Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kaikkien aikuisten olettaa tietävän...

Vierailija
09.04.2013 |

seuraavat asiat, koulutuksesta ym. riippumatta:

1. keitä olivat natsit ja mitkä olivat Hitlerin tunnetut "aikaansaannokset"

2. kuka oli Abraham Lincoln

3. mikä on Australian pääkaupunki (huom. ei ole Sydney!)

4. mitä tarkoittaa opportunismi

5. kuka oli vastikään edesmennyt Margaret Thatcher

6. minä vuosina käytiin toinen maailmansota

7. kuka kirjoitti teoksen Anna Karenina

8. kuka oli Venäjän viimeinen tsaari ja mikä oli hänen perheensä kohtalo

9. mitkä ovat maapallon kasvillisuusvyöhykkeet

10. missä maanosassa sijaitsee Marokko

11. kristinuskon ja juutalaisuuden perimmäiset erot

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä pitäisi voida olettaa. Uskomattoman moni on vastannut ei. Wtf?

Vierailija
42/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä nuo Bernadottet tuosa listassa tekee? Muuta kuin tuovat tuon B:n tuohon banaaniin... Eivät päivääkään ole Suomea hallinneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koen että mulla on aivan surkea yleissivistys ja silti tiesin suunnilleen kaikkien kohtien vastaukset. Aivan käsittämätöntä et joku ei tietäis laisinkaan mistä on kyse. Olen aina ajatellut et ei tä av oo niin paha paikka ku annetaan ymmärtää, ja et täällä on fiksujakin ihmisiä osa, koska melkein joka ketjussa fiksuja kommentteja. Mut enää en ole vakuuttunut.

Vierailija
44/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kaikki ovat varmasti osanneet vastaukset joskus,  mutta asioita joita ei koskaan kertaa jäävät monilta ihmisiltä unholaan. Toiset taas muistavat vielä peruskoulujuttuja. Itse en esim.  muista historiasta juuri mitään, lähinnä sen minkä olen aikuisena kerranut.

Vierailija
45/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nippelitieto ei ole sama asia kuin yleissivistys. Vaikka kyllähän jokainen peruskoulun käynyt pitäisi noita asioita tietää.

Vierailija
46/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 10:27"]

Mä koen että mulla on aivan surkea yleissivistys ja silti tiesin suunnilleen kaikkien kohtien vastaukset. Aivan käsittämätöntä et joku ei tietäis laisinkaan mistä on kyse. Olen aina ajatellut et ei tä av oo niin paha paikka ku annetaan ymmärtää, ja et täällä on fiksujakin ihmisiä osa, koska melkein joka ketjussa fiksuja kommentteja. Mut enää en ole vakuuttunut.

[/quote]

Nuo asiat kuuluvat yleissivistykseen. Mutta kaikki eivät ole yleissivistyneitä. Kaikkien ei voi olettaa tietävän kaikkia noita asioita. Ei sen faktan toteaminen tarkoita, että olisi tyhmä. Se tarkoittaa vain, että on realisti.

Itselleni sattui lapsus tuossa tsaarikohdassa, sekoitin Aleksanterit ja Nikolait. Jonkun historianharrastajan mielestä varmasti ihan käsittämätön moka, ymmärrän sen. Tai jonkun, joka on hiljattain lukenut aiheesta koulussa. Minusta taas tuntuu tosi oudolta, että joku ei tiedä Australian pääkaupunkia. Mutta minä olenkin maantieteen harrastaja ja tiedän ihan jokaisen maan pääkaupungin. Näin me katsos ollaan erilaisia...

Vierailija
47/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aiheet ei ole kiinnostavia ei ne jää myöskään päähän. Noista kysymysten tiedoista ei ole oikein mitään hyötyä elämässä ainakaan minulle ja paljon tärkeämpää on tietää päivän puheenaiheista. Erikoistietous on sitten toinen josta on hyötyä. Enkä usko että noissakaan kysymyksissä montaa ihmiset saisi oikein ja nollaakin tulisi melko paljon.

Tykkään pelata tietopelejä vaikka olenkin huono niissä, silti peliseurassa kaikki ei saa olla liian tietäväisiä ja on jotenkin helpompaa pelata kun tietää mukana olevan muitakin joilta voi tulla pikkaisen tyhmiä vastauksia.