Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sai työhaastattelussa toivomaan että et saa paikkaa?

Vierailija
25.03.2019 |

Itellä on kokemus että joskus työhaastattelun jälkeen toivoo saavansa "Kiitämme mielenkiinnostanne mutta..." -kirjeen.
Eräässä firmassa oli puitteet niin vanhanaikaiset, siis jostain 80-luvulta, ja tuli tunne että tässä firmassa muutenkin asiat junnaa. Valitettavasti pääsin työkokeiluun (säästivät siis rahaa, olin ammattitaitoinen työharjoittelussa) ja ensivaikutelma piti paikkansa. Firma säästi ihan joka asiassa, ja oli hyvin hierarkinen ja jäykkä. Join kakkukahvit kun se pesti loppui.

Toisen kerran tunne tuli haastattelijasta (tulevasta pomosta). En onneksi saanut paikkaa, mutta olen nykyisen työn suhteen häneen välillä yhteydessä. Vaikutti erittäin nipolta, joka pomottaa minkä ehtii. Haastattelun kysymyksetkin ärsytti, kysyi mm. olenko siisti työpisteelläni; miltä autoni näyttää sisältä jos hän menee sitä katsomaan. Ärsytti siksi että autoani käyttää muutkin kuin minä (=lapset) ja auton siisteys antaa vain viitettä omasta siisteydestäni. Henkilö joka hommaan valittiin oli korkeammin koulutettu, eikä minua harmittanut lainkaan että en saanut paikkaa.

Kommentit (848)

Vierailija
101/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustyössä olisi tehty "kaikki isommat työt, kuten ikkunanpesut" talkoilla. Ja kaikki työntekijät kuulemma olisivat auttaneet. Enpä tiedä, muut sairaanhoitajia ja heidän esimiehiään, siivoojia yksi.. ei oikein vakuuttanut.  Hehkuttivat myös, että arkipyhät ovat sitten vapaat, yes, ja jatkoivat, että tunnit tehdään sitten sen viikon muina päivinä.

Haastattelu kesti tunnin kahden haastattelijan voimin. Ilmeeni alkoi olla puolivälissä ilmeisesti sellainen, että en vaikuttanut hirveän innostuneelta. Palkka olisi ollut 8 e/tunti ("talkoo"työt olisivat laskeneet palkkaa vielä alemmaksi).

Vierailija
102/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kun haastattelija kysyy "onko minulla perhettä". En halua olla niin sovinistisessa työyhteisössä. "Onneksi" minua syrjitään tällaisissa paikoissa juuri naissukupuolen, nuoren iän ja siviilisäädyn vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se olis karmeaa jos kysyttäis onko lapsia, ja kun ei, palkattais paikkaamaan lapsellisten lasten sairasteluajat.

Vierailija
104/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se olis karmeaa jos kysyttäis onko lapsia, ja kun ei, palkattais paikkaamaan lapsellisten lasten sairasteluajat.

Mua ei palkata just sen takia, että muksuja ei ole. Oletetaan, että naimisissa oleva, hieman alle 3kymppinen lapseton nainen hankkii lapsen heti, kun saa työpaikan.

Vierailija
105/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin aikaa hakemukseni tekoon ja pääsin haastatteluun. Haastattelussa minua mittailtiin katseella ja kerrottiin melko nopeasti että paikka on jo annettu toiselle. Ilmoituksessa ei vaadittu korkeakoulututkintoa, mutta haastattelussa ilmoitettiin miten toivotaan peräti yliopistotasoisia opintoja lapsiperheessä työskentelyyn. Tarjosi sitten paikan tilalle toista kohdetta, mistä ei kuitenkaan irronnut mitään sen kummempaa tietoa. Ei kerrottu missä paikka sijaitsee, paljonko on työtä jne. Kertoi miten yrityksessä ei ole yhtään vakkari-työntekijää, vaan kaikille tehdään keikka-sopimus. Myöskään palavereita ei siellä pidetä. En ottanut tarjottua kohdetta vastaan, koska mitään tietoa ei irronnut. Täysin kummallinen olo jäi tilanteesta.

Siis nämä on todella omituisia, missä ei oikeasti suostuta kertomaan mitä töitä olisi tarjolla! Kumppani kävi juuri työhaastattelussa ja se oli sitten joku isompi vuokrafirma, jolla oli kuulemma vaikka millä mitalla erilaisia hommia tarjolla. Kysyttäessä ei sitten kuitenkaan voinut kertoa konkreettisesti, että no MITÄ siellä oli tarjolla. Aika hemmetin hankala on antaa itsestään mihinkään töihin minkäänlaista oikeaa kuvaa, kun ei tiedä mitä on hakemassa :D

Vierailija
106/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo vakituisessa työpaikassa töissä, kun eri osaston pomo päätti, että minä olisin hyvä lisä heidän osastoonsa.

En todellakaan halunnut vaihtaa firman sisällä työtä, etenkin kun uusi työ olisi ollut täysin erilaista, mitä tein sillä hetkellä. Lisäksi tällä pomolla oli hyvin vaikean ihmisen maine.

Teeskentelin siis tyhmempää kuin oikeasti olen, ja valehtelin, etten ole tehnyt hänen osastonsa työtä aiemmin, vaikka olin myös sitä tehnyt edellisessä työpaikassa. 

Vaihdoin myöhemmin tästä firmasta pois ihan toiselle alalle. Kyseisessä firmassa pomoilla oli tosi suuri päätösvalta alaisiinsa, ja jos alainen itse halusi vaihtaa osastoa, entiset pomot eivät antaneet vaihtaa.

Vierailija
107/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain vakituiseen työhön, mutta paikan päällä selvisi että vakituiseen tehtävään oli katsottu jo sopiva tyyppi talon sisäisistä sijaisista ja oikeasti kaipasivat keikkalais-heittopussia joka tulisi kutsusta vakkareiden käskyläiseksi tekemään koulutusta vastaamattomia hanttihommia. Sen homman olisin saanut mutta sanoin ei kiitos.

Toisessa kyselivät ammattiliittoon kuulumisesta, nyrpistelivät avoimesti perhevapaiden aiheuttamille katkoille työuraansa ja työpaikkailmoituksessa mainitun 50% työajan sijaan olisi pitänyt sitoutua tekemään 50-100% työaikaa vaihtuvissa työpisteissä sen mukaan mikä on työnantajan tarve riippumatta siitä sopiiko ylläritunnit omaan elämään. Siinä tulin varasijalle ja olen iloinen etten tullut valituksi, koska olisin epätoivoissani saattanut suostua, ja nykyinen, vakituinen koulutusta vastaava perhe-elämän kanssa hyvin yhteensopiva unelmaduuni olisi jäänyt saamatta.

Nämä on todella törkeitä, missä vaaditaan työntekijältä täydellistä sitovuutta, mutta itse ei olla valmiita sitoutumaan työntekijään, vaan roikotetaan häntä osa-aikaisena orjana ties miten pitkään. Osa-aikaisuudessa kun hyvä puoli nimenomaan on se, että omaa aikaa on enemmän vastapainoksi kaikille muille haitoille. Mutta nämä jotkut Suuret Hyväntekijät haluaisivat repiä siitäkin vain kaiken hyödyn itselleen. Ja tämä on sitten "joustoa". Ei todellakaan ole mikään ihme, jos vaihtuvuus tuollaisissa firmoissa on suurta, eikä löydy sitoutuneita työntekijöitä. Se kun vaatii sitä vastavuoroisuutta.

Vierailija
108/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhaastattelussa kysyttiin, tulenko toimeen muiden naisten kanssa, kun tunnetusti naisvaltaisissa paikoissa voi olla kaikenlaisia ongelmia. Tuli ahdistava olo pomosta, kysymys oli oudosti muotoiltu ja antoi ymmärtää, että heillä on ongelmia työilmapiirin kanssa.

Ollaankohan oltu samaan paikkaan työhaastattelussa, kun täsmälleen samaan tyyliin esitettiin kysymys. Tuli todellakin heti olo, että työilmapiiri on mätä ja etsivät sellaista persoonaa, joka ei ainakaan aiheuttaisi enempää ongelmia. Onneksi en saanut paikkaa.

Vierailija
109/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain call center työtä Tukholmassa. Haastattelussa kerrottiin että pöytä täytyy siivota joka päivä ja työhön täytyy pukeutua amerikkalaisen johtoportaan toiveiden mukaan businesstyyliin ja että lähettävät kotiin vaihtamaan vaatteita jos ei miellytä. Työ siis puhelimeen vastaamista teollisuusalueella, ei asiakastapaamisia ja tuskin se johtoporraskaan siellä nyt ihan alvariinsa Atlantin takaa ravaa. Haastattelija vaikutti myös tyytyväiseltä ulkonäkööni. En vastannut puhelimeen kun soittivat olisinko saanut työn. Todennäköisesti, mitäpä sitä muuten perään soittelemaan.

Vierailija
110/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi limainen äijä, joka haki firmaansa apuria. Firmassa siis vain hän ja apulainen. Yhdessä olisi paljon matkustamista ja yöpyminen säästösyistä samassa hotellihuoneessa. Hotellissa voi sitten hieroa toisen väsymystä pois. Vihjaili mm. että kaikkea ei tarvitse sitten kotona kertoa.

No en kyllä edes harkinnut meneväni sinne vaikka äijä olisi minut valinnutkin, olisin vaikka karenssin ottanut ennemmin. Ja kotona kerroin heti kaiken 😁

Myöhemmin selvisi, että kyseinen äijä oli laittanut Kelassa työskentelevän eukkonsa katsomaan ihmisten tietoja, ja käytti niitä sitten eräänlaisissa kiristystarkoituksissa.

Kai tää rouva sai tuomion virkarikoksesta?

Tuollahan aiemmin jo kerrottiin. Lainaus uutisesta, jossa kerrottiin naisen tuomio.

Vierailija
111/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun haastattelussa ilmoitettiin että työsopimukset ovat nollasoppareita, mahdolliset työt ilmoitetaan edeltävänä iltana tai joskus samana aamuna ja mikäli kerrankin kieltäytyy ottamasta työtä vastaan, sitä ei enää tarjota. Kaiken kukkuraksi kyseisen alan tes kieltää nollasopimukset. Ei kiitos.

Vierailija
112/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

anorektisen laiha, kireä esimies, joka haastatteli ja kertoi lisäksi, että työssä pitää tehdä pitkää päivää. totesin jo haastattelussa, että ei taida olla mun paikka. kolme pientö lasta nimittäin. haastattelija oli aika jäinen, kun tämän olin todennut.

Vierailija
113/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei olisi saanut käyttää talon yleistä pesukonetta, eikä omakaan olisi saanut  olla kahta vuotta vanhempi. Olisi pitänyt viedä omia vaatteita työpaikalle haisteltaviksi, onko niissä hometta. Kyseessä sen verran pienipalkkainen työ, että ei todellakaan ole varaa ostaa omaa pesukonetta, saati vaihtaa sitä kahden vuoden välein, mikäli sellaisen jostakin sattuisi saamaan. 

Mikäs työpaikka tämä tämmöinen olisi ollut?

Joku kotiapulainen,

Vierailija
114/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi limainen äijä, joka haki firmaansa apuria. Firmassa siis vain hän ja apulainen. Yhdessä olisi paljon matkustamista ja yöpyminen säästösyistä samassa hotellihuoneessa. Hotellissa voi sitten hieroa toisen väsymystä pois. Vihjaili mm. että kaikkea ei tarvitse sitten kotona kertoa.

No en kyllä edes harkinnut meneväni sinne vaikka äijä olisi minut valinnutkin, olisin vaikka karenssin ottanut ennemmin. Ja kotona kerroin heti kaiken 😁

Myöhemmin selvisi, että kyseinen äijä oli laittanut Kelassa työskentelevän eukkonsa katsomaan ihmisten tietoja, ja käytti niitä sitten eräänlaisissa kiristystarkoituksissa.

Kai tää rouva sai tuomion virkarikoksesta?

virkavelvollisuuden rikkomisesta ja henkilörekisteririkoksesta. Toivon todella, että myös potkut Kelasta.

Vierailija
115/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alentuva suhtautuminen haastateltavaan. Se jotenkin muuttaa koko haastattelun luonteen, jos jo heti alusta alkaen tulee olo, että pidetään huonona.

TÄMÄ!!

Erään myymälän (en mainitse nimeä mutta joku ehkä tunnistaakin) työhaastattelussa oli melkoisen erikoinen meininki. Haastattelijana oli todella ylimielisen oloinen äijä, joka vaikutti pitävän minua ihan idioottina: lässytti kuin pikkukakaralle ja välissä peittelemättä naureskeli vastauksilleni. Mielestäni vastaukseni olivat asiallisia, mutta ehkä hän sitten löysi niistä jotain hauskaa? Kävi kyllä mielessä, mahtoiko haastattelija olla täysin selvin päin edes.

Lisäksi hän kertoi yksityiskohtaisesti firman _todella_ tarkoista käytännöistä, minusta ei työhaastatteluvaiheessa ollenkaan olennaisista. Hän myös kertoi, kuinka täsmälleen samassa työtehtävässä työskentelevät saavat eri palkkaa sen mukaan, miten laaja kielitaito heillä on. Tämän vielä tietona sulatin, mutta siinä vaiheessa kun haastattelija alkoi ylistää maasta taivaisiin yhtä firman pitkäaikaista työntekijää ja hänen huikean laajaa kielitaitoaan ja muuta osaamistaan, ajattelin, että tänne minä en ainakaan töihin halua.

On muuten ainut työpaikka, joka minulta on jäänyt saamatta :D Harmittaa jälkikäteen ainoastaan se, että sekin tunti (kyllä, se haastattelu kesti lähes tarkalleen tunnin verran) tuli hukattua tuollaiseen paskaan.

Vierailija
116/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikat, jotka eivät olleet minua varten ;

- työpaikka, johon vaadittiin ennakkotehtävä haastattelua varten (myyntityö)

- työpaikka, johon vaadittiin videohakemus (toimistotyö)

- "meillä kaikki tekee kaikkea ja joustavuutta vaaditaan" (helpdesk)

- työpaikka, jossa palkka ilmoitettiin "tämän verran LISINEEN tunnissa" (ravintola)

Vierailija
117/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kysyttiin, miten suhtaudun kaksimielisiin vitseihin.

Vierailija
118/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pelkäätte, että ”saatte” avoinna olevan paikan? Ettekö herran jestas osaa sanoa haastattelussa tai sen jälkeen, että homma ei kiinnosta? Ketään ei kuitenkaan pakoteta ottamaan työtä vastaan.

Haastattelu toimii kahteen suuntaan - myös työnhakija valitsee, onko kiinnostunut avoinna olevasta tehtävästä.

No ei se ihan näin yksiselitteistä ole.

Yhden kerran olin taas vapaasti työmarkkinoiden käytettävissä. Kävin haastattelussa, ja jo työpaikan ovella tuntui että tämä on hyvä paikka. Sellainen intuitio, ne tapaamani ihmiset. Työnkuvakin oli osunut kohdalleen. Valitettavasti tämä oli määräaikainen, mahdollisesti vakinaistettava työ.

Kävin myös toisessa haastattelussa, jossa oli vähän kalsea fiilis, mutta työtehtävä oli vakinainen. Toivoin, että he eivät valitsisi minua jotten joutuisi valinnan eteen.

Kuitenkin molemmat olisivat palkanneet joten jouduin valitsemaan. Silloin ajattelin järjellä, että se vakinainen paikka on varmaan parempi ja aloitin siellä.

Ei ollut oikea valinta. Työsuhde päättyi koeajalla ja varmaan ihan oikeista syistäkin.

Olen tullut siihen tulokseen, että intuitiota kannattaa kuunnella.

Todellakin. Aina painotetaan hyvän ensivaikutelman antamista työnhakijana, mutta toimii se toiseenkin suuntaan.

Vierailija
119/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt ymmärtää olla haluamatta paikkaa... Kun työsopparia mietittäessä kirjattiin tes kohtaan työehdot, muttei mikä tes. Kun kysyin, ei osattu vastata. Sittemmin selvisi ettei edes lainsäädäntöä noudatettu tai tunnettu. Ja minua pyydettiin sinne.

Vierailija
120/848 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"... tässä talossa ei makseta lomarahaa vaan kvarttaaliin perustuvaa bonusta "

Siis anteeksi kuinka?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme