Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä. Kysy jotain!

Vierailija
25.03.2019 |

Sana on vapaa.

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko herkästi tehtyä oletuksia perheen tilanteesta jos huoli herää?

Vierailija
22/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö lapsia ottaa enemmän huostaan kuin mitä tapahtuu? Onko sijaisvanhempien joukossa niitä, joille raha on oikeastaan se motiivi ottaa lapsia?

Ei pitäisi enemmän. On varmaan niitäkin, mutta en ole tavannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko herkästi tehtyä oletuksia perheen tilanteesta jos huoli herää?

En sanoisi.

Vierailija
24/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotko ensisijaisesti ilmoittajaa, vai ilmoitettua?

Kumman puolelle vaakasi kallistuu?

Vierailija
25/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kirpparilta painekattilan - uskaltaako sitä käyttää? Miten saan selville onko siinä keitetty kuukuppeja?

Vierailija
26/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kyllä kerrottiin, että en saa apua, jos en tee lastensuojeluilmoitusta itsestäni. Suositteletko tekemään?

14.

Vierailija
27/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko käytännön apua, jos olen naimisissa, meillä on monta alle 3 v lasta, mies on matkatöissä välillä viikon, eikä tukiverkkoa ole?

Yksityinen lastenhoitaja sanoi, että eivät tee, jos ei tilaa aika pitkäksi aikaa ja säännöllisesti ja siihen meillä ei ole varaa.  Onko minulla oikeus saada esim kaksi tuntia omaa aikaa viikossa ilman että lapsia ollaan viemässä pois? Tahtoisin käydä ulkona. Luin jostain, että roskiakaan en saa lähteä viemään yksin. Onko normaalia tarvita omaa aikaa edes muutaman kerran vuodessa? Entä jos kaikki ollaan influenssassa, niin onko minun vain jaksettava hoitaa lapset sairaaanakin?

Voit pyytää lapsiperheiden kotipalvelua apuun, jos esim. sairastut. Siihen ei tarvita lastensuojelun asiakkuutta tai lähetettä.

Käytännössä tuolta ei mitään apua saa. Ainakaan jos sairastuu yllättäen.

Edes hyvissä ajoin soittamalla ei onnistu, esim muutamaa viikkoa etukäteen kun olin menossa leikkaukseen.

Jos soitat kuukautta aiemmin niin niin pitkälle ei voi luvata.

Näin Tampereella.

Vierailija
28/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskotko ensisijaisesti ilmoittajaa, vai ilmoitettua?

Kumman puolelle vaakasi kallistuu?

Riippuu tilanteesta, mutta lähtökohtaisesti ajattelen, että ilmoitettu itse tietää tilanteensa parhaiten.

Vierailija
29/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kyllä kerrottiin, että en saa apua, jos en tee lastensuojeluilmoitusta itsestäni. Suositteletko tekemään?

14.

Kuulostaapa ikävältä. Sitten toki kannattaa tehdä. Mielestäni kuitenkaan tilanteenne ei noilla tiedoilla ole varsinainen lastensuojelullinen ongelma (siis niin, että lapset tarvitsisivat suojelua).

Vierailija
30/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs nuorehko äiti taloyhtiössämme juo alkoholia lastenleikkipaikalla, milloin on viiniä ja milloin siideriä kahvikupissa. Olen tästä hänelle huomauttanut suullisesti, ja tämän jälkeen hän ja ystävänsä tekivät meidän lapsesta lasun, "näpäytystarkoituksessa". Itse en juuri tunne ketään taloyhtiöstä, ja heillä on ns. joukkovoima. Mitä kehottaisit tekemään?

Vierailija
31/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko käytännön apua, jos olen naimisissa, meillä on monta alle 3 v lasta, mies on matkatöissä välillä viikon, eikä tukiverkkoa ole?

Yksityinen lastenhoitaja sanoi, että eivät tee, jos ei tilaa aika pitkäksi aikaa ja säännöllisesti ja siihen meillä ei ole varaa.  Onko minulla oikeus saada esim kaksi tuntia omaa aikaa viikossa ilman että lapsia ollaan viemässä pois? Tahtoisin käydä ulkona. Luin jostain, että roskiakaan en saa lähteä viemään yksin. Onko normaalia tarvita omaa aikaa edes muutaman kerran vuodessa? Entä jos kaikki ollaan influenssassa, niin onko minun vain jaksettava hoitaa lapset sairaaanakin?

Voit pyytää lapsiperheiden kotipalvelua apuun, jos esim. sairastut. Siihen ei tarvita lastensuojelun asiakkuutta tai lähetettä.

Käytännössä tuolta ei mitään apua saa. Ainakaan jos sairastuu yllättäen.

Edes hyvissä ajoin soittamalla ei onnistu, esim muutamaa viikkoa etukäteen kun olin menossa leikkaukseen.

Jos soitat kuukautta aiemmin niin niin pitkälle ei voi luvata.

Näin Tampereella.

He tarjoavat n. kerran viikossa parin kolmen tunnin avun. Jos olet menossa leikkaukseen ja olet esim. viikon sairaalassa tms. niin eihän se riitä. Mikäli sinulla ei ole muutakaan paikkaa minne laittaa lapset siksi aikaa, niin sosiaalitoimi voi heidät siksi aikaa sijoittaa.

Vierailija
32/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs nuorehko äiti taloyhtiössämme juo alkoholia lastenleikkipaikalla, milloin on viiniä ja milloin siideriä kahvikupissa. Olen tästä hänelle huomauttanut suullisesti, ja tämän jälkeen hän ja ystävänsä tekivät meidän lapsesta lasun, "näpäytystarkoituksessa". Itse en juuri tunne ketään taloyhtiöstä, ja heillä on ns. joukkovoima. Mitä kehottaisit tekemään?

Lastensuojeluilmoitus ehdottomasti, mieluiten päivystykseen soittamalla silloin, kun äiti juo.

Vierailija
33/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko tehdä valituksen ja mihin, ja mitä siitä mahdollisesti seuraa, kun lapseni jätettiin vastoin ennakkosopimusta sossujen tiloissa kahden etävanhemman kanssa, joka lapsen sanojen mukaan kävi häneen kiinni (lapsi oli tuolloin 11v ja ilmaissut toistuvasti sossuille, ettei halua tavata isäänsä (oon ollu totaali-yh koko lapsen elämän ajan ja hänen vähät kokemukset biolog. isästä huonoja) mutta hänet "pakotettiin" siihen), ja tilanne raukesi vasta kun lapsen huudettua sossut tuli paikalle. Myöhemmin vastuusossu soitti poliisille asiasta, mutta näyttö ei riittänyt, sana sanaa-vastaan tilanne. Jota ei olisi tullut, jos sossut ois pysyneet sovitussa. Etä hyvä puhumaan ja mustamaalaamaan minua, sossut meni siihen ihan täysin, mutta eniten mua järkytti ettei edes tuon ikäistä lasta itseään kuunneltu! Oli aiemmilla tapamamisilla yrittänyt paeta isää sängyn alle ja lukittuun vessaan, jolloin ovi oli avattu väkisin. Mun oma terapeutti sanoi, että jos aikuista kohdeltaisi noin, olis noussu kauhea metakka. Lapseni kokemus sen sijaan ohitettiin, kaikki painettiin villaisella ja omiin raportteihinsa eivät kirjanneet asiaa kuin kaunistellen ohimennen. Havaitsin myös, että sossut peittelevät toistensa virheitä, j a raportteihin kirjataan suoranaisia valheita. Luottamus meni heihin ihan täysin, onneksi ei tarvitse enää olla lasun kanssa tekemisissä.

Vierailija
34/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtaatko paljon perheitä joille lastensuojelu "vihollinen" ts. kokevat olevansa aiheettomasti silmätikkuja? Vaikka oikeasti olisikin syytä huoleen?

Vierailija
35/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistatteko helposti aiheettomat Lasut? Kuten esimerkiksi kostolasut, jotka on tehty nimettömänä ja joissa on jotain todella arvelluttavia "huolenaiheita"

Meistä tehtailee ex-mies lasuja, syyt vaihtelee ja aina ne tehdään nimettömänä tai tekijä on muka "lapsen luokkakaverin huolestunut vanhempi" tms. Ja aina meistä, ei koskaan lapsen isästä. On syytetty narkomaaniksi, alkoholistiksi, ties mistä. Aina ne on aiheettomiksi osoittautuneet.

Eikö lastensuojeluilmoitus tehdä lapsesta eikä "meistä" eli vanhemmista?

Vierailija
36/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt keväällä hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan yliopistoon.

Kannattaako sosiaalityöntekijäksi opiskelu? Kaikki varoittelevat kyseisestä alasta. Millaiset yo-paperit sulla oli? Haitko monta kertaa vai pääsitkö ekalla? Onko sua uhkailtu?

Vierailija
37/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut lapset sijoitetaan lastenkotiin ja toiset taas perheisiin?

Vierailija
38/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinko tehdä valituksen ja mihin, ja mitä siitä mahdollisesti seuraa, kun lapseni jätettiin vastoin ennakkosopimusta sossujen tiloissa kahden etävanhemman kanssa, joka lapsen sanojen mukaan kävi häneen kiinni (lapsi oli tuolloin 11v ja ilmaissut toistuvasti sossuille, ettei halua tavata isäänsä (oon ollu totaali-yh koko lapsen elämän ajan ja hänen vähät kokemukset biolog. isästä huonoja) mutta hänet "pakotettiin" siihen), ja tilanne raukesi vasta kun lapsen huudettua sossut tuli paikalle. Myöhemmin vastuusossu soitti poliisille asiasta, mutta näyttö ei riittänyt, sana sanaa-vastaan tilanne. Jota ei olisi tullut, jos sossut ois pysyneet sovitussa. Etä hyvä puhumaan ja mustamaalaamaan minua, sossut meni siihen ihan täysin, mutta eniten mua järkytti ettei edes tuon ikäistä lasta itseään kuunneltu! Oli aiemmilla tapamamisilla yrittänyt paeta isää sängyn alle ja lukittuun vessaan, jolloin ovi oli avattu väkisin. Mun oma terapeutti sanoi, että jos aikuista kohdeltaisi noin, olis noussu kauhea metakka. Lapseni kokemus sen sijaan ohitettiin, kaikki painettiin villaisella ja omiin raportteihinsa eivät kirjanneet asiaa kuin kaunistellen ohimennen. Havaitsin myös, että sossut peittelevät toistensa virheitä, j a raportteihin kirjataan suoranaisia valheita. Luottamus meni heihin ihan täysin, onneksi ei tarvitse enää olla lasun kanssa tekemisissä.

Ota yhteys esimieheen / sosiaaliasiamieheen.

Vierailija
39/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut lapset sijoitetaan lastenkotiin ja toiset taas perheisiin?

Pikkulapsille perhe on paras paikka. Perheessä on kuitenkin huonot puolensa. Perhe ei vahdi lasta 24/7 mikäli lapsi on esim. itsetuhoinen tai hatkailee. Monesti teini-iässä sijoitetuilla on jo niin paljon ongelmia, että perheessä niitä ei voida ratkoa.

Vierailija
40/93 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtaatko paljon perheitä joille lastensuojelu "vihollinen" ts. kokevat olevansa aiheettomasti silmätikkuja? Vaikka oikeasti olisikin syytä huoleen?

Aika vähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä