Mikä sai työhaastattelussa toivomaan että et saa paikkaa?
Itellä on kokemus että joskus työhaastattelun jälkeen toivoo saavansa "Kiitämme mielenkiinnostanne mutta..." -kirjeen.
Eräässä firmassa oli puitteet niin vanhanaikaiset, siis jostain 80-luvulta, ja tuli tunne että tässä firmassa muutenkin asiat junnaa. Valitettavasti pääsin työkokeiluun (säästivät siis rahaa, olin ammattitaitoinen työharjoittelussa) ja ensivaikutelma piti paikkansa. Firma säästi ihan joka asiassa, ja oli hyvin hierarkinen ja jäykkä. Join kakkukahvit kun se pesti loppui.
Toisen kerran tunne tuli haastattelijasta (tulevasta pomosta). En onneksi saanut paikkaa, mutta olen nykyisen työn suhteen häneen välillä yhteydessä. Vaikutti erittäin nipolta, joka pomottaa minkä ehtii. Haastattelun kysymyksetkin ärsytti, kysyi mm. olenko siisti työpisteelläni; miltä autoni näyttää sisältä jos hän menee sitä katsomaan. Ärsytti siksi että autoani käyttää muutkin kuin minä (=lapset) ja auton siisteys antaa vain viitettä omasta siisteydestäni. Henkilö joka hommaan valittiin oli korkeammin koulutettu, eikä minua harmittanut lainkaan että en saanut paikkaa.
Kommentit (848)
Kun työhaastattelussa ruvettiin kyselemään, että löytyyhän sulla työhön tarvittava läppäri ja ohjelmistot itseltäsi. Sain paikan. Selvisi, että piti tuoda kaikki kotoa teippirullasta alkaen.
Kun hain henkilökohtaisen avustajan paikkaa, ja haastattelijoita oli kuusi.
Se kun kysyttiin kaikki ne kysymykset mitä ei saisi, esim. perhetilanteesta ja terveydentilasta. Käytänkö lääkkeitä, jotka näkyisivät huumeseulassa jne. Työnantajana Kela. Varmaan etukäteen tarkistivat hakijoiden lääkitykset ja diagnoosit.
Haastattelija oli töykeä, ei peruskäytöstapoja. Heti kadutti että olin edes ilmaantunut sinne, eikä tippaakaan harmittanut etten paikkaa saanut.
Toisen kerran oli kolme haastattelijaa, joista yksi naureskeli jollekin kommentilleni ja yritti saada muita siihen mukaan. Kyllä samantien tuli oli että joo teidän työpariksi en toivo pääseväni...
Hain palkanlaskijan/toimistosihteerin paikkaa maalämpöpumppuja asentavasta pikkufirmasta. Firman toimari totesi että "me ei paljon noista tesseistä ja lakipykälistä perusteta. Palkka maksetaan tehdyn työn mukaan ja sillä mennään".
Eli lomat ja saikut yms omaan piikkiin ja näin olis pitänyt sujuvasti laskea myös muille. Vastasin että "TESsihän antaa aika monta asiaa sopia paikallisesti, mutta lakia en ala kuitenkaan rikkomaan" ja minulle todettiin ettei ole tämä paikka tuollaisia hemmetin nipottajia varten.
Pomon haju, niin pistävä oksettava hajusteen löyhkä, että en olisi pystynyt olemaan samassa toimistossa. Ja en ole yliherkkä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi limainen äijä, joka haki firmaansa apuria. Firmassa siis vain hän ja apulainen. Yhdessä olisi paljon matkustamista ja yöpyminen säästösyistä samassa hotellihuoneessa. Hotellissa voi sitten hieroa toisen väsymystä pois. Vihjaili mm. että kaikkea ei tarvitse sitten kotona kertoa.
No en kyllä edes harkinnut meneväni sinne vaikka äijä olisi minut valinnutkin, olisin vaikka karenssin ottanut ennemmin. Ja kotona kerroin heti kaiken 😁
Myöhemmin selvisi, että kyseinen äijä oli laittanut Kelassa työskentelevän eukkonsa katsomaan ihmisten tietoja, ja käytti niitä sitten eräänlaisissa kiristystarkoituksissa.
Tuliko tuo tietojen urkkiminen julkisuuteen ja tuliko siitä rangaistusta? Tuollaista varmasti harrastetaan laajasti tässä äärimmäisen uteliaiden ja kateellisten ihmisten maassa.
Haastattelussa (joka muuten kesti 2h) kysyttiin hyvin paljon työhön liittymättömiä kysymyksiä "miksi asut siellä missä asut" "onko puolisosi avo vai aviopuoliso" "oletteko menossa naimisiin" "miksi kävit lukion siellä missä kävit" "oletko ajatellut hankkia lapsia". Kysymykset eivät olleet edes mukavalla tavalla esitettyjä, vaan minusta tuntui koko haastatteluajan kuin olisin ollut valheenpaljastuskokeessa syytettynä jostain rikoksesta.. Tuli henkisesti todella paha olo :D
Jos tulee sellainen tunnelma, että on kuin kuulustelussa, jossa yritetään saada jostain valheista kiinni. Tyyliin 3 kertaa intetään MIKSI haluat työpaikan ja onko IHAN VARMA, ettei ole jotain "muuta syytä" kuin mitä olen juuri kertonut. Että haastattelija epäilee kaikkea ja ikään kuin yrittäisi narauttaa jostakin huijauksesta. Tällainen haastattelu on ollut onneksi vain kerran, yleensä on ollut ihan mukava tunnelma ja molemminpuolista kartoitusta työn /työntekijän sopivuudesta.
Myös kysymykset tyyliin "kerro jotain itsestäsi" ja "miten kaverisi kuvailisivat sinua" tuntuu typeriltä ja ympäripyöreiltä kysymyksiltä.
Työhaastattelussa kysyttiin, tulenko toimeen muiden naisten kanssa, kun tunnetusti naisvaltaisissa paikoissa voi olla kaikenlaisia ongelmia. Tuli ahdistava olo pomosta, kysymys oli oudosti muotoiltu ja antoi ymmärtää, että heillä on ongelmia työilmapiirin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi limainen äijä, joka haki firmaansa apuria. Firmassa siis vain hän ja apulainen. Yhdessä olisi paljon matkustamista ja yöpyminen säästösyistä samassa hotellihuoneessa. Hotellissa voi sitten hieroa toisen väsymystä pois. Vihjaili mm. että kaikkea ei tarvitse sitten kotona kertoa.
No en kyllä edes harkinnut meneväni sinne vaikka äijä olisi minut valinnutkin, olisin vaikka karenssin ottanut ennemmin. Ja kotona kerroin heti kaiken 😁
Myöhemmin selvisi, että kyseinen äijä oli laittanut Kelassa työskentelevän eukkonsa katsomaan ihmisten tietoja, ja käytti niitä sitten eräänlaisissa kiristystarkoituksissa.
Tuliko tuo tietojen urkkiminen julkisuuteen ja tuliko siitä rangaistusta? Tuollaista varmasti harrastetaan laajasti tässä äärimmäisen uteliaiden ja kateellisten ihmisten maassa.
Tuli julkisuuteen ja "sai 85 päiväsakkoa, mikä hänen tuloillaan tekee 2 465 euroa. Tämän lisäksi nainen joutuu maksamaan muiden osapuolien oikeudenkäyntikuluja noin 20 000 euron edestä." (googlasin ja lainasin uutista)
Ukkeli erehtyi mainostamaan mm. naapureilleen, että hänpä tietää teistä yhtä sun toista.
"Aaaa.....oletko Sinä nyt mielestäsi sitten fiksumpi kuin muut? "
Kireähuulisen naisen kysymys työhaastattelussa minulle, kun kävi ilmi että olen lapseton.
Videovuokraamojen kultakaudella yhden tällaisen firman irstashymyinen kutusilmäinen haastattelija minulle aikoinaan ollessani 19v :
"Asutko yksin, missä asut,onks se tässä lähellä, onko sulla poikaystävää, mikä sun horoskooppimerkkis on"
Kiitos mutta ei.
Ukosta alkoi liikkua ahdistelujuttuja---- ja sinne palkattiin lopuksi päälle 50v muidu.
Jos haastattelija, jolla on itseäni matalampi tutkinto, katsoo tarpeelliseksi ilmoittaa, että hän osaa hommat paremmin kuin minä tutkinnostani huolimatta, arvaan että loppu on tätä samaa.
Olen hakenut pariin kiinteistönvälitysfirmaan, valtakunnallisiin, hyvämaineisiin yhtiöihin. Toiseen ei palkattu ilmeisesti siksi, että vastasin kysymykseen "oletko aggressiivinen?" että en ole. Markkinoinnista lienee kysymys. Toiseen en päässyt varmaan em. korkeamman tutkinnon tähden mutta en halunnutkaan. Haastattelija alkoi heti esittelemään, miten heillä on olemattomia "asiakkaani etsii" ostotoimeksiantoja, joiden ainoa tarkoitus on päästä potentiaalisen myyjän luokse. Siellä sitten selitetään, ettei tämä myyntikohde olekaan ihan just sen meidän ostajan tarpeisiin sopiva. "Mutta aika usein siitä sitten saadaan se myyntitoimeksianto aikaiseksi. " Ei hyväksyttävä markkinointikeino.
"Olisin mäkin tonne päässy, mutten menny"
Haastattelijan tokaisu vilaistuaan CV:täni josta kävi ilmi, että minulla on alalta korkeampi tutkinto kuin hänellä laajalti arvostetusta alan opinahjosta.
Ihan ensimmäistä vakityötä hakiessani eräässä paikassa kysyttiin, kestänkö sitä, jos esimiehellä on erikoinen huumorintaju. Yritin tarkentaa, että millä tavalla erikoinen, mutten saanut kunnon vastausta. Tuli mieleen, että haastattelijat yrittivät varoittaa minua esimiehen epäasiallisesta käytöksestä. Minua ei onneksi valittu, eivät tykänneet palkkatoiveestakaan (vaikka se oli matala, aloittelija kun olin). Pääsin toiseen paikkaan toivomallani palkalla.
Nämä haastattelut olivat melkein perättäin ja pelkäsin kovasti, että tämä huonolta vaikuttava firma ilmoittaa ensin, että valitsevat minut. En olisi kehdannut kieltäytyä tarjotusta työstä ja sitten elää pelossa, jos se parempi firma ei haluakaan minua.
"Mää irtisanon itteni kohta, mää en jaksa, kohta mää irtisanon itteni, mää en jaksa"
Lastentarhanopettaja hoki tuota ihan avoimesti kollegalleen sosiaaliohjaajalle työhaastattelussa missä haettiin ryhmäavustajaa heidän ryhmäänsä.
Valitettavasti pääsin ja karseaa oli se pesti työskennellä ilmapiirissä kun kaikki tuntui suuremman osan aikaa olevan puhki ja kireenä.
Olin viime syksynä työhaastattelussa . Hain sairaanhoitajan paikkaa sisätautiosastolta keskussairaalasta. Haastattelussa esimies sanoi, että kun hoitajia on niin vähän, että he ovat tosi tiukoilla.
Tuli fiilis, että aha, että sairaanhoitajilla on tiukkaa, mutta te ette kuitenkaan halua palkata lisää niitä, sillä ensin esimies oli sanonut minulle, ettei heillä ole tarvetta palkata uusia sijaisia, mutta sitten kuitenkin oli huomannut tarvitsevansa.
Kristiina xx kirjoitti:
Olin viime syksynä työhaastattelussa . Hain sairaanhoitajan paikkaa sisätautiosastolta keskussairaalasta. Haastattelussa esimies sanoi, että kun hoitajia on niin vähän, että he ovat tosi tiukoilla.
Tuli fiilis, että aha, että sairaanhoitajilla on tiukkaa, mutta te ette kuitenkaan halua palkata lisää niitä, sillä ensin esimies oli sanonut minulle, ettei heillä ole tarvetta palkata uusia sijaisia, mutta sitten kuitenkin oli huomannut tarvitsevansa.
Nämä paikat missä imetään surutta kaikki työntekijästä irti erottaa jo työhaastatteluissa kysymyksestä : oletko joustava?
Itse olen taas ollut sellaisessa työhaastattelussa, että toimari ei tiennyt hevonp*skaakaan avoimesta työpaikastaan, mutta oli sentään älynnyt ottaa mukaan fiksumman pikkupomon, joka tosiaan tiesi työtehtävistäkin.