Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olisit itse toiminut Alppilan koulun ruokalassa?

Vierailija
09.04.2013 |

Teini uhmaa, haistattelee, eikä usko puhetta. Useampi aikuinen komentaa ilman tehoa.

Poliisi on ilmoittanut, ettei osallistu tämäntapaisten tilanteiden selvittelyyn.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin heittänyt vielä kovemmin pihalle.

Vierailija
2/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 22:59"]

Teille muille. Oppilasta ei voi kantaa väkisin sylissä pois tai kantaa kainaloista. Menee väkisin koskemiseksi ja oppilas laittaa vastaan ja tilanne näyttää väkivaltaiselta. On se niin helppo neuvoja, kun ei ole kokemusta vaikeista oppilaista. Viisas pitää näppinsä irti oppilaista, jos haluaa työpaikkansa pitää. Itse olin työharjoittelussa erityiskoulussa ja eihän moneen oppilaaseen saa koskea edes hyvällä, kun ne kiljuu opelle et toi koskee. Koskeminen on kiellettyä. Kerroin sitten ettei kaikki koskeminen ole pahaa koskemista. Parempi ettei ohjaa edes hartioista ja tai koske olkapäähän. Itse ole sellainen lämmin välittävä ihminen. Kahdenkeskisiä tilanteita oppilaan kanssa pitää välttää, koska voivat valehdella kotona mitä tahansa.

[/quote]

Jos on se poistumiskäsky annettu, eikä oppilas noudata, hänet saa lain mukaan poistaa paikalta riittävin voimakeinoin. Palomiehen otteella kantaminen on hyvin selvä, siinä ei osapuolet juurikaan pysty toista satuttamaan kuin vähän ehkä nyrkein jos kädet on liian vapaana. En kuitenkaan usko, että moni siinä tohtii nyrkkejä heiluttaen horjuttaa tasapainoaan, kun on sen verran korkealla ja siinä asennossa.

Jos tutkinta tulisi, palomiehenote on tuttu poliisille. Sillä hoidetaan vammautuneet palavasta talosta tai muualtakin hankalemmista paikoista.

Jos pitää pelätä, ettei lasta saa ottaa syliinkään, ollaan aivan oikeutetusti allekirjoittamassa adressia ja valtiovallan pitää saada koulujärjestykseen järki mukaan. Kun koulu on turvaton opettajalle, joka ei voi tehdä mitään, on se turvaton myös lapsillemme. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaa tietysti.

Vierailija
4/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuraattorin rooli on kuule ihan eri kuin opettajan.

Itse olen opettaja ja joudun valvomaan ruokailua. Tunnen 1 /10 osan oppilaista. 

Miten toimin, jos pitää mennä sanomaan tuntemattomalle jätkälle piposta? No, sanon, että täällä ei vissiin saa pitää pipoja, mut sulla näyttää olevan. Kävelen valvomaan muita. Sit sanon, jos tunnistan, luokanvalvojalle, että hänen luokkansa oppilas oli pipo päässä ruokalassa. Jos en tunnista, se oli sit siinä. 

Jos joku ei pelleilee ja leikkii, sanon, että jahas, terve lapsi leikkii. 

Sit ne huorittelee ja älämöi ja vittuilee. Annan olla. Hymyilen ystävällisesti ja sanon, että leikisti saa haukkua, oikeasti ei. Tästäkin sanon luokanvalvojalle, jos tunnistan oppilaan. Yleensä en tunnista, joten anna olla.

Mun varaan on siis turha laskea vanhempien missaamaa kasvatustehtävää. En todella käy 50-kiloisena yhdenkään finninnaaman liki. Saati että koskisin.

Siinäpä ovat kullannuppunne. Semmosia ne on.

Tää mun puolikehottelu toimii jokaiseen täysjärkiseen teiniin, mutta ei näihin kotona pilattuihin.

Vierailija
5/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kestäis olla töissä opettajan kanssa, joka ei oikeesti puutu. Mä pyytäisin toisen aikuisen paikalle ja jos lapsi ei pyytämättä poistuisi, niin sitten me vietäisiin se. En suuttuisi, enkä olisi uhmakas, enkä tönisi.

Tämä ei päättyisi tähän, vaan sitten kun lapsi on rauhoittunut istuttaisiin alas ja mietittäisiin, että mitä tuli tehtyä ja miten sitä käytöstä sais paremmaks. Sitten soitto kotiin ja jos tarvis niin veilä istunto vanhempien kanssa. Toimii muuten hyvin.

Vierailija
6/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

halolla päähän vaan..

Vierailija
7/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantanut lapsen pois sylissäni.

Vierailija
8/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 21:15"]

Kuraattorin rooli on kuule ihan eri kuin opettajan.

Itse olen opettaja ja joudun valvomaan ruokailua. Tunnen 1 /10 osan oppilaista. 

Miten toimin, jos pitää mennä sanomaan tuntemattomalle jätkälle piposta? No, sanon, että täällä ei vissiin saa pitää pipoja, mut sulla näyttää olevan. Kävelen valvomaan muita. Sit sanon, jos tunnistan, luokanvalvojalle, että hänen luokkansa oppilas oli pipo päässä ruokalassa. Jos en tunnista, se oli sit siinä. 

Jos joku ei pelleilee ja leikkii, sanon, että jahas, terve lapsi leikkii. 

Sit ne huorittelee ja älämöi ja vittuilee. Annan olla. Hymyilen ystävällisesti ja sanon, että leikisti saa haukkua, oikeasti ei. Tästäkin sanon luokanvalvojalle, jos tunnistan oppilaan. Yleensä en tunnista, joten anna olla.

Mun varaan on siis turha laskea vanhempien missaamaa kasvatustehtävää. En todella käy 50-kiloisena yhdenkään finninnaaman liki. Saati että koskisin.

Siinäpä ovat kullannuppunne. Semmosia ne on.

Tää mun puolikehottelu toimii jokaiseen täysjärkiseen teiniin, mutta ei näihin kotona pilattuihin.

[/quote]

Toki tiedän, että toimenkuvat ovat erilaiset. Olen ollut yläasteella opettajana 8 vuotta, joten kokemusta ihan pätevänä aineenopettajana löytyy. Opettajiakin on erilaisia eli niitä, jotka eivät viitsi viitsiä ja sitten niitä, joilla menee aina yli. Sitten on meitä siinä välillä, jotka oletamme, että teinikin on ihminen. Jostain kumman syystä ihmisenä kohdeltu nuori käyttäytyy toisin kuin se, jolle opettaja näyttää, että et ole mitään.

Vierailija
9/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antanut jälki-istunnon ja pyytänyt vanhemmat koululle keskustelemaan lapsensa käytöksestä.

Vierailija
10/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehnyt lastensuojeluilmoituksen, tuolla käytöksellä ei voi koti olla kunnossa. Paimentanut asiaa siihen asti että huostaanotto olisi tapahtunut.

Vierailija
11/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani kertoi että hän olisi väistänyt helposti kömpelön hyökkäyksen ja tehnyt opettajasta naurunalaisen. Pojallani on oranssi vyö karatesta.

Opettajana olisin poistunut tilanteesta kahville tai muualle ja jättänyt aktivistin jaarittelemaan yksikseen. 

Vierailija
12/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se olisi ollut palomiehen ote, jolla olisin kantanut oppilaan joko aulaan tai suoraan rehtorin kansliaan. Tämä sen takia, kun oma massa ei varmasti olisi liikuttanut oppilasta samalla tavalla.

Ja se viestin 17 äidin oranssin vyön karateka olisi saattanut väistää, mutta ehkei kuitenkaan olisi edes ajautunut tuohon tilanteeseen. Jos olisi, eiköhän hän olisi selvittänyt asiaa seuransakin kanssa. Olen treenannut vuodesta 1987 Karatea (välillä tosin pidempääkin taukoa) ja sinä aikana meidän seurassa on ollut kaksi kaveria, jotka erehtyivät sen käyttöön siviilissä. Eipä ole enää. On myös muita jotka ovat muusta huonosta käytöksestä joutunut muihin harrastuksiin. 

Vierailija
14/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, mitään kärhämää tuskin olis tullut. Olisin sanonut asiallisesti sille huppupäälle että otatko sen hupun pois. Selittänyt miksi näin toimitaan. En olis aloittanut pyyntöä ilmoittamalla, että nyt otat sen hupun päästä tai heitän sut ruokalasta. Tuo on aika huono tapa lähestyä nuoria. Kun itse käyttäytyy asiallisesti niin yleensä saa asiallista kohtelua itsekin.

Vierailija
15/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu juu, mut kun tässä oppilasjoukossa on just näitä pipipäitä, jotka ei toimi kuten muut nuoret.

oikeesti niistä näkee jo kaukaa, että parempi pysyä pois niitten tieltä.

Vierailija
16/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

20! Et tajua yhtään mitään, keinosi ei toimisi.Hupou päässä on vain ärsytyskeino ja olen ollut koulussa töissä  niin tiedän mistä puhun.

Teille muille. Oppilasta ei voi kantaa väkisin sylissä pois tai kantaa kainaloista. Menee väkisin koskemiseksi ja oppilas laittaa vastaan ja tilanne näyttää väkivaltaiselta. On se niin helppo neuvoja, kun ei ole kokemusta vaikeista oppilaista. Viisas pitää näppinsä irti oppilaista, jos haluaa työpaikkansa pitää. Itse olin työharjoittelussa erityiskoulussa ja eihän moneen oppilaaseen saa koskea edes hyvällä, kun ne kiljuu opelle et toi koskee. Koskeminen on kiellettyä. Kerroin sitten ettei kaikki koskeminen ole pahaa koskemista. Parempi ettei ohjaa edes hartioista ja tai koske olkapäähän. Itse ole sellainen lämmin välittävä ihminen. Kahdenkeskisiä tilanteita oppilaan kanssa pitää välttää, koska voivat valehdella kotona mitä tahansa.

Vierailija
17/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

syönyt

Vierailija
18/39 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin toiminut ihan samoin kuin Antti. Ja mennyt sitten vielä luokanvalvojalle/rehtorille

ilmoittamaan, että oppilas tarvitsee jonkin lisärangaistuksen vielä, kun kiroili siellä käytävällä johon hänet olin toimittanut.

Olen itse ollut vuoden yläasteella/lukiossa ja se riitti - vaikka rehtori olikin ihan osaava ja aivan toista kaliperia kuin Alppilan rehtori. 

Viimeiset 10 vuotta olen ollut yliopistossa kielten lehtorina ja kiittelen kaikkia niitä Antin kaltaisia opettajia, jotka ovat aikanaan pitäneet kuria oppilailleen.

Olli-Pekka Lindgren, lehtori

Vierailija
19/39 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah!

Huppu päässä ruokalassa, niin yks tulee ja työntää portaikkoon.

Jos olis kaatunut ja kallo haljennut, niin oliskohan saanut pitää kipsiä päässä syödessä?

Kaikkia sekopäitä sitä opettajiksi päätyy.  Opettaja itse syö varmaan alasti?

Vierailija
20/39 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, hyvät vauva lehden lukijat. Teidän täytyy hallita omat 3-5 vuotiaanne ihan sanan voimin. Jos ette hallitse näin pientä, miten voitte hallita heidät 10 vuotta myöhemmin.

Hallinnassa täytyy joskus tarttua ja pitää kiinni. Ottaa syliin tai sitoa otteella. 15 vuotiasta ei voi sitoa otteella syliin, mutta voi työntää ulos. 

Yrittäkää pärjätä uhmaikäistenne kanssa, muuten ette pärjää murkkujenne kanssa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän