Tajusin juuri sanan KESKIVIIKKO!
Minulle keskiviikko on aina ollut outo nimi. Tajusin juuri, että keskiviikko on keskellä viikkoa ja siitä varmaan on tullutkin nimeksi keskiviikko! Aivan uskomaton ahaaelämys?
Onko minulla kohtalotovereita?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Avaruuskin on tällainen ahaa-sana (ainakin mulle).
Oho. Wau =)
Kuitenkaan sanan "sport" etymologiassa ei ole yhteyttä rohkeiluun.
"sport (n.)
early 15c., "pleasant pastime," shortening of disport "activity that offers amusement or relaxation; entertainment, fun" (c. 1300), also "a pastime or game; flirtation; pleasure taken in such activity" (late 14c.), from Anglo-French disport, Old French desport, deport "pleasure, enjoyment, delight; solace, consolation; favor, privilege," related to desporter, deporter "to divert, amuse, please, play" (see sport (v.)), also compare disport (n.).
Original sense preserved in phrases such as in sport "in jest" (mid-15c.). Meaning "game involving physical exercise" first recorded 1520s. Sense of "stylish man" is from 1861, American English, probably because they lived by gambling and betting on races. Meaning "good fellow" is attested from 1881 (as in be a sport, 1913). Sport as a familiar form of address to a man is from 1935, Australian English. The sport of kings was originally (1660s) war-making. Other, lost senses of Middle English disport were "consolation, solace; a source of comfort.""
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on väärin, kun toisella puolella keskiviikkoa on 4 päivää ja toisella 2.
Viikko kestä kuitenkin sinne loppuun asti.
Saksassa keskiviikko on samaa tarkoittava Mittwoch. Mutta mitä tarkoitaa Wednesday tai onsdag?
Wednesday ja onsdag juontuvat molemmat Odinista. Ks. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wednesday
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilen tähän väliin keskisormea. Mieti sitä
Minä olen sitä mieltä että maahan-muutosta pitäisi osata puhua kaikilla aspekteilla historiaa kunnioittaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on väärin, kun toisella puolella keskiviikkoa on 4 päivää ja toisella 2.
Saksassa keskiviikko on samaa tarkoittava Mittwoch. Mutta mitä tarkoitaa Wednesday tai onsdag?
Wednesday ja onsdag juontuvat molemmat Odinista. Ks. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wednesday
Odin, dva, tri, tšetire, pjat,..
Tuleeko venäjän numero 1 samasta Odinista?
Hyvin vähän on kyllä ollut mielikuvitusta sillä joka tuon nimen on keskiviikolle keksinyt.
Pil.lunpäreet on aina mietityttänyt minua. Äidilläni oli tapana sanoa suuttuessaan, että nyt palaa pil.lunpäreet. En koskaan kysynyt ädiltäni, että mitä se tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Pil.lunpäreet on aina mietityttänyt minua. Äidilläni oli tapana sanoa suuttuessaan, että nyt palaa pil.lunpäreet. En koskaan kysynyt ädiltäni, että mitä se tarkoittaa.
Mutsillas on ollu alatupa tulessa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele sanaa URHEILU
Urheutta osoittavaa toimintaa, karhun surmaaminen keihäällä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onsdag tulee muinaisskandinaavisesta jumalasta Odinista.
Ja torstai torsdag:ista eli Tors dagista.
Thorin päivä.
Entinen Neanderthal heimo halusi lähettää penrat tuulilla jokaiselle chacoense chilin ihmiskuntaan tuulen mukana.
Penrat tuulet tulevat lännestä itään ja neanderthál olisi säännöstellyt että nämä tuulet tulisivat lempeällä voimalla koko maapalloon poiketen alkuperäisistä penrat tuulista jotka tulivat ennen golf virran mukana. Kas kumma... símpanššít pilasivat tämänkin suunitelman koska he eivät halunneet antaa ihmiskunnan maailmankaikkeuden ja galaksin kruunua tai tämä nykyinen kuningas monarkian verilinja. Olisi kaikilla nyt omat punaiset big bang siemenet ja chilit jokaisella perheellä mutta ei kuningas ruotsissa kasvattaa niitä itselleen kasvihuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vähän on kyllä ollut mielikuvitusta sillä joka tuon nimen on keskiviikolle keksinyt.
Selvänäköinen ihminen.
Nähnyt 5-päiväisen työviikon tulevan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät mikä on päre (pärekori, pärekatto) eli ohut mutta leveä puusuikake. Naiset käyttivät näitä saunoessa p*illun alla, ettei menkkaa koko saunaa. Siitä siis sana pillunpäre joka sitten laitettiin saunanpesään palamaan jos oli saunomisen aikana menkkaantunut.
Ķáméľínpášķá on ihmiskunnan pahuuden lähde ja se eläin olisi pitänyt nimetä orjaksi siitä nykyisyydestä mitä se nyt on.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja torstai torsdag:ista eli Tors dagista.
Thorin päivä.
Samaa sarjaa: Fredag, Friday, Freitag - Freyan päivä, meidän...perjantai.