Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kaikkien aikuisten olettaa tietävän...

Vierailija
09.04.2013 |

seuraavat asiat, koulutuksesta ym. riippumatta:

1. keitä olivat natsit ja mitkä olivat Hitlerin tunnetut "aikaansaannokset"

2. kuka oli Abraham Lincoln

3. mikä on Australian pääkaupunki (huom. ei ole Sydney!)

4. mitä tarkoittaa opportunismi

5. kuka oli vastikään edesmennyt Margaret Thatcher

6. minä vuosina käytiin toinen maailmansota

7. kuka kirjoitti teoksen Anna Karenina

8. kuka oli Venäjän viimeinen tsaari ja mikä oli hänen perheensä kohtalo

9. mitkä ovat maapallon kasvillisuusvyöhykkeet

10. missä maanosassa sijaitsee Marokko

11. kristinuskon ja juutalaisuuden perimmäiset erot

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olettaa.

Vierailija
2/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no periaatteessa ei pitäisi peruskoulun käyneelle ihan vieraita olla. suoraa oikeaa vastausta en itsekään voi kaikkiin heittää, mutta suunnilleen kärryillä kuitenkin. esim. vuosiluvut, täsmälliset arvot/tittelit ym. nippelitieto on joillekin tosi vaikeita, suuret linjat historian ym. suhteen pitäis kuitenkin olla hallussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei varmastikaan

Vierailija
4/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia nuo pitäisi tietää??? Mitä se hyödyttäisi??

Vierailija
5/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olettaa. Monet noista on (suomalaisen) lukion oppimäärän kuuluvia asioita eivätkä mittaa yleissivistystä.

Vierailija
6/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Lisäksi näissä listoissa on semmoinen vika, ettei juttujen ulkoatietäminen tarkoita, että oikeasti ymmärtäisi niistä mitään. Esim 8. jos ei tiedä kuka oli nimeltään mutta pystyy päättelemään mitenköhän on käynyt, on fiksumpi kuin se joka tietää ulkoa nimen ja kuoleman.

Vierailija
7/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 23:24"]

Ei voi olettaa. Monet noista on (suomalaisen) lukion oppimäärän kuuluvia asioita eivätkä mittaa yleissivistystä.

[/quote]

Miten niin eivät mittaa yleissivistystä? Mikä sitten mittaa elleivät tällaiset yleiseen historiaan, kulttuuriin ja luonnontieteisiin liittyvät kysymykset :D

Vierailija
8/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, toivottavasti ei, sillä en muista täsmällistä vastausta kysymykseen 6. ja noista kasvillisuusvyöhykkeistä ei ole kyllä mitään tietoa vaikka onhan ne jo peruskoulussa käyty, sen sentään muistan...

Vierailija
9/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Itse tiedän noista vain 1,2,8,10,11, mutta 1:sta, 2:sta ja 11:sta en kaikkea, osaisin kertoa vain ne tärkeimmät jutut. Ja luulin tosiaan että Australian pääkaupunki on Sydney, vaikka tiedänkin aika paljon maantiedosta.

Vierailija
10/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistystä on kyllä vaikea mitata, kysymyksiä pitäisi olla todella paljon ja laajalta alueelta. Minä tiedän vastauksen noihin kaikkiin, mieheni ei tietäisi varmaan kuin muutamaan, ja tänään hän pani etelä-amerikkalaiset puhumaan ranskaa ja meksikolaiset meksikoa :D Mutta hän tietää esim. tieteestä ja matemaattisista asioista 100 kertaa enemmän kuin minä.

Vierailija
11/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 23:30"]

Yleissivistystä on kyllä vaikea mitata, kysymyksiä pitäisi olla todella paljon ja laajalta alueelta. Minä tiedän vastauksen noihin kaikkiin, mieheni ei tietäisi varmaan kuin muutamaan, ja tänään hän pani etelä-amerikkalaiset puhumaan ranskaa ja meksikolaiset meksikoa :D Mutta hän tietää esim. tieteestä ja matemaattisista asioista 100 kertaa enemmän kuin minä.

[/quote]

Heh tiesit vastauksen kaikkiin noihin, mutta silti et tiedä, että meksiko ei ole kieli.

Vierailija
12/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 23:33"]

[/quote]

Heh tiesit vastauksen kaikkiin noihin, mutta silti et tiedä, että meksiko ei ole kieli.

[/quote]

Lue nyt vielä kerran toi vastaus...

Vierailija
13/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

jollakin taitaa nyt olla heikko luetunymmärtämisen taso ;)

Vierailija
14/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tiennyt kasvillisuusvyöhykkeitä - muut vastaukset kyllä. Ja olen sitä mieltä, että omaan hyvän (ehkä keskitasoa paremman) yleissivistyksen, kun vain yksi kysymys on minulle" hämärä".

Vierailija
15/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin luulisi tajuavan.Tosin tämän aloituksen tekijä tuskin on edes aikuinen..

Vierailija
16/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas nämä kysymykset on erittäin vaikeita ja tiedän varmuudella vain kysymyksen 10 vastauksen. Kakkosen oletan olevan usan presidentti ja viitosen Englannin. Nelonen tarkoittaisi käännettynä mahdollistajaa. 

Vierailija
17/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 23:40"]

[/quote]

[/quote]

jollakin taitaa nyt olla heikko luetunymmärtämisen taso ;)

[/quote]

Joo anteeksi, en oikein tajunnut kun luin niin nopeasti tuon viestisi. Nyt tajusin, siis se mies luuli meksikoa kieleksi.

Vierailija
18/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahaa joku kuuntelee taas naapurien teinityttöjen keskusteluja.Voi luoja.

Vierailija
19/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän nuo kaikki. Mutta mulla on osittaisen valokuvamuistin takia päässäni hemmetisti ylimääräistä nippelitietoa.

Vierailija
20/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 23:46"]

Taas nämä kysymykset on erittäin vaikeita ja tiedän varmuudella vain kysymyksen 10 vastauksen. Kakkosen oletan olevan usan presidentti ja viitosen Englannin. Nelonen tarkoittaisi käännettynä mahdollistajaa. 

[/quote]

On juu ollut Englannin presidentti tuo Tätseri :)