Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ruokavaliolla vaikuttaa sikiön kokoon?

Vierailija
21.07.2008 |

Olen kuullut, että suurimmat vauvat syntyvät maissa, joissa käytetään paljon maitotaloustuotteita.

Eli gallup: käytitkö paljon maitotuotteita raskausaikana ja mikä oli täysiaikaisten vauvojesi koko?

Sokerillakin kyllä luulisi olevan vaikutusta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokan raskauden aikana en voinut käyttää ja lapsi oli 3500 g, rv 41.

Vierailija
2/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

energiansaanti voi johtaa sikiön kasvun hidastumiseen, ja liiallinen energiansaanti voi johtaa sikiön liialliseen kasvuun. Huonot rasvat ja sokeri mahdollisimman vähälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset 3670g ja 2650g (ei täysiaikainen, mutta 200g/vko kasvuvauhdilla olisi ollut n.3400g rv 40)

Vierailija
4/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan kasvun kanssa normaaliraskauksissa. se vauva ottaa sen minkä ottaa ja jos syöt paljon niin loppu jää sinuun itseesi.

Vierailija
5/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan kasvun kanssa normaaliraskauksissa. se vauva ottaa sen minkä ottaa ja jos syöt paljon niin loppu jää sinuun itseesi.

Vierailija
6/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden aikana.. Karkkia ym. herkkuja kului runsain määrin. Myös maitoa (olen suurkuluttaja...). Kilojakin kertyi ihan kiitettävästi, tosin ensimmäisestä raskaudesta lähti kaikki 20kg ja vähän päälle ja toisen synnytyksestä vasta 6kk ja enää 5 jäljellä ja saman verran tuli kiloja.. Mutta esikoinen painoi 3440g syntyi 39+2 ja toinen 3502g ja syntyi 39+4.

Eli mun kohdalla ainakaan tuolla ruokavaliolla ei ollut sen kummemmin merkitystä tai no en tiedä miten pienet vauvat olisi ilman herkkuja syntynyt...

Vierailija
7/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin paljon leipää ja loppuraskaudesta hedelmäkarkkeja. Lapsi oli yli nelikiloinen.

Vierailija
8/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotuksen aikana: makeaa, rasvaista, hedelmiäkin kyllä, limsaa jne. Ihan kaikkea mitä mieli teki: jäätelöä litratolkulla. Painoa tuli 21kg. Silti vauva painoi vain 3200g, vaikka odotin jotain yli 4kg järkälettä, koska luulin, että oma painoni jotenkin korreloisi tulevan vauvan koon kanssa. No, eipä korreloinut.

Vierailija
9/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät korreloi, vaan äidin energiansaanti ja lapsen paino. Eri asia.

Vierailija
10/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis äidin energiansaanti ja lapsen paino.

Ääritapauksissa kylläkin, mutta normaaliraskauksissa ei juuri korreloi.

Vierailija
11/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että omalla syömisellä=energiansaannilla ei ole merkitystä vauvan painoon. mistä se äiti energiaa saa muualta kuin syömisellä??

Vierailija
12/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse alle 160-senttinen ja erittäin hoikka. Raskausaikana tuli painoa 10 kiloa ja lapsi painoi reippaasti yli neljä kiloa.

Join kaksi lasillista maitoa päivässä ja lisäksi illalla myslin kanssa. Silloin tällöin söin myös askillisen karkkia tai pienen pussin irtokarkkia.

Istukka painoi 800 grammaa mikä on käsittääkseni aika paljon. Kai sen toimintakin aika paljon vaikuttaa vauvan kokoon?

Vierailija
13/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kontrolloinut juurikaan syömisiäni raskausaikana, söin sokeria ja maitotuotteita aika kiitettävästi... Maha kasvoi aikas isoksi ja terkkakin varoitteli nelikiloisesta vauvasta. No, vauvan syntymäpaino oli 3020g. Hieman terkan ilme venähti kun menimme ekalle neuvolakäynnille. :)

Vierailija
14/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä tavalla että, sikiö imee kasvuunsa tarvitseman ravinnon äidin elimistönsä. Jos äiti on oikein niukalla ravinnolla, siinä kärsii mm. äidin luusto varsin paljon!

Ja sikiö ei liho vaikka äiti söisi kuinka paljon tahansa!

Vierailija
15/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että omalla syömisellä=energiansaannilla ei ole merkitystä vauvan painoon. mistä se äiti energiaa saa muualta kuin syömisellä??

sikiön painon kanssa. Sen sijaan energiansaanti kyllä korreloi. Voin painaa vaikka 150 kg ja saada pienen vauvan, mutta jos energiansaantini on raskauden aikana vaikka 1000 kcal, niin se vaikuttaa kyllä sikiön kokoon.

Vierailija
16/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.suomenkatiloliitto.fi/ravitsemus191006.pdf

Etenkin kohdat liian vähäinen painonnousu ja liiallinen painonnousu.

Vierailija
17/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen edelleen sitä mieltä että äidin raskaudenaikaisella syömisellä ei ole tekemistä vauvan syntymäpainon kanssa NORMAALIRASKAUDESSA. Itse odotan viidettä ja mulla on hiukan kokemusta asiasta.

sikiön painon kanssa. Sen sijaan energiansaanti kyllä korreloi. Voin painaa vaikka 150 kg ja saada pienen vauvan, mutta jos energiansaantini on raskauden aikana vaikka 1000 kcal, niin se vaikuttaa kyllä sikiön kokoon.

Vierailija
18/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli runsas hiilarinen ruokavalio -> suuri kokoinen vauva. Siksihän esim raskausdiabeteksestä kärsivä laitetaan vähähiilariselle dietille, ettei kasva isoa sokerivauvaa (yli 4kg)

En ole koskaan kuullut että runsas maitotuotteiden käyttö vaikuttaisi sikiön kasvuun. Minulla kolme raskautta, joissa kahdessa en juurikaan syönnyt maitotuotteita (kalsium purkista tämän takia) ja yksi jossa söin aika paljon, välillä meni litra maitoa päivässä kun himooni sitä join! Tämä vauva painoi 3720g, kun kaksi aikaisempaa 3490 ja 3850 eli maitoa juomalla vauvasta tuli minun lapsistani se "keskikokoisin"...

Vierailija
19/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kun sillä ei juurikaan ole merkitystä.

Vierailija
20/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä puhutaan NORMAALIRASKAUKSISTA EI RASKAUSDIABETEKSESTÄ.

eli runsas hiilarinen ruokavalio -> suuri kokoinen vauva. Siksihän esim raskausdiabeteksestä kärsivä laitetaan vähähiilariselle dietille, ettei kasva isoa sokerivauvaa (yli 4kg)

En ole koskaan kuullut että runsas maitotuotteiden käyttö vaikuttaisi sikiön kasvuun. Minulla kolme raskautta, joissa kahdessa en juurikaan syönnyt maitotuotteita (kalsium purkista tämän takia) ja yksi jossa söin aika paljon, välillä meni litra maitoa päivässä kun himooni sitä join! Tämä vauva painoi 3720g, kun kaksi aikaisempaa 3490 ja 3850 eli maitoa juomalla vauvasta tuli minun lapsistani se "keskikokoisin"...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä