Mitä sanoisitte, kun 11 vuotiaan lahjatoive maksaa 3500e
Onko jokin silloin pielessä, jos karkit ja kirjat ym.ei kelpaa vaan niille nyrpistellään vain nenää.
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 15:24"]
Osta keppihevonen ja kepin toiseen päähän katuharja. Sanot että siinä on sulle
harrastus ja tienesti samassa paketissa.
[/quote]
Hyvä idea!
Ap. Vaikka tyttö keräis rahat sukulaisilta ja hankkis itse, niin jonkunhan pitää maksaa tallipaikkakin. Eivät asu maaseudulla, et ei kotipihaan voi laittaa. Äivän älytöntä sanon minä. Sit suuttuu kun saa vain normilahjat. Hukkaan meni sekin vaiva ja raha. 3500e...voi jee..sus. Mun auto maksoi ton verran.
Sanoisin, että haluaminen on halpaa ja nauraisin päälle. Sitten kysyisin, että mikä on oikea lahjatoiveesi.
Ap. Kaiken lisäksi, vanhemmat eivät yrittäneetkään teilata tytön toivetta, vaan oikein viestittivät tälle, et toive ihan Ok. Ehkä ajattelivat tienata kanssa...
Ihan vapaasti saisi minun kummilapseni toivoa tuon hintaisia lahjoja, en ostaisi. 50€ lahjat riittävät kummilapsille ja kiitoksia on kuulunut, mutta ehkä nämä lapset on paremmin kasvatettuja.
No, kyllä tuossa on KASVATUS mennyt pahasti pieleen, jos 5.-luokklaisella ei tuota vertaa ole suhteellisuudentajua, että jo itse ymmärtäisi olla pyytämättä tuollaista lahjaa. Ymmärrän, että alle kouluikäinen voi tyyliin tokaista, että toivon synttärilahjaksi kuuraketin, mutta kyllä kouluikäisellä - etenkin jo isommalla sellaisella - pitäisi olla vähän enemmän tervettä järkeä. Ja kyse ei tosiaan ole varallisuudesta, vaan suhteellisuudentajusta. Oman kuudesluokkalaiseni kaveripiiriin kuuluu erittäin varakkaita perheitä, ja saattavathan nuo lapset joskus LÄHISUKULAISILTAAN saadakin vaikka iPhonen tai muun arvokkaamman lahjan tiettyjen neuvotteluiden jälkeen, mutta ei heillekään hevosia tuosta noin vain ostella, ja ennen kaikkea niitä ei tietenkään toivota perheen ulkopuolisilta, joilta voi olettaa "normaaleja", kohtuuhintaisia paketteja.
Ja sitten vielä tuo, että lapsi NYRPISTÄÄ nenäänsä saamalleen lahjalle. Voi luoja! Mitenköhän tämänkin lapsen tapakasvatus on hoidettu?! - Vaikkei edes tykkäisi saamastaan lahjasta, kuuluu hyviin tapoihin todellakin kiittää kohteliaasti ja olla näyttämättä pettymystä lahjan antajalle. Jos oma lapseni (ja vieläpä jo isompi lapsi) viskoisi tyytymättömänä syrjään yhdenkään lahjan, siitä todellakin tulisi seurauksia. Kyllä tuon ikäisen voi olettaa peruskäytöstavat osaavan ja huomioivan myös toisten tunteet!
Ja vielä: mitä ihmeen vikaa kirjassa lahjana on? Monet kirjat ovat hyvinkin arvokkaita. 20-50 euroa helposti, ja siihen vielä karkkipussi ja lehti päälle. Kuinka paljon niiden kummien sitten pitäisi lapsen lahjoihin, etenkin ihan tavallisiin synttärilahjoihin (ei esim. ristiäis- tai rippilahja) panostaa? Eikö muutama kymppi ole ihan hyvä hinta lahjalle? Oma poikani oli ainakin tosi tyytyväinen lahjaksi saamiinsa kirjoihin!
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 15:40"]
Ap. Kaiken lisäksi, vanhemmat eivät yrittäneetkään teilata tytön toivetta, vaan oikein viestittivät tälle, et toive ihan Ok. Ehkä ajattelivat tienata kanssa...
[/quote]
miten tämä nyt alkoi haiskahtaa taas vähän provolta.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 15:40"]
[/quote]
miten tämä nyt alkoi haiskahtaa taas vähän provolta.
[/quote] Ap. Eiköhän tuo vanhempien käytös juuri kieli siitä, että tyttö pyytelee tuollaisia. Mitään kun ei kielletä, eikä opeteta. Suhteellisuuden taju lapselta tosiaan täysin kadoksissa, ja röyhkeyttähän tuo on suorastaan.
Jos ajatus hevosesta on vanhemmille ok, niin varmasti ostavat sen tytölle itse. Vanhempien kontollehan se hevosen tallipaikan ja valmennuksen maksaminen kuukausittain kuitenkin jäisi. Ei 11-vuotias tyttö itse osaa valmentaa nuoresta hevosesta menestyvää ravuria...
Itse olen saanut kummeiltani usein juuri kirjoja ja pitänyt niistä kovasti. Myös omalle kummitytölleni olen ostanut mm. kirjoja.
Ap. Jos kaikelle lapsen sanomalle vain hymyillään tyytväisenä, niin saahan siitä väärän kuvan. Tosin kyllä 11 vuotiaan pitäisi itsekkin jo tajuta, että mikä normaalia ja mikä ei.
Olisit nauranut iloisesti ja sanonut, että hauska vitsi! Juu, kummitädit eivät tosiaankaan ostele hevosia synttärilahjaksi.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 16:03"]
Ap. Jos kaikelle lapsen sanomalle vain hymyillään tyytväisenä, niin saahan siitä väärän kuvan. Tosin kyllä 11 vuotiaan pitäisi itsekkin jo tajuta, että mikä normaalia ja mikä ei.
[/quote]
No niin pitäisi, mutta ei ole kyllä vanhemmillakaan kaikki muumit laaksossa mikäli antavat lapsen esittää tällaisen lahjatoiveen kummilleen.
Pitäisi sanoa siinä vaiheessa ettei tuo ole realistista eikä ole edes kohteliasta pyytää tuon hintaista lahjaa, keksit jotakin muuta.
Me on ainakin sanottu n. 20-40 euroa maksavia juttuja, kun lapsen kummit on kysyneet mitä lapsi toivoisi, tai tarvitsisi synttärilahjaksi. Hänellä on kaksi pariskuntaa kummeina ja toinen pariskunta on suht. varakkaitakin muttei tulisi ikipäivänä mieleen pyydellä mitään älyttömän hintaisia juttuja.
Ap. Minunkin mielestä lapsen vanhempien olisi pitänyt selittää tytölle, ja torua hänen toiveensa mahdottomuus. Se että vain hymyillään onnellisena, niin kertoo lapselle, että tytön toive oli oikea, ja kummitäti täysi torvi, kun ei ostanut. + että hänen oli ihan oikeutettua lykätä lahjani suuttuneena sivuun. Ei kamalasti enään huvita ostaa jatkossa mitään, kun mikään normaali ei riitä.
Naurskellen avasin ketjun.. Ajatellen, että ei herranjumala minkä hintaista lahjaa pyytää. Sekä mikähän lienee kyseessä? Itse sain kummisedältäni teininä hevosen joululahjaksi.. :)
Minun kummityttö pyysi 10-v lahjaksi aitoa Louis Vuittonin käsilaukkua. Ja vanhemmat samaa sarjaa kuin ap:n kummitytön vanhemmat, vieressä nyökytellään ja ollaan sitä mieltä, että ihan ok toive. Mihin on ihmisten suhteellisuudentaju kadonnut?
Meidän tyttö alkoi myös 10- vuotiaana toivomaan ihan älykallista lahjaa ja toivoi lahjana aina rahana. Kummitäti toi sitten säästöpossun ja sanoi että siitä vaan säästämään nyt 16- vuotiaalla on itse säästämällä/työllä ja ahkeruudella ansaittu skootteri pihassa.
Kaikista lahjoista kyllä aina kiitti ja sukulaiset ja kummit olivat kivoja kun halusuivat nuoren toivetta noudattaa ja antoivat lahjan rahana säästöpossuun. Lähetti vielä skootterin saatuaan erikoiskiitoksen kuvaviestillä missä ajaa skootterilla.
Mietin vain onko ihmisten tänäpäivänä niin vaikea antaa rahaa lahjaksi vaan ennemmin tuovat sitten jotain karkkia/lehtiä yms. hömppää kovalla rahalla... miksei sitä rahaa voi antaa ihan rahana jotta nuori saa haluamansa sitten kun on säästänyt.
Ps. Toive kyllä muuttui vuosien aikana nimittäin 10- vuotiaana halusi maastopyörän mutta kun me ostimme sen hänelle 13- vuotis lahjaksi vaihtoi kohteen skootteriin.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:57"]
Nauraisin ja sanoisin että hankkii sitten omilla rahoillaan sen hintaiset ostokset kun on aikuinen, jos on varaa
[/quote]
Aha. Milles kaikille muille lapsen jutuille naurat? Et taida itsekään olla ihan aikuinen...
no kyllä voisin hyvin antaa rahaa pyynnöstä, en muuten mutta en tod kolmea ja puolta tonnia.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 15:07"]
Minusta jos kysyy lahjatoivetta, niin täytyy ymmärtää, että myös saa kuulla lahjatoiveen.
Karkkipussi, kirja ja lehti ovat lahjoja, joita tuodaan kaverisynttäreille, ei kummitätinä.
[/quote]
Kirja on hyvä lahja kummitädiltäkin mun mielestä.
Mut joo, toivoahan aina saa, eri asia sitten toteutuuks ne toiveet. Kyllä tollaiset isommat hankinnat pitäis ostaa omalla rahalla; säästää niin kauan et on millä ostaa. Voihan se ilmoittaa potentiaalisille lahjanostajille et säästää johonki isompaan ja pyytää lahjaksi rahaa.