Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiranomistaja: Miten reagoisit, jos tulisin

Vierailija
08.04.2013 |

ovesi taakse ja pyytäisin ystävällisesti ja asiallisesti tekemään koirasi haukkumiselle jotain?

Valtaosa normaaleista ihmisistä varmaan kykenee asialliseen keskusteluun ja ottamaan palautetta vastaan, mutta minulla on huonoja kokemuksia tällaisista asioista ja myönnetään, olen raukkis.

Naapurissa on pieni koira, jota pitävät takapihalla todella paljon. Joka kerta, kun tuosta kävelee joku ohi, niin koira alkaa räksyttämään ja räksyttelee kyllä muutenkin ihan älyttömästi, myös sisällä ollessaan, ja kuuluu kyllä ihanasti meillekin. Ei toivoakaan, että voisi laittaa vauvaa takapihalle nukkumaan. Naapureilla ei ole ilmeisesti mitään haukkumista vastaan, koska vein roskat eilen ja koira räksytti tavalliseen tapaansa minulle, niin naapurit vain hymyilivät, eivät komentaneet koiraansa mitenkään.

Ääh, vaikeaa! Ollaan juuri muutettu ja naapurisopu olisi ihana asia, mutta niin olisi hetken rauha tuolta haukkumiseltakin. Voikohan tuosta ottaa pahastikin nokkiinsa? Toisaalta en tiedä osaisivatko he edes tehdä asialle mitään, koska eivät tosiaan toru koiraa millään lailla, lieneekö jo myöhäistä opettaa pois haukkumisesta...

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että riippuu päivästä. Jos olisi ollut duunissa paha päivä ja ihan pinna kireällä, saattaisin haistattaa sulle. Katuisin sitä myöhemmin, mutta joskus stressaantuneena sitä käyttäytyy huonosti jos tulee vielä uusi vastoinkäyminen muun päälle. Hyvänä päivänä taas kiittäisin palautteesta ja lupaisin yrittää alkaa ratkaista haukkumisongelmaa.

Mutta minä ainakin suosittelisin laittamaan ainakin alkuun palautteen lapulla. Silloin vastaanottaja ehtii toipua "ensijärkytyksestä", vaikka olisi pahalla päälläkin ja rauhoittua ja sitten reagoida asiallisemmin kun sen ihmisen kohtaa. 

Vierailija
2/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ensimmäisenä voisi ohimennen kysellä muilta naapureilta että häiritseekö koiran haukkuminen heitä? Itse voit sanoa että sinua se vähän häiritsee. Ehkäpä tämä juoru jo kiertää koiranaapurin korviin ja hän tekee asialle jotain. Suuri vaara on tietysti siinä että juoruaja dramatisoi ja liioittelee tilannetta (nauhoita keskustelu), niin voit samalla paljastaa toisen naapurin paskanpuhujaksi ;)

Jos haukkuminen ei häiritse ketään muuta, niin ehkä oletkin vain liian herkkä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on provo, sillä meillä lapset nukkuu metelissä koska ne siihen oppii.

Jos on hiljaista niin lapsi herää kaikkeen meteliin. Sori.

Vierailija
4/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ennen kuin sain avattua viestin, luulin kysymyksen jatkon olevan jotakin tällaista:

- nuolemaan kadulla kohdatessamme sinun tai lapsesi naamaa?

- pyyhkimään kengänpohjiani sinun valkoiseen untuvatakkiisi?

- alastomana hinkkaamaan genitaalialuettani jalkaasi vasten (tai sinun lapsiasi vasten)?

- käymään kakalla ja pissalla sinun postilaatikkosi juuressa?

- kaivelemaan kukkapenkistäsi istuttamasi kukkasipulit tai kesäkukat ylös?

Näihin nimittäin minä haluaisin koiranomistajilta saada vastauksen..

Vierailija
5/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se koira haukuksii pihassa päivällä, ei hiljaisuuden aikaan? Todennäköisesti asialle ei oikein saa mitään tehtyä, varsinkaan jos kaikki muut asukkaat siitä on päivät töissä eikä siis heitä häiritse tuo haukunta. 

Toki voit laittaa lapun tai mennä heille sanomaan asiasta, mutta voi olla että he ovat sit mieltä että jos ei se nyt koko ajan huuda ja tosiaan ei yleisiin ihmisten nukkuma-aikoihin niin olet nipo ja yliherkkä.  Nukuta se lapsesi sisällä niin ei kuulu tuota haukkumismelua paljoa. Minusta aika kohtuutonta vaatia ettei koira saisi koskaan pihassa haukkua, koska jonkun vauva nyt voi nukkua mihin aikaan vaan, ja sitä on pakkomielle nukuttaa ulkona.

Vierailija
6/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää kun naapurissa huutaa ja juoksee lapset eikä kukaan komenna niitä. Hymyilevät vaan. Meidän koira enkä minä saada nukuttua. Onneksi muutetaan nyt omakotitaloon.

Vierailija
7/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 12:26"]

Mua ärsyttää kun naapurissa huutaa ja juoksee lapset eikä kukaan komenna niitä. Hymyilevät vaan. Meidän koira enkä minä saada nukuttua. Onneksi muutetaan nyt omakotitaloon.

[/quote]

Joo sama juttu. Rivitaloasuntomme on pihatien tien puoleisessa päässä, ja lauma lähitalojen kakaroita käyttää sitä tietä sählynpeluuseen, rullaluisteluun ja leikkialueena. Helvetillinen kiljuminen ja möykkä usein kuuluu sisälle asti. Mutta lapsista ei voi valittaa, jos eivät hiljaisuusaikaan melua, koirista valitettavasti voi vaikka häiriö olisi paljon pienempi...

Minustakin kyllä aika nipoa tuo että ap vaatisi hiljentämään koiran joka haukkuu vain päivällä, koska hänen lapsen on muka pakko nukkua ulkona.

Vierailija
8/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen koiran saisi kyllä hävittää. 

Vierailija
9/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilisin mielenterveyttäsi, koska mä olen päivät kotona ja koira ei rätkytä pihallakaan yksistään. Muutenkin, asumme ok-talossa ja lähin naapurikin asuu niin kaukana, että tuskin häiriintyisi vaikka koira joskus haukkuisikin.

Vierailija
10/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 12:01"]

Heh, ennen kuin sain avattua viestin, luulin kysymyksen jatkon olevan jotakin tällaista:

- alastomana hinkkaamaan genitaalialuettani jalkaasi vasten (tai sinun lapsiasi vasten)?

[/quote]

En varmaan mitenkään. Olisit ennenpitkää kuitenkin suljetulla osastolla. Ja mun koirani-joka on-niinkuin monet ovat korostaneet- kaukana ihmisen alapuolella oleva eläin- ei tekisi mitään noista sulle.

Vierailija
11/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse koiranomistajana en jaksa haukkumista kuunnella ollenkaan, tai siis turhaa räksytystä jota meidän pienempi koira kyllä harrastaisi jos vapaasti saisi valita, isompi haukkuu tasan silloin kun vahtii, jos joku tulossa sisään tai kokee muuten olevan uhkaava tilanne, eli tilanteissa missä se mielestäni on hyvä asia vain!

mielestäni voisit asiasta kirjoittaa lapun jossa ystävällisesti ilmaiset asian niinpäin että teidän lapsi on kamalan herkkäuninen ja vaikeaa nukuttaa pihalla kaikkien äänien takia mutta nukkuu parhaiten kuitenkin ulkoilmassa, olisiko kamalan kohtuutonta pyytää että teidän hauva voisi sen aikaa olla hiljaa tai sisällä tms ja laitat mukaan koiran nameja ja kirjotat ton yekstin kivaan koirakorttiin, ja vielä lisäät että mielellään tultais rapsuttelee joku päivä, tai kenties tekisit tämän kasvotusten?!

olen huomannut että tällaisten ihmisten joiden koirat "lellittyjä" tms on helpompi suhtautua jos käännät asian niinpäin että sinulla on ongelma ja voisivatko he "auttaa"

kyllä koira kuin koira oppii hiljaiseksi mutta ongelma ei siinä koirassa olekaan vaan omistajassa.. Ei oo normaalia eikä hyväksi koiralle jatkuva räksytys...

Vierailija
12/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä aloittajaa häiritsee? Koiran satunnainen haukkuminen? 

Kaupungissa, esim. rivitalossa nyt vaan on ääniä. Toisilla on ovikello, toisilla kuuluu porasta ääntä, toiset katsoo telkkaria, lapset leikkivät pihalla. Miksi koiran haukkuminen aloittajaa häiritsee? Miksi lapsi ei voi nukkua ulkona? Entä jos talon yli lentää lentokone tai helikopteri ? Tai ohi ajaa ambulanssi hälytysajossa.

Kyllä mä vähän ihmettelisin, että taitaa olla jotain ääniherkkää tai mt-potilasta. Meillä on hälyttävä vahtikoira, joka ilmoittaa poikkeuksista ja liian lähelle tulevista henkilöistä. Samoin kuin joillain on liiketunnistimella valo tai hälytysjärjestelmä.

Koiran haukkuminen satunnaisesti päivällä ei ole laitonta, eikä juurikaan häiritsevää.

Vierailija
13/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä aloittajaa häiritsee? Koiran satunnainen haukkuminen? 

Kaupungissa, esim. rivitalossa nyt vaan on ääniä. Toisilla on ovikello, toisilla kuuluu porasta ääntä, toiset katsoo telkkaria, lapset leikkivät pihalla. Miksi koiran haukkuminen aloittajaa häiritsee? Miksi lapsi ei voi nukkua ulkona? Entä jos talon yli lentää lentokone tai helikopteri ? Tai ohi ajaa ambulanssi hälytysajossa.

Kyllä mä vähän ihmettelisin, että taitaa olla jotain ääniherkkää tai mt-potilasta. Meillä on hälyttävä vahtikoira, joka ilmoittaa poikkeuksista ja liian lähelle tulevista henkilöistä. Samoin kuin joillain on liiketunnistimella valo tai hälytysjärjestelmä.

Koiran haukkuminen satunnaisesti päivällä ei ole laitonta, eikä juurikaan häiritsevää.

Vierailija
14/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jo asuntoa etsiessä ja ennen osto-/vuokrauspäätöstä tarkastaa, ettei lähinaapurustossa ole koiria. Itse en ikinä muuttaisi koiranomistajan naapuriin.

Vierailija
15/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän iso koira haukkuu rappukäytävän ääniä, ei siis ole edes mitään taukoamatonta jäkytystä, vaan haukahtaa kerran tai kaksi eli ehkä n. 3-5 haukkua per päivä. (Riippuu millainen traffiki rapussa on) Yksin ollessaan ei pidä minkäänlaista ääntä, olen ottanut selvää nauhoittamalla päivän ääniä. 

Naapurin pikkukoira taas räksyttää kuin mielipuoli melkein koko ajan, en tiedä millaista mekkalaa pitää työpäivien aikana, mutta aloittaa aamulla seitsemän aikaan ja räksytystä kuuluu vielä iltakymmenen jälkeen. Luojan kiitos meidän koira ei ole alkanut haukkumaan tuon pikkukoiran ääntä..

Mutta asiaan, juttuhan meni sitten niin, että ME saatiin valitus koiran haukkumisesta ja naapureille ei tullut mitään sanomista. Tässä tilanteessa tosin luulen, että meidän koiraparka ei ole kovin suosittu (saksanpaimenkoira), jotkut naapurit jopa pelkäävät koiraa. naapurin pikkukoira on taas niin ihana ja kaikkien suosikki. Hitto kun ärsyttää. :(

Vierailija
16/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelisin näin, että lapsi on vauva aivan ohikiittävän hetken ajan. Sen ajan voi lapsen nukuttaa sisällä, käydä rataslenkeillä tai vaan luottaa siihen, että koiran haukunta on ympäristön ääni siinä missä roska-auton peruutuspiippaus, pihan lasten äänet, traktori jne. ja lapsi joko sopeutuu niihin, tai sitten ei, mikä ei sekään ole maailmanloppu. Jos te nyt asutte siinä vaikka 30 vuotta, niin sitä naapurispua ei kannata riskeerata muutamien kuukausien vuoksi.

Toisen lapsen kanssa teillä ei tule kuitenkaan enää olemaan tätä ongelmaa, koska isompi sisarus tehokkaasti siedättää pienemmän kaikenlaisiin elämisen ääniin. :)

Myös aikuinen voi siedättää itsensä naapurien ääniin. Se voi olla vaikeaa, kun on päivät kotona ja toivoisi että sen hetken kun saa olla rauhassa, olisi myös hiljaista. Mutta ei ole realistista odottaa, että varsinkaan lähiössä olisi aina hiljaista. Tai edes joskus. Yöllä pitää olla nukkumsrauha, mutta kaikkina muina aikoina elämisen ääntä pitää sietää.

Vierailija
17/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 13:00"]

[/quote]

En varmaan mitenkään. Olisit ennenpitkää kuitenkin suljetulla osastolla. Ja mun koirani-joka on-niinkuin monet ovat korostaneet- kaukana ihmisen alapuolella oleva eläin- ei tekisi mitään noista sulle.

[/quote]

No hyvä, ettei sinun koirasi tekisi näin (minäkään en tee, voin luvata).

Jotkut koirat kuitenkin näitäkin harrastavat, ja omistajat eivät tunnu saavan kuriin kullannuppujaan (eivät osaa tai ehkä koe tarpeelliseksi). Olenkin miettinyt, että jonakin päivänä päässäni ehkä napsahtaa ja minulla on pokkaa tehdä samat temput omistajalle kuin koiran annetaan tehdä minulle.

Vierailija
18/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sanoisin sinulle, että ota lääkkeesi. Meidän koiramme eivät hauku. Joskus piipahdamme ostoksille, max. pari tuntia, mutta muuten koirat eivät ole koskaan kotona keskenään.

Vierailija
19/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Soitan poliisille.

Vierailija
20/27 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranomistajana ihan kohtuuttomia valituksia naapuriltani saaneena antaisin ainakin yhden hyvän neuvon. Älä yhtään liiottele koirasta aiheutuvaa haittaa, koska se syö pohjan pois asialliselta keskustelulta ja naapurin suhtautumiselta haittaan.

Oma naapurini meilasi tyyliin: koirasi haukkuvat jatkuvasti takapihalla. Totta, juuri sillä hetkellä ne haukkuivat. Olivat haukkuneet putkeen noin 5 min. Mutta sitä ennen olivat olleet viimeksi yksin pihalla kaksi kuukautta aiemmin eli kovin toistuvasta haitasta ei ollut kyse.Eikä koskaan ole ollut tilannetta, että ovat saaneet jatkuvasti ulkoilla pihalla keskenään vapaasti räksyttämässä. Samoiten naapuri on huomattavasti liioitellut päiväsaikaan tapahtuvaa haukuntaa (tuntikausia), joka on nauhoituksin todettu lähes olemattomaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän