Kenen "pitäisi" maksaa minun matkani?
Appi täyttää 60v tänä syksynä, ja on suunnitellut matkaa. Hänellä on kolme lasta ja on luvannut maksaa jokaisen lapsensa ja lapsenlapsensa (3kpl) matkan. Minun ja vävyn pitää maksaa itse, miehen toisella siskolla ei ole puolisoa.
Vävy on töissä ja pystyy maksamaan helposti oman osansa, minä olen työtön. En usko että pääsen matkaan koska miehellänikään ei ole hirveästi ylimääräistä. Onko tämä sitten reilua? Tuntuu vähän suunnitellulta jutulta. Joku halpishotelli halpislennolla jonnekin halpaan etelänkohteeseen onnistuisi meiltä, mutta minä tuskin saan vaikuttaa hotellivalintaan.
Eli meiltä matkaan lähteen mies ja lapset. Minä jään kotiin. Toivon toki että saan töitä ennen tuota, mutta saanko sitten lomaa?
Kommentit (102)
Häh? Jos te meette vaikka joulua viettämään appivanhemmille, niin saako teidän puolisot siellä kinkkua laisinkaan? Tai jos saatte, niin sitten kirjoitellan velkakirjoja? hohhoijaa
Tää on niitä paikkoja kun kuuluu ottaa lainaa ja lähteä reissuun.
Meillä on tehty useampikin tuollainen matka, milloin milläkin "syyllä". Aina on vanhempani maksaneet matkan koko perheelle. Ja heilläkin on kolme lasta, joista kahdella viiden hengen perheet. Matka on ollut heidän toiveensa ja heidän ajatuksensa. Hassua, että perheestä yhtä ei makseta, varsinkin kun hyvin tiedetään, ettei hänellä itsellään ole matkaan varaa.
Jos apella ei ole varaa maksaa koko perhettä, niin eikö olisi kivenpi lähteä sitten vaikka risteilylle koko porukalla?
Omituisinta on se, että teillä vaikuttaa olevan erilliset rahat omassa perheessä, etenkin jos teillä on noin pienet lapset. Itsestään selvää pitäisi olla, että työssäkäyvä miehesi maksaa jos koko perhe lähtee jonnekin. Ja syytä olisi nyt maksaa, sillä kertomasi perusteella tämä on "once in a lifetime" -mahdollisuus teidän perheelle päästä etelänmatkalle kun ei tarvitse maksaa kuin yhden hengen matka.
Vähän jo naurattaa tää ketju. Jotkut on aidosti sit mieltä et apen pitäisi maksaa tasapuolisuuden nimissä myös miniän matka. Onko tää nyt sit pitkälle vietynä sitä et ei riitä et vaaditaan uusperheiden etälapsille sama elintaso joka kotiin riippumatta lähivanhemman tuloista?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 19:15"]
Vähän jo naurattaa tää ketju. Jotkut on aidosti sit mieltä et apen pitäisi maksaa tasapuolisuuden nimissä myös miniän matka. Onko tää nyt sit pitkälle vietynä sitä et ei riitä et vaaditaan uusperheiden etälapsille sama elintaso joka kotiin riippumatta lähivanhemman tuloista?
[/quote]
Jotkut vielä kohtelevat perhettä perheenä. Toiset sitten taas eivät.
Perillä menevä raha on tekosyy, harvassa paikassa on niin kallista kuin Suomessa. Kyllä te nyt viikon pärjäätte. Ja voihan se kotonakin käydä niin, että tarvii apteekissa käydä...
Sano nyt vielä ettei teillä ole varaa passeihin / henkilöllisyyspapereihin koko perheelle eikä lapsiakaan ole rokotettu.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 19:17"]
Perillä menevä raha on tekosyy, harvassa paikassa on niin kallista kuin Suomessa. Kyllä te nyt viikon pärjäätte. Ja voihan se kotonakin käydä niin, että tarvii apteekissa käydä...
Sano nyt vielä ettei teillä ole varaa passeihin / henkilöllisyyspapereihin koko perheelle eikä lapsiakaan ole rokotettu.
[/quote]
Lapset ON rokotettu. Heillä ON passit.
Minä lopetan tähän ketjuun kirjoittamisen tähän. Kiitos.
Mun ex-'avo'appi maksoi koko perheelle matkat, miniät mukaan lukien. Olin silloin juuri valmistunut, joten en olisi päässyt mukaan, koska en ollut ehtinyt tienata paljon mitään. Hukkaan meni nekin rahat, koska ero tuli parin kuukauden päästä :D
Tuossa teidän tilanteessa on ehkä vähän hassua, että jätetään kahden perheenjäsenen matka maksamatta, varsinkin kun varmasti tiedetään sinun olevan työttömänä. Kaatuuko ukon budjetti niihin kahteen lisämaksuun?
Matkalle ei muutenkaan ole kiva lähteä, jos pitää joka pennia laskea ja miettiä onko varaa syödä siinä paikassa missä päivänsankari mikäkin ilta haluaa. Kannattaa jutella myös tuo asia etukäteen, jotta ei tarvitse hakea kaupasta leivänkänttyä kun muut vetelevät hyviä illallisia.
AP hei, miten olet työtön kun nuorin lapsesi on 2-vuotias? Etkö ole kotihoidon tuella vai oletko ilmoittautunut työttömäksi? Lapsi on kotona kuitenkin joten et voi työtä edes vastaanottaa, eiks niin?
Luulen ettei appivanhemmilla ole varaa maksaa kaikkien matkaa, mutta olettavat, että kaikilla on sen verran rahaa säästössä, että pystyvät yhden henkilön matkan maksamaan, kun he jo maksavat niin monien matkan. Eivät siis jätä ilkeyttään lastensa puolisoita maksamatta
Mä jäisin mielelläni kotiin :D sanoisin mielehelleni että hyvä matkaa, nyt tää mamma treenaa ja löhöilee omissa oloissaan ihan rauhassa!
Mä en ymmärrä miksi ap on täällä ihan ressukkana. Monta kertaa on kysytty että mitä mieltä mies on asiasta, mutta ap ei ole kertonut. Onko ap edes puhunut asiasta miehensä kanssa? Olisko aika puhua?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 19:15"]
[/quote]
Mua lähinnä itkettää tuo sun tapas ymmärtää väärin. Harva maksattais apella matkaansa. Monihan tuossa avoimesti ihmetteli, että miksei puolisot kuulu perheeseen myös? Appi on sikaniska, jolla ei hienotunteisuutta sekunttiakaan. Uusperheet eivät tällä kertaa kuulu tähän, vai haluatko sä siitä tehdä oman friikin aloituksesi?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 19:19"]
AP hei, miten olet työtön kun nuorin lapsesi on 2-vuotias? Etkö ole kotihoidon tuella vai oletko ilmoittautunut työttömäksi? Lapsi on kotona kuitenkin joten et voi työtä edes vastaanottaa, eiks niin?
[/quote]
Vastaan tähän vielä, sitten häivyn. Olen tehnyt pätkätöitä, niin kuin sanoin. Melkein koko ajan, silloin tällöin. Se onnistuu, kun toisella on vuorotyö ja välillä pitkiä vapaita. Olen hakenut päivähoitopaikkaa ja haen vakitöitä.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 19:17"]
[/quote]
Lapset ON rokotettu. Heillä ON passit.
Minä lopetan tähän ketjuun kirjoittamisen tähän. Kiitos.
[/quote]
Älä nyt pliis lopeta vaikkei me kaikki ollakaan sitä mieltä että appesi on epäreilu kun ei maksa sinunkin matkaa.
Miten ihmeessä teillä on ollut varaa hankkia lapsille passit ja mihin ihmeet tarkoitukseen?
Hassua, miten täällä ruvetaan vaatimaan ap:tä tilille taloudestaan. Appiukkohan tässä idiootti on, tekee jakoja perheiden sisälle.
Jos olisin ap, sanoisin miehelleni, etten appiukon ikävän asenteen takia halua lähteä mukaan. Toivottaisin kuitenkin miehelle ja lapsille hyvää matkaa, ja nauttisin sen ajan kotona omasta rauhastani.
Mieti asiaa sinkkuna olevan sisaruksen kannalta: appi lahjoittaa teidän perheelle 3 x lentolipun hinnan (vaikka 3 x 500 euroa = 1500 euroa), ja sinkun perheelle 500 euroa. Epäreilua.
Appiukon olisi fiksua maksaa. Yhdellä lapsistani on pitkäaikainen kumppani, ja vaikka eivät yhdessä vielä asukaan niin katson että kuluu perheeseemme. Ei tulisi kuuloonkaan että maksaisin muiden matkan/pizzan/äitienpäivälounaan mutta X:n olisi maksettava itse jos mielisi mukaan. Sitten mennään sen mukaan mihin rahat riittävät, ja tietysti niin että kaikki on kutsuttu.
Vai onko appesi tarkoituksella jättämässä sinua pois?
Pyhällä hengelläkö me siellä eläisimme? Pitäähän sielläkin syödä, ja voi olla että pitää vaikka apteekissa käydä. Siihenkin pitää olla rahaa. Sanoin, että emme ole enempää asiasta vielä puhuneet, uskon kyllä miehen ajattelevan että on harmi, ettei minulla ole rahaa ja että hän varmasti miettii, miten saisimme koko perheen mukaan. Laina lomamatkaa varten tuntuu minusta tosi typerältä.
Ja kyllä minun vanhemmilleni puolisot ovat perhettä myös.