Miten saadaan matalapalkkainen ala houkuttelevaksi?
Tukia saa paremmin kuin palkkaa matalapalkkaisella alalla.
Mikä olisi tähän ratkaisu?
Itselle tuli vastaan ajatus, jossa ehdotettiin verotusta tuntipalkkaan perustuen, eikä tienattuun koko pottiin. Näin ollen ahkeruus palkittaisiin. Kuulostaa mielestäni hyvältä, koska nostaisi matalapalkkaisen alan houkuttelevuutta.
Mitä ehdotuksia teillä on tähän?
Kommentit (31)
Etätyö. Ja palkataan enemmän ihmisiä, että ei pääse stressi yllättämään.
Verotus kokonaan pois, jää enemmän käteen.
Työnantajat voi itse tehdä homman josta ei kannata maksaa palkkaa. Säästyy sekin raha.
Vierailija kirjoitti:
Nostetaan palkkaa.
Hyvä vaihtoehto! Tuntuu olevan nihkeätä, harmi vain.
Suuri määrä kokouksia ja kahvikekkereitä, että siellä töissä käydään sen sosiaalisen aspektin vuoksi (ja sen isotissisen blondin takia).
Palkkaus on vain yksi tekijä. Miten on yrityskulttuuri, työhyvinvointi, maine asiat, työssäviihtyvyys, tiimihenki, johtamisasiat, edut jne. asioiden laita?
Turha valittaa tiettyjen alojen työvoimapulasta, nostaisivat palkkaa niin tekijöitä löytyy.
Itseäni harmittaa se ettei työssä ole itsenäisyyttä eikä vapautta. Jos miettii miten työtä voisi kehittää tai jotain parantaa niin eipä käy. Esitän asian ja yhden sekunnin miettimisen jälkeen esimies sanoo ei. Pitäkööt tunkkinsa, olen sairauslomalla ja kokeilen miten jaksan töissä joulukuun alusta eteenpäin.
Ihmiset ei ole tyhmiä eli jos työhön halutaan tekijöitä niin palkka tai muut edut kuntoon.
Miksi kukaan esim menisi raatamaan jonnekin vuodeosastolle/kotihoitoon lähihoitajana ja saa siitä 2400e kun saman 2400e voi saada vaikka toimistotöissä tai etätöissä.
Joo, matalapalkkaisen alan verotus tuntipalkan mukaan. Teen 75h tuntia viikossa töitä ja tienaan lähes 5000€. Tuntuu kohtuuttomalta, että maksan veroja niin paljon, vaikka teen rahan eteen tuplasti niin paljon työtunteja kuin joku toinen. Sitten saan lukea kuinka olen riistokapitalistisika.
Joko nostetaan palkkoja useilla sadoilla, tai lasketaan tukia.
Pidetään palkka samana, mutta lyhennetään työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei ole tyhmiä eli jos työhön halutaan tekijöitä niin palkka tai muut edut kuntoon.
Miksi kukaan esim menisi raatamaan jonnekin vuodeosastolle/kotihoitoon lähihoitajana ja saa siitä 2400e kun saman 2400e voi saada vaikka toimistotöissä tai etätöissä.
Minun peruspalkka lähihoitajana on 1600€
Vierailija kirjoitti:
Joo, matalapalkkaisen alan verotus tuntipalkan mukaan. Teen 75h tuntia viikossa töitä ja tienaan lähes 5000€. Tuntuu kohtuuttomalta, että maksan veroja niin paljon, vaikka teen rahan eteen tuplasti niin paljon työtunteja kuin joku toinen. Sitten saan lukea kuinka olen riistokapitalistisika.
Sama, tein parinvuoden ajan hyvää tiliä ja paljon ylitöitä. Viimevuonna maksoin veroa yhden ihmisen vuositulojen verran ja sitten sain potkut. Jotenkin ei jaksais kuunnella syyllistämistä työttömyydestä kun säästöt ja ylityöt menneet valtionkassaan
Etätyön mahdollisuus ja ylipäänsä mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön. Erilaiset työaikajärjestelyt. Olisihan noita.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä ajatuksia.
Muita keinoja?
Palkkaa ei tarvii nostaa jos rahaa ei anneta enemmän, mut jos vaikka sais ilmaisen asunnon ja ruuvat ja netfliksin ja sähköt ja netin ja vaatteet ja ulkomaan matkoja. Ja auton ja pensat.
Vierailija kirjoitti:
Näissä monesti haiskahtaa se, että ihmisiä on palkattu liian vähän. Tietysti voi olla, että esim. kolmivuorotyön takia tekijöiden määrän lisääminen ei ole niin yksinkertaista (1 ihminen lisää ei juuri vaikuta kokonaisrasitukseen).
Nostetaan palkkaa.