Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sanoa vanhempiensa olleen alkoholisteja, jos ei halua yksityiskohtaisesti kertoa perheen ongelmista?

Vierailija
26.03.2019 |

Voiko todeta, että omat vanhemmat olivat alkoholisteja eikä siksi ole heidän kanssaan tekemisissä? Vanhemmilla ei ole merkittävää alkoholiongelmaa, mutta käytös on samanlaisia kuin tällaisissa perheissä luultavasti hoitamattomien mielenterveysongelmien takia.

Tilannetta on hirveän vaikeaa selittää, kun et itsekään tarkasti tiedä mistä kaikesta outo käytös (väkivalta, oudot puheet, vainoharhat, lasten laiminlyönti jne.) on johtunut. Onko silloin kauhea synti valehdella että vanhemmilla oli juomisen kanssa ongelmia, niin kaikki käsittävät nopeasti millainen perheesi on ollut?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on omat ongelmat hoitamatta. Miksi pitää syyttää vanhempia ja valehdella?

Jätän tämän huomiotta, koska tämä on pelkkä yritys provosoida.

Niin tietenkin jätät. Haluat kikkailla kivoja sanaleikkejä ilmiöineen. Yksinkertainen vastaus ei onnistu.

Omat ongelmat ovat hoidossa, kiitos huolenpidosta. Kiittääkö vanhempia pitäisi siitä, että jouduin kasvamaan väkivaltaperheessä?

Odotan sinun vastaustasi.

Niin minäkin. Nimenomaan vastausta, en vastakysymystä. Oikeastaan en odota enää, lähden

nyt töihin.

Vierailija
42/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tietenkin jätät. Haluat kikkailla kivoja sanaleikkejä ilmiöineen. Yksinkertainen vastaus ei onnistu.

Omat ongelmat ovat hoidossa, kiitos huolenpidosta. Kiittääkö vanhempia pitäisi siitä, että jouduin kasvamaan väkivaltaperheessä?

Niin minäkin. Nimenomaan vastausta, en vastakysymystä. Oikeastaan en odota enää, lähden

nyt töihin.

Minä vastasin sinulle, mutta sinä et minulle. Kannattanee unohtaa keskustelupalstat, jos anti on tuota luokkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sanonut että olemme vain niin erilaisia että oikein mitään yhteistä ei ole ja siksi ei olla tekemisissä. Sinänsä kyllä olen "kateellinen" että alkoholistien lapset voivat sanoa asian niinkuin se on ja heille on tukiryhmiä, mutta meillä, joilla asia jää jotenkin epämääräiseksi ja sanoittamattomaksi, on vaikea löytää mitään selitystä ja apua asiaan. Edes ammattilaisilta.

Olen terapiassa kuvannut lapsuuttani. Terapeutti ei oikein uskalla ottaa voimakkaasti kantaa mihinkään, kun vanhemmilla ei ole mitään diagnosoituja mielenterveysongelmia.

"Ei tavanomaista käytöstä", hän yleensä kommentoi, mutta tämän tajusin jo lapsena. Valitettavasti lapsuuden takia en tiedä mitä se tavanomainen käytös olisi ja tämä hankaloittaa toimivien ihmissuhteiden muodostamista.

Ymmärrän sen, että ihmisille ei ammattilainen voi noin vain lätkiä jälkikäteen diagnooseja mutu-pohjalta, mutta olisi mukava kuulla millainen toiminta vanhemmalta jossain tilanteessa olisi normaalin oloista.

Vierailija
44/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nyt töihin.

Minä vastasin sinulle, mutta sinä et minulle. Kannattanee unohtaa keskustelupalstat, jos anti on tuota luokkaa.

Miksi heitä kiittää pitäisi? Miksi haukkua pitää?

Ohis

Vierailija
45/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nyt töihin.

Miksi heitä kiittää pitäisi? Miksi haukkua pitää?

Ohis

Miksi pitäisi teeskennellä, ettei kasvuympäristöllä ole ollut mitään vaikutusta? Olisin mieluummin kasvanut aivan toisenlaisessa perheessä.

Vierailija
46/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanniksi on kätevä sanonta, dysfunctional family, joka pitää sisällään kaiken sellaisen, miksi ei tule vanhempiensa kanssa toimeen. Mikähän olisi suomen kielen vastaava termi?

Vierailija
47/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englanniksi on kätevä sanonta, dysfunctional family, joka pitää sisällään kaiken sellaisen, miksi ei tule vanhempiensa kanssa toimeen. Mikähän olisi suomen kielen vastaava termi?

Toimimaton perhe varmaankin, mutta silloin joutuu avaamaan sitä miksi kokee perheensä tällaisena. Ja jos alat kertoa asioista, niin ihmiset eivät tahdo uskoa sinua, jos et pysty selittämään ongelmille mitään selkeää syytä.

Vierailija
48/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. Onneksi ei ole tarvinnut avautua kenellekään perheestäni. Enkä aio sellaista tehdä, koska en näe siihen mitään tarvetta. Se ei liikuta minua millään lailla, ovat mitä ovat.

Tsemppiä jatkoon, ehkä terapia vielä jossain vaiheessa auttaa.

Vierailija
49/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että valehtelisit vanhemmistasi terapeutille?

Siinä ei mielestäni ole mitään järkeä, koska terapiassa on juurikin tarkoitus käsitellä kaikkia kipeitä ja vaikeita asioita, eikä vääristellä niitä.

Jos taas tarkoitat ystäviä ja tuttavia, voit sanoa, että sinulla on ollut vaikea lapsuus, etkä välitä siitä sen enempää puhua.

Miksi kenellekään pitäisi valehdella?

Ihmettelen tätä tulkintaa, että kyse olisi siitä miten kerron asioista terapeutille. Aloituksessa ei ollut mitään tähän viittaavaa.

Vierailija
50/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon äidistäni, että on alkoholisti, jonka takia en ole tekemisissä. Täysin en valehtele, koska äitini on alkoholisti, mutta suurin syy välirikollemme on hänen narsisminsa ja käytöksensä minua kohtaan.

Isäni kanssa en ole tekemisissä, koska varasti minulta ja mieheltäni 20 000e ja sen sanon kaikille suoraan, jos kysyvät.

Vierailija
51/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista. Onneksi ei ole tarvinnut avautua kenellekään perheestäni. Enkä aio sellaista tehdä, koska en näe siihen mitään tarvetta. Se ei liikuta minua millään lailla, ovat mitä ovat.

Kiitos, toivotaan niin. Minun on vaikea jäsentää kokemuksiani, koska perheessäni on ollut vahva vaikenemisen kulttuuri. Kun oudolle käytökselle ei ole koskaan saanut mitään selitystä, niin olen paljon miettinyt sitäkin ovatko vanhemmat olleet vain luonteeltaan poikkeuksellisen ilkeitä ihmisiä.

Vierailija
52/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanon äidistäni, että on alkoholisti, jonka takia en ole tekemisissä. Täysin en valehtele, koska äitini on alkoholisti, mutta suurin syy välirikollemme on hänen narsisminsa ja käytöksensä minua kohtaan.

Isäni kanssa en ole tekemisissä, koska varasti minulta ja mieheltäni 20 000e ja sen sanon kaikille suoraan, jos kysyvät.

Ikäviä kokemuksia. Ovatko ihmiset suhtautuneet ymmärtäväisesti, kun olet kertonut näistä asioista?

Vierailija
53/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valhe on aina kertojansa valinta ja vastuulla.

Vierailija
54/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valhe on aina kertojansa valinta ja vastuulla.

Ympäripyöreiden latteuksien sijaan, mitä sinä sanot jos joku kysyy mikset ole kertaakaan 20 vuoteen käynyt jouluna vanhemmillasi?

Vierailija
55/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, toivotaan niin. Minun on vaikea jäsentää kokemuksiani, koska perheessäni on ollut vahva vaikenemisen kulttuuri. Kun oudolle käytökselle ei ole koskaan saanut mitään selitystä, niin olen paljon miettinyt sitäkin ovatko vanhemmat olleet vain luonteeltaan poikkeuksellisen ilkeitä ihmisiä.

Olisi ollut helpompaa pitää yllä myönteistä mielikuvaa vanhemmista, jos heillä olisi ollut jotain selkeitä nimettyjä ongelmia, joiden kanssa he yrittävät taistella. Nyt tuntuu siltä, että olin ainoa, jota outo käytös todella häiritsi, kun en päässyt lähtemään kotoa pois.

Vierailija
56/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monestihan sellaisia perheitä kuvataan toimimattomiksi, jossa vanhemmilla on paljon narsistisia piirteitä käytöksessään. Tällaisella tavalla omien vanhempiensa kuvaaminen vain tuntuu vieläkin rajummalta kuin se, että kertoisi heidän juovan liikaa.

Vierailija
57/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että syy on vanhempiesi?

Olisi mielenkiintoista tietää millä tavalla voi olla minun syyni, jos vanhempi on vaikkapa sisarukseni kanssa luokkaretkellä ja saa siellä pakkoajatuksia, joista kotona jälkikäteen toisille kertoo.

Mitenkähän minä satojen kilometrien päästä saan syötettyä vanhempani päähän ajatuksen, että hän voisi napata poronhoitajalta aseen ja ampua koko porukan sillä tavoin, että lumi vain värjäytyisi verestä punaiseksi?

Niin, tällaisia juttuja meillä puhuttiin. Eikä vanhemmilla mielestään ollut ongelmia mielenterveyden kanssa. Minulla sen sijaan oli hyvin ikävä ja ahdistunut olo.

Vierailija
58/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

🌠

Vierailija
59/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on että alkoholismi on oikeastaan ainoa " hyväksytty" syy olla olematta vanhemman kanssa yhteydessä. Väkivalta tietenkin, mutta tuntuisi tosi hurjalta sanoa että vanhemmat ovat niin väkivaltaisia että ei voi olla yhteydessä.

Itsellä alkoholisti isä ja kyllä jotkut hurskaat sielut taivastelee että yritä korjata välit. Eivät tiedä miten painajaismainen räyhääjä isäni on.

Sano vaikka että perheesi on moniongelmainen, siellä on rivien välissä myös päihdeongelma

Vierailija
60/74 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että syy on vanhempiesi?

Olisi mielenkiintoista tietää millä tavalla voi olla minun syyni, jos vanhempi on vaikkapa sisarukseni kanssa luokkaretkellä ja saa siellä pakkoajatuksia, joista kotona jälkikäteen toisille kertoo.

Mitenkähän minä satojen kilometrien päästä saan syötettyä vanhempani päähän ajatuksen, että hän voisi napata poronhoitajalta aseen ja ampua koko porukan sillä tavoin, että lumi vain värjäytyisi verestä punaiseksi?

Niin, tällaisia juttuja meillä puhuttiin. Eikä vanhemmilla mielestään ollut ongelmia mielenterveyden kanssa. Minulla sen sijaan oli hyvin ikävä ja ahdistunut olo.

Jos heillä oli toimimaton perhe, väkivaltaiset alkoholistivanhemmat tai muuta ahdistavaa. Jos yrittivät parhaansa niillä resursseilla, mitä oli käytettävissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän