Voiko sanoa vanhempiensa olleen alkoholisteja, jos ei halua yksityiskohtaisesti kertoa perheen ongelmista?
Voiko todeta, että omat vanhemmat olivat alkoholisteja eikä siksi ole heidän kanssaan tekemisissä? Vanhemmilla ei ole merkittävää alkoholiongelmaa, mutta käytös on samanlaisia kuin tällaisissa perheissä luultavasti hoitamattomien mielenterveysongelmien takia.
Tilannetta on hirveän vaikeaa selittää, kun et itsekään tarkasti tiedä mistä kaikesta outo käytös (väkivalta, oudot puheet, vainoharhat, lasten laiminlyönti jne.) on johtunut. Onko silloin kauhea synti valehdella että vanhemmilla oli juomisen kanssa ongelmia, niin kaikki käsittävät nopeasti millainen perheesi on ollut?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Kiva mustamaalata vanhempas alkoholisteiks ihmisille sitte jos ei kerta oikeesti oo siitä kyse. Olisko kiva jos susta puhuttais tolla tavalla toiselle? Kenellekään ei ole pakko kertoa yksityiskohtia omista perhejutuista ja on täysin ok sanoo ettei halua puhua asiasta. Jestas sentään!
Jos totuus ei ole yhtään alkoholismia parempi, niin en pitäisi tuollaista mustamaalaamisena. Valmiiksi mustan maalaaminen mustalla ei tee mitään eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että syy on vanhempiesi?
Saatan vastata jotakin, jos tarkennat kysymystäsi. Muussa tapauksessa jätän tämän omaan arvoonsa.
Jätä, ei kiinnosta yksityiskohdat.
Kysymys taisi olla liian helppo. Ja älä hauku perhettäsi, se ahdistaa sinua lisää.
Itse asiassa perheen ongelmista kertominen ei ahdista minua tipan tippaa. Olenhan näiden ongelmien kanssa joutunut lapsesta asti elämään. Ongelma on se, että kuulija ahdistuu tai hämmentyy, jos hänelle selviää, että perhe-elämäsi on ollut jotenkin pielessä. En minä toisten outoa käytöstä häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että valehtelisit vanhemmistasi terapeutille?
Siinä ei mielestäni ole mitään järkeä, koska terapiassa on juurikin tarkoitus käsitellä kaikkia kipeitä ja vaikeita asioita, eikä vääristellä niitä.
Jos taas tarkoitat ystäviä ja tuttavia, voit sanoa, että sinulla on ollut vaikea lapsuus, etkä välitä siitä sen enempää puhua.
Miksi kenellekään pitäisi valehdella?
Ihmiset kyselevät silti ja haluaisin tehdä kerralla selväksi miksi en ole tekemisissä. En koe kyseessä olevan mustamaalaus (alkoholismihan on sairaus), vaan ilmiön kuvaaminen rinnastuksen kautta.
Haluat valehdella, että ovat alkoholisteja, vai ovatko? Älä puhu heistä mitään, parempi niin.
Eri
Molemmilla on hoitamattomia mielenterveysongelmia ja toisella ongelmia myös alkoholin kanssa. Valitettavasti keskustelua lapsuudenperheestään ei aina pysty välttämään. Ja totaalinen vaikeneminen antaa sellaisen viestin kuin minä henkilökohtaisesti häpeäisin jotenkin sitä, että vanhempani eivät ole missään vaiheessa tajunneet hoitaa mielenterveysongelmiaan. Sehän ei ole minun syytäni, vaikka elämääni onkin vaikuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva mustamaalata vanhempas alkoholisteiks ihmisille sitte jos ei kerta oikeesti oo siitä kyse. Olisko kiva jos susta puhuttais tolla tavalla toiselle? Kenellekään ei ole pakko kertoa yksityiskohtia omista perhejutuista ja on täysin ok sanoo ettei halua puhua asiasta. Jestas sentään!
Jos totuus ei ole yhtään alkoholismia parempi, niin en pitäisi tuollaista mustamaalaamisena. Valmiiksi mustan maalaaminen mustalla ei tee mitään eroa.
Ajattelen itse aivan samoin. Tällöin asiat ikään kuin asetettuisivat johonkin perspektiiviin.
Mä olen sanonut näin....
Niitä lapsia oli kiva tehdä, muttei huolehtia niistä.
Loppu just jatkoihmettelyt.
Meillä kun ei ollut viinan kanssa ongelmia, vaan oikeastikin siitä, ettei se vanhemmuus kiinnostanut.
Mutsi halus vaan leikkiä rikasta kotirouvaa, palvelijan kanssa tietenkin. Faija raatoi rahat kaiken tuon paskan ylläpitoon..
Mikset vaan sano, että heillä on mt-ongelmia, jos nyt jotain pitää selittää? Alkoholismikin voidaan luokitella sellaiseksi.
Antaa tarpeeksi osviittaa, mutta useimmat tuskin kehtaavat alkaa sen enempää kyselemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä joutuu muille ihmisille mitään selittämään?
Sinä et varmaan joudukaan, jos et poistu kotoasi mihinkään. Itse en jaksa piilotella vanhempieni ongelmia, koska minulla ei ole niihin osaa eikä arpaa.
Poistuin säännöllisesti niin töihin kuin vapaa-ajan viettoon, mutta silti en koe tarvetta selitellä tekemisiäni saati vanhempieni tekemisiä. Ylipäänsä juttelen ennemmin ihmisille jostain muusta kuin omista tai vanhempieni tekemisistä.
Vierailija kirjoitti:
Mikset vaan sano, että heillä on mt-ongelmia, jos nyt jotain pitää selittää? Alkoholismikin voidaan luokitella sellaiseksi.
Antaa tarpeeksi osviittaa, mutta useimmat tuskin kehtaavat alkaa sen enempää kyselemään.
Koska heillä ei ole diagnooseja sen takia, että he ovat koko elämänsä ajan suhtautuneet epäluulolla lääkäreihin. En viitsisi esittää omia epäiltyäni ongelmista, jos joku kyselee tästä tarkemmin.
Nyt on omat ongelmat hoitamatta. Miksi pitää syyttää vanhempia ja valehdella?
Vierailija kirjoitti:
Jätän tämän huomiotta, koska tämä on pelkkä yritys provosoida.
Minä olen sanonut että olemme vain niin erilaisia että oikein mitään yhteistä ei ole ja siksi ei olla tekemisissä. Sinänsä kyllä olen "kateellinen" että alkoholistien lapset voivat sanoa asian niinkuin se on ja heille on tukiryhmiä, mutta meillä, joilla asia jää jotenkin epämääräiseksi ja sanoittamattomaksi, on vaikea löytää mitään selitystä ja apua asiaan. Edes ammattilaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sanonut näin....
Niitä lapsia oli kiva tehdä, muttei huolehtia niistä.Loppu just jatkoihmettelyt.
Meillä kun ei ollut viinan kanssa ongelmia, vaan oikeastikin siitä, ettei se vanhemmuus kiinnostanut.
Mutsi halus vaan leikkiä rikasta kotirouvaa, palvelijan kanssa tietenkin. Faija raatoi rahat kaiken tuon paskan ylläpitoon..
Ikävä kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sanonut että olemme vain niin erilaisia että oikein mitään yhteistä ei ole ja siksi ei olla tekemisissä. Sinänsä kyllä olen "kateellinen" että alkoholistien lapset voivat sanoa asian niinkuin se on ja heille on tukiryhmiä, mutta meillä, joilla asia jää jotenkin epämääräiseksi ja sanoittamattomaksi, on vaikea löytää mitään selitystä ja apua asiaan. Edes ammattilaisilta.
Ihan totta! Ilmiö olisi hyvä nimetä jotenkin. Nyt ammattilaisetkaan eivät välttämättä kovin nopeasti käsitä miksi keskiluokkaisessa asiantuntijaperheessä kasvaminen on ollut hirveä kokemus, vaikka näennäisesti kulissit ovat olleet kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei mielestäni ole mitään järkeä, koska terapiassa on juurikin tarkoitus käsitellä kaikkia kipeitä ja vaikeita asioita, eikä vääristellä niitä.
Jos taas tarkoitat ystäviä ja tuttavia, voit sanoa, että sinulla on ollut vaikea lapsuus, etkä välitä siitä sen enempää puhua.
Ihmiset kyselevät silti ja haluaisin tehdä kerralla selväksi miksi en ole tekemisissä. En koe kyseessä olevan mustamaalaus (alkoholismihan on sairaus), vaan ilmiön kuvaaminen rinnastuksen kautta.
Oikeinko ilmiön kuvaaminen rinnastuksen kautta, ei ole totta...
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tietenkin jätät. Haluat kikkailla kivoja sanaleikkejä ilmiöineen. Yksinkertainen vastaus ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tietenkin jätät. Haluat kikkailla kivoja sanaleikkejä ilmiöineen. Yksinkertainen vastaus ei onnistu.
Omat ongelmat ovat hoidossa, kiitos huolenpidosta. Kiittääkö vanhempia pitäisi siitä, että jouduin kasvamaan väkivaltaperheessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat ongelmat ovat hoidossa, kiitos huolenpidosta. Kiittääkö vanhempia pitäisi siitä, että jouduin kasvamaan väkivaltaperheessä?
Odotan sinun vastaustasi.
Vierailija kirjoitti:
Olen terapiassa kuvannut lapsuuttani. Terapeutti ei oikein uskalla ottaa voimakkaasti kantaa mihinkään, kun vanhemmilla ei ole mitään diagnosoituja mielenterveysongelmia.
"Ei tavanomaista käytöstä", hän yleensä kommentoi, mutta tämän tajusin jo lapsena. Valitettavasti lapsuuden takia en tiedä mitä se tavanomainen käytös olisi ja tämä hankaloittaa toimivien ihmissuhteiden muodostamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat valehdella, että ovat alkoholisteja, vai ovatko? Älä puhu heistä mitään, parempi niin.
Eri
Se on kai veteen vedetty viiva missä vaiheessa alkoholin ongelmakäyttäjä muuttuu alkoholistiksi.
Eri