Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko avokonttorissa oikeasti yhtään positiivista puolta verrattuna perinteisiin toimistoihin?

Vierailija
25.03.2019 |

Meillä työnantaja on työntekijöiden vastustuksesta huolimatta siirtymässä myös loppujenkin työntekijöiden osalta "muuntojoustaviin monikäyttötiloihin" eli avokonttoreihin. Osa on ollut jo jonkun aikaa avokonttoreissa ja yhtään positiivista kommenttia tiloista ei ole ainakaan minun korviini saakka kantautunut. Palautetta ja toiveita on pyydetty, mutta eivät ne käytännössä mihinkään vaikuta. Viimeisin aivopieru työnantajan suunnasta oli kuitata esitetty kritiikki ja isossa maailmassa tehdyt tutkimukset avokonttoreiden negatiivisista vaikutuksista työtehoon ym., sillä että joku johtaja kirjoitti intranettiin että maailma muuttuu ja sen mukana myös toimitilat. Kaiken kukkuraksi uudet tilat ovat vielä kallimmat vuokraltaan kuin vanhat eli edes kustannussäästöjä ei ole luvassa.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun voi jubailla kaikkien kanssa. :)

T. Ekstrovertti

Huono juttu on et viitti enää käydä faces, iltikses tai aaveella työaikana :(

Vierailija
22/81 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse viihdyn avokonttorissa ihan hyvin. Toimenkuvani on sellainen, että tiedän vähän kaikista projekteista jotain, ja avokonttorissa sitä pysyy kuulolla helpommin. On myös helppo kysäistä neuvoa, mielipidettä tai kommenttia, kun toinen istuu sermin takana.

Osaan tarvittaessa kyllä,aika hyvin uppoutua syvällisempäänkin työhön, eikä hälinä niin häiritse. Vain silloin, kun pöydänkulmalla on useampi avuntarvitsija samaan aikaan, tuottaa vähän hankaluuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aluksi vastaan, mutta nyt oltu jo pari vuotta avokonttorissa ja viihdyn. Työkaverit istuvat vieressä ja heiltä saa kysyttyä nopeasti työhön liittyviä juttuja. Pystytään yhdessä miettimään ongelmatilanteita ja keskustelemaan niistä ääneen. Yhteishenkeä on mielestäni enemmän, mitä ennen. Ainoa huono puoli on se, ettei kehtaa surffailla netissä, kun kaikki näkevät eli nyt joutuu tekemään koko päivän töitä eli pötyä tuo väite, että työteho laskisi, meillä ainakin tehdään töitä koko ajan..

Nyt kuuluu esimiehen ääni :D Tosin esimies istuu yksin omassa työhuoneessa, eikä hänellä ole ongelmatilanteita joihin tarvitsisi ympärilleen vertaustukea. Ja jos esimie surffaa netissä, niin siihen on hyvä työhön liittyvä syy.

Vierailija
24/81 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokonttori on ainakin mulle ihan hel vet tiä.

Vierailija
25/81 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokonttori on EHDOTTOMASTI paras. Isossa tilassa voi tuijotella tissejä ja perseitä paöjon helpommin.

Vierailija
26/81 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tehdään porukalla isompaa projektia niin ei ole muuta vaihtoehtoa. Jos näette koskaan kuvia tiloista missä on suunniteltu jotain isompaa, oli se sitten kuuraketti tai iphone, niin ne on avokonttoreita. Tieto ei vain kulje jos kaikki nököttävät omassa huoneessaan.

Varmasti on sellaisiakin töitä mihin ei sovellu.

Olisiko esittään jotain materiaalia tueksi tuolle väitteelle että suuremmat projektit olisi hoidettu avokonttoreissa? Mitä tärkeämpi henkilö, sitä enemmän ja suljetumman tilan hän saa henkilökohtaiseen käyttöönsä. Mainoskuvia voidaan ottaa työtilojen avokonttorista, jossa työskentelee rutiinitason töitä tekevät, koska se kuva on paremman näköinen, kuin kuva yksitäisen henkilön työpistekammiosta.

Meillä avossa työskentelevät kaikki toimitusjohtajasta lähtien. Suuri, kansainvälinen pörssiyhtiö kyseessä. On minusta erittäin toimiva ratkaisu, mutta tiedän, että kaikki ei tykkää.

Meillä on töissä "ryhmähuoneita". Yhdessä huoneessa on 6-1 työntekijää ja hierarkiassa alimmat ovat 6 hengen huoneissa ja hierarkiassa noustessa huoneessa olevien määrä pienenee ja jo tyhmän päällikkö, eli alimman tason esimies on omassa huoneessaan ja samoin kaikki johtoportaan henkilöt siitä ylöspäin. Itse olen kolmen hengen huoneessa ja se on jo aika hyvä systeemi, koska harvoin me kaikki kolme ollaan yhtä aikaa konttorilla.

Vierailija
27/81 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse viihdyn avokonttorissa ihan hyvin. Toimenkuvani on sellainen, että tiedän vähän kaikista projekteista jotain, ja avokonttorissa sitä pysyy kuulolla helpommin. On myös helppo kysäistä neuvoa, mielipidettä tai kommenttia, kun toinen istuu sermin takana.

Osaan tarvittaessa kyllä,aika hyvin uppoutua syvällisempäänkin työhön, eikä hälinä niin häiritse. Vain silloin, kun pöydänkulmalla on useampi avuntarvitsija samaan aikaan, tuottaa vähän hankaluuksia.

Tuollainen toisetn työpisteillä norkoilu ja kesteyttäminen häiritsee todella paljon työn tekemistä. Paljon parempi sopia säännölliset kokoukset ryhmille. Puolen tunnin palaveri kerran viikossa usein riittää siihen että tieto liikkuu ja kaikki pysyy kärryllä siitä mitä tapahtuu.

Vierailija
28/81 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on huono puoli, että työkaverilta kysäiseminen on niin helppoa. Työ keskeytyy ihan koko ajan, kun joku kyselee sitä tai tätä. Usein asiat olisivat sellaisia, jotka voisi selvittää itse helposti parilla klikkauksella. Kysyminen on avokonttorissa vaan niin helppoa, että kukaan ei viitsi nähdä sitä vaivaa (itsekin syyllistyn tähän joskus).

Työ on todella katkonaista, kuormittavaa, sirpaleista silppua avokonttorissa.

Toisaalta taas avokonttorissa on vaikea käydä pitempiä keskusteluja, kun silloin häiritsee toisia. Työhuone on nykyään todellista luksusta.

Vierailija
29/81 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä avokonttorissa työskentelee samassa tilassa 16 naista. Joskus jonkun toisen työpuhelut häiritsevät, mutta positiivista on se, että meillä on hyvä yhteishenki ja kun itse aloitin tuolla osastolla vasta vuosi sitten, on ollut helpompi kysyä joltain kun kaikki ovat siinä lähistöllä. Ensi vuonna voi olla että toimistomme muuttaa ja saamme omat huoneet. Itse olen pitänyt niin paljon avokonttorissa työskentelystä kivojen työkavereiden vuoksi, että melkeinpä toivoisin että muutto ei toteudu.

Minulla on kokemusta avokonttorissa työskentelystä myös päinvastaisessa työilmapiirissä. Silloin toivoin omaa huonetta.

Vierailija
30/81 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, saan painajaisia avokonttoreista. Oon ollut muutamassa työpaikassa isoissa avokonttoreissa ja yhtä tuskaa kyllä. Viimeisimmässä työpaikassa sain oman sopen semmoisen kälättäjän ja pahantuulisen naisen vierestä, että päässä soi! Samat s*atanan hokemat päivästä toiseen, ihan kuin ols korvaan huutanut. Lopetin alle 3kk tuolla.....

Vierailija
31/81 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa kun monet sanoo hyväksi puoleksi sen että on helppo kysyä apua, melko vittumaista sille/niille joilta jatkuvasti kysellään. Terveisin se, jolta joku on jatkuvasti kyselemässä jotain ja omista töistä ei tule mitään jatkuvien keskeytysten takia.

Vierailija
32/81 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta kaveri on lastensuojelun sossu ja heillekin tuli avokonttorit! Ihan uskomatonta! Sit on joku suljettu huone, mistä soitetaan jotain ”ei muiden korville” puheluja.

Mäkin oon sossussa töissä, ja meillä on avokonttori. Noin parikymmentä työntekijää samassa isossa huoneessa. Ei erillisiä puhelutiloja. Siinä sitten soittelet puheluita samalla kun työkaverit räkättää selän takana.

Vierailija
33/81 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kun monet sanoo hyväksi puoleksi sen että on helppo kysyä apua, melko vittumaista sille/niille joilta jatkuvasti kysellään. Terveisin se, jolta joku on jatkuvasti kyselemässä jotain ja omista töistä ei tule mitään jatkuvien keskeytysten takia.

Tämä. Luojan kiitos etätöissä ollessa saa sentään olla rauhassa.

Vierailija
34/81 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen toisetn työpisteillä norkoilu ja kesteyttäminen häiritsee todella paljon työn tekemistä. Paljon parempi sopia säännölliset kokoukset ryhmille. Puolen tunnin palaveri kerran viikossa usein riittää siihen että tieto liikkuu ja kaikki pysyy kärryllä siitä mitä tapahtuu.

No jaa, eipä sitä muuta ehtisi tehdäkään, jos istuisin säännöllisen epäsäännöllisissä palavereissa kymmenen projektin tiimoilta joka viikko. Varsinkin kun viikko on pitkä aika odotella vastausta johonkin parin minuutin hommaan.

Vierailija
35/81 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin se, että kysyminen on helppoa, on huono puoli. Meillä ei ole omaa huonetta edes pomolla. Mitää lääkäriaikoja ei pysty soittamaan edes tauolla, kun ei ole tilaa, mistä soittaa. Pomo saattaa ihan kesken minkä tahansa homman tulla sanomaan, että tällä on kiire, vaikka on joku lauseen kirjoittaminen kesken. Lisäksi pomon poika on samassa työpaikassa ja hänellä on varmaan joku hermosairaus, kun puhuu ja kolistelee koko ajan itsekseen, eikä pidä siinä yhtään taukoa. Mulla on kuulokkeet korvilla aamusta iltaan, otan ne pois vain silloin, kun pomon poika menee vessaan tjsp. Mut varmaan tästä tunnistetaan, mutta tuo hermoilu on viime aikoina ollut niin pahaa, että mietin irtisanoutumista jo. 

Vierailija
36/81 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedonkulku on ihan ehdoton plussa, kun nyt kerran plussia kysyttiin.

Rupesin miettimään noita yksityispuheluita. Joillakin ihmisillä tuntuu olevan niitä valtavasti.  Istutaan neukkarissa yksin ja pajatetaan. Mitä niissä oikein vatvotaan? Hakeeko ne uutta työpaikkaa tjsp?

Vierailija
37/81 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilankäyttö per nuppi

Vierailija
38/81 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avokonttori on EHDOTTOMASTI paras. Isossa tilassa voi tuijotella tissejä ja perseitä paöjon helpommin.

Teillä ollaan nakuina töissä?

Vierailija
39/81 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut avokonttorissa mitään töitä tehtyä, koska tarvitsen ympärilleni hiljaisuutta kun kirjoitan artikkelia tai teen analyysejä koetuloksista. Siispä jäin aina töiden jälkeen tekemään töitä kun muut oli lähteneet, tai otin työläppärin mukaan (kiellettyä) ja tein töitä kotona illalla. Todella uuvuttavaa. Vaihdoin työpaikkaa. Nyt uudessakin työpaikassa siirryttiin avokonttoriin, mutta onneksi me saatiin kuulokkeet, jotka blokkaa taustahälyn ja etätyö kotoa käsin on sallittua.

Ovokonttorin keksijä oli varmaan S aatana.

Vierailija
40/81 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa hyöty on, että avokonttori on halvempi työnantajalle. 

Useamman tutkimuksen mukaan työteho laskee ja sairaspoissaolot kasvaa. Mutta tämä on monelle liian monimutkainen yhtälö laskea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi