Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi annatte lasten pelata K-18 pelejä?

Vierailija
26.03.2019 |

Voisitteko vastata?

Kommentit (152)

Vierailija
21/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelaan niitä itsekin. Tiedän mitä sen k-18 merkinnän takana piilottelee. Ei ole sellaista matskua mikä muuttaisi mun lapsen väkivaltaiseksi sadistiksi.

Sun mielestä on siis ok antaa lapsen pelata pelejä joissa ei muuta tehdäkään kuin tapeta?

Meidänkin lapsi pelaa K-18. Ei se lapsi lähde toteuttaa pelien takia niitä juttuja tosimaailmaan. Siinä on paljon muutakin taustalla ja yleensä ne on ihan puhtaat kotiolot ja se ettei lapsesta välitetä tai sitten välitetään niin paljon ettei lapsi saa tehdä yhtään mitään. Esim, kuka täysijärkinen asettaa 30min peliajan lapselle tai kieltää.. Kun tarpeeksi kieltää, niin ne tekee varmasti jossain vaiheessa kaiken, kun niiden pinna on täynnä sitä kieltämistä ja hokemista. Me ollaan lapselle sanottu, että elämässä on muutakin kuin pelikone ja sotapelit, eli harrastat mitä harrastat, mutta ruutua et tuijota 24h. Poika pelaa sen verran minkä pelaa ja painuu ovesta ulos tekemään muuta, yleensä jalkapalloa tai vastaavaa.

Kun taas kavereiden kaksi lasta, jotka elää kiellossa ja aikataulussa ja sen näkee niistä lapsista. Ahdistunut, vtuttaa koko aika, ei kiinnosta mennä kotiin, kun siellä ei voi tehdä mitään.. Menee pari vuotta, niin ne kulkee kalja kädessä ja tupakka huulessa.. Jos haluaa lapsestaan hullun, niin kannattaa kieltää kaikki asiat ettei vaan maailma mene väärin, vaikka todellisuudessa silloin menee kaikki asiat väärin.

Vierailija
22/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska itsekin sain pelata eikä siitä ollut mitään haitta.

Ja vuoden vanhempi-tittelin saa tämä trolli.

Mitäs minä saan, olen täysin samaa mieltä ja meillä on kolme lasta.

GTA:ta on pelattu jo kauan ja sotapelejä myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa sen verran, että ala-asteen häiriköt olivat juuri niitä, jotka saivat haluamansa ja vanhemmat ostivat näille sankareille k-18 pelejä konfliktien välttämisen takia. Kehtasivat nämä kakarat kiusata juuri niitä lapsia, joiden kotona pidettiin tiukkaa kuria ja noudatettiin ikärajoja.

Vierailija
24/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tämänkin ketjun trollaajalla mieli muutu, kun vähän tulee ikää ja omia lapsia.

Jos musta puhut, oon siis tuo pelaaja. Olen 40, ja poikani täyttää tulevana jouluna 18. On saanut "isojen poikien pelejä" pelata 13 vuotiaasta alkaen, kunhan olen itse ensin pelannut ne pelit läpi. Näin olen pysynyt kärryillä siitä millä poika itseään viihdyttää, eikä sille ole tarttenut silmät kiinni niihin pahimpiin mättöpeleihin lupaa antaa, vaan on voinut kieltää ne mitkä on kokenut sopimattomiksi.

Harvemmalla nelikymppisellä vanhemmalla kuitenkaan on aikaa ja intressejä esikatsella mättöpelejä kymmeniä tunteja. Ei minulla ainakaan.

Vierailija
25/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pelit ovat vaan pelejä.

Se väkivalta ei siirry sieltä ruudulta tosielämään. Vai pitäisikö Grimmin sadutkin poistaa, ne vasta väkivaltaisia ovatkin.

Vierailija
26/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 12v osti itse GTA:n PlayStation tilillä🙄 Halusi kun ”kavereillakin on”. Väitti kivenkovaa ikärajan olevan 16. No hän ei ikinä valehtele ja on todella tunnollinen, joten uskoin asian. Meillä siis k16 on ihan maksimi.

Suututtiin lapsen isän kanssa sitten sen verran ja vannottiin, että pleikka lentää ikkunasta ulos jos yksikin k18 peli sinne ilmestyy lisää.

Saattaa kuulostaa hirveältä, mutta ei se nyt niin kamala peli ole. Pelaa sitä tälläkin hetkellä. Ajelee lähinnä autoilla ja kerää rahaa niitä varten. Riippuu tosi paljon lapsesta ja meillä hän ei ole kiinnostunut toisten tappamisesta siinä pelissä. Eikä peli kyllä mitenkään näy hänen muussa elämässään.

(olen ihan varma, että tämä kommentti saa rutkasti alapeukkuja :D no en kyllä itsekkää vielä hyväksy lapsen tekemisiä.. väärin teki)

Vierailija
27/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska joku muu on keksinyt ne ikärajat.

Minä päätän itse meidän perheessä ikärajat.

Esimerkkinä vaikka Konamin julkaisema nes peli nimeltään Castlevania, jolla oli muistaakseni ikärajat 18v.

Pelihän on ihan täysin lässy. Muistaakseni peli julkaistiin 1986.

Nyt jumalauta miettikää vähän omilla aivoillanne.

Annan ihan päiväkoti-ikäisen pelata tuota peliä kaikessa rauhassa.

Siinä ruoskitaan lepakoita, vesiliskoja ja lopussa hakataan itse Draculaa, jos niin pitkälle pääsee.

youtube hakuun castlevania.

Sinää opetaat epääkristillisiä arvojaa lapsillesiii.

Synnin palkka on kuolema!

Vierailija
28/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelaan niitä itsekin. Tiedän mitä sen k-18 merkinnän takana piilottelee. Ei ole sellaista matskua mikä muuttaisi mun lapsen väkivaltaiseksi sadistiksi.

Sun mielestä on siis ok antaa lapsen pelata pelejä joissa ei muuta tehdäkään kuin tapeta?

Sä et itse taida pelata paljoakaan, kun käsitys peleistä on että niissä vain tapetaan?

Tiedätkö mitä ne sisältösymbolit edes tarkoittavat? Pelin ikäraja tulee erittäin voimakkaasta väkivallasta ja ahdistuksesta.

Tiedän kun pelaan niitä samoja pelejä itsekin.

Ja tämmöset ihmiset saa lisääntyä vapaasti.

Onhan siinä sanansa sanottavana mahdollisen lapsen toisellakin vanhemmalla.

Aika monelle naiselle väkivaltapelejä takova kumppani on turn-off, toki on niitäkin jotka tykkäävät niitä pelata.

Mitä tämän ketjun pelien ystävään tulee, jokainen voi itse vetää johtopäätöksensä, onko hän reaalielämässä vanhempi vai vielä itse lapsi.

Olen sen pojan äiti. Mua ja miestä kiinnostaa enemmän strategiapelit, mutta olen viettänyt aikaa enemmän kotona, joten mulla on ollut aikaa tarkistaa nuo pojan pelit.

Vierailija
29/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tämänkin ketjun trollaajalla mieli muutu, kun vähän tulee ikää ja omia lapsia.

Jos musta puhut, oon siis tuo pelaaja. Olen 40, ja poikani täyttää tulevana jouluna 18. On saanut "isojen poikien pelejä" pelata 13 vuotiaasta alkaen, kunhan olen itse ensin pelannut ne pelit läpi. Näin olen pysynyt kärryillä siitä millä poika itseään viihdyttää, eikä sille ole tarttenut silmät kiinni niihin pahimpiin mättöpeleihin lupaa antaa, vaan on voinut kieltää ne mitkä on kokenut sopimattomiksi.

Harvemmalla nelikymppisellä vanhemmalla kuitenkaan on aikaa ja intressejä esikatsella mättöpelejä kymmeniä tunteja. Ei minulla ainakaan.

Mulla on aikaa ja intressejä. Mieluummin näin, kuin jättää poika kaveriporukasta pihalle vain sen takia ettei pääse samoihin peleihin niiden kanssa.

Vierailija
30/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne pelit ovat vaan pelejä.

Se väkivalta ei siirry sieltä ruudulta tosielämään. Vai pitäisikö Grimmin sadutkin poistaa, ne vasta väkivaltaisia ovatkin.

Jeps. Hyvä kun muistutit kirjoista. Tosiaan se Raamattu...

Vierailija
31/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä teinin pelaamisen, mutta en sitä, että ala-asteikäisen annetaan pelata k-18 pelejä!

Vierailija
32/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aikaa ja intressejä. Mieluummin näin, kuin jättää poika kaveriporukasta pihalle vain sen takia ettei pääse samoihin peleihin niiden kanssa.

Eli käytännössä ostat lapsellesi kavereita hankkimalla tälle pelejä, joita toisten lasten vanhemmat eivät hyväksy.

Olisko kannattanut panostaa vähän toisenlaisiin harrastuksiin?

Vierailija
33/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä pelien puolustelijat eivät taida itsekään tietää sisältösymboleja. Ne on ihan syystäkin siinä pelin kannessa.

Vierailija
34/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi valvoa, mitä esim. 15-vuotiaat tekevät kavereiden kodeissa iltapäivisin kun vanhemmat ovat töissä? Itse tietysti

voit kieltää kotonasi ko. pelien pelaamisen, mutta pulloonkaan ei voi nuoria laittaa. En tarkoita, että tämän takia pitäisi sallia lapsille K18 pelit, mutta ei ole todellakaan helppoa pitää rajoista kiinni, vaikka kuinka haluaisi, Aina joku paikka löytyy missä kiellettyjä pelejä voi pelata, jos kotona ei saa.

Vierailija
35/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.commonsensemedia.org/

Tuolta käyn lukemassa, kun lapsi kysyy saako pelata jotain minulle tuntematonta peliä. Sivustolta näkee muiden arvioita siitä, minkä ikäiselle peli sopii. Joskus annan luvan, joskus en.

Itsekin olen pienestä pitäen pelannut kaikenlaista ja pelaan vieläkin, mutta harvoin olemme lapseni kanssa kiinnostuneita samoista peleistä.

Tiesittekö muuten, että nimenomaan räiskintäpelit kehittävät kykyä tehdä nopeita päätöksiä, eli ei tuo pelaaminen aina niin turhaa ole.

Vierailija
36/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska itsekin sain pelata eikä siitä ollut mitään haitta.

Ja vuoden vanhempi-tittelin saa tämä trolli.

Mitäs minä saan, olen täysin samaa mieltä ja meillä on kolme lasta.

GTA:ta on pelattu jo kauan ja sotapelejä myös.

Saat just mitä tilaat. Pelatkaa niin paljon kuin jaksatte. T. Kolme lasta meilläkin, eikä pelata mitään sähköisiä pelejä.

Vierailija
37/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli käytännössä ostat lapsellesi kavereita hankkimalla tälle pelejä, joita toisten lasten vanhemmat eivät hyväksy.

Olisko kannattanut panostaa vähän toisenlaisiin harrastuksiin?

Sulla on aika kieroutunut käsitys maailmasta. En osta pojalleni kavereita. Ostan pojalleni pelin, joka hänen kavereillaan jo on, sikäli kun koen sen soveliaaksi. Pleikan kautta on pojan kielten opinnotkin saaneet tukea, kun kavereita on muualtakin kuin Suomesta.

Vierailija
38/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi valvoa, mitä esim. 15-vuotiaat tekevät kavereiden kodeissa iltapäivisin kun vanhemmat ovat töissä? Itse tietysti

voit kieltää kotonasi ko. pelien pelaamisen, mutta pulloonkaan ei voi nuoria laittaa. En tarkoita, että tämän takia pitäisi sallia lapsille K18 pelit, mutta ei ole todellakaan helppoa pitää rajoista kiinni, vaikka kuinka haluaisi, Aina joku paikka löytyy missä kiellettyjä pelejä voi pelata, jos kotona ei saa.

Siten, että lapset eivät ole kavereiden kodeissa iltapäivisin, vaan heillä on aikuinen vahtimassa, että läksyt tehdään. Et taida oikein osata.

Vierailija
39/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et itse taida pelata paljoakaan, kun käsitys peleistä on että niissä vain tapetaan?

Tiedätkö mitä ne sisältösymbolit edes tarkoittavat? Pelin ikäraja tulee erittäin voimakkaasta väkivallasta ja ahdistuksesta.

Tiedän kun pelaan niitä samoja pelejä itsekin.

Vastuutonta antaa lasten pelata tuollaisia pelejä. Ostatko lapsillesi myös kaljaa ja tupakkaa?

Miksi ostaisin? Ei se niillä mitään tee.

Sama juttu pelien kanssa. Alaikäiselle k-18 pelin luovuttaminen on laitonta. Ai niin, siellä Porvoossahan on kaikki sallittua.

Tuskin se lapsi sua käräyttää. Toiset lapset vaan on kypsempiä, joten oma harkinta sallittakoon.

Ikävä kyllä ne kypsemmät lapset harvoin pelaa noita pelejä.

Vierailija
40/152 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vitussa joku antaisi lasten pelata k-18 pelejä? Sanokaa vielä, että ostatte kullannupuille kaljaa ja tupakkaa!