Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit jos koirasi purisi sinua?

Vierailija
08.04.2013 |

Siskolla tilanne, jossa heidän koiransa oli purrut siskoa käteen. Nyt sisko on varovainen koiran kanssa, mutta ei kuitenkaan haluaisi antaa koiraa pois/laittaa piikille...

Mulla rakki lähtisi tuossa tilanteessa heti piikille, pureva koira on mielenvikainen ja se puree toistekin.

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:24"]

No kyllä minä olen nähnyt nimenomaan sitä, että koira johtaa laumaa murisemalla ja näykkimällä ja pehmeäluonteinen "ei saa tehdä noin, hyi hyi" ja "en mä uskalla nyt sinne mennä" "eihän se meidän fifi mitään pahaa tarkoita" omistaja on helisemässä, koska ei tiedä,miten koiran kanssa ollaan johdonmukainen johtaja. Koiraa inhimillistetään liikaa, vaikka se on eläin ja käyttäytyy kuten susilauman säännöt sanovat.

Koira on laumaeläin siinä missä susikin, ja susilaumassa on johtaja. Jotta koiraa voi kouluttaa poisoppimalla, pitää ensin oppia lukemaan koiran elekieltä: sen häntiä, korvia, asentoja, karvojen asentoa ja silmiä. Koiralla on nimittäin taito lukea ihmistä.

Koira puree joko pelosta tai käskeäkseen. Ihmisen pitää olla itsevarma, ja näyttää koiralle, että ei ole sille vaarallinen, mutta pitää olla määrätietoinen. Suosittelen ap:n siskolle hyvän ongelmakoirakouluttajan etsimistä. Tuskin selviää itse, koska vika on yleensä hihnan toisessa päässä.

Huonosti käyttäytyvä koira viedään aina arestiin, kun se käyttäytyy huonosti. Koirat ei vät ole niin tyhmiä, etteivätkö osaisi yhdistää tilannetta seuraukseen. Esim. jos koiraa puree pentuna vieras musta koira, se voi jatkossa yhdistää mustat koirat vaarallisiksi ja pelkää niitä-> tuloksena voi olla mustan koiran vastaantullessa remmirähjääjä. Siitä pitää taas opettaa pois, ja yleensä paras konsti silloin on luoda koiralle myönteisiä kokemuksia, mutta se tapahtuu vähitellen poisopettamalla. Sen sijaan ei-toivottu huono käytös pitää yhdistää epämiellyttävään toimintaan. Viktoria Stillvellin ohjelmissa on hyviä neuvoja. Cesar Millanillakin on, mutta ihan kaikkea en hänen toimistaan allekirjoita. Niihin voi suhtautua hyvinkin kriittisesti. Mutta hänkin "selättää" purijoita, eli pitää ne paikoillaan, kunnes ne rauhoittuvat. Koiran pitää totella käskyjä, ja joskus on oltava tiukempiotteinen.  Se ei tarkoita, että koiraa heitetään, lyödään tai satutetaan, mutta se alistetaan ja näytetään, että se ei voita mitään murinalla tai uhkailulla.

Rispektii, siitä koiran kouluttamisessakin on kyse. Koiran tulee kunnioittaa ihmisiä, eikä se kunnioita, jos omistaja ei osaa pätkääkään koiran elekieltä tai olla oikeudenmukainen laumanjohtaja. KOIRA ON LAUMAELÄIN.

[/quote]

Odotan todisteita väitteellesi että koira on laumaeläin, ja seuraa johtajaa. Vielä tähän päivään mennessä en ole sellaisia nähnyt enkä saanut kun olen kysellyt. Koira ei muuten ole susi, kokeilepa mennä selättämään susia ja vaatimaan johtajuutta ja tule sitten kertomaan miten käy. Susilaumassakaan ei kukaan selätä toista väkisin, se selälleen kellahtava tekee sen itse, pystyyn jäävä ei käytä voimaa.

Vierailija
22/124 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:04"]

Muuten kyllä käytössä palkitsemiseen perustuva koulutustapa mutta kyllä olen surutta laittanut koiran nurin, jos ollut sellainen tilanne. Todella harvoinhan tätä tarvitsee tehdä. Tasapainoisia harrastus- ja perhekoiria ollut 2 saksanpaimenta ja hovawart. Kerro toki omat kokemuksesi ja käsityksesi tarkempaan..

[/quote]

Mitä uskot nurin laittamisen koirallesi opettavan? 

[/quote]

Vatsan paljastaminen on osa koirien elekieltä. Meillä ainakin aiheutti yksi kerta sen että uskoo. Koira karkasi useamman kerran naapurin puolelle. Kun kerran "laitoin sen nurin" loppui siihen. Muu käytös pysyi ihan yhtä luottavaisena ja iloisena kuin ennenkin. Ehkä tajusi koirien kielellä että minua kannattaa siinä asiassa totella kun olen vahvempi? Ymmärrän ettei eläimiä kasvateta nöyryyttämällä tai alistamalla, palkinnoilla mennään meilläkin hyvin tuloksin- mutta on ollut jokunen hetki jossa paras keino on osoittaa koiralle että minä olen vahvempi kuin se ja jos se ei usko, sen saattaa käydä huonosti. Eläinmaailmassa lauman etuja vastaan toimiva eläin karkoitetaan hetkellisesti laumasta. Ja se merkitsee kuoleman uhkaa. Olen ihan tarpeeksi nähnyt näitä jössöttäjäkasvattajia joita koirat katsovat alaspäin. Eläimillä on eläinten lait, eikä ne toimi läheskään samalla tavalla kuin ihminen . Tällä palstalla on kyllä harvinaisen paljon ehdottomien oikeiden totuuksien tietäjiä, ihme että maailma silti on niin epätäydellinen.

[/quote]

Valitettavasti olet ollut onnekas, että koirasi ovat sietäneet tuollaista käytöstä. Koirat kun sietävät ihmisiltä yllättävän paljon p¨¨¨kaa ja silti pitävät ihmisistä. Kenties sinullekin tulee vielä joku päivä koira, joka tikkaa sinut ensiapuun selätyksen yrityksestä, eikä halua sen jälkeen tehdä minkäänlaista yhteistyötä kanssasi. Ehkä sinäkin sitten viimein opit, että voimankäytölle ja alistamiselle ei ole tarvetta ihmisen ja koiran suhteessa.

[/quote]

Jäkäjäkä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:28"]

No kyllä minä olen nähnyt nimenomaan sitä, että koira johtaa laumaa murisemalla ja näykkimällä ja pehmeäluonteinen "ei saa tehdä noin, hyi hyi" ja "en mä uskalla nyt sinne mennä" "eihän se meidän fifi mitään pahaa tarkoita" omistaja on helisemässä, koska ei tiedä,miten koiran kanssa ollaan johdonmukainen johtaja. Koiraa inhimillistetään liikaa, vaikka se on eläin ja käyttäytyy kuten susilauman säännöt sanovat.

Koira on laumaeläin siinä missä susikin, ja susilaumassa on johtaja. Jotta koiraa voi kouluttaa poisoppimalla, pitää ensin oppia lukemaan koiran elekieltä: sen häntiä, korvia, asentoja, karvojen asentoa ja silmiä. Koiralla on nimittäin taito lukea ihmistä.

Koira puree joko pelosta tai käskeäkseen. Ihmisen pitää olla itsevarma, ja näyttää koiralle, että ei ole sille vaarallinen, mutta pitää olla määrätietoinen. Suosittelen ap:n siskolle hyvän ongelmakoirakouluttajan etsimistä. Tuskin selviää itse, koska vika on yleensä hihnan toisessa päässä.

Huonosti käyttäytyvä koira viedään aina arestiin, kun se käyttäytyy huonosti. Koirat ei vät ole niin tyhmiä, etteivätkö osaisi yhdistää tilannetta seuraukseen. Esim. jos koiraa puree pentuna vieras musta koira, se voi jatkossa yhdistää mustat koirat vaarallisiksi ja pelkää niitä-> tuloksena voi olla mustan koiran vastaantullessa remmirähjääjä. Siitä pitää taas opettaa pois, ja yleensä paras konsti silloin on luoda koiralle myönteisiä kokemuksia, mutta se tapahtuu vähitellen poisopettamalla. Sen sijaan ei-toivottu huono käytös pitää yhdistää epämiellyttävään toimintaan. Viktoria Stillvellin ohjelmissa on hyviä neuvoja. Cesar Millanillakin on, mutta ihan kaikkea en hänen toimistaan allekirjoita. Niihin voi suhtautua hyvinkin kriittisesti. Mutta hänkin "selättää" purijoita, eli pitää ne paikoillaan, kunnes ne rauhoittuvat. Koiran pitää totella käskyjä, ja joskus on oltava tiukempiotteinen.  Se ei tarkoita, että koiraa heitetään, lyödään tai satutetaan, mutta se alistetaan ja näytetään, että se ei voita mitään murinalla tai uhkailulla.

Rispektii, siitä koiran kouluttamisessakin on kyse. Koiran tulee kunnioittaa ihmisiä, eikä se kunnioita, jos omistaja ei osaa pätkääkään koiran elekieltä tai olla oikeudenmukainen laumanjohtaja. KOIRA ON LAUMAELÄIN.

[/quote]

Odotan todisteita väitteellesi että koira on laumaeläin, ja seuraa johtajaa. Vielä tähän päivään mennessä en ole sellaisia nähnyt enkä saanut kun olen kysellyt. Koira ei muuten ole susi, kokeilepa mennä selättämään susia ja vaatimaan johtajuutta ja tule sitten kertomaan miten käy. Susilaumassakaan ei kukaan selätä toista väkisin, se selälleen kellahtava tekee sen itse, pystyyn jäävä ei käytä voimaa.

[/quote]

ennen kuin hankimme koiran ja luin kaikenmaailman opukset olin samaa mieltä siitä että koko elämä menee pelkillä makupaloilla ja kehumisilla. Että elämä on yhtä ihanteellista koirankasvatustilannetta. Kuten lastenkin kanssa; etukäteen olin täydellinen äiti ja kasvattaja ja ennen kaikkea tiesin kaikesta kaiken- pietä vaikeutta aiheutti tietysti se että monet opukset olivat toistensa vastakohtia.  Kirjat sai samantien heittää jorpakkoon molemmissa tapauksissa ja ruveta opiskelemaan tilannetajua ja kommunikointia sekä lapsen että koiran kanssa. Kuunnella omaa vaistoaan. Aika epätäydellinen olen, mutta sekä lapset että koira voivat oikein hyvin silti. MOlemmille on tullut ns keppiä ja porkkanaa. Ihmislapsetkin tarvitsevat tietynlaista auktoriteettia ja johtajuutta, turha selittää etteivät laumaeläimet tarvitsisi; niillä on päähän ohjelmoitu laumahierarkinen käytösmalli jossa niiden on löydettävä paikkansa. Esimerkiksi ruoka kuuluu sille joka liidaa, muut syövät sitten. Mutta varmasti on kasvamassa uusi tasavertainen lapsi-sekä koirasukupolvi jossa ei ole olemassakaan muuta kuin lässytys ja oma napa, evoluutio poistaa pikkuhiljaa kaikki mahdolliset ryhmädynaamiikkaan liittyvät toiminnotkin.  Jokainen elollinen on arvoltaan tasavertainen ja kunnioitettava, ryhmäKÄYTTÄYTYMINEN on ihan eri asia. Ja se taitaa mennä sekaisin monella. Moni ihminen on ihan hukassa jo oman itsensä kanssa ja myös lastenkasvatuksessa. Samoin esimerkiksi aggression käyttö on monille suomalaisille suuri ongelma, vaikka se pitäisi olla ihan terve käyttövoima.

Vierailija
24/124 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:28"]

[/quote]

[/quote]

ennen kuin hankimme koiran ja luin kaikenmaailman opukset olin samaa mieltä siitä että koko elämä menee pelkillä makupaloilla ja kehumisilla. Että elämä on yhtä ihanteellista koirankasvatustilannetta. Kuten lastenkin kanssa; etukäteen olin täydellinen äiti ja kasvattaja ja ennen kaikkea tiesin kaikesta kaiken- pietä vaikeutta aiheutti tietysti se että monet opukset olivat toistensa vastakohtia.  Kirjat sai samantien heittää jorpakkoon molemmissa tapauksissa ja ruveta opiskelemaan tilannetajua ja kommunikointia sekä lapsen että koiran kanssa. Kuunnella omaa vaistoaan. Aika epätäydellinen olen, mutta sekä lapset että koira voivat oikein hyvin silti. MOlemmille on tullut ns keppiä ja porkkanaa. Ihmislapsetkin tarvitsevat tietynlaista auktoriteettia ja johtajuutta, turha selittää etteivät laumaeläimet tarvitsisi; niillä on päähän ohjelmoitu laumahierarkinen käytösmalli jossa niiden on löydettävä paikkansa. Esimerkiksi ruoka kuuluu sille joka liidaa, muut syövät sitten. Mutta varmasti on kasvamassa uusi tasavertainen lapsi-sekä koirasukupolvi jossa ei ole olemassakaan muuta kuin lässytys ja oma napa, evoluutio poistaa pikkuhiljaa kaikki mahdolliset ryhmädynaamiikkaan liittyvät toiminnotkin.  Jokainen elollinen on arvoltaan tasavertainen ja kunnioitettava, ryhmäKÄYTTÄYTYMINEN on ihan eri asia. Ja se taitaa mennä sekaisin monella. Moni ihminen on ihan hukassa jo oman itsensä kanssa ja myös lastenkasvatuksessa. Samoin esimerkiksi aggression käyttö on monille suomalaisille suuri ongelma, vaikka se pitäisi olla ihan terve käyttövoima.

[/quote]

Edelleen odotan todisteita siitä, että koira on laumaeläin jolla on tiukka hierarkia. En ole löytänyt vaikka olen etsinytkin.Harmi, ettet kaikesta lukemastasi tuon enempää sivistynyt, koiran kasvattaminen ilman alistamista, voimankäyttöä jne. ei tarkoita lässyttämistä tai periksi antamista. Kyllä koiralle edelleen opetetaan rajat ja tavat millä ihmisten maailmassa selviää. Siellä susilaumassa muuten pennut syövät ensin, ei johtaja ja koiraa jos on pakko susiin verrata niin koira on kehityksessään sudenpennun tasolla.

Vierailija
25/124 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jotain, en jaksa ruveta linkittämään. Ongelma lienee siinä että moni ihminen luulee että johtajuus on sama kuin alistaminen. Jos et mitään tietoa ole löytänyt, et varmaankaan osaa googlata? vai onko niin että kaikki tieto netissäkin on väärää, vain sulla on oikea tieto tästä(kin)?

johtajuusongelma syypää moneen

Vieraiden kanssa arvaamattomasti käyttäytyvät koirat ovat yleinen ongelma. Toiset koirat eivät päästä vieraita sisälle ja toiset eivät salli vieraiden liikkua sisälle päästyään. Kaikki koirat eivät käyttäydy aggressiivisesti vaan ovat niin rajuja hyppiessään ja tervehtiessään, että isäntäväki joutuu viemään koiran muualle vieraiden tullessa sisälle. Jos laumanjohtajuus ja tottelevaisuus ovat kunnossa, voi yli-innokkaita koiria vaatia odottamaan omalla paikallaan, tai vaikkapa tuulikaapin kynnyksen toisella puolen, kunnes vieraita saa tulla tervehtimään. Jos koira vahtii kotia vierailta eikä hyväksy näitä sisälle vaikka omistaja näin vaatisikin, auttaa ongelmaan dominanssikoulutus, eli nostetaan omistaja laumahierarkiassa koiran yläpuolella. Jos siis ongelmia johtajuudessa ei ole, hyväksyy koira kotiin tulevat vieraat, kun laumanjohtaja heidät hyväksyy. Ihannetilanteessa koira katsoo mallia omistajansa käyttäytymisestä ja reagoi kuten tämä.

Lauman hierarkia

Jos perheessä on kaksi tai useampia koiria, saattaa koirien välinen laumajärjestys olla epäselvä, tai nuorempi koira saattaa yrittää kiivetä hierarkiassa ylöspäin. Etenkin jos omistajan johtajuus ei ole kunnossa ja tämä ei omalla käyttäytymisellään osoita koirille oikeaa arvojärjestystä, saattaa ongelmia tulla. Keskenään tappelevien koirien perusluonteen, laumadynamiikan ja tämänhetkisen arvojärjestyksen selvitettyään, omistajan on mahdollista omilla toimillaan saada johtajuuskiistat loppumaan. Jos tappelevat koirat ovat uroksia, saattaa toisen kastrointi lopettaa välienselvittelyn. Kahden tai useamman uroksen laumassa tunteita saattaa kuumentaa nartun tulo laumaan tai perheen nartun juoksuaika. Useamman koiran laumassa saattaa esiintyä ongelmallista sisälle merkkailua. Tämä kertoo siitä että koirien välinen arvojärjestys ei ole kaikille osapuolille selvä.

Myös susien hierarkisesta käyttäytymisestä löytyy paljon tietoa.
Nuo

eri koirankasvattajien sivuilta, lisää löytyy vaikka kuinka paljon.

Vierailija
26/124 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen koira (iso dobermanniuros) puri minua, kun olimme juuri muuttaneet miehen kanssa yhteen. Kokeili ilmeisesti paikkaansa laumassa. Selätin koiran välittömästi ja purin sitä kaulasta. En tiedä, mitä joku koirakouluttaja olisi tästä mieltä, mutta koira kyllä ymmärsi yhdestä kerrasta, ja totteli sen jälkeen ongelmitta.

Vierailija
27/124 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

26, missä lähteet?

Minäkin voin kirjoittaa omille nettisivuilleni, että aurinko kiertää maapalloa ja maa on litteä, mutta ei se tee siitä totta.

Susien hierarkiasta löytyy paljon tietoa, osa siitäkin väärää, mutta kun se koira ei edelleenkään ole susi.

Joten odotan edelleenkin todisteita siitä, että koira on laumaeläin. Tiedätkö sinä, mistä nuo koirankasvattajat ovat tietonsa teksteihin saaneet?
Valitettavasti vangittujen susien käyttäytymisestä tehdyt yleistykset levisivät aikoinaan koirienkin koulutukseen, mutta sekin henkilö, joka tuota tutkimusta aikoinaan teki, on jo myöntänyt olleensa väärässä. Vapaana elävät sudetkaan eivät käyttäydy niin despoottimaisesti kuin mitä monet laumanjohtajuusajatteluun uskovat koiraihmiset. Ja koirathan taas eivät käyttäydy niin kuin sudet. Kotikoiria, ja katukoiria tutkimalla on selvitetty etteivät koirat muodosta laumaa, vaan erilaisia joustavia sosiaalisia ryhmiä. Koirilla ei ole tiukkaa hierarkiaa, eivätkä ne seuraa johtajaa, varsinkaan alistavaa sellaista. Itse asiassa sellainen koira, joka yrittää käyttää voimaa muihin, jää ilman seuraajia eikä sitä muut koirat "kunnioita" (lainausmerkeissä sillä vaikka koira älykäs onkin, se tuskin on kykenevä tuntemaan niinkin monimutkaista tunnetta kuin kunnioitus).

Vierailija
28/124 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 15:20"]

Miehen koira (iso dobermanniuros) puri minua, kun olimme juuri muuttaneet miehen kanssa yhteen. Kokeili ilmeisesti paikkaansa laumassa. Selätin koiran välittömästi ja purin sitä kaulasta. En tiedä, mitä joku koirakouluttaja olisi tästä mieltä, mutta koira kyllä ymmärsi yhdestä kerrasta, ja totteli sen jälkeen ongelmitta.

[/quote]

Tuo olisi ollut hauska nähdä, ihan hyvä tapa ilmaista marssijärjestys. Kaikille roduille tuo ei taitaisi olla paras, koska tuo voi johtaa aseman haastamiseen, mutta dobermanni oppii ja uskoo sitä yhtä isäntäänsä.

Vierailija
29/124 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin selättänyt koirani pari kertaa, mutta jotkut täällä ovat oikeilla jäljillä. Jos koira siis OIKEASTI tosissaan haastaa omistajansa ja omistaja selättää koiran, pitää ihan tosissaan varautua siihen että koira pistää vastaan > pahimmassa tapauksessa voimalla.

Vierailija
30/124 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 15:35"]

Olen itsekin selättänyt koirani pari kertaa, mutta jotkut täällä ovat oikeilla jäljillä. Jos koira siis OIKEASTI tosissaan haastaa omistajansa ja omistaja selättää koiran, pitää ihan tosissaan varautua siihen että koira pistää vastaan > pahimmassa tapauksessa voimalla.

[/quote]

Miksi ihmeessä sinulla edes on koira?

Ei muinainen ihminenkään ollut niin hullu, että olisi jakanut asumuksensa ja ruokansa sellaisen eläimen kanssa, joka yrittäisi ihmisen haastaa ja johtajan paikan viedä.

Senpä takia meillä onkin nyt koira, joka ei haasta ihmistä ja jota ei tarvitse selätellä.

Vierailija
31/124 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 15:20"]

[/quote]

Ei puraisu ole koskaan asemansa kokeilua jos vain puraisee. Se liittyy stressiin tai leikkiin, joillain paimenkoirilla luontaiseen paimennusviettiin. Varsinkin tiettyjen paimenkoirarotujen kasvattaja ei voi välttyä siltä, etteikö koira joskus nuorena purisi, meillä se oli paimenkoiran pentuaikana päivittäistä. Siitä on opetettava pois ja siihen saakka, että koira on opetettu, on koiran omistaja vastuussa, ettei koira pure ulkopuolisia.

Jos pelkää koiran puremia, pitää valita koirarotu huolella. Varsinkin pennulla, mutta monella nuorellakin koiralla sitä saattaa koulutuksesta huolimatta sattua. Kokematon isäntä voi hyvinkin luoda tilanteita, joissa koiralla kierrokset menevät yli ja luontaiset vaistot ylittävät vielä siinä vaiheessa nuoren koiran oppiman. Sellaisissa tilanteissa koira aidosti kuitenkin hämmentyy, eikä tuo ole tahallista. Kouluttamattomalla koiralla tuo voi olla yleisempää ja väärin koulutetulla tilanne voi olla vieläkin heikompi.

Vierailija
32/124 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 15:45"]

Ei muinainen ihminenkään ollut niin hullu, että olisi jakanut asumuksensa ja ruokansa sellaisen eläimen kanssa, joka yrittäisi ihmisen haastaa ja johtajan paikan viedä.

Senpä takia meillä onkin nyt koira, joka ei haasta ihmistä ja jota ei tarvitse selätellä.

[/quote]

Koirilla aivan kuten lapsillakin tulee kasvunsa aikana myös uhmaikiä. Silloin isännän on vain pysyttävä johdonmukaisena.

Vierailija
33/124 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 15:45"]

[/quote]

Koirilla aivan kuten lapsillakin tulee kasvunsa aikana myös uhmaikiä. Silloin isännän on vain pysyttävä johdonmukaisena.

[/quote]

Totta kai on johdonmukaisuus hyvästä, mutta ei siihen selätyksiä tarvita. Eikä se koira silloinkaan ole ihmiseltä johtajanpaikkaa haastamassa.

Vierailija
34/124 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas yksi maailmankaikkeuden tyhmimpiä ketjuja. Onnea vaan näille maailmannavoille jotka tietävät aina kaikesta kaiken. taidan lopettaa koko palstailun, täällä taitaa tyhmentyä ihan väkisin.

Vierailija
35/124 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ihan varma ettei pureminen ollut esim. kirputtamista/pentujärsimista/pelkoa.

Vierailija
36/124 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On purrut monta kertaa. Pentuna söi ulkona paskaa ja puri kun kaivelin sitä sen susta pois. Sen jälkeen on ohipurrut leikeissä monta kertaa kun olen juri siirtänyt lelun pois. Nykyään aikuisena ei ole purrut yhtään kertaa. Oppia ikä kaikki.

Pitää tietää miksi puree. Esim. Ruokakupin puolustamista voi lopettaa opettamalla, että annetaan lisää, ei viedä. Jos puolustaa itseään siskoltasi puremalla, vaikkapa siskosi väkivaltaisuutta koiraa kohtaan, niin silloin koiran pitäisi päästä parempaan kotiin.

Vierailija
37/124 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun koirani kasvattaja sanoi selättäneensä koirani aikuisena (oli siellä aikuisena) sanoi, että tuli uudestaan päälle vaan. Minä en ole lähtenyt koirani kanssa painiin. Opettelin henkistä johtamista, koska näin koirastani jo pentuna, että on luupää. Enkä harrasta väkivaltaa tai alistamista muutenkaan. Alistamien ei ole hyvä tapa. Paremmin toimii henkinen periksiantamattomuus ja muu ohjailu sallitun toiminnan pariin.

Vierailija
38/124 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikille. Jos puree omistajaansa, niin kynnys purra vierasta ihmistä on madaltunut vielä enemmän.

Vierailija
39/124 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 13:45"]Joka ainoassa tapauksessa viho viimeisen huono ratkaisu on se, että alkaa käyttäytyä pelokkaasti koiran seurassa, koira ymmärtää tilanteen niin, että on voittanut laumassa johtajan paikan.. Tilanteesta riippuen siskosi olisi kannattanut samassa hetkessä näyttää koiralle kaapin paikka, ottaa niskasta kiinni ja kellistää nurin ja päästää ylös vasta koiran antauduttua. Monet koirat (erityisesti jotkut rodut, urokset) saattavat koetella tietyin välein, olisiko saumaa ottaa johtajan paikka varsinkin, jos omistaja=johtaja epävarman oloinen.

Tätä neuvoa ei kenenkään tule noudattaa! Koirat eivät pidä ihmistä laumaansa kuuluvina siinä mielessä, että niiden kanssa selviteltäisiin johtajuuksia. Ongelmakäytökset ei johdu siitä että koira luulisi olevansa johtaja, vaan hyvin laajasta kirjosta eri syitä. Joskus esim. puremiseen on syynä silkka pelosta johtuva puolustautuminen, toisinaan myös kyllä se että on opittu että omia resursseja (vaikka nojatuolia) voi menestyksellä puolustaa murisemalla ja puremalla. Ei se koira tässäkään tilanteessa mikään johtaja luule olevansa, tietääpä vaan että kas, omistaja perääntyy kun varoitusnäykkään, ja käyttää toimivaa taktiikkaa.

Selättäminen on julmaa ja täysin tarpeetonta. Se ei opeta koiralle YHTÄÄN MITÄÄN. Koira ei opi oikeaa käytöstä siitä että se kaadetaan selälleen. Se oppii vain, että omistaja on arvaamaton hullu, ja luottamus tähän vähenee entisestään. Lisäksi koira ei mitenkään henkisesti pysyväisemmin alistu tuollaisesta, vaikka se toki -kun hullu kerran voimalla hyökkää päälle ja on vielä isompi- hetkeksi rauhoittua pelastaakseen henkensä - sen opitut ongelmakäytökset todennäköisesti silti jatkuvat, kunnes sille opetetaan niiden tilalle toivotut käytökset.

Voi jumalauta, ei ne koirat mitään vauvoja ole, kyllä ne voi selättää, jos tarve vaatii. Koiran pitää tietää paikkansa. Laumassa toimiminen edellyttää hierarkiaa ja meillä koira on hierarkian alimmainen, kuten kuuluukin. Jos koirani näyttäisi mulle tai muulle perheenjäsenelle hampaitaan, niin todellakin tietäisi irvistelleensä.

Vierailija
40/124 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on purrut sekä oma että tallin vahtikoira.

Oman kanssa leikin puruluun kanssa, ampui kiinni siihen ja peukalo jäi väliin eikä luu antanut periksi. Sen verran meni tohjoksi että piti käydä paikkauttamassa peukalo ja samalla hakea jäykkäkouristusrokote ajan tasalle.

Tallilla töissä, tallin edustalla ja isoista varoituskylteistä huolimatta näin että joku idiootti tuo koiraansa kohti tallia (Kylteissä "Koirien tuonti kielletty, tallilla vahtikoiria!!") Tallin vahtikoira oli huomannut saman ja vilisti ohi, koetin ottaa kiinni mistä sain ja ensin se sattui olemaan takajalan karvoista, käännähti ja nappasi reiteen kiinni ja onneksi näin koska sen kääntyessä sain napattua pannasta kiinni. Onneksi oli paksut chapsit jalassa ja tuli vaan ruhje ja nirhaumaa. Koiraansa alueelle tuonut ajatteli että hänen koiransa on kiltti niin voi tulla. Sai aikamoisen pöllyytyksen se omistaja.

Kummallakaan koiralla ei päässä tms vikaa eikä todellakaan piikille tms.

Eli aloittajalle edelleen: Se tilanne olisi kiva tietää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi