Koiranomistaja: Miten reagoisit, jos tulisin
ovesi taakse ja pyytäisin ystävällisesti ja asiallisesti tekemään koirasi haukkumiselle jotain?
Valtaosa normaaleista ihmisistä varmaan kykenee asialliseen keskusteluun ja ottamaan palautetta vastaan, mutta minulla on huonoja kokemuksia tällaisista asioista ja myönnetään, olen raukkis.
Naapurissa on pieni koira, jota pitävät takapihalla todella paljon. Joka kerta, kun tuosta kävelee joku ohi, niin koira alkaa räksyttämään ja räksyttelee kyllä muutenkin ihan älyttömästi, myös sisällä ollessaan, ja kuuluu kyllä ihanasti meillekin. Ei toivoakaan, että voisi laittaa vauvaa takapihalle nukkumaan. Naapureilla ei ole ilmeisesti mitään haukkumista vastaan, koska vein roskat eilen ja koira räksytti tavalliseen tapaansa minulle, niin naapurit vain hymyilivät, eivät komentaneet koiraansa mitenkään.
Ääh, vaikeaa! Ollaan juuri muutettu ja naapurisopu olisi ihana asia, mutta niin olisi hetken rauha tuolta haukkumiseltakin. Voikohan tuosta ottaa pahastikin nokkiinsa? Toisaalta en tiedä osaisivatko he edes tehdä asialle mitään, koska eivät tosiaan toru koiraa millään lailla, lieneekö jo myöhäistä opettaa pois haukkumisesta...
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 12:01"]
Heh, ennen kuin sain avattua viestin, luulin kysymyksen jatkon olevan jotakin tällaista:
Koiranomistaja: Miten reagoisit, jos tulisin
- nuolemaan kadulla kohdatessamme sinun tai lapsesi naamaa?
- pyyhkimään kengänpohjiani sinun valkoiseen untuvatakkiisi?
- alastomana hinkkaamaan genitaalialuettani jalkaasi vasten (tai sinun lapsiasi vasten)?
- käymään kakalla ja pissalla sinun postilaatikkosi juuressa?
- kaivelemaan kukkapenkistäsi istuttamasi kukkasipulit tai kesäkukat ylös?
Näihin nimittäin minä haluaisin koiranomistajilta saada vastauksen..
[/quote]
En varmaan mitenkään. Olisit ennenpitkää kuitenkin suljetulla osastolla. Ja mun koirani-joka on-niinkuin monet ovat korostaneet- kaukana ihmisen alapuolella oleva eläin- ei tekisi mitään noista sulle.
[/quote]
No hyvä, ettei sinun koirasi tekisi näin (minäkään en tee, voin luvata).
Jotkut koirat kuitenkin näitäkin harrastavat, ja omistajat eivät tunnu saavan kuriin kullannuppujaan (eivät osaa tai ehkä koe tarpeelliseksi). Olenkin miettinyt, että jonakin päivänä päässäni ehkä napsahtaa ja minulla on pokkaa tehdä samat temput omistajalle kuin koiran annetaan tehdä minulle.
[/quote]
Minäkin meen kostamaan räystään linnuille lentämällä jatkuvasti ulos ja sisään kun ne yrittävät nukkua, hyökin niiden lemmikkiä kohti ja laitan lapseni huutamaan niiden makuuhuoneen ikkunan ylle. Prkl!
Noniin, juuri tällaisen reaktion pelossa en ole uskaltanut mennä asiasta sanomaan. Eli pari faktaa:
- Lapsi ei ole mitenkään erityisen herkkäuninen. Kun hän nukkuu sisällä, voin hyvin imuroida, pesukone lingota, ihmiset voivat puhua ja tv olla päällä normaaliäänellä. Lapsi nukkui aiemmassa asunnossamme joskus ulkona, eikä herännyt läheisen autotienkään ääniin, mistä bussikin meni vartin välein ym. Hän ei myöskään ole esikoinen, täällä on muitakin lapsia elämässä ihan normaalia elämää, kun vauva nukkuu.
- Koira ei hauku harvoin, eikä vain päiväsaikaan. Mm. eilen sunnuntaina räksytys alkoi ja katsoin kelloa, se oli 22:36.
- En sanonut, että lapsen on pakko nukkua ulkona, enkä myöskään, että koira haukkuu vain päivällä, joten älä vastaaja nro 8 keksi päästäsi asioita.
Tämän jutun pointti oli lähinnä se, että naapurini koiran ja pihan omistajana voi pitää koiraansa omalla pihallaan, hänellä on siihen oikeus, koska se on hänen pihansa. Minä en taas voi nukuttaa lasta pihalla, koska lapsi heräisi tuohon kimeään räksytykseen, joka vain jatkuu ja jatkuu. Vaikka lapsi nukkuu hyvin sisällä, niin minulla ei tätä vaihtoehtoa ole, vaikka kyseessä on oma pihani. Se on epäreilua. Koira ei hauku todellakaan vain välillä ja satunnaisesti, en ole kertaakaan nähnyt häntä kävelytettävän, vaan pihassa lojuvien ulosteiden ja haukunnan määrästä olen päätellyt, että koiran ulkoilutus tapahtuu pääosin päästämällä se takapihalle ja lisäksi koira haukkuu sisälläkin.
Ja se joka puhui lasten äänistä - ei meillä vaan lapset saa kiljua ja karjua täällä niin, että se häiritsisi muita! Emme myöskään soita musiikkia täysillä, emmekä tee muutakaan muita häiritsevää jatkuvasti useita minuutteja joka päivä! Se on ihan normaalia kohteliaisuutta. Kun meidän piti porata hylly seinään, niin mieheni meni yläkerrasta kysymään, että eihän teillä olla päiväunilla, vaikka oli arkipäivä ja kello noin 14.
Mutta näiden vastausten perusteella tulin siihen tulokseen, että puren nyt vain hammasta ja annan olla. En halua mitään naapurivihaa aikaiseksi tämän takia.
Ap
Mutta jos naapurin pihassa on paljon koiranulosteita sehän on jo terveysriski . Jossain tapauksessa pihan multa vaihtadettiin sen takia.
No, jos se koiranomistaja ei ole tähänkään mennessä katsonut, että hänen tarvitsisi haukunnalle tehdä jotakin, hän ei luultavasti suhtautuisi pyyntöösi kovin asiallisesti tai positiivisesti.
Meillä on koira, joka on paljon ulkona. Se saattaa satunnaisesti räksyttää ohi kulkevalle koiralle hetken, mutta suurimman osan ajasta se on hiljaa. Tuon haukkumarsikin takia emme päästä sitä ulos aamulla ennen klo 8:aa, vkonloppuisin klo 10:ä, ja otamme sen iltaisin sisälle viimeistään klo 22. Päivälläkin, jos se intoutuu haukkumaan jollekin koiralle pitempään, otamme sen sisälle ainakin hetkeksi.
Jonkun mielestä varmasti koiramme haukunta häiritsee. Joidenkin mielestä yksikin haukahdus on liikaa, mutta minusta tässä mittakaavassa se on normaaliin elämiseen kuuluva ääni. Jos joku sitten tulisi ovellemme valittamaan, että koiran haukunta häiritsee, kysyisin tarkemmin, mitä hän sillä tarkoittaa. Vaikeaa olisi kyllä varmasti ottaa vastaan kritiikkiä, koska mielestämme otamme naapurit tässä asiassa huomioon. Varmaan kiinnittäisin sitten enemmän huomiota niihin tilanteisiin, mitkä naapuri olisi maininnut, mutta en usko, että käytäntömme suuresti muuttuisi.
Itse koiranomistajana olisin kyllä (ja olen ollutkin) kiitollinen siitä, että joku huomauttaa koirieni haukkumisesta minulle eikä esimerkiksi isännöitsijälle. Voit varmaan laittaa vaikkapa asiallisen viestin postiluukusta, että koiran jatkuva haukunta häiritsee tai mennä suoraan sanomaan. Itselläni on useampi koira, eikä meillä saa räksyttää kukaan sisällä eikä ulkona kun ovat hihnassa. Metikössä voivat sitten haukkua kun ovat vapaana.
Ja ne jotka sanovat tähän, että lasten äänet häiritsee ovat ehkä hieman sekaisin. Luonnollisesti koirista ja lapsista lähtee molemmista ääntä, mutta kyllä minäkin menisin naapurille huomauttamaan jos tämän lapsi (ei-vauvaikäinen) vaikkapa huutaisi pitkin päivää täyttä kurkkua ihan vain siksi, että huutamiseen pystyy. Ja kummastuisin kovasti, jos lapsen vanhemmat tästä loukkaantuisivat.
Aloituksen vain lukenut:
Mulla on kaksi koiraa ja todellakin olisin kiitollinen että tulisit sanomaan asian, varsinkin jos en tietäis että koirani haukkuu.!! Jokaisella on oltava rauha olla, asua ja nukkua omassa kotona ilman koko ajan tai liian paljon räksyttävää koiraa. Naapurissa samassa kerrostalossani on asukas joka antaa koiransa käydä useinkin parvekkeella ja siellä räksyttää ohikulkeville koirille (munkin koirille) joka on todella ärsyttävää.. Pitää kuitenkin muistaa että varsinkin kerrostalossa kaikilla on oikeus olla. Koirillani on oikeus leikkiä ja haukkua välillä max pari minuutia päivässä. ja esim hetkellisesti kun vaikka joku kaverini tulee käymään tervehtii koirani haukkuen ja se on ok (Tietenkin 22-07 on hiljaisuus jolloin mun tykönä nukutaan ja koirat pysyy hiljaa.). Ei ole äänetöntä koiraa tai ihmistä olemassakaan, kerrostalossa kuuluu ääniä..joku on vuorotöissä ja käy suihkussa töistä päästyään vaikka neljältä yöllä: ok. Joku päivällä soittaa pianoa, kun se on hänen rakas harrastuksensa: ok. 1-2 kertaa kk tai kahdessa pippalot (tietenkin klo 22 alkaa hiljasuus): ok, joku poraa tai imuroi max 5-10 min päivällä/illalla ennen hiljaisuutta (aivan sama onko arki tai v-loppu): ok. Jos naapureita ei kestä, voi muuttaa korpeen.
Jos lapsi on herkkäuninen niin nukuta sisällä. Meillä on herkkäuninen lapsi ja näin olen toiminut kun kyllästyin siihen, että heräsi milloin mihinkäkin ääneen.