Kenen "pitäisi" maksaa minun matkani?
Appi täyttää 60v tänä syksynä, ja on suunnitellut matkaa. Hänellä on kolme lasta ja on luvannut maksaa jokaisen lapsensa ja lapsenlapsensa (3kpl) matkan. Minun ja vävyn pitää maksaa itse, miehen toisella siskolla ei ole puolisoa.
Vävy on töissä ja pystyy maksamaan helposti oman osansa, minä olen työtön. En usko että pääsen matkaan koska miehellänikään ei ole hirveästi ylimääräistä. Onko tämä sitten reilua? Tuntuu vähän suunnitellulta jutulta. Joku halpishotelli halpislennolla jonnekin halpaan etelänkohteeseen onnistuisi meiltä, mutta minä tuskin saan vaikuttaa hotellivalintaan.
Eli meiltä matkaan lähteen mies ja lapset. Minä jään kotiin. Toivon toki että saan töitä ennen tuota, mutta saanko sitten lomaa?
Kommentit (102)
Musta miehesi pitäisi kieltäytyä matkasta. Jos ei sitä tee, sinä jäät kotiin ja mökötät.
Meillä sama juttu ja minusta täysin oikeudenmukaisesti appi maksoi vain lasten ja lastenlasten matkat (mummi kuollut eli appi on leski). Minä ja kaksi vävyä maksoimme omat matkamme eikä kukaan olettanut, että appi ne maksaisi.
Nythän pääsette lomalle koko perhe yhden hengen hinnalla. Jos anoppisi maksaa amtkat maksaa siis hotelihuoneen varmaankin miehellesi ja lapsille, ja tuskin olettaa että sinä nukut erillisessä huoneessa jota kustannat itse? Eli toisin sanoen, pääsette koko perhe matkalle sinun lentosi hinnalla. Ei kovin paska diili minusta? Sästäkää miehen palkasta ajoissa matkarahasi, en näe tässä asiassa ongelmaa.
Miksi anopin nyt kuuluisi maksaa kaikkien lennot?
Teidän oman perheen, jos haluat lähteä mukaan.
En edes kehtaisi olettaa kenenkään perheeseen kuulumattoman maksavan matkaani.
Okei appi aikoo maksaa kolme lastaan ja lapsenlapset, mutta ei lastensa puolisoiden matkoja. Eli maksaa kuuden vieraan matkan ja jättää kaksi maksamatta? Onko tulossa muita sellaisia, joitka maksaa itse matkansa? Onko tämä apelle rahakysymys, eli ei vaan ole varaa maksaa koko poppoota.
Jos kyse olisi isäni synttäreistä ja hän ei maksaisi puolisoni matkaa, eikä itsellä olisi sopivaa summaa löysää rahaa puuttuvan matkan maksamiseen, niin ilmottaisin että en ole tulossa ja osuuteni voi käyttää siskon miehen matkan maksamiseen, ettei hänen tarvi maksaa sitä itse. Luultavasti määränpäässä voi olla tulossa lisää kuluja, jos myöskään huoneeseen ei mahdu yhtä lisää vaan siitäkin pitää maksaa erikseen jne. Mahtaako se yksi ruokakaan tulla tarjoiltuna vai pitääkö sekin ostaa jne.
Minä olen ainoa riippakivi tässä, kun ole työttömänä nyt. Eihän siinä pelkästä lennosta ole kyse, viikon matkalla pitää kuitenkin koko perheen syödäkin ja muuta. Tai vaikka ei muuhun tuhlaisi niin ravintoloissakin se ruoka maksaa.
Jäi vain jotenkin kurja fiilis. Ennenkin olen jäänyt matkoista paitsi, kun opiskelin enkä tienannut töistä tarpeeksi että olisi jäänyt matkoihin rahaa. Muut sitten meni.
Minusta apellasi ei ole mitään moraalista velvoitetta maksaa kaikkien muiden matkalle tulijoiden matkoja. Varmaankin hän olisi sitä paitsi kaiken maksanut, jos olisi paljon rahaa. Mutta jos rahaa ei ole kamalasti ylimääräistä, niin hän on ajatellut tasapuolisesti hieman helpottaa teidän perheiden matkakuluja. Jos sinulla ei ole sitten varaa lähteä siltikään, se on ikävää, mutta ei epäoikeudenmukaista.
Eli appi ei maksa kuitenkaan lapsensa ja lapsenlapsiensa ruokia, pelkät lennot+hotelli? Tuleehan matkalle hintaa sitten kuitenkin muillekin...
MInkäikäiset lapset teillä on?
Lähettäkää muksut ulkomaille jos ikä riittää, ja jääkää miehen kanssa kotiin viettämään laatuaikaa.
Mutta meinaatko siis kuitenkin että teillä olisi varaa viikon ravintolaruokailuihin siellä ulkomailla koko perheelle, mutta ei sinun lennollesi?
Jos teidän perheellä ei ole rahaa sinun matkaan, niin sinä jäät kotiin, ellet saa lainattua matkarahoja esim. vanhemmiltasi tai sisaruksiltasi tai joltain ystäviltäsi.
Entä jos katoisi toisinpäin eli appi on haaveillut viikon lomasta läheistensä kanssa, siis vaimon ja lasten ja usein yökyläilevien lastenlasten. Hän on säästänyt, suunnitellut, miettinyt ja valmistellut ja nyt sitten miniä lyö kapuloita rattaisiin: hän tahtoo, että hänen reissunsa maksetaan myös, koska hän on perhettä. Ei läheinen, ei omainen, mutta tahtoo mukaan.
Miksi ihmeessä ette anna isovanhempien itse päättää, miten juhlivat ja kenen kanssa? Tuleeko hyvä mieli, kun pilaatte juhlansa?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 18:18"]
Entä jos katoisi toisinpäin eli appi on haaveillut viikon lomasta läheistensä kanssa, siis vaimon ja lasten ja usein yökyläilevien lastenlasten. Hän on säästänyt, suunnitellut, miettinyt ja valmistellut ja nyt sitten miniä lyö kapuloita rattaisiin: hän tahtoo, että hänen reissunsa maksetaan myös, koska hän on perhettä. Ei läheinen, ei omainen, mutta tahtoo mukaan.
Miksi ihmeessä ette anna isovanhempien itse päättää, miten juhlivat ja kenen kanssa? Tuleeko hyvä mieli, kun pilaatte juhlansa?
[/quote]
En nyt ota kantaa siihen, mitä ap kysyi, mutta mun mielestä tää on tosi outo tapa katsoa asiaa. Ei meillä ole ainakaan niin, että vain minä tai veljeni olemme vanhempieni "läheisiä", kyllä meidän puolisomme kuuluvat ihan samaan pakettiin meidän kanssamme. En voisi ikinä kuvitella, että vanhempani kutsuisivat minut ja veljeni lapsinemme johonkin, mutta eivät puolisoitamme.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 18:16"]
Jos teidän perheellä ei ole rahaa sinun matkaan, niin sinä jäät kotiin, ellet saa lainattua matkarahoja esim. vanhemmiltasi tai sisaruksiltasi tai joltain ystäviltäsi.
[/quote] Näin minäkin pyrkisin ap:n tilalla tekemään, yrittäisin lainata joltain läheiseltä matkarahoja, koska tuntuisi jotenkin kohtuuttomalta, ettei pääsisi matkaan, vaikka hänet on periaatteessa mukaan kutsuttu. Eri asia, jos ei välttämättä haluaisi lähteä mukaan, mutta nyt tuntuu siltä, että matka on tärkeä. Siis matkarahoja lainaamaan - säästääkin vielä vähän ehtii, jos se ko. tilanteessa (työttömänä) on mitenkään mahdollista.
Minun mielestä tyhmää että matka on määritelty noin että vain ap jää ilman matkaa, olis vaikka voinut ilmaista että maksoin teidän perheestä yhden aikuisen ja x lasta. Tai että maksan lapsenlapset ja aikuisten matkat puoliksi. Minusta typerästi jätetty puolisot ulkopuolelle perheestä.
mä antaisin myös oman matkani veljeni puolisolle ja jäisin pois jos mun isä olis niin Urpo ettei maksaisi mun miehen matkaa mutta mun ja lapsien kyllä.
Tietenkin sun AP pitää maksaa oma matkasi tai tarkemmin sun ja miehesi yhdessä. Yhteiset rahathan teillä varmasti on.
Sit kun appi kuolee niin vingutko sitten kun sä et saa perintöä vaan ainoastaan apen omat lapset ja lapsenlapset saa?
No on se nyt kumma jos viisihenkisellä perheellä ei ole varaa laitaa sanotaan nyt vaikka tonnia koko perheen matkaan.
Jos ikinä tulen olemaan vastaavassa tilanteessa niin yrittäisin anoppina ratkaista asian siten että vuokraisin vaikka sellaisen ison luksusmökin ihan Suomesta johon sitten vaan mahtuu viikkoa viettämään koko suku...
kyllä se matka kuuluu maksaa itse, jos matkalle mielii. Jos joku toinen saa matkan lahjaksi, niin sille ei voi yhtikäs mitään.
En pysty säästämään nyt mitään, mies pystyy jonkun verran. Mutta matkaa ollaan jo varaamassa, emmekä me tiedä rahatilanteesta etukäteen, eli mikä se on syksyllä. En minä ole kenenkään rahojen tai perintöjen perään! Kylläpä te olette ilkeitä. Minusta vain tuntuu pahalta jäädä ulkopuolelle. Eikö nuo pakettimatkat pidä maksaa tietyn ajan kuluessa?
No on se nyt kumma jos viisihenkisellä perheellä ei ole varaa laitaa sanotaan nyt vaikka tonnia koko perheen matkaan. Ei kaikilla ole. En tiedä tuosta lainaamisesta, pitää miettiä.
ap
Kyllä minunkin vanhemmat maksaa sillointällöin vain minun matkan Suomeen, ei maksa muiden matkoja, eikä siitä kukaan ota nokkiinsa. Asutaan ulkomailla ja pienikin (joskin tuo on tosi iso) "lahja" on oikein mukava. Ei mun mies ole koskaan oelttanut, että mun vanhemmat alkais makseleen sen matkoja!!
Sama myös mun appivanhemmat, ne saattaa joskus maksaa mun miehelle matkan Suomeen, muttei tosiaan mun matkoja, enkä ollenkaan ota sitä henkilökohtaisena loukkauksena!
Saan appivanhemmilta joululahjaksi yleensä anopin kutomat villasukat, mies sitten myös sukkien lisäksi "oikean " lahjan, olen todella onnellinen noista villasukistani!!
Miten te aikuiset ihmiset oikein ajattelette noita lahjojanne?
eikö sun mies voi maksaa sun matkaa, jos on duunissa?