Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: lapsille oikeus sukupuolikorjaukseen

Vierailija
24.03.2019 |

Mitä mieltä? Eli Ylen mukaan alle 18-vuotiaille pitäisi taata mahdollisuus päästä sukupuolen korjausleikkaukseen. Mun mielestä se on tosi hyvä juttu.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttu, joka suhtautuu hyvin kielteisesti kaikeen mielestään ”naiselliseen”. Hänellä on ainoaan lapseensa tiivis suhde, perheessä ei ole muita, eikä tytöllä ole juurikaan ystäviä. Nyt hän on alkanut puhua, kuinka tyttö hyljeksii kaikkea prinsessakamaa ja ehkä onkin poika oikeasti. Minusta tuntuu, ettei ajatus ole lapsesta lähtöisin. Hänen äitinsä sanoi, ettei olisi osannut tälle mitään naisten juttuja kuitenkaan opettaa.

Todella säälittävää jos joku nainen kieltää tyttäreltäänsä prinsessana olemiset ja koittaa kasvattaa tytöstä vahvaa naista. Muslimimiehen kanssa ei ole tätä ongelmaa ja meillä tytöt ovat niin prinsessoina eivätkä halua olla mitään vahvoja naisia.

Hyvä etrtä tyttärenne saavat olla prinsessoja jos haluavat! Entäs jos haluaisivat leikkiä autoilla, sallisitteko sen, vai olisiko se ankarasti kiellettyä?

Olisi suuri järkytys. Mies vaihtaa auton renkaat en minä. Hän myös vaihtaa lampun, avaa oven ja kantaa kauppakassit. Säälittävää katsoa kun naiset tiuskii miehille jotka haluaisivat kantaa kauppakassit. Suomessa on paljonkin naisvihaa.

Vierailija
82/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää. Alle 18 v ei saa ostaa tupakka eikä siideriä, ei ajaa autoa tai äänestää, mutta sukuelimensä saa antaa leikeltäväksi peruuttamattomasti :( 

Nuoren identiteetti on vielä kypsymätön, aika moni kokee epävarmuutta siitä mitä on. Itsekin halusin jossain vaiheessa olla poika, mutta onneksi silloin ei ollut tällaisia muotivirtauksia, sain rauhassa kasvaa siksi naiseksi joka mikä olen.

Sukuelimiään ei kukaan pääse leikkauttamaan Suomessa ennen kuin täyttää 18v.

Ylellä ei sitäpaitsi ole tuollaista uutista ollut, vaan kuukausia sitten oli joku että lapsi joka kokee olevansa transsukupuolinen niin hänen tapauksessa tulisi olla mahdollista korjata se JURIDINEN sukupuoli jos psykiatrit antaisivat tutkimuksen jälkeen myöntävän lausunnon. 

Itse en sano tähän sen enempää omia mielipiteitä koska asia ei mun elämää koske.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on parempi idea, leikataan heti vastasyntyneiltä pojilta munat pois ja ommellaan tytöiltä pimpit umpeen niin kaikki on samanlaisia sukupuolineutraaleja heti syntymästään lähtien. Sitten kaikki vaan ajellaan kaljuksi päivittäin ja puetaan samanlaiseen vaatekertaan. Heti kun alkaa tissejä kasvaa niin leikataan pois vaan.

Vierailija
84/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muuten transvetiitit ovat? Monihan niistä oli miehiä,jotka pukeutui naisten vaatteisiin. Eivät tosin sitä joka paikassa harrastaneet. Eivät kokeneet itseään naisiksi, vaan se oli lähinnä fetissi. Ei ne siitä tehneet mitään uutta sukupuolta itselleen, kun taas tämä muunsukupuolisuus on naisten juttu.

Vierailija
85/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin hyvin hämmentynyt sukupuolestani koko lapsuuden. Tunsin vahvasti olevani poika.

Aikuisena kun olen tuota asiaa käynyt läpi ja koen sen johtuneen lähinnä siitä, etten sopinut ns perinteiseen tytön rooliin.

Tätä itsekin olen aina miettinyt kun joku muka kokee olevansa väärässä kehossa/ei omasta mielestään ole mies tai nainen.

Mitään tieteellistä näyttöä siitä ei ole, että oikeasti voisi syntyä väärään kehoon. Nämä väitteet perustuvat yksittäisten ihmisten ”kokemuksiin itsestä” joka ei kuitenkaan ole tässä tapauksessa mikään absoluuttinen totuus. Joku voi kokea sairastavansa jotakin sairautta, mutta ei siihen suoraan hoitoja määrätä ennen kuin tilanne on tieteelllisesti tuotu ilmi tutkimuksilla.

Monissa tapauksissa nämä itsensä muunsukupuoliseksi/transuksi mieltävät ihmiset tulevat perheistä, joissa on ollut hyvin konservatiiviset arvot. Lapsi kasvatetaan ajatukseen, että sukupuoli määrää ihmisestä sen mistä saa olla kiinnostunut, millaiselta pitää näyttää, millaisia leikkejä pitäisi leikkiä jne.

Tällaisen kasvotusten tuotoksia ei pitäisi julkisin verovaroin ”hoitaa” ja sen tulee ehdottomasti olla k-18.

Tuo on sukupuolidysforiasta kärsivän eskarilaisen vanhemman näkökulmasta aikamoinen oletus, että konservatiivinen kasvatus selittäisi asiaa. Ei pidä lainkaan paikkaansa meillä. Päinvastoin perheessämme mies on perinteistä miestä pehmeämpi ja nainen ennemmin alfa. Ja aina on tarjottu nukkeja pojalle ja autoja tytölle. Silti dysforiaa toisella lapsista.

Vierailija
86/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän aiheeseen liittyy muuten mielenkiintoinen tositv-sarja I am Jazz. Sitä on Suomessakin näytetty TLC:llä. Hän oli aloittanut hormoniblokkerit 11-vuotiaana, mitä en kyllä omalle lapselleni sallisi. Itsekään en vielä sen ikäisenä kokenut olevani erityisemmin mitään sukupuolta, mutta lapsia saatuani koen olevani hyvin äidillinen. Tuon sarjan Jazz ei kykene ikinä saamaan biologisia lapsia johtuen sukupuolenkorjausprosessista.

Vierailija
87/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin hyvin hämmentynyt sukupuolestani koko lapsuuden. Tunsin vahvasti olevani poika.

Aikuisena kun olen tuota asiaa käynyt läpi ja koen sen johtuneen lähinnä siitä, etten sopinut ns perinteiseen tytön rooliin.

Tätä itsekin olen aina miettinyt kun joku muka kokee olevansa väärässä kehossa/ei omasta mielestään ole mies tai nainen.

Mitään tieteellistä näyttöä siitä ei ole, että oikeasti voisi syntyä väärään kehoon. Nämä väitteet perustuvat yksittäisten ihmisten ”kokemuksiin itsestä” joka ei kuitenkaan ole tässä tapauksessa mikään absoluuttinen totuus. Joku voi kokea sairastavansa jotakin sairautta, mutta ei siihen suoraan hoitoja määrätä ennen kuin tilanne on tieteelllisesti tuotu ilmi tutkimuksilla.

Monissa tapauksissa nämä itsensä muunsukupuoliseksi/transuksi mieltävät ihmiset tulevat perheistä, joissa on ollut hyvin konservatiiviset arvot. Lapsi kasvatetaan ajatukseen, että sukupuoli määrää ihmisestä sen mistä saa olla kiinnostunut, millaiselta pitää näyttää, millaisia leikkejä pitäisi leikkiä jne.

Tällaisen kasvotusten tuotoksia ei pitäisi julkisin verovaroin ”hoitaa” ja sen tulee ehdottomasti olla k-18.

Tuo on sukupuolidysforiasta kärsivän eskarilaisen vanhemman näkökulmasta aikamoinen oletus, että konservatiivinen kasvatus selittäisi asiaa. Ei pidä lainkaan paikkaansa meillä. Päinvastoin perheessämme mies on perinteistä miestä pehmeämpi ja nainen ennemmin alfa. Ja aina on tarjottu nukkeja pojalle ja autoja tytölle. Silti dysforiaa toisella lapsista.

Ei vanhempien kasvatus tai asenteet katso sitä, onko lapsi transsukupuolinen, homo vai kokeeko dysforiaa. Heitä on uskovaisissa ja uskonnottomissa. Eihän siitä suutarin lapsestakaan tule aina suutaria tai lääkärin lapsesta lääkäriä. Olen ateistiperheesrä ja perheessäni tytöt sai leikkiä autoilla ja pojat nukeilla, jos niin halusivat. Jossain vaiheessa totesin olevani ja haluavani olevan poika, mutta se meni ohi. Jatkoin kuitenkin aseleikkejä, hevoset oli ainoa ns. tyttöjen juttu, mistä tykkäsin.

Autismin piirteet voi olla yksi selitys kokemuksiini, koska se on tutkittu juttu, että autistista naista ei voi verrata vastakkaista sukupuolta olevaan autistiin tai ei-autistisiin naiisin. Autistisen naisen aivot muistuttaa ei-autistisen miehen aivoja kuin miesautistin tai ei-autistisen naisen. Toki tätä voi olla ilman autismia. Onneksi en koskaan kinunut alaikäisenä pääseväni leikkaukseen ja vanhemmatkin olisivat siihen sanoneet, että katsohan sitä asiaa täysi-ikäisenä.

Vierailija
88/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän pitäisi ottaa kantaa lasten suojelun, psykologen yms. Ei todellakaan ole oikein, että lapsi päättää mistään näin suuresta asiasta, joka vaikuttaa hänen koko loppuelämään, hyväksyntää päin vastoin tarvitaan lisää, jokainen on yhtä arvokas sukupuolesta riippumatta, eikä mikään vanhanajan sukupuoli rooleja pidä pitää yllä, vaan mahdollisuudet ovat täysin samat tehdä työtä, opiskella, harrastaa, pukeutua ym. oli sitten kyseessä tyttö tai poika... Nuoret ovat herkkiä ja hormoonit vaikuttaa ajatteluun, moni 15v sanoo että ei ikinä halua lapsia ja muutoman vuoden aikana niitä on tehty jo kolme...

Vierailija
89/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette intersukupuolisille vauvoille tehtävästä genitaalikirurgiasta, jota ei ole kielletty Suomessa?

Vierailija
90/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mennyt hulluksi kaikki transhommat, olettavat että "cis-henkilöt" pyörivät heidän maailmansa ympäri ja sitten vetävät suunnattomat hernepalot nenään jos ulkonäön perusteella oletetaan naiseksi/mieheksi, pahimmat tapaukset saavat jopa siitä raivokohtauksen jos heitä ei osata puhutella heidän itsekeksimillään pronomineilla.

Vertaan tätä kehodysforian tuntemusta toiseen vastaavaan: ruumiin yhtenäiskuvan häiriöön. Tällöin ihminen kokee olevansa vaikkapa jalkapuoli tai halvaantunut ja haluaa kirurgisesti poistaa itseltään raajan tai halvaannuttaa itsensä. Pitäisikö heidätkin diagnosoinnin jälkeen lähettää kirurgille, vaiko terapiaan? Miten rintojen/peniksen irtileikkaaminen tästä eroaa? Valtaosa kehodysforiasta on joko ohimenevää kasvukipuilua tai sitten terpialla hoidettavissa.

Toki on niitä transsukupuolisia joiden kokemus kehostaan ei ikinä mene ohi mutta nämä ovat paljon harvinaisempia tapauksia mitä nykyään oletetaan.

Vierailija
91/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuoli ei ole korjattavissa, se on joko kromosomien XX tai XY tulos. Kyseessä on psykiatrian piiriin kuuluva ongelma. Toki ihminen voi leikellä itseään ja leikkiä olevansa vastakkaista sukupuolta, mutta ei tietenkään oikeasti ole. Lapsilla ei ole valmiuksia päättää tietyistä asioista ja mm. siksi on olemassa suojaikäraja jonka pitäisi päteä näihinkin asioihin, eikä kieroutuneiden aikuisten pitäisi omista ideologisista syistään yllyttää lapsia epäilemään omaa sukupuoltaan.

On olemassa kromosomipoikkeamia kyllä, kuten XXY, XXX, XYY tai pelkkä X. Siitä en tiedä sitten, että kuinka monilla transsukupuolisista on kromosomipoikkeama. On noissakin tosin määritelty sukupuoli, eli aina jos on Y mukana, niin silloin on mies, tisseistä huolimatta.

Vierailija
92/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkun sallisivat kaikki, mutta samalla pitäis lopettaa mielenterveyspalvelut heiltä  jos sattuukin kaduttaan ja vaaditaan loppuiän terapiat.

Vierailija
93/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuoli ei ole korjattavissa, se on joko kromosomien XX tai XY tulos. Kyseessä on psykiatrian piiriin kuuluva ongelma. Toki ihminen voi leikellä itseään ja leikkiä olevansa vastakkaista sukupuolta, mutta ei tietenkään oikeasti ole. Lapsilla ei ole valmiuksia päättää tietyistä asioista ja mm. siksi on olemassa suojaikäraja jonka pitäisi päteä näihinkin asioihin, eikä kieroutuneiden aikuisten pitäisi omista ideologisista syistään yllyttää lapsia epäilemään omaa sukupuoltaan.

On olemassa kromosomipoikkeamia kyllä, kuten XXY, XXX, XYY tai pelkkä X. Siitä en tiedä sitten, että kuinka monilla transsukupuolisista on kromosomipoikkeama. On noissakin tosin määritelty sukupuoli, eli aina jos on Y mukana, niin silloin on mies, tisseistä huolimatta.

Joo, on näitä kromosomihäiriöitä kuten vain tytöillä esiintyvää Turnerin oireyhtymää, jonka takia toinen X-kromosomista puuttuu epätäydellisesti. Tai sitten miehellä on ylimääräinen X-kromosomi, jolloin kyseessä on Klineferterin oireyhtymä. Ei se tee heistä kuitenkaan toisen sukupuolen edustajaa. Ei me pidetä esimerkiksi Downin syndroomaa rotuna.

Vierailija
94/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksille oikeus hyvään hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän