja ja vehkeet saa edullisesti, siitä vain jokainen hankkimaan omansa kun on niin helppoa ettei mitään tarvisi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tuntipalkka on 12euroa esimerkiksi niin sitä voi laskea että muutaman kalakilon hommaaminen päivässä riittää tuomaan leivän kotiin. Mutta se että siialle laitetaan 60 euroa hintaa on sairasta. Eihän minun sitten tarvitsisi pyydystää kuin 3-4 siikaa päivässä. Mutta tuo hinta on sairasta. Etkö tajua vai onko aivoissa ulosteperäistä materiaalia?
Ei helv😂 kuinka tyhmä voi ihminen olla😂
Kalastaminen on erityisesti sisävesillä melko heikkotuottoista. Pitää olla todella hyvät pyyntivälineet, jos ajattelee sitä ammatikseen tehdä. Nämä taas eivät ole ilmaisia. Järviä, joista ammattikalastaja saisi leipänsä, on lukumäärällisesti vähän, pieniltä järviltä on turha edes yrittää.
Jos kalastaja pystyy myymään itse kalansa suoraan kuluttajille tai ravintoloille, saa elantonsa. Jos kalat joutuu myymään ahneille keskusliikkeille, homma on aivan toivotonta.
Ruoantuotanto on keskittynyttä ja ammattimaista, liukuhihnatoimintaa. Norjalainen kassilohi on kai aika kustannustehokasta, toisin kuin olisi verkolla kalastaminen tuhansissa erillisissä järvissämme. Ja suuri osa kuluttajista ei halua mitään kokonaisia kaloja vaan sellaisia paloja, jotka voi laittaa suoraan pannuun. Mutta mielestäni tässä olisi kyllä bisnesideaa, että jotenkin tehokkaammin (lue: edullisemmin) saataisiin ne kalat kuluttajien lautasille. Jotenkin suomalaiset eivät vain hoksaa luonnonantimiaan. Sienet myydään halvalla Italiaan ja marjoillekin luulisi nykypäivänä olevan kysyntää, mutta näihin suhtaudutaan edelleen niin, että itse pitää omat sienet ja marjat kyykkyröidä metsistä, mitään bisnestä niillä ei tehdä. Sitten himoitaan ulkomailta tuotuja ruoka-aineita, jotka on meille markkinoitu terveellisinä ja trendikkäinä ja siellä bisnesmies hieroo käsiään.
Roisketläpät, pierupullat ja nakit on alkoholistien ruokaa. Ja niitähän Suomessa piisaa.