Kenen mielestä BMI 19-20 on normaalipaino?
Minusta tuo on naisen ihannepainoindeksi. Tuon yli kun mennään, on yleensä jo joko löllö tai kolhon näköinen. En tajua, miten joku BMI 24 muka voi olla vielä normaalipaino. Ei ihan varmasti ole, ellei kyseessä ole todella urheilullinen ja lihaksikas ihminen, muuten läskiä on jo ihan liikaa.
Kommentit (51)
Ainakin mun kohdalla on ihan totta. Mun BMI on nyt 20,8 ja se on ihan liikaa minulle :( Pari-kolme kiloa haluaisin tuosta nipistää niin olisin tyytyväinen.
Mun mielestä vähän alakanttiin. Itse olen alimmillani ollut 17,5. 22-23 olisi terve ja sopiva.
Painoindeksi on huono mittari. Mittanauha on parempi. Jotkut ylipainoiset näyttävät paremmilta ja ovat kiiteämpiä kuin pömppömahaiset BMI 20 - esim. itse oin sellainen. Nyt kun käyn salilla, BMI on 22 ja pömppö vähentynyt lopultakin vuosien työn tuloksena vaikka paino onkin vähän noussut. Reidet ja pohkeet ovat vähän paksummat kuin ennen, mutta vyötäröltä menee samat housut kuin BMI 20 aikaan.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 16:51"]
Minusta tuo on naisen ihannepainoindeksi. Tuon yli kun mennään, on yleensä jo joko löllö tai kolhon näköinen. En tajua, miten joku BMI 24 muka voi olla vielä normaalipaino. Ei ihan varmasti ole, ellei kyseessä ole todella urheilullinen ja lihaksikas ihminen, muuten läskiä on jo ihan liikaa.
[/quote]
On normaalipaino, muttei enää normipaino, suurinosa kun on läskejä nykyään.
mun painoindeksi nyt 21,8 ja ylimääräistä kyllä löytyy. Eli en millään voi uskoa että painoindeksillä 24 ei olisi pulska. Sitä en sano etteikö voisi olla itseensä tyytyväinen ja voida hyvin. Itse viihdyn kropassa jossa ei makkaroita ole:) Se olisi tavoitteena (taas).
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 17:01"]Siis mitä totuutta?
Kyllähän tuo painoindeksi on ihan normaali, ja totta on myös se, että ihmisillä, jotka eivät liiku paljon, suurempi painoindeksi tarkoittaa yleensä liiallista rasvakudoksen määrää. Lisäksi nykyiset kauneusihanteet puhuvat samaa kieltä kuin minä. Eli kyllä se vaan totuuttakin vastaa. Makuasiat on sitten erikseen.
ap
[/quote]
En ole lukenut vielä koko keskustelua mutta haluan jo tässä vaiheessa sanoa että tuo ajattelutapa on väärä. Oletko siis todella sitä ETTÄ JOKU KAUNEUSIHANNE puhuu enemmän totta kuin se että onko PAINOINDEKSI NORMAALI? Siis tuo on ihan törkeää käyttäytymistä muita kohtaan. Menen minäkin tästä jonkun luo ja sanon että "oletpas nyt löllö ja lihava kun olet normaalipainoinen". Kyllä, 19-20 on normi BMI mutta niin on myöskin vaikka 24. Kauneusihanne on se joka on pielessä, ihan kuin tuo viestikin. Nykyajan vääristyneet kauneusihanteet aiheuttavat anoreksiaa ym.
BMI on derivaatta joko lihasten tai läskin määrästä, muistetaan perusasiat
Minun bmi on 19,4 ja koen tälläkin indeksillä olevani lihava... Synnytyksestä tosin niin vähän aikaa, ettei kroppani olekaan missään timmeimmässä kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 18:39"]
Johan joku tutkimustulos osoitti, että terveyden kannalta paras paino on usein BMI:n mukaan sellainen lievä "ylipaino", eli 25-28. Kauneusihanteet ovat asia erikseen.
[/quote]
Joku toinen taas, että hoikat, kevyellä ruokavaliolla olevat elävät pisimpään.
Ei vittu mitä paskaa taas. Hankkikaa elämä.
No, normaalipaino ON 18,5 - 25, eikä sinun kauneusihanteesi siihen vaikuta. Mistä näitä typeriä aloituksia oikein sikiää?!
Oho, alapeukutin vahingossa. Agree. Minun bmi on 19,5 ja pysyy moisessa todella helposti. Vaatteet istuvat, olen energinen, rakastan kehoani ja kaikki on mallillaan. Asiat jotenkin lörpsähtää ja elintasoihra tulee esiin jo BMI 21. N23
oon ite koht 12v ja 146 pitkä ja painan 39 kiloo ja painoindeksin mukaa olen alipainone
Kyllä Se 18-25 haarukka on ihan hyvä.Olen ollut laihimmillani jotain 16 ja en enää ikinä halua:( en siis laihduttanut,tuli seurauksena vaikeasta elämäntilanteesta ja en oikeasti osannut syödä tarpeeksi(eikä muuten kukaan edes viitsinyt sitten mulle sanoa että syöt liian vähän:( )
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 20:20"]oon ite koht 12v ja 146 pitkä ja painan 39 kiloo ja painoindeksin mukaa olen alipainone
[/quote]
Lasten painoindeksi on sinulle se oikea. Sen mukaan olet normaalipainossa, sen keskiarvoa hieman alapuolella, siis varsin sopiva.
Minulle viisikymppiselle naiselle tuo 20 on juuri hyvä. Yhtään ei tarvitse mennä yli.
Mä olen 163cm pitkä, painoin 62kg, jolloin painoindeksini oli 23,6 käytin koon 38/40 vaatteita ja olin tuolloin kaikkien mielestä todella hoikka! vyötärönympärys alle 75cm, solisluut pönkötti..
Ei tuo painoindeksi tosiaankaan pidä kaikkien kohdalla paikkaansa. Mulla on leveät hartiat ja luontaisesti aika paljon lihasta, joten nyt 10kiloa painavampana käytän 1 koon isompia vaatteita, siis kokoa 40/42 enkä todellakaan sanoisi että olen lihava.
Minä olin sellainen BMI 19 riisikeppi. Pienimmillään 17,5. Nykyään, kun on muutama kilo lisää, niin tunnen itseni paljon terveemmäksi ja jaksavammaksi. Tavallaan voisin laihduttaa, mutta ei se litteä vatsa ole sen arvoista, että tuntuu kehossa ja sitä kautta mielessäkin huonommalta.
On kyllä ihan höpöhöpöä että ylipaino olisi terveellistä. Ehkä jollekin mursulle voi olla hyötyä kun pitää kehon lämpimänä jäälautalla...
Siinä vaiheessa jos painoindeksi on yli 25 raskaanaolevilta ainakin tehdään sokerirasitus ja seurataan tarkemmin diabeteksen mahdollista riskiä. Ei lääkärit kuitenkaan turhan takia suosittele normaalia painoindeksiä 18,5-25. Yksinkertaisesti, sairauksien riski suurenee kun paino nousee tuon BMI 25 ylitse.