Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kaikkien aikuisten olettaa tietävän...

Vierailija
09.04.2013 |

seuraavat asiat, koulutuksesta ym. riippumatta:

1. keitä olivat natsit ja mitkä olivat Hitlerin tunnetut "aikaansaannokset"

2. kuka oli Abraham Lincoln

3. mikä on Australian pääkaupunki (huom. ei ole Sydney!)

4. mitä tarkoittaa opportunismi

5. kuka oli vastikään edesmennyt Margaret Thatcher

6. minä vuosina käytiin toinen maailmansota

7. kuka kirjoitti teoksen Anna Karenina

8. kuka oli Venäjän viimeinen tsaari ja mikä oli hänen perheensä kohtalo

9. mitkä ovat maapallon kasvillisuusvyöhykkeet

10. missä maanosassa sijaitsee Marokko

11. kristinuskon ja juutalaisuuden perimmäiset erot

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu Englannilla on pressa

Vierailija
22/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiedättekö mikä on Makedonian pääkaupunki? Ja jos tähän nyt kovin monta oikeaa vastausta tulee niin on kyllä sitten tsekattu googlesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makedonian pääkaupunki on Skopje:) Mä olen asunut siellä suunnalla vuosia. Tosin, osaan kyllä kaikkien Euroopan maiden pääkaupungit ja suurimman osan muistakin (joo, olen hieman hulluna karttoihin) Mutta tuosta Englannin presidentistä tuli mieleen, että näissä ketjuissa ihmetyttää aina se, miten ihmiset on voineet VÄLTTYÄ siltä tiedolta? Siis suurin osa noista asioistahan opetetaan jo alakoulussa.

Vierailija
24/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 23:17"]

[/quote]

No tuossa 3. olisi saattanut mennä väärin ilman vinkkiäsi. 8:n ensimmäistä osaa en muista. 9 on haastava, mutta kai nuo on aika perustietoa jota voisi olettaa aikuisten osaavan. Olen osannut kaikki aikanaan, jostain syystä kaikki tieto ei pysy päässä.

Vierailija
25/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 00:08"]

Makedonian pääkaupunki on Skopje:) Mä olen asunut siellä suunnalla vuosia. Tosin, osaan kyllä kaikkien Euroopan maiden pääkaupungit ja suurimman osan muistakin (joo, olen hieman hulluna karttoihin) Mutta tuosta Englannin presidentistä tuli mieleen, että näissä ketjuissa ihmetyttää aina se, miten ihmiset on voineet VÄLTTYÄ siltä tiedolta? Siis suurin osa noista asioistahan opetetaan jo alakoulussa.

[/quote]

Totta turiset! Ja luulisi, että Englannin kuningatar tai edes edesmennyt prinsessa Diana olisivat niin kuuluisia ihmisiä että ne sentään av-mammatkin muistaisi.

Vierailija
26/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden tsaarien suhteen on muuten olemassa hyvä muistisääntö, BANAANI

B niinkuin Bernadottet (eli Ruotsin vallan hallitsijasuku)

A niinkuin Aleksanteri I

N niinkuin Nikolai I

A niinkuin Aleksanteri II

A niinkuin Aleksanteri III

N niinkuin Nikolai II

I niinkuin itsenäisyys

Mun historianopettaja tuo kerran kertoi, eikä olen sen jälkeen hallitsijoita tarvinnut muistella :D

Vierailija
27/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin, tuli sitten ajatusvirhe Thacherin kohdalla. Oikeassa olin joka tapauksessa, koska sama asiahan se käytännössä on. 

Vierailija
28/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Juuri niin, täysin sama asia olla tasavallan presidentti kuin kuningaskunnan pääministeri. Ehkä av-mamman kanssa ei kannata jutella kuin kakkavaipoista, muuhun ei tunnu ymmärrys riittävän....

Vierailija
29/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 00:24"]

:D Juuri niin, täysin sama asia olla tasavallan presidentti kuin kuningaskunnan pääministeri. Ehkä av-mamman kanssa ei kannata jutella kuin kakkavaipoista, muuhun ei tunnu ymmärrys riittävän....

[/quote]

Haista paska!!

Vierailija
30/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt, kun menee seuraavalle sivulle jo, tohdin laittaa vastaukset tähän... en voi vastustaa kiusausta yrittää, vaikkei sitä kysyttykään.

Keskitysleirit lienee tunnetuin aikaansaannos jos upseerien teloituksia tai vastaavia hänen omia ratkaisuja ei lasketa, Natsit on hitlerin fasistinen puolue Saksassa.

Yhdysvaltain presidentti. Oli presidenttinä sisällissodan aikana ja piti Gettysburgissa kuuluisan puheen, josta en kyllä muista yhtään mitään. En varmaan tietäisi henkilöstä mitään ilman amerikkalaisia leffoja.

Canberra

Onpas yllättävän vaikea selittää. Hyödyntää tai pyrkiä hyödyntää helpoimpia keinoja eteenpäin ilman selkeää omaa linjaa...

Rautarouva, pääministeri, joka sai lakon päättymään ilmoituksellaan ja voitti Falklandin sodan.

1939-1945

Tolstoi

Tämä on vaikea, paljoa muuta osaa sanoa kuin keitä se ei ainakaan ollut, mutta Romanovin sukua se oli... Perhe teloitettiin ampumalla.

Tundra (vai oliko se vain kylmä), lauhkea, subtrooppinen, trooppinen

Afrikassa, Espanjalaisten mielestä liian lähellä.

Kristityillä messias on tullut, kuollut ja noussut taivaaseen. Juutalaiset odottelevat vielä häntä. Juutalaisilla lainoppi, kristityillä pelastus tulee uskosta. Kristityillä ominaispiirteenä kolmiyhteinen Jumala, jossa Isä, Poika ja Pyhä henki on yksi Jumala.

Vierailija
31/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti nuo kaikki asiat kuuluvat perussivistykseen. Ehkä kasvillisuusalueiden täsmällinen oikea nimeäminen voi olla pikkuisen hankalampi. En pysty käsittämään miten aikuinen ihminen, joka jotain lukee: kirjoja, aikakausi-tai sanomalehtiä sekä seuraa yhtään ajankohtaisohjelma, uutisia tai dokumentteja voisi olla näitä tietämättä. Mielestäni aikuisen pitäisi tietää nämä.

Vierailija
32/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

hei AP

no mun meilestä ei voi olettaa et tietäis kaikkia, mutta jos ees puolet ni olis nk. sivistynyt. mutta itse varmaankin haluat kokea olevasi parempi kun listatt kysymyksiä joihin varmaankin tiedät vastaukset. voin mäkin kysyä sulta jotain "yleissivistykseen" liittyvää johon et tiedä vastausta, ehkä vaikea uskoa että sellaista asiaa jota et tietäisi on, koska ainoat tärkeäthän on tuossa sun listassa mutta mutta...  mites sitten, olis varmaan selitystä kuinka ei nyt voi kaikkea tiettä eikä ole oleellista jne?

kasvallisuusvyöhykkeet, oikeesti? paljon olen maailmaa matkustanut, noita en tiedä, eli olen kai tyhmä. no can do. sinä voit AP olla vain tyytyväinen :)

Vierailija
33/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En googlettanu, mielekkäämpää koittaa muistella..

1. Kansallissosialisteja ja juutalaisten sekä "rotuopin" mukaisen väestön hävittäminen Saksasta ja sen valloittamilta alueilta.

2. Yhdysvaltojen ensimmäinen presidentti.

3. Australian pääkaupunkiudesta taitavat edelleen kiistellä Melbourne ja Canberra, ilmeisesti viimeksi mainittua pidetään virallisesti pääkaupunkina.

4. Vähän vaikea selittää, uskominen omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin.

5. Brittien pääministeri, joka teki väestön kannalta kamalia ratkaisuja. Oli myös muiden maiden päättäjien mukana sössimässä myös esim. Etelä-Amerikan maiden talouksia. Vastavoimaksi nuorten keskuudessa Englannissa syntyi punk-liike.

6. Ääh, vuodet kyllä sekoittuvat mut oisko 39-44?

7. Mieleen tulee vain nimi Tolstoi, kirjaa en oo lukenu.

8. Nikolai II? Arvaukseksi menee. Mutta yrittivät paeta vallankumousta ja lopulta koko perhe tapettiin.

9. Trooppinen, subtrooppinen, öö, tulee mieleen vain ilmastovyöhykkeet. Mut seuraavaks tulis nahkealehtiset kasvit, sit lauhkean vyöhykkeen ja lopuks kylmä vyöhyke?

10. Marokko sijaitsee Afrikassa. Pohjois-Afrikassa, suoraan siitä Espanjasta etelään.

11. Kristinuskossa Jeesuksen pitäminen korkeammassa arvossa kuin vain profeettana.

Vierailija
34/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoo jossa mulla pomppas on toi Australian pääkaupunki. En todellakaan tiedä mikä se on.=D

Vierailija
35/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 01:22"]

En googlettanu, mielekkäämpää koittaa muistella..

1. Kansallissosialisteja ja juutalaisten sekä "rotuopin" mukaisen väestön hävittäminen Saksasta ja sen valloittamilta alueilta.

2. Yhdysvaltojen ensimmäinen presidentti.

3. Australian pääkaupunkiudesta taitavat edelleen kiistellä Melbourne ja Canberra, ilmeisesti viimeksi mainittua pidetään virallisesti pääkaupunkina.

4. Vähän vaikea selittää, uskominen omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin.

5. Brittien pääministeri, joka teki väestön kannalta kamalia ratkaisuja. Oli myös muiden maiden päättäjien mukana sössimässä myös esim. Etelä-Amerikan maiden talouksia. Vastavoimaksi nuorten keskuudessa Englannissa syntyi punk-liike.

6. Ääh, vuodet kyllä sekoittuvat mut oisko 39-44?

7. Mieleen tulee vain nimi Tolstoi, kirjaa en oo lukenu.

8. Nikolai II? Arvaukseksi menee. Mutta yrittivät paeta vallankumousta ja lopulta koko perhe tapettiin.

9. Trooppinen, subtrooppinen, öö, tulee mieleen vain ilmastovyöhykkeet. Mut seuraavaks tulis nahkealehtiset kasvit, sit lauhkean vyöhykkeen ja lopuks kylmä vyöhyke?

10. Marokko sijaitsee Afrikassa. Pohjois-Afrikassa, suoraan siitä Espanjasta etelään.

11. Kristinuskossa Jeesuksen pitäminen korkeammassa arvossa kuin vain profeettana.

[/quote]

Mielekkäämpää kuin vastata kaikkiin on korjata toisten vastauksia... ;-) Tai sillä ei ainakaan paljasta omia heikkouksia.

2. Ei ole ensimmäinen presidentti, vaan taisi olla jo pitkällä toisella kymmenellä. Ja Abekin ammuttiin kuten moni muu Yhdysvaltain presidentti.

4. Aikaisemmalla meni mielestäni vähän paremmin, hakee omaa etua ilman moraalista selkärankaa.

5. Ei kai Thatcher sössinyt vaan teki paljon Brittien eduksi. Britit lähti hiljalleen nousemaan sieltä suosta jonne se oli hiljalleen vajonnut sodan jälkeen.

6. päättyi 45

8. Nikolai II taitaa olla täsmälleen oikein. Kuten saattaa olla moni muukin, johon en kommentoi.

11. Häh, mitä tarkoitat? Juutalaiset eivät tunnusta kristusta, eivät ainakaan profeettana tai minään jumalallisena. Kristityille Jeesus on vapahtaja. 

Vierailija
36/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo 8 on joillekkin niin vaikea, eikö tosiaan kukaan muu täällä ole katsonut Anastasiaa? Jos on sen katsonut niin luulisi ainakin jotain tietävän tuosta kasista.

Vierailija
37/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt vain peruskoulun ja tiesin vastauksen kaikkiin muihin (ilman hakukoneita), paitsi numeroon 9, kasvillisuusvyöhykkeet. 

Minusta voi olettaa, että jokainen tietää vaikka 70% noista. Minäkin tiedän, ja tosiaan peruskoulupohjalta, joten ei voi olla vaikeaa!

Vierailija
38/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että useimmat aikuiset nuo tietävät.

Lähipiirini kaikki aikuiset ainakin. Eli lähtökohtaisesti oletan, että näin on muillakin.

Vierailija
39/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikkien pitäisi nuo asiat tietää, ihan jo peruskoulutaustalla ja yleissivistyksen puolesta.

Tiedän kyllä, etteivät kaikki noita asioita tiedä.

Vierailija
40/47 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan vastauksen noihin kaikkiin, mutta en todellakaan pidä itseäni mitenkään sivistyneenä. Mulla on hyvä muisti ja pidin turpani kiinni koulussa tunneilla, niin kuulin mitä puhuttiin. Esim. just eilen selvisi matikassa, että 4. luokkalainen poikani osasi yhden asian oikein ja minä väärin. Onneksi piti päänsä, niin en korjannut laskua vääräksi:)